وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, March 31, 2007

باز استقلال از چنگ پرسپوليس گريخت

ديروز عصر استقلال با خوش شانسي بازي را كه حداقل بايد با سه گل به پرسپوليس واگذار مي كرد، با مساوي به پايان برد كه از اين نظر به رفقاي استقلالي تبريك مي گويم. ولي پرسپوليس درست از همانجا ضربه خورد كه تا كنون در اين فصل آسيب پذير نشان داده - يعني ضعف در تمام كنندگي و زدن گل و در عين حال ضعف دفاعي - و استقلال درست از همان طريقي گل خود را زد كه تا كنون اكثر گلهاي خود را در اين فصل به ثمر رسانده - يعني ضربه هاي ايستگاهي و يا پرتابهاي اوت عليزاده كه البته اين بار عليزاده ضربه آخر را به تيم سابق خود زد- به هر طريق اگر گل نزني لابد گل مي خوري كه پرسپوليس هم خورد. از همه جالب تر فيلم خبري شبكه خير بود كه يك طرفدار استقلال را نشان داد كه مي گفت كه بهترين بازيكنان استقلال دفاع و دربازبانش بوده اند كه مانع خوردن گلهاي زياد شده اند. انشاالله دفعه بعد پرسپوليس تلافي كند و خاطره شش تايي ها را زنده كند و مجددا تيم استقلال را با شش گل مهمان كند.

Friday, March 30, 2007

وبينار به جاي سمينار


با گسترش فناوري ارتباطات، بسياري از ساختارهاي ارتباطي نظير نامه و فكس و ... امروزه جاي خود را به اي- ميل و اس.ام.اس. داده است. روزنامه ها و هفته نامه ها به صورت برخط (آن-لاين) بر روي اينترنت قابل دسترسي و روزآمد شدن مداوم هستند و اخبار را مي توان لحظه اي پس از وقوع يا به صورت زنده دريافت كرد. ولي پديده جديد و جالبي كه حداقل من به تازگي با آن آشنا شده ام، وبينار است كه در واقع سمينار اينترنتي است. شما به جاي آنكه محل كار و زندگي خود را ترك كنيد و به محل ديگري براي شركت در يك سمينار برويد، مي توانيد در همان محل زندگي و كار خود در يك سمينار وبي يا وبينار شركت كنيد. نمونه اي از آن را كه در زمينه مهندسي زلزله - طراحي لرزه اي ساختمانهاي چوبي - در روز چهارشنبه هفته آينده بر گزار مي شود در اين لينك مي توانيد ببينيد.

Thursday, March 29, 2007

زمين لغزش در جاده چالوس


همانطور كه يادداشهاي قبلي اشاره كردم، خطر زمين لغزش در محور هاي كوهستاني در كشور در ابتداي فصل بهار به همراه افزايش بار ترافيكي در اين زمان، ريسك زمين لغزش و آسيب پذيري مردم در حال تردد را بيشتر مي كند. زمين لغزشهاي پي در پي در جاده هاي هراز و چالوس در ايام تعطيلات نوروزي امسال، مويد مساله ياد شده است. در نهمين روز نوروز جاده چالوس مسدود شد ودليل آن ريزش كوه - اصطلاح رسانه اي براي زمين لغزش - اعلام شده است. بديهي است كه انطباق مناطق زمين لغزش خيز با منطقه رو مركز مهلرزه اي زلزله ۸ خرداد ۸۳ فيروز آباد كجور - با بزرگاي ۶.۵- و تشديد ميزان رخداد زمين لغزش هاي بهاري پس از آن واقعه مساله اي قابل بررسي است و لازم است تا بر اساس رخداد زلزله مذبور و وقوع لغزشهاي پي در پي به ويژه در پهنه مرزن آباد تا پل زنگوله و از از سوي ديگر پتانسيل بالاي لغزش از پل زنگوله تا دوآب - در جاده چالوس- ريسك رخداد لغزش در اين جاده نياز به بررسي دقيق دارد.

Wednesday, March 28, 2007

آزاد راه تهران - شمال و تخريب محيط زيست


آزاد راه تهران - شمال كه احداث آن از حدود 10 سال قبل آغاز شده و تا كنون فقط بخشهائي از قطعات اول و چهارم - به ترتيب در سمت تهران و چالوس- عمليات عمراني پيشرفت بيشتري داشته است موجب تخريب زيست محيطي گستره در رودخانه چالوس در اثر ريختن نخاله هاي عمليات جاده سازي به درون دره در محل هاي مختلف شده است. گزارش ايسنا اين مساله را تاييد مي كند. اين موضوع نشان مي دهد كه طرح جامع مطالعه آسيب پذيري زيست محيطي و منابع طبيعي قبل از آغاز احداث پروژه لازم است تهيه شود كه ظاهرا چنين كاري در مورد آزاد راه تهران- شمال نشده است. اين موضوع در مورد جاده هاي ديگري كه در منطقه البرز در دست مطالعه يا احداث هستند نيز لازم است رعايت گردد. مهمترين مورد در حال حاضر شايد جاده تهران - گرمابدر- بلده و جاده در حال تكميل در جنگل گلستان باشد كه ظاهرا محيط زيست چنين طرح جامعي در مورد بررسي آسيب پذيري محيط زيست در محدوده احداث اين جاده ها تهيه نكرده است. اگر كسي از چنين گزارشي خبردارد لطفا به من هم اطلاع دهد.

