وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, October 29, 2005

ما از منطقه زلزله زده بالاکوت بازدیدکردیم

با سلام مجدد پس از یک هفته سکوت به دلیل سفر به پاکستان. ما امروز شنبه برگشتیم.از منطقه زلزله زده بالاکوت بازدید کردیم. بر خلاف آنچه که بیشتر در اخبار انعکاس داده شده است، مظفرآباد آسیب کمتری دیده بود و درواقع این شهربالاکوت است که بیشترین آسیب را دیده است. شهر کوستانی بالاکوت کاملا ویران شده است و من و دکتر عشقی شاید پس از زلزله منجیل سال 1369چنین حجمی و میزانی از ویرانی را در یک محل ندیده بودیم. بخشهائی از منطقه زلزله زده در شرق مظفرآباد اصلا قابل دسترسی نیست و ظاهرا دولت پاکستان نیز کاری در این مورد نمی تواند بکند. در مدت این هفته من فقط یک بعد از ظهر دسترسی به اینترنت داشتم و فقط توانستم ای-میل ها را کنترل کنم. بنابر این نتوانستم آنچه روز به روز در پاکستان دیدم در وب لاگ بیاورم. نکات علمی و فنی را در گزارش روز یکشنبه پانزده آبانماه در پژوهشگاه ارائه خواهیم کرد. از نکات جنبی و حاشیه ای این سفر آنچه مهم ببینم در این وبلاگ می آورم. فعلا چون تازه رسیده ام خیلی خسته ام. پس فعلا خداحافظ - پاکستانی ها هم می گویند خدا حافظ و هم الله حافظ

Sunday, October 23, 2005

ازمنطقه زلزله زده مظفرآباد بازدید می کنیم

از امروز بعد از ظهر من به همراه آقای دکتر ساسان عشقی از طرف پژوهشگاه مان عازم پاکستان می شویم تا از منطقه زلزله زده مظفر آباد بازدیدکنیم. سفارت پاکستان برای دادن ویزابه ما حدود هشت روز صبرکرد - در حقیقت ماصبر کردیم!- و در نهایت پنج شنبه ویزا گرفتیم تااز منطقه زلزله زده بازدید کنیم. از سالها پیش -دقیقا از سال 1371- ما دو نفر ازپژوهشگاه خودمان - که در آن روزگار موسسه نام داشت- از مناطق زلزله زده ایران و چند مورد خارج ازایران بازدیدکرده ایم. در این سالها همکاران دیگری نیز با ما بوده اند ولی ما دو نفر تقریبا در همه موارد ثابت بوده ایم. اتفاقا این بازدیدها علاوه بر درس آموزی فراوان برای ما موجب رفاقت مستحکمی نیزبین ما شده است. ضمنا در طی زمان و بر اساس تجربه به یک سبک در بازدید ازمنطقه زلزله زده، گردآوری اطلاعات از منطقه، تجزیه وتحلیل و در نهایت جمع بندی در موردهر زلزله رسیده ایم که در گزارشهائی که پس از بازدید در پژوهشگاه ارائه می کنیم این برداشت را ارائه می کنیم. ما این کار راچه زمانی که یک گروه مستقل در ساختار سازمانی ما به نام" شناسائی مناطق زلزله زده" وجود داشت و چه بعدا که این گروه بر حسب مورد رخداد زلزله تشکیل می شود انجام داده ایم. ضمنا در آن زمان که در گروه مستقل فعالیت می کردیم از مناطق زلزله زده قبلی که در زلزله های تاریخی و سده بیستم ایران آسیب دیده بودند - مثل زلزله های منجیل، طبس، سلماس، کارخانه کنگاور، فیروزآباد، گلباف، تبریز، تسوج و ... - بازدیدکرده ایم، که کار بسیار جالبی بود و الان فیلم های بعضی از آن بازدیدها در آرشیو پژوهشگاه موجود است. بعضا نیز به صورت مقاله و گزارش نتایج آن بازدیدها را ارائه کرده ایم.گزارش این بازدیدمان از پاکستان رانیز انشاالله پس ازبازگشت ازسفر در پژوهشگاه ارائه می کنیم و در همین وب لاگ هم من زمان آن را اعلام می کنم. به هر حال در طول هفته شاید کمتر برسم- یا نرسم- صفحه وب لاگ را پاکستان آپ دیت کنم. بنابر این فعلا تا آخر هفته خدانگهدار

Saturday, October 22, 2005

زلزله پاکستان - مشرف: به پنج میلیارد دلار کمک برای بازسازی نیاز است

دیروز پرویز مشرف رئیس جمهور پاکستان در مصاحبه ای با بی.بی.سی. شرکت کرد و اعلام کرد که به مردم کشورش، خودش و ارتش پاکستان اعتماد کافی برای فائق آمدن بر این فاجعه ملی در پاکستان دارد. او اعلام کرد که طبق گزارشی که به وی داده شده است، دولت پاکستان تا کنون 620 میلیون دلار کمک دریافت کرده است ولی برای بازسازی نیاز به پنج میلیارد دلار کمک مالی نیاز دارد.ضمنا نخست وزیر ترکیه نیز دیروز از مناطق زلزله زده پاکستان بازدید کزد. امروز مشخص شد که آمار تلفات رسما بیش از 51000 نفر بوده و می تواند به حدود هشتاد هزار نفر نیز برسد ضمنا ناتو 1000 سرباز برای کمک به منطقه زلزله زده اعزام می کند . سازمان ملل نیز آمار کمک دریافتی را در پایان وقت دیروز جمعه 90 میلیون دلار اعلام کرد. این آمار در هنگامی اعلام می شود که هنوز دسترسی به بخشهائی ار مناطق آسیب دیده امکان پذیر نیست.

Friday, October 21, 2005

محدوده تهران کجاست؟


امروز از رادیو شنیدم که رئیس شورای شهر تهران از نامشخص بودن محدوده شهر تهران گلایه کرده است و اظهار داشته اند که تهران شهری توسعه نیافته است که زندگی مناسبی در آن جاری نیست و از نظر گنجایش هم به مرز غیرقابل تحملی رسیده است! بلاخره خوشحالیم که یک مسئول شهری در مورد بی در و پیکر بودن شهر تهران اظهار نظر کردند. هر چه ما می گوئیم که گسترش محدوده شهری تهران در واقع به گسترده شدن پهنه های پر خطردر اطراف تهران می انجامد و عملا خسارت پذیری - ریسک - در مقابل خطر زلزله را افزایش می دهد ظاهرا در سالهای اخیر گوش شنوائی نبود تا اینکه بالاخره رئیس شورای شهر تهران آقای مهندس چمران این نکته را ابرازداشتند. امیدوارم این موضوع سرآغازبحث جدی در شورای شهر برای توقف گسترش بی رویه محدوده شهر تهران باشد و برای آن فکری اساسی و عملی شود. شاید یک فکر عملی توقف قطعی گسترش تهران، انتقال بخشی از سازمانهای اداری و مراکزاقتصادی ، صنعتی و آموزشی - موجب افزایش جمعیت - ازتهران باشد. محدوده شمالی تهران که هم اکنون قنات کوثر واستخر وباغ اناری در شمال تهران پارس را در نوردیده و به سمت گردنه قوچک در حال پیشروی است!!!، در سوهانک وازگل عملا در تمامی دامنه ها و کوهپایه ها ساختمانهای بلند و آپارتمان ساخته شده است، در ولنجک در ارتفاعی بالاتر از پارکینگ تله کابین توچال روی شیب و در حریم رودخانه ولنجک ساخت و ساز شده ، در سعادت آباد عملا تمام مرز کوهپایه با ساختمان پوشیده شده، در محدوده شمال پونک و حصارک نیز شهرک نفت تمامی دامنه های لغزشی روی پهنه گسل شمال تهران را پوشانده و در کن نیز در شمال غرب تهران در کل محدوده پای دامنه های شمال روستای کن - که امروزه دیگراثری ازآن روستای ییلاقی نمانده است! - با آپارتمان پوشیده شده است.توجه شود که محدوده مرزبین کوه و دشت در تمام شمال تهران محدوده گسل شمال تهران است که البته امروزه بر اساس نقشه های منتشره گوناگون دیگر نکته پنهان و پوشیده بر کسی نیست.

