وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, April 30, 2007

روز ملي خليج فارس

امروز را روز ملي خليج فارس ناميده اند. خيلج فارس را در سالهاي اخير با نامهاي جعلي ناميده شده تا به بخشي از هويت و تماميت ارضي ما تعرض كنند. خوشبختانه در اين زمينه هيج اختلافي نزد ايرانيان وجود ندارد. اتفاق نظر بر حفظ هويت ملي و پاسداشت نام و حاكميت سرزميني ايران در خليج فارس و جزاير آن است. خيلج فارس بخش مهمي از منابع انرژي ما را نيز در خود دارد. محل وقوع زلزله هاي تاريخي سيراف - در حدود هزار سال پيش در ناحيه بندر طاهري كنوني و تمدني كه به زير آبهاي ساحلي فرورفت- و زلزله هاي تاريخي در كيش و قشم بوده است. يكي از زيبا ترين بخشهاي منابع طبيعي ايران در خليج فارس واقع است. از سوي ديگر محل شكست متجاوزين پرتقالي و انگليسي از رزمندگان ايراني بوده است. خليج فارس مكان مهمي براي سرمايه گزاري براي آينده ايران است.

Sunday, April 29, 2007

انصاريفر مدير عامل پرسپوليس استعفا داد


محمد حسن انصاريفر مدير عامل خوب پرسپوليس ديشب استعفا داد. اينكه او به دليل تغيير هيئت مديره استعفا دهد شايد نكته عجيبي نباشد ولي اميدوارم مجددا هيئت مديره بعدي وي را به عنوان مدير عامل انتخاب كند، چرا كه او بوده كه توانسته در حدود يك سال و نيم اخير به پرسپوليس سامان دهد و برنامه اي خوب را براي توسعه باشگاه پرسپوليس به اجرا در آورد.

Saturday, April 28, 2007

بازديد علمي در روز جمعه


ديروز دانشجويانم را در دانشگاه تهران به بازديد از پهنه هاي گسله شمال تهران برده بودم. حسن بازديد در روز جمعه اين است كه نه استاد و نه دانشجو معمولا كار ديگري ندارد و وقت آزاد براي همه وجود دارد. ولي مشكل هم آن است كه مردم در اين روز به تفريح مي روند و همين موجب مي شود كه هم تردد هاي به ويژه داخل شهر سخت تر شود و هم بعضي مردم كه گروهي بازديد كننده - معمولا دانشگاهي- را موجوداتي عجيب و غريب مي دانند در هنگام عبور از كنند تيم بازديد كنند به بيان شوخي و ... بپردازند! البته معلوم نيست كه بعضي چرا به چيزي كه الزاما به آنها مربوط نيست دخالت مي كنند؟! ولي نكته جالب بازديد ديروز اين بود كه بعضي مردم عادي كه براي گردش و پياده روي به كوههاي شمال تهران آمده بودند، لختي در كنار كلاس صحرائي ما مي ايستادند و بعضي سوال علمي هم - پس از اطلاع از موضوع بازديد- مي كردند. اين بخش از مردم البته مايه اميدواري هستند. هر وقت توانستيم علم را به عرصه عامه ببريم و علمي انديشيدم و علمي سوال كردن را به فرهنگ عمومي جامعه تبديل كنيم، آن وقت مي شود گفت كه در توسعه علمي ايران موفق بوده ايم.

Friday, April 27, 2007

گسل تخت طاوس


در منطقه شمالي مركزي تهران گسل هايي مرزهاي پستي و بلندي ها را مشخص مي كنند. يكي از آنها گسل تخت طاوس است كه مرز پستي و بلندي را در انتهاي جنوبي منطقه بلندي هاي عباس آباد و خيابانهاي شمالي-جنوبي انديشه مشخص مي كنند. اين مرز هاي گسله مرز سطحهاي زمين ريختي را مشخص مي كنند. اين مرز ها مي توانند محل هاي احتمالي گسلش سطحي را نيز مشخص كنند. ساخت بناهاي بلند در اين مرزها علاوه بر قرارگيري بر روي منطقه گسله مي تواند موجب اثرهاي احتمالي تشديد در اثر قرارگيري بر روي مرز توپوگرافي در هنگام يك زلزله احتمالي در آينده گردد.