Tuesday, March 27, 2007

خطر سيل و زمين لغزش در آغاز فصل بهار


بر اساس گزارش ديشب هواشناسي امكان بروز سيل در مناطق مختلف كشور وجود دارد. هوا باراني است و تا چهل و هشت ساعت آينده نيز بارندگي در بيشتر مناطق كشور ادامه خواهد داشت. در پي هشداري كه قبل از نوروز در مورد خطر زمين لغزش در جاده ها و افزايش ريسك لغزش با توجه به افزايش ترافيك به دليل نوروز دادم، لازم مي دانم اضافه كنم كه بارش باران يكي از عوامل تحريك زمين لغزش ها - دامنه هاي با پتانسيل لغزش كه فقط به يك محرك براي فروريختن نياز دارند - به ويژه در فصل بهار است. با شرايطي كه هواشناسي پيش بيني كرده است، خطر زمين لغزش به ويژه در جاده هايي نظير هراز و چالوس بالاست. يادآوري كنم كه معمولا از زمين لغزش به عنوان ريزش كوه در ادبيات رسانه اي ايران ياد مي شود. همين موضوع نشان مي دهد كه آسيب پذيري مناطق مختلف جاده اي بايد از ديدگاه خطر هاي طبيعي بررسي گردد.

هوا باراني است


در تهران هوا باراني است و اين هواي باراني با سرماخوردگي شديد بهاري ما همراه شده است. مواظب باشيد. انتقال ويروس سرماخوردگي در ديدوبازديد هاي نوروزي امكان پذير است.

Monday, March 26, 2007

زلزله امروز در جنوب بم


به گزارش همكاران من در شبكه ملي باند پهن پژوهشگاه، امروز صبح ساعت ۱۰:۰۶ دقيقه به وقت محلي زلزله به بزرگاي ۵.۰ در جنوب بم احساس شد كه در شهر بم نيز به شدت احساس شد. سازمان زمين شناسي ايالات متحده بزرگاي اين زلزله را ۴.۹ و موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران ۵.۱ اعلام نموده است.
با توجه به موقيت رومركز اين زلزله، به نظر مي رسد كه احتمالا بخشي از گسل بم كه در زلزله بم با زلزله اي با بزرگاي ۶.۵ فعال شده بود، مجددا در اين زلزله نيز با بزرگاي ۵.۰ فعاليت جديدي نشان داده است.


تاسيس مركز لرزه نگاري در امارات


كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس هم به فكر زلزله و اهميت مطالعه آن افتاده اند. به اين خبر ايسنا توجه كنيد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
امارات متحده عربي، مركزي را براي ثبت زلزله و لرزه‌نگاري تاسيس مي‌كند.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بنابر اعلام رسانه‌هاي اين كشور، به دنبال هشدار كارشناسان مبني بر احتمال وقوع زمين لرزه‌هاي شديد در امارات متحده، دولت اين كشور درصدد ايجاد مركز لرزه نگاري است.
كارشناسان به دنبال وقوع زمين لرزه شديد در جزيره قشم ايران و چندين زمين لرزه خفيف در فجيره و راس‌الخيمه در امارات عربي متحده پيشنهاد تاسيس اين مركز را به دولت داده‌اند.

زلزله در ژاپن



زلزله با بزرگاي ۶.۷ در ساحل شمالي ژاپن در تاريخ۲۴ مارس ۲۰۰۷ با يك كشته و حدود ۴۰ مجروح همراه بود. اين زلزله در هشتاد كيلومتري شمال كانازاوا رخ داد و موجب ايجاد تكان هاي شديد و تخريب هايي در ساختمانها ي مسكوني و همچنين رخداد زمينلغزش در جاده هاي منطقه شد.

Sunday, March 25, 2007

با منابع طبیعی چه می کنیم؟

با نگاهی گذرا به حاشیه های تهران به جز مساله ساخت و ساز در پهنه های خطرناک - روی زونهای گسله و مناطق خطرناک از دیدگاه خطر زمین لغزش - مساله مهم دیگری که به چشم می آید، تجاوز به حریم منابع طبیعی است. آنچه که در شمال تهران پارس - جاده گردنه قوچک - ، منطقه سوهانک، دارآباد، کاشانک، گلابدره، دربند، ولنجک، شمال اوین و کن رخ داده است حکایت از تجاوز به حریم منابع طبیعی و ساخت و ساز در چنین مناطقی دارد. کار به جائی کشید که در ارتفاع بیش از 1800 متری نیز ساخت و ساز ادامه یافته بود ولی ظاهرا شهردار جدید تهران جلوی این کار را گرفته اند. آنچه که در حاشیه های اطراف تهران رخ داده چه در غالب انبوه سازی، چه در غالب جاده سازی - به ویژه جاده دماوند که از کنار پارک سرخ حصار عبور می کند- و چه در غالب ساخت خانه های نامقاوم از سوی طبقات کم درامد و حاشیه نشینان همگی محیط زیست را تخریب و زندگی را در دراز مدت برای ساکنان تهران مشکل تر خواهد کرد. آنچه که نام بردم به شمال تهران مربوط بود ولی عینا در جنوب تهران هم می توان این مساله را دنبال کرد. منابع طبیعی ارث پدری کسی نیست که آن را با خیال راحت - و دور از چشم ماموران شهرداری یا دولتی از سازمانهای دیگر و یا نهادهای غیر دولتی که نگران محیط زیست هستند تخریب کنیم. متولی ان هم باید دولت باشد و نهادهای غیر دولتی باید به عنوان ناظران نگران موضوع را دنبال کنند. روزنامه آینده نو با اختصاص یک صفحه که هر روز مسائل زیست محیطی در آن مطرح می شود، از این جهت باید ستوده شود.