زلزله پاکستان - امدادرسانی مشکل تر از تسونامی اقیانوس هند

بر اساس آنچه روز نامه لیبراسیون فرانسه در شماره امروز خود نوشته است، یان اگلاند هماهمنگ کنند برنامه های سازمان ملل برای کمک های انسانی اعلام کرد که زلزله مظفرآبادعلاوه بر بیش از چهل و هشت هزار کشته، شصت و هفت هزار مجروح و بیش از سه و نیم میلیون بی خانمان به جا گذاشته است. ولی نکته جلب در اظهارنظر اگلاند آن است که امداد رسانی به مناطق آسیب دیده در این زلزله را حتی مشکل تر از امداد رسانی به آسیب دیدگان از تسونامی دسامبر گذشته در اقیانوس هند دانسته است. در مورد زلزله پاکستان سازمان ملل در خواست 312 میلیون دلار کمک فوری را مطرح کرد که براساس اظهار نظر کوفی انان دبیرکل سازمان ملل در روز چهارشنبه گذشته تا کنون فقط 12% آن (37 میلیون دلار) تامین شده است. این در حالی است که در مورد تسونامی سال گذشته در ده روز اول بیش از 80% کمک درخواستی تامین گردید. یک گردهمائی کشورهای کمک کننده نیزبرای روز 26 اکتبر پیش بینی شده است .یان اگلاند معتقد است که کشورهای جهان مساله کمک به زلزله زدگان پاکستان را جدی نگرفته اند. می بینیم که یک زلزله بابزرگای 7.6 چگونه در کشوری مثل پاکستان می تواند بحران بزرگی را ایجاد کند به نحوی که دو هفته پس از رویداد اعلام می شود که بسیاری از زخمی ها هنوز در منطقه زلزله زده هستند و نیاز به امکانات لجستیکی بسیاربیشتری برای انتقال آنها به بیرون از منطقه است.

Thursday, October 20, 2005

چرا دانشجویان انگیزه شان را از دست می دهند؟

یکی از دانشجویانم این هفته مراجعه کردو شکایت از این داشت که علارغم علاقه فراوان که به درس خواندن دارد ولی احساس میکند که به دلیل فشارهای مالی که به او وارد شده اندک اندک انگیزه خود را از دست می دهد. البته پیچیدگیهای اداری برای دریافت کمک هزینه دانشجوئی و همچنین انتخاب موضوع تحقیق به عنوان علاقه اصلی که در آن هیچ حق الزحمه ای برای دانشجو متصور نیست نیز به عنوان دلایل این مساله عنوان می کرد. من باید شهادت دهم که در کلاسی که با من داشت بهترین دانشجوی کلاس بود. ولی به هر حال با گفتن این مسائل به فکر فرو رفتم که چرا؟ مگر ما در هر سال چند نفر داشجوی واقعا علاقه مند و عاشق علم داریم که بخواهیم اینطوری بی انگیزگی آنها را هم شاهد باشیم؟ البته من هر کاری از دستم بر می آمد انجام دادم و در چند راستا این دانشجو را راهنمائی کردم تا مشکلش حل شود. ولی به هر حال مساله همچنان باقی است. وقتی حتی در دانشگاههای اصلی و مهم مملکت تدریس می کنیم و انگیزه و علاقه شدید را کمتر نزد دانشجویانمان می بینیم باید به فکرفرو رویم. آیا میتوان مساله را به موثر نبودن کنکور و اشکال گزینش علمی دانشجویان مربوط کرد؟ ویا مسائل دیگری در زندگی دانشجویان وجود دارد که ذهن آنها را از توجه و تمرکز به علم و تحقیق منحرف می کند؟ و یا اینکه استادان نیز به همان ترتیب مثل دانشجویانشان دگیر مسائل مختلفی هستند که نمی توانند انگیزه لازم را برای تلاش و زحمت کشیدن در دانشجویان ایجاد کنند؟ مگر نه این است که حتی از یک دانشجو با استعداد معمولی میتوان دانشجوی علاقه مند با انگیزه فراوان برای تلاش و تحصیل علم ساخت؟ حداقل تجربه من که پاسخی مثبت برای این سوال فراهم می کند. به هر حال شاید تمام عواملی که در فوق نوشتم موثرباشند و در هر مورد یکی از آنها مهمتر باشد ولی در هر حال یک نکته مهم وجود داردو آن اینکه اگر دانشجوئی عاشق تحصیل باشد و در حین تحصیل علاقه اش را از دست بدهد ما مسئولیم و سرمایه بزرگی از دست داده ایم. باید بسیار به این مساله توجه کرد.

Wednesday, October 19, 2005

اهمیت شبکه های محلی

در زلزله شناسی یکی از بحث های مهم نصب شبکه های لرزه نگاری و ثبت داده هاست. در دنیا شبکه ها مختلفی و جود دارند که در مقیاس جهانی، ملی و منطقه ای و محلی فعالیت می کنند. یکی از این شبکه ها شبکه ملی لرزه نگاری باند پهن ایران است که همکاران من در پژوهشکده زلزله شناسی اداره آن را بر عهده دارند وهم اکنون با پانزده ایستگاه در حال کار است و اطلاعات آن از طریق ماهواره به مرکز به صورن برخط (آن-لاین) منتقل می شود و همکاران بر اساس پردازش اطلاعات منتقل شده زلزله ها را تعیین اندازه - بزرگا- و محل - رومرکز - می کنند. حال سوال این است که آیا با وجود شبکه های ملی به شبکه های محلی نیز نیاز است یا نه؟ پاسخ مثبت است چرا که در صورتی که شبکه های محلی وجود نداشته باشند امکان تعیین محل و بزرگا برای زلزله های کوچک وجود نخواهد داشت. این زلزله ها معمولا امکان ثبت در شبکه های دیگر نمی یابند ولی بسیار مهمند به ویژه به دلیل امکانی که برای مطالعه فعالیتهای لرزه خیزی القائی می دهند و همچنین در پیش بینی زلزله کاربرد فراوان دارند. یک کار مهم برای ما توجیه اهمیت استفاده از این نوع شبکه ها است. چرا که همواره باید مسئولی رایافت که چنین شبکه ها ئی را بخواهدو راضی به سرمایه گذاری برای آن باشد. به هرحال امیدوارم لینک هائی که در این متن گذاشته ام به ویژه برای دانشجویان مفید باشد.