Tuesday, April 24, 2007

سالروز تاسيس راديو


تاسيس راديو در شصت و هفت سال پيش تحول مهمي در گسترش فرهنگي عامه مردم در ايران داشته است. به واسطه علاقه زياد به راديو، در سايتم سالگرد راديو را به همه آنها در راديو تلاش مي كنند تبريك مي گويم. مخصوصا كه امسال راديو با تاسيس راديو گفتگو استفاده هر روزه ما را نيز از يك شبكه خاص امكان پذير شد.

Monday, April 23, 2007

دور اول انتخابات رياست جمهوري فرانسه


ديروز دور اول انتخابات رياست جمهوري در فرانسه انجام شد و دو نفر اول نيكلا ساركوزي از جزب او. ام. پ . (گليست - يا راستهاي جمهوري خواه) با حدود سی درصد آرا و سگولن رويال از حزب سوسياليت (جناح چپ) با حدود بیست و پنج درصد از كل آرا به دور دوم راه يافتند. پشت سر آنها فرانسوا بايرو (جناح ميانه رو) با حدود نوزده درصد و ژان ماري لوپن (جبهه ملي- راست افراطي) با حدود یازده درصد آرا قراردارند. بنابراين اينكه كداميك از دو نفر اول در دور دوم در پانزده روز ديگر پيروز مي شوند و به رياست جمهوري مي رسند به نحوه توزيع آرا و به ويژه نوع حمايت آقاي بايرو از هريك از كانديداهاي جناحهاي راست يا چپ بستگي خواهد داشت. سابقه بايرو بيشتر متمايل به راست بوده ولي اين روزها هوادارانش بشتر به چپ متمايلند.

Sunday, April 22, 2007

روز زمين پاك

امروز دوم اردي بهشت، روز زمين پاك است. در گزارش صبح راديو ايران شنيدم كه در ايران روزانه 45 هزار تن زباله توليد مي كنيم. با رفتاري كه ما با محيط زيست خود داريم، حتي اگر هر روز سال را روز زمين و هواي پاك اعلام كنند، باز هم كم است. با وضع اسفناك شهرسازي در بسياري از نقاط شهري و حاشيه شهري تهران و بيشتر شهرهاي بزرگ ايران بايد نگران بود. به هر حال اين روزهاي سمبليك خوب است كه ما را به ياد زميني كه رويش زندگي مي كنيم بياندازد.
از مهمترين عوامل مخرب زيست محيطي در سالهاي اخير انتخاب غلط مسير راهها بوده است. به خاطر اندكي صرفه جوئي ظاهري مالي، بسياري از مسيرها از ميان جنگلهاي شمال انتخاب شده است و از سوي ديگر انتخاب مسير با مسدود كردن مسيلها همراه بوده است كه به افزايش خطر سيل در بسياري از نقاط انجاميده است. مسير بزرگراههاي جديد داخل شهري تهران، و بزرگراههاي قزوين -رشت و تهران -شمال (چالوس) نيز با چنين مسائلي دست به گريبان است. به اصطلاح يك مثل قديمي تهراني، اينها سازي است كه صدايش بعدا در مي آيد!

Saturday, April 21, 2007

روز سعدي


امروز روز بزرگداشت سعدي است. شاهر بزرگ قرن هفتم هجري كه نظرات و ديدگاههايش نمايانگر ديدگاهي انساني و جهاني است. روح بزرگ او مباني حقوق بشر را در بيش از 700 سال قبل به زيبائي بيان كرده است:
بني آدم اعضاي يك پيكرند
كه در آفرينش ز يك گوهرند
چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو كه از غم ديگران بي غمي
نشايد كه نامت نهند آدمي