Saturday, March 24, 2007

كساني كه رفتند


در سالي كه گذشت جمعي از بزرگان و مشاهير عرصه فرهنگ عمومي جامعه از اين دنيا رفتند. از باباك بيات آهنگساز و موسيقي دان بزرگ ايران گرفته تا ناصر عبداللهي ترانه خوان موسيقي پاپ ، و از رسول ملا قلي پور فيلم ساز عرصه دفاع مقدس و فيلمهاي اجتماعي گرفته تا عمران صلاحي طنز پرداز، شاعر و نويسنده. اميد است تا مشاهير ما زنده هستند حتي اگر بزرگ داشته نمي شوند، با آسودگي بتوانند به كار و خلاقيت و خلق اثر هاي خود بپردازند.

Thursday, March 22, 2007

راديو گفتگو


براي افراد تلوزيون گريز مثل من- تي. وي. فوب!، اگر چنين اصطلاحي وجود ندارد من پيشنهاد مي كنم بوجود آيد!- هر اتفاق و برنامه جديد راديوئي خبر خوبي مي تواند باشد. راديو گفتگو كه بر مبناي حرفه اي و رسانه چند صدائي بودن - امكان صحبت دادن به همگان - در صداو سيماي ايران از اردي بهشت هشتاد و پنج آغاز به كار كرده است، در اين ماههاي اخير كيفيت بسيارخوبي پيدا كرده. به ويژه آنكه استادان و افراد حرفه اي نظير آقاي اسماعيل مير فخرائي و جواناني نظير محمد رضا شهيدي فر و ناصر خيرخواه كيفيت برنامه هاي اين راديو را بالا برده و بسياري از برنامه هاي آن را شنيدني كرده اند. من تقريبا مشتري دائمي اين راديو هستم كه از شش بعد از ظهر تا دوازده شب به مدت شش ساعت پخش مي شود. فركانس پخش ان در تهران 103.9 مگاهرتز روي موج اف. ام. است و براي آنها كه دربيرون تهران مي خواهند ان را بشنوند ظاهرا در حال حاضر راهي جز استفاده از وب سايت اين راديو در اينترنت وجود ندارد و بايد برنامه هاي آن را از طريق وب سايت آن دنبال كنند. برنامه هاي جالبي چون بدون خط خوردگي - مروري گزارشي و تحليلي بر رويدادهاي هفته داردو دوشنبه ها بعد از ظهر به مجري گري و تهيه كنندگي دكتر اسماعيل ميرفخرائي پخش مي شود -را نبايد از دست داد. حدود ساعت نه شب هم در ايام نوروز برنامه چهره ها به مصاحبه با چهره هاي علمي و حرفه اي معروف و شاخص اختصاص دارد، ديشب - اول فروردين به مصاحبه با دكتر ايرج ملك پور - استاد نجوم دانشگاه تهران كه تفويم را در سالهاي اخير استخراج مي كنند - پرداخت كه در نوع خود جالب و شنيدني بود.

ديد و بازديد نوروزي - سلامهاي نوروزي


در هنگامه ديد و بازديد هاي نوروزي به سر مي بريم و البته همانطور كه در سالهاي اخير رسم شده است ديد و بازديد و رد و بدل كردن پيام از طريق اس. ام.اس و اي- ميل هم ادامه دارد. بعضي ها هم هر دو را انجام مي دهند! خلاصه روزهاي خوبي است و پر رفت و آمد. انشاالله كه در سال پيش رو ملت ايران هم در زندگي فردي و هم در زندگي اجتماعي و منافع جمعي و ملي خويش توفيق و پيشرفت داشته باشند.

Tuesday, March 20, 2007

نوروز بر شما مبارك باد

صميمانه ترين شادباشهاي نوروزي من را پذيرا باشيد. سالي نيك و پر از سعادت، صلح و آرامش براي شما و تمامي ملت ايران آرزو مندم.
با احترام مهدي زارع

نوروزتان پیروز


سالروز شهادت امام رضا -ع


امروز سالروز شهادت امام رضا -ع- است. مردم شيعه به ويژه ايرانيان ارادت ويژه به امام رضا -ع- دارند كه در مشهد مقدس به شهادت رسيد و در همام محل - در نزديكي شهر تاريخي توس -به خاك سپرده شد كه بعدا به نام مشهد - يا محل شهادت - ناميده شد وهم اكنون از بزرگترين شهرهاي ايران است.. همان محل امروزه از بزرگترين زيارتگاههاي مسلمانان در جهان اسلام است. به نحوي كه هر ساله حدود بيست ميليون نفر زائر ارادتمند به آن حضرت از ان مرقد مقدس زيارت مي كنند. در اين روز به آن حضرت درود و سلام مي فرستيم و از درگاهش خواستاريم تا در درگاه خداوند شفاعت فرمايد تا ملت ايران را در آستانه نوروز و سال نو حفظ فرمايد و سرزمين ما را از خطرهاي مختلف طبيعي و انساني و از كينه بدخواهان محفوظ دارد. جوانان ما را سعادتمند و خوشبخت گرداند و آينده اي نيك براي ملت ما بر اساس تلاش و زحمت فرزندان اين ملت رقم زند.