Monday, October 17, 2005

آخرین تحولات مربوط به زلزله مظفرآباد پاکستان

دیروز درسایت بازتاب خبری خواندم مبنی بر اینکه ممکن است بن لادن در این زلزله کشته شده باشد. البته خبری است که تائید یا تکذیب آن احتمالا غیر ممکن است! چون چطور میشود از میان آنهمه کشته و مناطق غیر قابل دسترس در کشمیر جنازه بن لادن رابه عنوان اینکه حتما کشته شده پیدا کرد و این مساله را تائید کرد!؟ ازسوی دیکر آخرین آمار تلفات دریروز در پاکستان در حد بیش از چهل هزار نفر - هنوز هم تقریبی - اعلام شد و این در حالی است که بعضی مناطق هنوز غیر قابل دسترس به نظرمی رسد! شاید هم اصلا از دسترسی به بعضی ازروستاهای دوردست در کوهستانهای کشمیر صرفنظر کرده باشند!.عملیات جستجو و امداد هم تقریبا به پایان رسیده است. ضمنا ما این هفته می خواستیم به پاکستان برویم که فعلا تا هفته بعد نمی رویم چون تا این هفته که سفارت پاکستان به ما ویزا نداده است. این رابیشتر برای دانشجویان محترم نوشتم که بدانند ما هستیم و کلاسهایمان برقرار است! تشریف باورید در خدمتیم

پرسپولیس مساوی کرد و استقلال باخت

دیشب پرسپولیس درلیگ برتربا ذوب آهن مساوی کرد و ظاهرا مشکلات پرسپولیس ادامه دارد. به نظرم کادر فنی باید رضایت بدهد که عوض شود! - یعنی این تشخیص رادر واقع مدیر عامل باید بدهد که هنوز تکلیف خودش معلوم نیست! و همچنین هیئت مدیره که ایضا به نظر می رسد آنها هم در بلا تکلیفی به سر می برند. به هر حال پرسپولیس دیشب خوب شروع کرد ولی مثل اینکه از اواسط نیمه دوم دیکر نای حرکت و حمله کردن نداشت، یعنی تا آن حد که شبکه سه نشان داد چون مدام مسابقه استقلال -سپاهان را در اصفهان را که تقریبا همزمان برگزار می شد به صورت موازی با این بازی نشان می داد. به هر حال دیشب استقلال هم که میهمان سپاهان در اصفهان بود باخت تا پاس که همان دیشب بازیش رابرده بود به صدر جدول لیگ برتر برود. دوستان استقلالی دلشان به ضعف پرسپولیس خوش نباشد! پرسپولیس فعلا آتش زیر خاکستری است که اگر مشکلات مدیریتیش زودتر حل شود سربرخواهد آورد و انشاالله خدمت همه تیمهای لیگ با پیروزی های پی در پی خواهد رسید! منتظر باشید

Saturday, October 15, 2005

تصویر ماهواره ای - منطقه زلزله زده مظفرآباد


تصویری ماهواره ای که در اینجا دیده می شود از سایت گوگل گرفته ام وپهنه رومرکز مهلرزه ای زلزله مظفرآباد را با یک بیضی سفید نشان داده ام.در این تصویر موقعیت اسلام آباد و راولپندی در پاکستان و سرینگر - مرکز کشمیر هند- مشخص شده است. به راستای دره ها با روند شمالغرب-جنوبشرق و همچنین تغییر روند به شمالشرق-جنوبغرب و قرارگیری پهنه رومرکزی در یک زون برخوردزمین ساختی در ناحیه شمال اسلام آباد توجه شود

تیم ملی و برانکو

در این گیرو دار زلزله مظفرآباد و سر شلوغ ما، تیم ملی ما هم روزچهارشنبه قبل برای بازی تدارکاتی به کره رفت و در کره جنوبی دو هیچ به این تیم باخت. من همیشه نسبت به دکتر برانکو ایوانکویچ دیدی بسیاربا احترام و حمایت آمیز داشته ام ولی این باخت های پی در پی که می دهد - مخصوصا بازی آخر مقدماتی جام جهانی که دو بر یک به ژاپن باخت و این باخت اخیر- باعث شده حجم انتقادات از برانکو بسیار زیاد شود. حسن کار او از نظر من آن بوده که تیم ملی ما را برای اولین بار با یک ثبات نسبی مواجه کرده و بدون اما و اگر توانسته به جام جهانی ببرد - که ما معمولا از آن محروم بودیم.ولی امروز ایران ورزشی نوشته است که ما تا جام جهانی فقط دو بازی تدارکاتی داریم! که امیدوارم شوخی باشد. به هر حال اینکه برانکو بازیکن جدید دعوت می کند ولی به ذخیره ها امکان بازی نمی دهد، ویا روی استفاده بعضی بازیکنان - ظاهرا نزدیک به باشگاه پاس - تعصب ویژه نشان می دهد، اگر تصمیم شخصی خودش باشد و یا اینکه به او چنین چیزی تحمیل می کنند، به هر حال هر دو اشتباه است. ما به برانکو تعصب خاصی نداریم و اوباید انتقاد پذیر باشد. اظهارات او در فرودگاه پس ازبازگشت از کره از تکرار حرفهای قدیمی و رضایت او حکایت می کردکه البته ما ناراضی هستیم. من فکر می کنم بدون جو سازی باید روند کار تیم ملی نقد شود تا بر اساس مصلحت ملی بهترینها برای تیم ملی انتخاب شده و به جام جهانی اعزام شود. این بهترینها شامل مربی هم می شود!به هر حال برانکو هم باید حواسش را جمع کند

ده سال نیاز به باز سازی - براورد سازمان ملل از زلزله مظفرآباد

یان اگلاند هماهنگ کنند برنامه کمک رسانی سازمان ملل (1و2) در سفر به پاکستان دیروز در مصاحبه ای اعلام کردد (3) که برنامه جستجو ونجات رو به پایان است ولی ارتش پاکستان همچنان به جستجو ادامه می دهد. همچنین وی اعلام کرد که رسیدگی به همه مناطق آسیب دیده با 40 تا50 هلی کوپتری که در دو سه روز آینده وارد منطقه می شوند - حدود ده روز پس از حادثه- امکان پذیر خواهد شد. این برنامه امدادی احتمالا تا چند ماه باید ادامه یابد و تعداد کشته ها تا بیش از چهل هزار نفر براورد می شود. ضمنا برای بازسازی منطقه به میلیارد ها دلار کمک مالی و تا ده سال زمان نیاز است.

Friday, October 14, 2005

آقای شو!- و پیش گوئی زلزله

در این چند روزه از طریق سوالات مطرح شده در وبلاگ و همچنین از سوی بعضی دانشجویانم نظرم را در مورد آقای شو و وب سایتش پرسیده اند. چون تعداد سوالات زیاد شد بهتر دیدم که یک یادداشت در این صفحه در این موردبنویسم. چه بسا سوال برای بقیه نیز مطرح باشد. این آقای شو به طور خلاصه مدعی است که از طریق ابرها و تغییر موقعیت آنها به پیش بینی زلزله می پردازند.در مورد زلزله اخیر پاکستان نیز مدعی است که ازقبل یک ابر را در چین دیده و این زلزله را پیش بینی کرده است.یعنی همانطور که در این صفحه نوشته روز قبل در سایتش نوشته بوده که در چین یا یکی از همسایه های آن زلزله ای با بزرگای بزرگتر یا مساوی پنج یا پنج ونیم می آید . البته اگر مبنا و نحوه پیشبینی چنین باشد که هر نوع تغییر فیزیکی - در این مورد ابرها- را بتوان مبنای رخداد بعدی پدیده ای دیگر-در این مورد، زلزله- قرار داد و بازه ی این پیش بینی را آنقدر بزرگ گرفت که خلاصه هر زلزله ای در چین یا اطراف آن با بزرگای پنج و نیم یا بیشتر رخ داد بعدا بتوان ادعا کرد که این پیش بینی درست بوده است، بنابراین بسیاری از مردم کره زمین را می توان به جمع این پیش گویان محترم افزود!! در چند جواب به کامنت های دوستان نوشتم که اولا این کاری که آقای شو-ظاهرا یک چینی مقیم آمریکا- میکند بر مبنای روش علمی نیست، چرا که اگر به ژورنالهای علمی معتبر در زمینه زلزله شناسی مراجعه کنید حتی یک مورد چنین مطلبی نخواهید دید. مثلا می توانید به قدیمی ترین مجله زلزله شناسی در دنیا - بولتن انجمن زلزله شناسی آمریکا -مراجعه کنید و ببینید که در حدودا یک قرنی که این مجله منتشر می شود آیا حتی یک مورد بوده است که مطلبی باارزش علمی مثل مطالب - یا حتی مطابق موضوع - آقای شو منتشر کند؟! اصلا چنین بولتن هائی که مطالشان در طی سالها به عنوان مطالب کلاسیک و مبنای علم زلزله شناسی در امده است اصولا چنین افراد و مطالبی را جدی نمی گیرند. از سوی دیگر بر اساس آنچه در سایتش می گوید، این بنده خدا اصلا زلزله شناس نیست و ظاهرا به قحط الرجال بودن در عرصه زلزله شناسی پی برده و خودش را انداخته وسط تابالاخره از این نمط کلاهی بدوزد!!! و البته از طریق سایتش جذب کمک مالی هم می کند و این قصه سر دراز دارد... ولی اجمالا عرض کنم که در زمینه پیش بینی - یا پیش یابی - زمینلرزه هم در جهان و هم در کشور - و در پژوهشگاه ما- متخصصان خوبی بر اساس روشهای علمی دارند کارهای جالبی بدون هیاهو انجام می دهند که بهترین کمک به آنها آن است که بگذاریم بر کار خودشان متمرکز باشند و کارشان را بر اساس دستاوردهای علمی بشری با آرامش انجام دهند. مثالی که من در این زمینه همیشه می زنم آن است که اگر برای پیشبینی زلزله مثلا دویست عامل لازم باشد تا براساس شناسائی همه آنهابتوان به یک براورد اولیه - و آن هم با رعایت احتمالی بودن براورد- پرداخت، شایدالان بیست عامل فیزیکی شناخته شده باشد که با تشخیص وقوع تغییر در بعضی از آنها نمی توان سریعا شلوغش کرد و اگر اتفاقی یک یا چند مورد زلزله در محدوده کلی ناحیه مورد براورد یا اطراف آن براورد اتفاق افتاد، مدعی شد که: بله! ما توانستیم پیش بینی کنیم. خلاصه گفتم یک بار برای همیشه این موضوع را اینجا توضیح دهم تا رفع ابهام شده باشد.

هنوز 20% از مناطق زلزله زده شش روز بعد از زلزله قابل دسترس نیستند

امروز از شبکه خبر شنیدم که در پایان روز ششم بعد از زلزله 16/7/84 در مظفرآباد پاکستان هنوز بیست درصد ازمناطق زلزله زده قابل دسترس نیستند. این به بدان معنی است که هنوز پس ازیک هفته از رویداد زلزله به بخشهائی از مناطقی که مردم زلزله زده در آن هستند - یا بوده اند!- هیچ کمکی نرسیده است و یا فقط از طریق هوا کمک های پراکنده ای پرتاب شده است. این موضوع در ابتدای سده بیست و یکم یعنی فاجعه کامل بشری که باید بر آن گریست. پس ما همچنان به درس آموزی به ترتیب زیر ادامه می دهیم:
اول آن که مناطقی در دنیا - و در کشور ما-هستند که بسیار دور از دسترس بوده و به دلیل لرزه خیز بودن و قابلیت زمینلغزش هنور نوع زمینلرزه مهمی می تواند ارتباط آنها را با دنیای بیرونی کاملا قطع کند
دوم آنکه کشورهائی مثل پاکستان - و در بسیاری از ما موارد کشور ما- عملا در مقابل چنین حوادثی بی دفاع بوده و علاوه بر نبودن تجهیزات کافی برای حمل و نقل در چنین مناطقی و رساندن نیروهای کمکی ظاهرا برنامه ای نیز برای چنین کاری وجود ندارد.
سوم آنکه در کشور پاکستان چون زلزله مهمی در تاریخ کوتاه آن - از 1947- و در تاریخ سده بیستم شبهه قاره هند از این ناحیه - کشمیر- گزارش نشده بود- حداقل در حد چنین فاجعه بزرگ انسانی- اساسا مدیران امدادی و مسولان ارشد و محلی کشور پاکستان هرگز تصور نمی کرده اند که چنین بلائی روزی سرخواهد رسید. غافل ازآنکه در هر ناحیه که از نظرلرزه خیزی و لرزه زمینساختی تایید شود که از نظرخطر زلزله در پهنه با خطر بالا واقع است هر لحظه می توان انتظار چنین فجایعی را داشت. فاجعه ای که ما باید در مورد آن هشدار دهیم و در هر گوشه از مملکت برای مقابله با عوارض غیر قابل تصور ان از همین حالا برنامه ریزی کنیم. نظامهای مهندسی، انجمنهای علمی، گروههای دانشجوئی و دانشکده ها و پژوهشکده های سراسر کشور می توانند در این راه کمک بسیاری به تناسب با شرایط هر منطقه انجام دهند. شاید اولین تلاش در این راه باید توجیه وکلای مجلس و مدیران ارشد مسئول محلی و همچنین توجه دادن رسانه ها به این امر و از سوی دیگر تلاش گسترده برای آموزش تخصصی مهندسین و دانشجویان مهندسی به این منظور باشد.