بيست و نه اسفند- سالروز ملي شدن صنعت نفت ايران گرامي باد


امروز بيست و نه اسفند ماه، سالروز ملي شدن صنعت نفت ايران در سال 1329است. نهضت ملي شدن صنعت نفت ايران از بزرگترين حركتهاي تاريخي ملت ايران است كه با روي كار امدن دولت مرحوم دكتر محمد مصدق در اردي بهشت سال 1330 و با همت ، درايت و كارداني ايشان به بار نشست و با كودتاي آمريكائي انگليسي 28 مرداد 1332كه با كارگزاري استبداد داخلي به اجرا در آمد به شكست انجاميد. در اين نهضت رهبران ملي و مذهبي نهضت روانشادان دكتر مصدق و آيه آلله كاشاني دوش به دوش هم آن را به پيش بردند و تا با هم بودند خللي به نهضت وارد نشد ولي با اختلاف افتادن بين آن بزرگواران نهضت تاب تحمل در مقابل بدخواهان خود را نيافت. ملي شدن صنعت نفت از بزرگترين افتخارات ملي و تاريخي ايرانيان است را هر ساله در آستانه نوروز گرامي مي داريم.

سالروز دوست و همكار فقيد دكتر جعفر غيوميان


دوست و همكار عزيز ما اقاي دكتر جعفر غيوميان درست يكسال پيش در چنين روزي در ساعتي قبل از تحويل سال و امدن نوروز دنيا را گذاشت و رفت و به ابديت پيوست. روحش شاد كه همواره خاطره نيكش با ماست و جاي او را به ويژه در انجمن زمين شناسي مهندسي ايران كه او رئيسش بود و ما در هيئت مديره همكاراش بوديم، خالي است.

Monday, March 19, 2007

آخرين روز كاري سال 1385


با وجودي كه بسياري از مردم از ابتداي هفته تعطيلات نوروزي دو هفته و نيمه را آغاز كرده اند - البته براي بعضي يك هفته اي است - ولي به لحاظ تقويم رسمي امروز آخرين روز كاري سال 1385 است. البته تنها حسن امروز براي كار در تهران آن است كه رفت و آمد در تهران آسان تر است - يا حداقل من اينطور انتظار دارم ! - به هر حال سال كهنه با تمام خوبي ها وبدي هايش در حال رفتن است و بوي نوروز مي آيد.

Sunday, March 18, 2007

مشكل سايت برطرف شد


پس ازحدود يك هفته مشكل سايت من
mehdizare.net
با تلاش آقاي مهندس وحيد فقيهي برطرف شد. از ايشان بسيار سپاسگذارم و اميدوارم كه ديگر مشكلي پيش نيايد.

سالروز رحلت پیامبر اسلام -ص- و شهادت امام حسن مجتبی-ع

امروز سالروز رحلت پیامبر اسلام ، رسول اکرم - درود خدا بر او و خاندانش باد - و شهادت امام حسن مجتبی-ع- است. مراسم مختلف مذهبی به مناسبت ایام عزاداری آخر ماه صفر است. ضمنا امروز نذری هم فراوان داده می شود. از جمله یکی از همسایه های ما که نذر اش دارند و معمولا از شب تا صبح گروهی طبخ می کنند و در ابتدای صبح نذری را پخش می کنند. خلاصه مراسمی دارند و تدارکات ویژه ای هم برایش می بینند که خیلی جالب است. انشاالله نذرشان قبول باشد.

Saturday, March 17, 2007

روزهای آخر سال و خلوتی تهران و کارهای انجام نشده

با توجه به حالت نیمه تعطیلی که بعضی مردم در روزهای آخر سال در آن به سر می برند و همچنین اینکه ظاهرا بسیاری از مدارس عملا تعطیل هستند، سفر های نوروزی بعضی از مسافران نوروزی از پنج شنبه آغاز شده و به همین دلیل تهران به طور نسبی خلوت تر شده است. ما که در این روزها داریم به کارهای انجام نشده این چند هفته آخر سال می پردازیم، امیدواریم که بتوان از خلوت تر شدن خیابانها در هفته های پیش رو - درقبل و در مدت زمان نوروز - استفاده کنیم.

Friday, March 16, 2007

مجله شهروند امروز منتشر شد

مجله هفته نامه شهروند امروز به سردبیری محمد قوچانی - سردبیر روزنامه شرق که قرار است از بعد تعطیلات نوروز دوباره منتشر شود - در هفته ای که گذشت منتشر شد. در مقایسه با مجلات دیگری که چه به عنوان هفته نامه و چه به صورت ویژه نوروز منتشر می شوند این مجله از نظر کیفیت حرفه ای و همچنین غنای مطالب واقعا کیفیت بالاتر و متفاوتی دارد. خلاصه آنها که سبک روزنامه نگاری محمد قوچانی و روزنامه شرق را می پسندیدند این مجله را که ویژه نوروز هم منتشر شده از دست ندهند.

mehdizare.net سایت شخصی من مشکل پیدا کرده

سایت شخصی من
Mehdizare.net
به دلیل مشکلی که سرویس دهنده دار فعلا قابل دسترسی نیست. تلاش می کنم ببینم مشکل چیست. فعلا بلاگ ها را فقط در همین وب لاگ می نویسم.