Thursday, October 13, 2005

به مکان فجایع امروزی و آینده نگاهی بیاندازید


با فروریختن ساختمان 19 طبقه در مجموعه برجهای مارگالا در اسلام آباد در زمان لرزه اصلی زلزله مظفرآباد به یاد تهران افتادم و بناهای عجیب و غریبی که به ویژه در شمال آن ساخته شده است. این تصویر را حدود دو سال پیش از یک ساختمان نیمه کاره از دره گلابدره در ناحیه شمیران گرفته ام. البته حدود شش ماه بعد از گرفتن عکس این بنا تکمیل شد. همانطور که ملاحظه می کنید ساختمانی هفت طبقه در شیبی حدود 50 درجه بر روی زون گسل شمال تهران و در کنار دره گلابدره - که سیل پنج مرداد سال شصت و شش آن را فراموش نکرده ایم- و بر روی ناحیه لغزشی باغ شاطر ساخته شده است. در واقع تصویر نمایشگاههای کامل از بلایای طبیعی را نشان می دهد که با ساختن این بنای عجیب - که همکاران متخصص سازه پس از بازدید از آن کیفیت بسیار ضعیف ساخت ان را تایید کردند- به بلای انسانی نیز آراسته شده است! هیچ فکر کرده ایم که اگر بلائی مثل زلزله مظفر آباد بیاید و چنین بنائی خدای ناکرده فرو ریزد، فقط در اثر بسته شدن دره چه مکافاتی ایجادمی شود. دوستان که تخصص در نجات و امداد داشتند در یک بازدید که باهم داشتیم می گفتند که تنها راهی که برای چنین حالت هائی از فاجعه وجود خواهد داشت پرتاب کردن غذا و وسایل با هلی کوپتر خواهدبود! واقعا دست آنها که اجازه ساخت دادندو بسازو بفروشان محترم درد نکند و آنها که چنین بناهائی که محاسبه و نظارت و اجرا کردند!!! یکی از دانشجویانم پس از بازدیداز محل نکته ای گفت که حکایت داشت از مسئولیت نداشتن مهندس محاسب در قبال محل ساخت بنا - که برای کسی مثل من اولین و اصلی ترین نکته حساسیت زاست - . این نکته رااز یکی ازاعضای هیئت مدیره انجمن مهندسان محاسب سوال کردم که آیا مهندس محاسب درقبال انجام محاسبه برای بنائی که در چنین محلی واقع است مسئولیت دارد یا نه؟ که پاسخ با قاطعیت مثبت بود. خیالم راحت شد. چرا که حتما در مملکت ما مهندسان محاسب با وجدانی نیز وجود دارند که اساسا زیر بار انجام محاسبه برای چنین بنائی در چنین محل خطرناکی نروند. به هر حال من یک مثال نشان می دهم و نام ساختمان و نام محاسب و ناظرراهم نمی آورم. چرا که هدف طرح کلی موضوع و ایجاد زمینه تفکر است و ازسوی دیگر اگر خوب نظر کنیم حتما از این دست فراوان در تهران خواهیم یافت.

Wednesday, October 12, 2005

چرا مطبوعات ما به زلزله پاکستان کم توجهی کردند

امروز روز پنجم بعد از زمینلرزه مظفر آباد است و در حالی که می بیینیم که روزنامه های معروف بین المللی مثل لیبراسیون و لوموند فرانسه ، واشنگتن پست و نیویورک تایمز آمریکا و ایندیپندنت و تایمز انگلیس همچنان در مورد این زلزله به عنوان یک موضوع اصلی و مهم گزارش و مقاله منتشر می کنند، معلوم نیست که چرا روزنامه های ما این زلزله را غیر از دو روز اول خیلی جدی نگرفته و عملا به آن نمی پردازند. این در حالی است که اگر با اهمیت به زلزله اخیر بپردازیم مثل آن است که زلزله ای مهم در کشور خودمان را بررسی می کنیم. شرایط پاکستان از نظرلرزه خیزی، ایمنی ، خطر پذیری در مقابل بلایای طبیعی و مدیریت بحران بسیار به شرایط کشور خودمان شبیه است. کانون زلزله هم فقط حدود هزار کیلومتر با مرزهای ما فاصله دارد. به نظرم اهمیت این موضوع برای مملکت ما کمتر از موضوع غیر قانونی شدن گلد کوئیست ! (روزنامه شرق چاپ امروز) و یا مساله تسهیلات بانکی (روزنامه ایران چاپ امروز) نباشد! ظاهرا در کشور ما موضوعی جدی تر از سیاست، اقتصادو ورزش برای روزنامه ها وجود ندارد! ضمنا چرا رسانه ها ی ما فرستاده ویژه به منطقه زلزله زده اعزام نکرده اند در حالی که برای موضوعات کم اهمیت تر -مثلا ورزشی- تعداد زیادی خبرنگار به محل مسابقات در خارج از کشور اعزام می شوند؟ از صدا و سیما هم شبکه خبر و بخشهای خبری رادیو و تلویزیون همچنان به خبرهای این زلزله می پردازد ولی در این مورد هم گزارش مستقل تصویری از منطقه هنوز ندیده ایم. هر چه پخش می شود ظاهرا به رسانه های خود پاکستان یا تلویزیونهای بین المللی دیگر مربوط است. به هر حال در مورد پوشش زلزله عملکرد رادیو و تلویزیون بسیار بهتر ازروزنامه ها بوده است. تا یادم نرفته بنویسم که سایت سی.ان.ان یک صفحه ویژه برای این زلزله اختصاص داده است (اینجا را کلیک کنید). آمار تلفات نیز در پایان روز چهارم به عدد رسمی سی و سه هزار در پاکستان و بیش از 1300 در هند رسید

Tuesday, October 11, 2005

درسهائی اولیه که باید بیاموزیم

شاید در زمانی که هنوز عملیات جستجو، نجات و امداددر منطقه زلزله زده مظفرآباد پاکستان ادامه دارد، صحبت از درسهائی که بای بیاموزیم کمی زود به نظر آید ولی به هر حال فکر می کنم چند نکته است باید به عنوان درس زلزله درمورد آن فکر کنیم.
اولین نکته آخرین خبر در این مورد است که راههای ارتباطی به شهرهای اصلی آسیب دیده در کشمیر پاکستان تقریبا در آخرین ساعات روز سوم زلزله باز شد. این به معنی مسدود بودن راهها تا حدود 60 ساعت پس از لرزه اصلی است. طبیعی است که قبل ازاین ساعت فقط بعضی کمکهای - عمدتا غذائی- از طریق هوا برای مردم پرتاب شده است. برای ما که بسیاری از مناطق لرزه خیزمان در نواحی کوهستانی با مشخصات در مشابه از نظر قابلیت وقوع زمین لغزش واقع است، این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن فکر کنیم . هر حادثه مشابه در ایران می تواند به فاجعه مشابه منجر شود. وقوع لغزشهای متعدد پس از زلزله منجیل درسال 1369 را باید مجددابه خاطر بیاوریم
دومین نکته این است که در فاصله حدود یکصد کیلومتری از رومرکز زلزله یک ساختمان بلند در اسلام آباد فروریخت. آیا این موضوع نباید ما را در مورد ساخت و سازهای بلندمرتبه در تهران و شهرهای بزرگ دیگرمان به فکر فروبرد؟ در تهران و تبریز ما همیشه به محل گسلهای اصلی توجه می کنیم - که البته کار مهمی است که باید انجام دهیم- ولی هیچوقت فکر نمی کنیم که اگر در فاصله یکصد تا یکصد و پنجاه کیلومتری شهر تهران یا تبریز یک زلزله بزرگ رخ دهد آنوقت چه تعداد از ساختمانهای بزرگ و بلند مرتبه در این شهرها ممکن است فرو ریزد؟ توجه کنیم که بسیاری از ساختمانهای بلند ما دراین شهرها تقریبا همان شرایطی را دارند که آن ساختمان فروریخته در اسلام آباد قرارداشت. یعنی قرار گرفتن برروی یک بلندی، واحتمالا کیفیت بد ساخت و ساز، که این نکته البته باید از سوی همکاران متخصص سازه بررسی گردد.
سومین نکته همچنان ناآماده بودن از نظر نفرات متخصص و تجهیزات جستجو و امدادرسانی در کشورهائی مثل ما و پاکستان است. معمولا پس از رویدادی مثل زلزله اخیر در کشورهائی مثل کشور ما و پاکستان حالت سردگمی و بی نظمی عجیبی در مساله مدیریت بحران حاکم می شود و پس از آن مشکلی که بلافاصله بروز میکند استفاده از نیروهای غیرمتخصص در امر جستجو و نبود تجهیزات کافی، از سگ های تعلیم دیده امداد گرفته تا هلیکوپتر، است.
فکر می کنم در روزهای اخیر گزارشهای زلزله مظفرآباد در ابعادی دیگر صحنه های زلزله 1369 منجیل و 1382 بم رابا هم جلوی چشم ما آورد. پس تلاش برای درس آموزی از آن لازم است

Monday, October 10, 2005

تصویر ماهواره ای از منطقه زلزله زده مظفر آباد


تصویر فوق روز گذشته بر اساس داده های سازمان زمین شناسی ایالات متحده بادقت هر پیکسل 15 متر از پهنه رومرکزی زلزله مظفرآباد پاکستان ارائه شده است. برای داون-لود کردن تصویر با کیفیت بهتر در این نشانی کلیک کنید

بالاکوت – شهر نابود شده مرزی در نزدیکی مظفر آباد

اکنون در فاصله چهل و هشت ساعت از زلزله صبح شنبه16/7/84 در ناحیه کشمیر پاکستان مشخص شده است که بیشتر کشته ها در مظفرآباد –شهری با جمعیتی شبیه شهربم در حدود یکصد هزار نفر- مرکز کشمیر تحت کنترل پاکستان قربانی شده اند. ازسوی دیگر رئیس جمهور پاکستان پرویز مشرف اعلام کرد که از شهر کوچک بالاکوت در ناحیه مرزی هند و پاکستان تقریبا چیزی باقی نمانده و براورد می شود که 650 نفر در این شهر کوچک جان باخته باشند. مهمترین کمک مورد نیاز فوری هلی کوپتر ترابری اعلام شده است چرا که اساسا امکان دسترسی به حدود 50% از مناطق کوهستانی در پهنه رومرکزی به دلیل زمین لغزشهای پی در پی از بین رفته است. ضمنا بسیار از کشته شده ها کودکانی بوده اند که در مدرسه محل تحصیل خود آماده آغاز یک روز جدید بوده اند. بیش از بیست و دو هزار کشته در پاکستان –بیشتردر شهر مظفرآباد- و بیش از 600 کشته در هند تاکنون طبق آمار رسمی گزارش می شود. البته بعضی از براورد ها تلفاتی بیش از سی هزار و گاه تا بیش از یکصد هزارنفر حدس می زند.
سازمان ملل تیم های براورد خسارت و یکصد هزار دلار کمک به پاکستان ارسال کرده است. ایران، ترکیه، روسیه و کشورهای اروپائی نیز هریک کمک های در همین حدود به همراه تیم های جستجو، نجات و امداد فرستاده اند.
از یاد نبریم که هنور در هفتاد و ساعت اولیه انتظار یافته شده افراد زنده زیر آوار وجود دارد و بنابراین اگر گروههای نجات امکان دسترسی به مناطق دور افتاده و غیرقابل دسترس در اثر زمین لغرش برسد، امکان یافته شدن مجروحانی وجود دارد که هنوز زنده اند و به دام آوار افتاده اند
.

Sunday, October 09, 2005

زلزله مظفرآباد پاکستان-4- افزایش سریع میزان تلفات






متاسفانه همانطور که حدس زده می شد آمار تلفات زلزله مظفرآباد به سرعت افزایش یافته و در فاصله بیست و چهار ساعت پس از رخداد زلزله، سخنگوی رئیس جمهور پاکستان صبح یکشنبه از بیش از18200 کشته و همچنین تعداد بیش از 41000 مجروح و مصدوم در اثر این زلزله خبر داد. این در حالی است که آمار رسمی تلفات در سوی کشمیر تحت کنترل هند بیش از 250 نفر اعلام شده است . از سوی دیگر علارغم مخابره خبر از خرابی در افغانستان،همچنان این سرزمین در بی خبری به سر می برد! و آماری از میزان تلفات آن در دسترس نیست.به هر حال تصاویر بالا از سوی آسوشیتد پرس مخابره شده و من نیز انها را از سایت سی.ان.ان. برداشته ام. دو عکس پائینی خرابی در اسلام آباد - همان ساختمان فروریخته19 طبقه- و سپس مظفر آباد را نشان می دهد.بیست و چهارساعت پس از رویداد هنوز انتظار می رود که یکصد نفر احتمالا زنده در زیر آوار این ساختمان بلند مرتبه به دام افتاده باشند. دو تصویروسط مربوط به کشمیر هند است و عکس بالائی نیز نمائی از خرابی در افغانستان را نشان می دهد. از آنجا که بسیاری از مردم در نواحی نظیر شبهه قاره هند دارای شناسنامه نیستند و اساسا درسرشماری ها به حساب نیامده اند بنابراین بیم آن وجود دارد که گستردگی تلفات همچنان بیش از اعلام رسمی تلفات از منابع رسمی باشد.
ضمنا این زلزله به جذب کمک های جهانی عمدتا به سوی پاکستان منجر شده است. هلال احمر ایران در این زمینه اقدام کرده است. ترکیه نیز 30 هواپیمای کمک برای پاکستان می فرستند. ضمنا کمپهای امداد رسانی پزشکی و درمانی از سوی آلمان، فرانسه و آمریکا در منطقه زلزله زده برپا شده است. به نظرم صحنه ای مثل آنچه در زلزله بم در ایران رخ داد در حال تکراراست. پیشنهاد می کنم تا از هر طریق که می توانیم ما نیز به جریان جهانی کمک به مردم مصیبت دیده کشمیر بپردازیم. به قول استاد سخن سعدی
بنی آدم اعضای یک پیکرند - که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار- دگر عضوها را نماند قرار.

Saturday, October 08, 2005

زلزله مظفرآباد پاکستان-3




متاسفانه هر چه از صبح امروز که خبرزلزله منتشر شد می گذرد، اخبار خسارت و تلفات زلزله مظفرآباد بیشتر و فاجعه بارتر می شود. به نحوی که تا امروز بعد از ظهر گزارش خبرگزاری ها از احتمال تلفاتی بیش از 1200نفر در پاکستان- در ناحیه کشمیر تحت کنترل پاکستان- و بیش از 200 کشته در ناحیه کشمیر تحت کنترل هند حکایت می کند.
به هر حال از نظر زلزله شناختی اطلاعلات ازنگاشتهای پژوهشگاه ما روی وب سایت قرار گرفته و نگاشتهای ثبت شده در رصدخانه استراسبورگ فرانسه نیز در فوق می بینید. همچنین نقشه سازوکارهای ژرفی در منطقه ایران ، پاکستان و شمال هند را نیز آنطور که موسسه فیزیک زمین پاریس گزارش می کند در بالا آورده ام. این نقشه نمایانگر سازوکارهای بیشتر فشاری و امتداد لغز برای زمینلرزه های این ناحیه است. سازوکارژرفی این زلزله آنطور که سازمان زمین شناسی ایالات متحده گزارش کرده است نیز در فوق آورده ام. این سازوکار نمایانگر سازوکاری فشاری با مولفه امتداد لغز است.این زلزله درمحل برخورد و حدفاصل صفحات هند و اورازیا و در نزدیکی تلاقی روندهای شمالغرب-جنوبشرق در شمال کشمیر هند با روندهای شمالشرق-جنوبغرب در سمت پاکستان و برروی روندی باراستای شمالغرب-جنوبشرق اتفاق افتاده است. انتظار زلزله های بیشتر در این ناحیه وجود دارد و مهمترین پسلرزه درروز اول نیز در ساعت 10:46 به وقت جهانی (حدود هفت ساعت پس از لرزه اصلی) با بزرگای 6.3 رخداده است.