Tuesday, March 13, 2007

حیف از چهارشنبه سوری که دیگر نیست! ولی چرا؟

امشب که در حدود غروب آفتاب به منزل بازمی گشتم، میدان هفت حوض نارمک را در حالت تعطیلی و نیروهای انتظامی را ئر حالت اماده باش ویژه دیدم. تقریبا تمام مغازه ها تعطیل کرده بودند و آنها که چهارشنبه سوری را به جشنواره وحشت و انفجار تبدیل کرده اند داشتند آماده می شدند که آسایش را از مردم سلب کنند! این شب تبدیل شده به نماد وندالیسم و برونزدن تمام ناهنجاری های زندگی شهری در ایران. گرفتن امنیت و خطرناک کردن هر کوی و برزن و انفجار بمب دست سازو ترقه و ... هر چه که باشد دیگر چهارشنبه سوری نیست. حیف! دوست دارم یک کار تحقیقی از یک جامعه شناس بخوانم که چرا چهارشنبه سوری حداقل برای ما از بین رفته است.

واقعا چقدر نیاز به تعطیلات داریم؟ لطفا تعطیلات را کوتاه کنید

به دانشجویانم این روزها می گویم که چقدر نیاز شما به تعطیلات دارید؟ می گویند که از درس و کار خسته شده اند . نیاز به تفریح و رفتن به شهرستان خویش دارند و بلیط گیر نمی آید و ... من می گویم درست ولی تعطیلات چهار روزه نوروزی به همراه تعطیلی بیست و نه اسفند هر سال -به یاد افتخار ملت ایران در ملی کردن صنعت نفت- می شود جمعا پنج روز، که کافی است. اگر می خواهید نشاط بیشتری داشته باشید، از پنج فروردین کار و مطالعه را آغاز کنید.
خلاصه در کشوری که بازده و بهره وری اینقدر پائین است، و در تولید ملی هنوز کاری نکرده ایم و بسیار باید حرکت کنیم که تازه بتوانیم در حد استاندارد امروزی کشور های در حال توسعه زندگی کنیم، من مفهوم این تعطیلات طولانی را- که اگر از همین روزها با رفتن دانشجویان و تعطیلی کلاسها آغازشود و تا سیزده فروردین ادامه یابد، به حدود سه هفته خواهد رسید! - نمی فهمم! به خدا بهترین تفریح آدم، "کار" است! البته اگر متهم به اخلاق ژاپنی نشوم! ولی روزهای متمادی و پی در پی تعطیلی کار و فعالیت و بی تفاوتی بسیاری از آنها که باید حداقل نگران سرنوشت شخصی خویش باشند- اگر نگران سرنوشت مملکت نیستند و اصراری ندارند که ایران ما توسعه بیاید! یا برایشان مهم نیست!، برایم آزار دهنده است. لطفا تعطیلات را کوتاه کنید.