گزارش تکمیلی از زلزله مظفرآباد- پاکستان



گزارش تکمیلی - اولیه - از زلزله صبح امروز پاکستان به قرار زیر است. برای گزارش کامل به سایت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مراجعه شود. عکسهای فوق از آسوشیتد پرس است و گزارشهای دیگر
به زبان انگلیسی ازوقوع خرابی ها از سایت سی.ان.ان. و روزنامه واشنگتن پست در دسترس است
زلزله در هر پانزده ایستگاه شبکه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه ثبت شده است
گزارشهای اولیه از تلفات و خسارت به ویژه در پاکستان و افغانستان و کشمیر هند حکایت دارد. مردم در کابل، اسلام آباد و سرینگر کشمیر سراسیمه از خانه ها بیرون ریخته اند. کانون زلزله در 110 کیلومتری شمال اسلام آباد و 175 کیلومتری شمالغرب سرینگر مرکز کشمیرواقع بوده است. زلزله در حدود دو دقیقه طول کشیده و سازو کار آن فشاری و ژرفای آن کم - حدود 10 کیلومتر-برآورد شده است. دهها تن تلفات و مجروح و در شمال پاکستان گزارش شده است. ضمنا گزارشهای اولیه حکایت از فروریختن یک ساختمان بلند 19 طبقه و برج مالاگارا در اسلام آباد دارد. همچنین 75 ساختمان در اسلام آباد ویران شده اند.
ارتباط تلفنی با منطقه مظفر آباد قطع شده است. بنابراین هنوز اطلاع دقیقی از میزان خسارت واقعی در پهنه رومرکزی در دسترس نیست.
منطقه زلزله زده ناحیه ای کوهستانی با پتانسیلی بالا برای وقوع زمین لغزش است . گزارشهای اولیه حاکی از وقوع زمین لغزشهای پی در پی در منطقه شمال پاکستان و فروریختن ساختمانهای روستای در محدوده ای وسیع در همین ناحیه است. در اساس اطلاعات دریافتی تا این ساعت انتظار میرود که این زلزله موجب تلفات زیادی شده باشد. از سوی دیگر ناپایدار بودن نوع ساخت و ساز سنتی و روستائی در منطقه زلزله زده می تواند موجب گسترش آسیب گسترده در منطقه رومرکزی شده باشد.
زلزله در لاهور نیز با خسارت(فروریختن چندین مغازه) و تلفات همراه بود. همچنین گزارشهای دیگر از خسارت در راولپندی و کویته خبر می دهد. همچنین در منطقه سرینگر در کشمیر پاکستان نیز خسارتها و تلفات گزارش شده است.
روند گسل شمالغرب- جنوبشرقی بوده گسلش از نوع فشاری و مربوط به ناحیه حدفاصل پلاتفرم هند و آرک کوهستان در شمال پاکستان است.
تا ساعت 10 صبح امروز به وقت تهران گزارشها از ویرانی کامل چهار روستا در کشمیر پاکستان خبر می دهد. همچنین همین گزارشها حکایت می کند که نیروهای امدادی در مقابل این بحران فاقد آمادگی بوده و در دقایق و ساعات اولیه سردگمی وسیعی نزد مردم و نیروهای ارتش و پلیس مشاهده شده است و همچنین اولین نیروهای امداد رسان از اهالی و مردم عادی بوده اند
.

زلزله امروزصبح مظفرآباد پاکستان- بزرگای 6/7



امروز صبح - شنبه 16/7/84 ، هشتم اکتبر 2005- در ساعت هشت و پنجاه دقیقه به وقت محلی (ساعت 3:50 به وقت جهانی و 7:20 به وقت تهران) زلزله شدیدی بابزرگای گشتاوری هفت و شش در14کیلومتری شمال مظفر آباد پاکستان رخ داد. گزارشهای اولیه از تلفات و خسارت به ویژه در پاکستان و افغانستان و کشمیر هند حکایت دارد. مردم در کابل، اسلام آباد و سرینگر کشمیر سراسیمه از خانه ها بیرون ریخته اند. کانون زلزله در 110 کیلومتری شمال اسلام آباد و 175 کیلومتری شمالغرب سرینگر مرکز کشمیرواقع بوده است. زلزله در حدود دو دقیقه طول کشیده و سازو کار آن فشاری و ژرفای آن کم - حدود 10 کیلومتر-برآورد شده است. دهها تن تلفات و مجروح و در شمال پاکستان گزارش شده است. ضمنا گزارشهای اولیه حکایت از فروریختن یک ساختمان بلند 19 طبقه در مجموعه برجهای مارگالا در اسلام آباد دارد.گزارشهای دیگر حاکی از وقوع زمین لغزشهای پی در پی در منطقه شمال پاکستان و فروریختن ساختمانهای روستای در محدوده ای وسیع در همین ناحیه است. در اساس اطلاعات دریافتی تا این ساعت انتظار میرود که این زلزله موجب تلفات زیادی شده باشد. نقشه فوق مربوط به مرکز لرزه نگاری اروپا مدیترانه است. اطلاعات دیگر در این زمینه را از سایت سازمان زمین شناسی ایالات متحده و همچنین سایت پژوهشگاه ما قابل دسترسی است.