یاداشتی به یاد مرحوم حاج احمد آریامنش

این یادداشت را در مورد مرحوم حاج احمد آریامنش - پدر مرحوم دوست خوبمان آقای محمد آریامنش- که توسط دخترآن مرحوم تهیه شده است امروز دریافت کردم. برای ان مرحوم آرزوی آمرزش روح و برای بازماندگانشان به ویژه آقای محمد اریامنش آرزوی تسلای دل و آرامش دارم.
--------------------------------------------------------
انا لله و انا اليه راجعون
"ا الهم اجعل محياي محيا محمدا و آل محمد و مماتي ممات محمدا و آل محمد..."
(ايام اربعين حسيني و رحلت پيامبر اعظم (ص) و شهادت امام رضا (ع) را به پيشگاه خاندان عصمت و طهارت و کليه ي عاشقان
اهل بيت تسليت عرض مي نمائيم
چه سخت است در دل گريستن و به زبان هيچ نگفتن ، و چه اندوهگين است اشک ديده را در ماتمکده ي دل جاري ساختن و چه ناباورانه است از پدري دلسوز و مهربان جدا شدن...اما چه توان کرد که مرگ معنابخش زندگي است و سفر تقدير مسافر و انسان تسليم محض خواست باري تعالي همانگونه که علي (ع) مي فرمايند:
بگذاريد و بگذريد، ببينيد و دل مبنديد ،چشم بياندازيد و دل مبازيد که دير يا زود بايد گذاشت و گذشت...
چندروزي است که پدرم از ميان ما رفته است ، چندي است که ديگر صدايش را نميشنوم و صورت ماهش را نمي بينم، چندي است براي نوشيدن جرعه هاي کلام و نصايح پدرم عطشناکم وليکن از نعمت پدر محروم و .... و چندي است احساس يتيمي مي کنم ، و احساس بيکسي ، واحساس غربت ، و احساس تنهايي .... . چندي است که آرزو ميکنم يک بار فقط چهره ي نورانيش را در خواب ببينم.
پدرم در سن هفتاد و دو سالگي از ميان ما پر کشيد و نه تنها فرزندانش را بلکه يک شهر را در غم هجران خود به آتش کشيد و گويي اين سالها که گذشت چون لحظه اي بيش نبود ، لحظه اي که يک دنيا خاطره و درس را به يادگار گذاشت ولي کوتاه بود و حس مي کنم که اکنون بيش از همه وقت به ديدار پدر محتاجم وبراي او دلتنگ اما... .
چند سالي است که تمام هم و غم خود را به کار بستيم تا سلامتي پدر بازگردد و سايه ي مهرپدري بر سر ما مستدام باشد. هر چند اين تلاشها جبران حتي قطره اي از درياي زحمات او را نمي کند . تنها چيزي که خرسندمان مي کرد دعاي خير پدر بود که بدرقه ي راهمان مي شد و يک دنيا آرامش را به ما هديه مي کرد. پدرم در طي دوره ي زندگي و عمر باعزتش هميشه موجب افتخار ما بود و زمان رحلتش نيز که مصادف شد با ايام اربعين حسيني از مقام والاي او حکايت مي کرد. در حوالي اذان صبح فرزندان خود را از خواب بيدار نمود تا شهادتين را برايش زمزمه کنند و با آرامش تمام به ديدار معبودش شتافت .آنچه در آن لحظه ي سخت تشييع پدر اندکي تسلاي دلهاي داغديده ي ما مي شد حضور با شکوه مردم شهر بود که براي همه يادآور ايام تشييع شهدا گشته بود.
سخت است ... سخت است... سخت است... غم از دست دادن پدري که تمام مردم شهر صاحب عزاي او بودند و هر يک از خوبيها و مهربانيهاي او حکايت و خاطره اي در دل نهان دارند. پدرم هرکجا که به مردم خدمت مي کرد از اصليترين اهدافش کمک به ملت بود واين هدف بود که او را بر آن مي داشت که تا آنجا که ممکن بود براي ديگران اشتغال ايجاد کند و آنها را ياري بخشد. به ياد دارم سخن او را که مي فرمود:
" تيغ بران گر به دستت داد چرخ روزگار............ هرچه مي خواهي ببر، اما مبر نان کسي"
بسيار سنگين است و طاقت فرسا ، غم هجران پدري که در عشق به دين و وطن زبانزد بود و با آغاز جنگ تحميلي ، عشق او به وطنش ايران عزعيز باعث شد تا فرزندان خود را امر به اعزام به جبهه و ايشان را راهي دفاع از خاک وطن نموده وجانبازي را نيز در اين راه هديه فرمود.
کمر شکن است داغ فراق پدري که همواره همگان را به کسب علم توصيه مي کرد و موفقيت فرزندانش در عرصه هاي مختلف علمي وتحقيقاتي آرزويش بود. پدري که يک دنيا استعداد بود و تلاش . وما.... آن همه ذوق و استعداد و تجربه را به خاک سپرديم. سخت بود و ... سخت هست و... سخت خواهد بود.... غم ان هجران.
آنچه که در اين ايام سخت بر ما مي گذرد وصف ناشدني است و ذکر خوبيهاي اين پدر تمام ناشدني، ليکن آنچه اندکي از اندوه ما مي کاست وبه يقين موجب شادي روح آن مرحوم مي گشت ابراز لطف و همدردي وتسليتي بود که دوستان و آشنايان به هر طريق ،اعم از حضوري و تلفني و پيام کوتاه و نيز ارسال پارچه و تراکت و تاج گل ،مي فرموده و بازماندگان را قرين امتنان نمودند. از خداوند بزرگ بقاي عمر با عزت براي ايشان و خانوده هاي آنها و رحمت و غفران الهي براي رفتگانشان را مسئلت داشته و آرزومند جبران اين الطاف در مراسمات شادي آن بزرگواران هستيم.
شادي روح تمام گذشتگان بالاخص مرحوم مغفور پدر عزيزمان حاج احمد آريامنش صلوات و فاتحه اي نثار مي کنيم
در اينجا از محضر استاد عزيز جناب آقاي دکتر زارع که با قرار دادن صفحه اي ويژه در وب لاگ شخصي خود ، يادي از پدرمان نمودند و از تمامي دوستاني که از اين طريق مطلع شدند و در اين صفحه پيام گذاشتند و يا تلفني ما را مورد مرحمت خود قرار دادند نهايت تشکر را نموده و از خداوند برايشان آرزوي سلامتي نموده و براي رفتگا نشان طلب مغفرت و آمرزش ا الهي مي نمائيم.

.روح پدرم شاد که مي گفت به استاد... . فرزند مرا هيچ مياموز به جز عشق......................... .
خانواده ي آريامنش

Monday, March 12, 2007

جاده ها پس از بلاياي طبيعي- مورد زلزله و جاده چالوس

جاده هاي ما در ايام نوروز بار ترافيكي سنگين تري دارند. پس از وقوع بلاياي طبيعي - مثل زلزله - ميزان آسيب پذيري جاده ها نيز مثل ساير بخشهاي محيط زيست بالا تر مي رود. معمولا توجهي به چنين مساله اي نمي كنيم و بالا تر رفتن ميزان خسارت ها را نيز به چنين موضوع ريشه اي مربوط نمي كنيم. مثال واضح جاده چالوس است. پس از زلزله هشتم خرداد 83 فيروزآباد كجور دامنه هاي منطقه البرز مركزي و غربي با جنبش شديد زمين ناپايدار تر شده و لغزش هاي متعددي در منطقه مذبور رخ داد و بسياري از جاده هاي منطقه - از جمله جاده مهم كرج-چالوس - آسيب جدي ديد. هيچ براوردي از افزايش ميزان آسيب پذيري اين جاده، و ميزان ناپايدارتر شدن دامنه هاي ان به ويژه از منطقه سياه بيشه تا مرزن آباد پس از زلزله مذبور به عمل نيامده است. در فصل هاي پر باران و همچنين زمان هاي پر تردد - نوروز زماني است كه هر دو عامل با هم موجود است - چنين آسيب پذيري مي تواند موجب خسارت بالا نيز بشود. اندازه گيري ميزان آسيب پذيري چنين مناطقي پس از رخداد هر بلاي طبيعي الزامي است تا نسبت به مناطق پر خطر آگاهي بيابيم و از آسيب هاي جاني و مالي پيشگيري كنيم .

براي مقابله با ويروس

حال كه براي مقابله با فيلم سيصد و اعتراض به آن طومار تهيه مي كنيم، پيشنهاد مي كنم كه براي مقابله با ويروس آنفوانزا هم يك طومار از سوي وب لاگ نويسان ايراني تهيه شود! چون اين شب عيدي بدجوري توان از كف ما ربوده است و ول كن هم نيست! شايد به اين ترتيب پزشكان و زيست شناسان واكسني براي مقابله با آن بيابند.

Sunday, March 11, 2007

فيلم 300 و طومار براي اعتراض به توهين به تاريخ ايران


در يك فيلم هاليودي ساخته شركت برادران وارنرز، به نام {سيصد} به خشايار شاه ايراني به صورت نا مطلوب توهين شده است. وب لاگ نويسان ايراني هم به پا خواسته اند و دارند يك طومار اينترنتي در اين مورد تهيه مي كنند. خدا عمرشان دهد. اگر حوصله داشتيد و در اين شلوغي آخر سال وقتي هم براي مبارزه در عرصه فرهنگي با هاليود برايتان باقي ماند، لطفا سري هم به صفحه مذبور بزنيد، كه به آن لينك داده ام.

Saturday, March 10, 2007

اربعين حسيني


امروز سالروز اربعين امام حسين عليه سلام و ياران باوفايش است. تعطيل رسمي است و راديو ايران خبر از حضور بيش از شش ميليون نفر در كربلا ميداد كه براي عزاداري در جوار حرمهاي امام حسين و ابوالفضل - عليها السلام- گرد آمده اند. زيارت همه انشاالله قبول باشد. به نوعي امروز پايان عزاداري شيعيان در سال جاري براي شهادت امام حسين است ولي اين علاقه مردمان شيعه به اسطوره هاي قيام عاشورا پايان ناپذير است و هر ساله تكرار مي شود. ضمنا امروز و هفته بعد - در سالروز بيست و هشتم صفر، روز رحلت پيامبر اكرم ، ص، و شهادت امام صادق،ع،- تعداد زيادي از مردم ما نذري مي دهند كه انشاالله نذر همه قبول باشد.

Friday, March 09, 2007

چقدر واكنشي عمل مي كنيم؟ و چقدر پيشگيري مي كنيم؟


در مورد كشورهاي در حال توسعه رسم بر آن است كه واكنشي - و آن هم از نوع احساسي آن- در مقابل سوانح و بلاياي طبيعي عمل مي كنند. صبر مي كنيم كه مصبيتي اتفاق بيافتد و سپس وارد عمل مي شويم. پيشگيري در فرهنگ علمي و فني و فرهنگ عمومي ما كمتر جائي دارد. به باور من اين موضوعي عجيب است. چرا كه فلات ايران همواره در معرض بلاياي طبيعي مختلف بوده است. پس به طور طبيعي نوعي محافظه كاري و ملاحظه جنبه هاي احتياطي بايد در رفتار عمومي مردم در مقابل سوانح طبيعي ديده شود. چگونه فرهنگ پيشگيري را مردم ما به ويژه در سده اخير كه جامعه ما ناگهان راه توسعه پيموده به عنوان بخشي از توسعه در مقياس جهاني آن كسب نكرده و هنوز ما واكنشي عمل مي كنيم؟ شايد دليلش آن باشد كه مي خواهيم فجايع طبيعي را فراموش كنيم تا هر روزه آزار روحي نبينيم. اين درست، ولي نبايد به كلي پيشگيري فراموش شود. سود راحت و سريع اقتصادي را بيش از هر چيز اولويت دادن يكي از عاملهاي مهم فراموشي فرهنگ پيشگيري است.

سمند در سوريه - با نام شام - توليد شد


كارخانه توليد سمند در سوريه با حضور رئيس جمهور اين كشور افتتاح شد. اين موفقيت را به توليد كنندگان صنعت خودرو ايران تبريك مي گويم. انشاالله كه توليد ايراني با كيفيت بالا مورد استفاده مردم كشورهاي مختلف دنيا باشد.

پرسپوليس با سختي از سد برق تهران گذشت

عصر پنج شنبه پرسپوليس در جام حذفي در وقتهاي عادي و اضافي با برق تهران مساوي كرد و در نهايت در ضربات پنالتي موفق به عبور از سد اين تيم شد. ظاهرا اين پرسپوليس در دفاع مشكل اساسي دارد، چرا كه به راحتي دو گل از برق تهران خورد در حالي كه نبايد چنين باشد. مصطفي دنيزلي بايد بيش از هر چيز به فكر دفاع پرسپوليس باشد، چون مهاجمان و هافبك هاي پرسپوليس به خوبي گل مي زنند. حريف بعدي سپاهان است كه همين امسال در يك بازي مساله دار با برد همين پرسپوليس به قهرماني جام حذفي رسيد. شايد فرصتي براي تسويه حساب فراهم شود!.

Thursday, March 08, 2007

گسل اصلی جوان زاگرس و لرزه خیزی در پهنه گسل دورود

گسل اصلی جوان زاگرس - در قطعه گسل دورود- که در 11 فروردین 1385 زمینلرزه ای با بزرگای 6.0 ایجاد نمود و با زلزله 1909 میلادی سیلاخور با بزر گای 7.1 به عنوان یک گسل زمینلرزه ای مهم ایران شناخته می شود- در چند روزگذشته- به ویژه بامداد چهارشنبه 16/12/85- مجددا لرزه خیزی - البته با بزرگای 4.8- از خود نشان داده است. این زلزله ها نمایانگر آزاد شدن تدریجی انرژی در راستای انی گسل است و البته به صورت دوره های هر از چند گاهی می بینیم که زلزله های بزرگ تا متوسط در راستای آن موجب صدمه به مردم و شهرهای پیرامون گسل می شود. انشاالله که مردم ساکن در پیرامون این گسل - مثل مردم شهرهای دورود و بروجرد- در محیط ایمن و مقاوم - در آینده هیچ گزندی از هر نوع لرزه خیزی چنین گسلی - که در حال جنبائی طبیعی خود است - نبینند.