Thursday, October 06, 2005

اهمیت سمینار و کتابنگاری برای دانشجویان

اینروزها با دانشجویان خود در مورد اهمیت درس سمینار و انجام مطالعه کتابنگاری (بیبلیوگرافی) مفصل هنگام آغاز تز فوق لیسانس و دکتری بسیار صحبت کرده ام.به باور من معمولا افرادی در انجام رساله کارشناسی ارشد و دکتری موفق هستند که در ابتدای کار تحقیق به طور مفصل به بررسی ومطالعه دقیق مقالات منتشره در زمینه تخصصی کارخود بپردازند. بدیهیست که در رشته های علمی و فنی بیشتر مقاله هائی که یافته های جدیدعلمی را ارائه می کنندبه زبان خارجی - معمولا انگلیسی - در ژورنالهای معتبر تخصصی منتشر میشوند. امروزه جستجو مقالات از طریق اینترنت - مثلا سایت گوگل- امکان پذیر است به نحوی که برای جستجوی مقاله باید کلمات کلیدی را در محل جستجو چنین سایتی وارد کرد و در نهایت دید که چه مقالاتی در آن زمینه روی اینترنت قرار گرفته است تا آنها را داون-لود کرد. از سوی دیگر ژورنالهای تخصصی نیز در این مورد بیشترین اهمیت را دارندبه آن معنی که مقالات بسیاری - عملا بیشتر مقالات - در ژورنالها منتشر می شوند ولی در اینترنت قابل دریافت نیستند. ولی حتی در این موردنیز می توان در اینترنت به جستجوی ژورنالهای تخصصی پرداخت مثلا اگر جستجوی ژورنالها ی تخصصی در زمینه زلزله شناسی و مهندسی زلزله مد نظر باشد می توان در گوگل به این ترتیب جستجو کرد (اینجا را کلیک کنید). وسپس در هر ژورنال به دنبال آخرین عنوان ها گشت و در نهایت در کتابخانه های تخصصی دانشگاهی باید بر اساس سرنخ بدست آمده برای کپی کردن آن مقاله اقدام شود. به هر حال من به عنوان معیار اولیه به دانشجویان می گویم که لازم است تا حداقل سی مقاله که به زبان انگلیسی در ژورنالهای معتبر بین المللی منتشر شده است دقیقا -کلمه به کلمه -مطالعه کرده و یادداشت برداشته باشید تا هم سمینار علمی - درس سمینار- به خوبی نوشته و ارائه شود و هم آمادگی اولیه برای آغاز تحقیقات پایان نامه حاصل شود. اضافه کنم که در حال حاضر دانشجویان ما بعضا به خلاصه برداری از حدود 5 کتاب و بیش از پنجاه مقاله علمی برای درس سمینار - و آغاز پایان نامه خود- می پردازند. برای انتخاب حدود سی مقاله که دقیقا به کار تحقیق شما بیاید بدیهی است که حدود ده برابر آن باید مقاله گردآوری کرده باشید. خلاصه این است باور و استاندارد کاری ما برای دانشجویانمان

Wednesday, October 05, 2005

حلول ماه مبارک رمضان مبارک باد

از امروز- سیزده مهر- در ایران ماه مبارک رمضان آغازمی شود.حلول این ماه را به همه مومنان و دوستداران ماه رمضان تبریک می گویم. این تبریک گفتن را به طور گسترده وقتی که در گرونبل فرانسه در سال 1374 به عنوان دانشجوی سال اول دکتری رفته بودم در میان مسلمانان فرانسه دیدم. به فرانسه به هم می گفتند
Bon Ramadan!
به عربی هم در مغازه هایشان اعلان هائی نصب می کردند که بر آن نوشته بود:" رمضان سعیدا" و واقعا شروع ماه مبارک را به عنوان" یک عید" گرامی می داشتند. البته پایان آن راهم همینطور - در عید سعید فطر- به طور گستره جشن می گیرند. به هر حال شرو ع این ماه برای من همیشه خاطره انگیزبوده است. یکی خاطره آنهاکه بودندو دیگر نیستد. و برای من خاطره مرحوم پدرم که همیشه یادروزه گرفتن و افطار او-مخصوصا وقتی من کودک بودم- برایم جالب و لذت بخش است. از نکات جالب ماه مبارک به نظرم علاوه بر جنبه های معنوی فوق العاده ، افزایش مدت زمان کار و منظم شدن آن است. این را چه در زمانی که دانشجو بودم تجربه کرده ام -با درس خواندن بعداز سحر- و چه الان که بعضی روزها تا پس از افطارتدریس را ادامه می دهم!. سال هفتادو سه نیز که در کانون زبان ایران زبان فرانسه می خواندم در هنگام افطار - که کلاس ما ادامه داشت- من برای خوردن افطاری مختصر با اجازه استاد حدود ده دقیقه کلاس را ترک می کردم و بنده خدا پیشخدمت کانون که همیشه از نظر رساندن چای به ما - در آن لحظات که مشتری چای از روزه دار و خدای نکرده بی روزه فراوان بود!- هوای ما را داشت
به هر حال آرزوی قبولی طاعات و عبادات رابرای همه مومنان دارم.

Monday, October 03, 2005

دهکده ای جهانی - رسانه ای به نام وب لاگ

هفته پیش که درمورد طوفان ریتا در سواحل جنوبی آمریکا می نوشتم یاد آور شدم که از یکی از خوانندگان وبلاگ که دوست عزیز آقای مهندس مهدی عظیمی است و ساکن شهر هیوستن تگزاس خبر ندارم و کمی نگران ایشان شده ام. دیروز ای میلی از ایشان دریافت شد که ضمن اعلام خبر سلامت توضیح داده اندکه موقع توفان چه کرده اند و کجا رفته اند. متن ایشان را که انگلیسی است در اینجا می آورم. در پاسخ به ایشان نوشتم که ما در یک دهکده به نام "جهان" زندگی می کنیم و وب لاگ نیز وسیله - رسانه- این دهکده است.
salam Dr. Zare,
I read your weblog about Hurricane Rita. Thanks a lot that you were worried about me.
Actually I live out of Houston (South) and near Galveston and Mexico Gulf. Rita had invited itself to my city (as a MEHMAANE-NA-KHAANDEH). And since we do not like unkonown guests we prefer to leave the city. We went to anouther city four five days. Fortunately (for us) and unfortunately (for others) Rita changed its mind and went to our nabor state.
When I was reading your weblog I felt proudly that I still have good friends who remember me at such a bad situation. And it was very important for me that the a friend like you (who can be very busy) cared it. So again thank you.
Best regards,
Mehdi Azimi

Saturday, October 01, 2005

طلای حمید سوریان در 55 کیلوگرم کشتی فرنگی قهرمانی جهان مبارک


دیشب سومین مدال طلای کشتی فرنگی ما در مسابقات جهانی بدست آمد. در سال 1969 میلادی - سال چهل و هشت شمسی - مرحوم فیروز علیزاده در ماردل پلاتا آرژانتین اولین مدال طلای جهانی کشتی فرنگی نصیب ایران شد. در سال 2002 میلادی - هشتادو یک شمسی- حسن رنگرز در پاتراس یونان مدال دوم طلای جهانی بدست آورد و دیشب حمید سوریان سومین مدال طلای جهانی فرنگی را گرفت. کشتی فرنگی که غربی ها به آن گرکورومن می گویند رشته ای است که کشتی گیرباید از کمر به بالاروی حریف کار کند - البته تا حد محدودی که من می دانم!- و در ایران توسط روسها در حدود پنجاه سال قبل رواج یافت. در بازیهای آسیائی تهران به بازیهای آسیائی اضافه شد و تا قبل از دهه هشتاد میلادی ایران قدرت مطلق آن در آسیا بود.امروزه چنین نیست و حتی در مسابقات آسیائی نیز ایران در رده های اول تا سوم جا ندارد. در سالهای اخیر دلمان به تک ستاره هائی مثل حسن رنگرز و حمید سوریان ریحانپور خوش است. او که قهرمان جوانان جهان در ماه گذشته بودهاست، تمام حریفان را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت تا در فینال نیز یون-چول پارک کره ای را با نتیجه 4-3 شکست داد و به مدال طلا رسید. مربی او محمد بنا در مصاحبه با را دیو ورزش این پیروزی را به "بچه های شابدوالعظیم!" (شاه عبدالعظیم) تبریک گفت. من هم با درود فرستان به خطه قهرمان پرور شهرری ( که قهرمانانی مثل هادی ساعی و حمید سوریان را به ملت ایران تقدیم کردند) آن را به تمام ملت ایران تبریک و تهنیت میگویم.عکس فوق را نیز از سایت روزنامه ایران ورزشی -شماره امروز 9 مهر-برداشته ام