آقاي آريامنش در سوگ پدرش عزادار است

آقای محمد آریامنش دانشجوی عزیز ما که تز دکتری خود را نیز تحویل داده و آماده برای دفاع دکتری است، بامداد امروز داغدار از دست دادن پد عزیزش شد. پدر مرحوم ایشان پس از یک دوره نسبتا طولانی بیماری بامداد امروز صبح در طبس جان به جان افرین تسلیم کرد. این مصیبت را خدمت ایشان و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنم و امیدوارم تا خداوند به ویژه در این مقطع سخت زمانی که ایشان خود را برای دفاع دکتری آماده می کند، صبر و آرامش عطا فرمایند. خداوند متعال روح پدرشان را نیز شاد فرماید در جوار رحمت واسعه خویش قرار دهد.

Tuesday, March 06, 2007

درگذشت رسول ملا قلي پور، كارگردان مطرح سينماي ايران


امروز صبح متاسفانه رسول ملا قلي پور، كارگردان مطرح سينماي ايران كه آثاري به ياد ماندني مثل سفر به چذابه و نسل سوخته كار اوست، در پنحاه و يك سالگي به دليل عارضه قلبي درگذشت. درگذشت او را به خانواده اش و جامعه هنري ايران تسليت مي گويم. او فيلم سازي مولف - و عمدتا با لحني معترض- در سينماي ما بود و آثار سينماي جنگ او به ويژه افق به ياد ماندني خواهد بود. روحش شاد.

Sunday, March 04, 2007

اهميت براورد دقيق ريسك


براورد ريسك معمولا در كشورهاي توسعه يافته به دليل دقت و ارزش محاسبات اقتصادي و مساله بيمه و ايمني سرمايه گذاري با اهميت بالائي دنبال مي شود. در ايران براورد ريسك - در رشته ما: ريسك زلزله - در سالهاي اخير مطرح شده و كيفيت براورد ها هم طبيعتا به سطح مطالعات و كيفيت داده هاي قابل دسترس وابسته است. ولي شايد يك نكته كليدي و فراموش شده در اين ميان وجود داشته باشد و آن توجيه نبودن مديران - دولتي و خصوصي - و صاحبان سرمايه است. اگر صاحبان كار - كارفرمايان- اهميت موضوع را در ك كنند، هم خود پيش قدم مي شوند و هم اينكه امكان دسترسي به محتوي و داده هاي مورد نياز به پروژه فني مورد نظر براي پژوهشگر - مشاور- فراهم مي شود. در حال حاضر مشكل ما اين است كه ارتباط با صاحبان پروژه ها و مديران طرحها برقرار نيست. احتمالا بخش مهمي از مشكل از خود ماست. موضوع را به خوبي نتوانسته ايم بسته بندي (پكيج) كنيم و تحويل طرف مقابل دهيم. طرف مقابل هم ما را درك نمي كند.

Saturday, March 03, 2007

علي دائي يا زيدان


ديشب علي دائي در صحنه اي كه از چشم داور بازي پرسپوليس سايپا دور ماند، با سر به صورت شيث رضائي مدافع پرسپوليس كوبيد. اين صحنه نشان داد كه او هم مثل زيدان - در صحنه معروف در فينال جام جهاني 2006 آلمان - داراي ظرفيت محدودي است و البته كارهائي مي كند كه در رده خشن ترين نوع رفتار غير ورزشي طبقه بندي مي شود.بازي 2-2 تمام شد ولي اين صحنه متاسفانه فراموش نخواهد شد.

Friday, March 02, 2007

مواظب باشيد سرما نخوريد


اينطور كه پزشكان محترم مي گويند ، بيش از 110 نوع ويروس سرماخوردگي الان وجود دارد ك ظاهرا يكي از آنها نسيب من شده كه حدود يك هفته است كه ول نمي كند!. آنطور كه پزشك محترم مي گفت احتمالا تا حدود سه هفته ديگر هم ما ميزبان ويروس ياد شده خواهيم بود!. پس اين روزها مواظب باشيد كه سرما نخوريد - البته آن كه من گرفتم انفولانزا است!-. ضمنا يك معجون جالب را يكي از دوستان به من ياد داد كه حداقل بخشي از سرفه هاي سرما خوردگان محترم را مي تواند التيام بخشد ، و من آن را براي آنها كه مي خواهند امتحان كنند مي نويسم: يك قاشق عسل را در يك ليوان آب جوش - يا چاي - بريزيد و بعد با آب ليمو و يا آب نارنج مخلوط كنيد و روزي چند بار نوش جان كنيد. من امتحان كرده ام، جواب خوب داده (حداقلش آن است كه با اين مرض يا سرفه نمي كنم و يا كمترسرفه مي كنم). ضمنا ياد آوري كنم كه اين معجون با آن ويروس كه ميهمان ما شده كاري ندارد - يعني نمي تواند كاري داشته باشد!- . پس مراقب باشيد كه در معرض ويروس قرار نگيريد.