Friday, April 20, 2007

برآورد ريسكهاي زيست محيطي در ايران


ديروز در جلسه دفاع از پروپوزال يكي از دانشجويان شركت كردم. سوالي در جلسه از سوي يكي از استادان مطرح شد كه آيا مساله براورد ريسك بلاياي طبيعي در ايران در مورد محيط زيست هم قابل طرح است؟ پاسخي كه من دادم آن بود كه براورد و مطالعه خطر در مورد خود پديده، الزاما براورد ريسك نيست. ولي مطالعه ريسك را (براورد آسيب يك خطر طبيعي بر يك موضوع) بايد تلاش كنيم كه در ايران هر چه بيشتر مطرح كنيم چرا كه اكثرا براورد هائي كه از خسارتهاي گوناگون در ايران مي شنويم بسيار كلي است و معمولا غير ممكن است كه مبناي چنين براوردهايي را شناخت و به ارزيابي آن پرداخت. از سوي ديگر بايد كمك كنيم كه مساله ريسك هرچه بيشتر در پايان نامه هاي دانشجويان مطرح شود چرا كه يك سوي مساله ريسك اثر خطر يا آسيب مورد نظر بر محيط زندگي، سازه ها، تاسيسات و دست ساخته هاي انسان است. اين مساله كمك مهمي به توسعه موضوعات كاربردي در ايران مي كند. دليل دومي كه آوردم آن است كه معمولا ما نسبت به صنايع و دست ساخته هاي بشري ممكن است با ديد آسيب و خسارت نگاه كنيم ولي در مورد محيط زيست انسان و منابع طبيعي مملكت يه عنوان ارث لايزال ازلي و ابدي -!- نگاه مي كنيم. مطالعه و تصحيح اين نگاه موجب حساس شدن ساختار مديريتي كشور - به تدريج - به مساله محيط زيست مي شود. مساله و دليل سوم آن است كه تلاش براي براورد خسارت اقتصادي در مورد منابع انساني و طبيعي بايد در ايران ايجاد شده و گسترش يابد تا گشاده دستي و بي پروائي در مواجهه با محيط زيست در ايران به تدريج كاهش يابد.
در
مطالعه اي كه در اين لينك نشان داده شده است، رابطه سامان يافته ميان براورد ريسك ، ارزيابي و آموزش ريسك و در نهايت مديريت ريسك (كه ساختاري قابل كاربرد به طور عام در مورد هر نوع مطالعه ريسك است) چنين

فرايندي در مورد محيط زيست نشان داده شده است.

Thursday, April 19, 2007

آب و هواي گرمتر احتمالا موجب تضعيف هاريكانها مي شود


بر اساس گزارش سايت مجله نچرال جئوگرافي، گرم تر شدن آب و ها مي تواند موجب تضعيف هاريكانها - طوفانهاي اقيانوسي- شود. مدلسازي هاي قبلي نمايانگر نتيجه اي خلاف اين موضوع بود. مطالعات قبلي نشان مي دهد كه از انجا كه آبهاي گرم اقيانوسي به عنوان سوخت هاريكانها عمل مي كنند، گرمتر شدن هوا موجب تشديد اين پديده مي شود. البته همين موضوع در مطالعات حاضر با تغيير در سرعت و جهت باد - كه به عنوان برش باد از آن ياد مي شود - مي تواند به كاهش احتمال رخداد هاريكانها بيانجامد.

تيم ملي اميد برد خوبي در مقابل اردن داشت


اميدهاي فوتبال با برد 3-0 در مقابل اردن و در زمين حريف كار بزرگي را ديشب به انجام رساندند. كارشان براي صعود به المپيك 2008 انجام سخت است و احتمالا بايد استراليا را نيز در زمين حريف ببرند و بعد عربستان را در تهران ولي تيمي كه ديشب بازي كرد به نظرم همه كار مي تواند انجام دهد. كعبي و اولادي پرسپوليسي نقش مهمي در اين برد داشتند. باز بگوئيد پرسپوليس خوب نيست! اميدوارم كه تيم اميد تمام كارهاي نشدني را بتواند انجام دهد.

Wednesday, April 18, 2007

كشتار در دانشگاه ويرجينيا تك


دو روز پيش يك پسر بيست و سه ساله دانشجوي كره اي - مقيم آمريكا- در ساختمان دانشكده فني دانشگاه ويرجينيا تك و سپس خوابگاه دانشگاه، استادان و دانشجويان را به گلوله بست و سي و دو نفر را كشت - دست آخر هم خودكشي كرد، جمعا سي وسه كشته !. رسانه هاي جهان پوشش وسيعي به اين خبر دادند. به هر حال در دسترس بودن سلاح و فروش آزادش در آمريكا يكي از دلائل اين مساله بوده است. ولي حتما دانشجوي مذبور مسائلي داشته كه به آن توجه نشده و حاصلش اينگونه شده است.

Tuesday, April 17, 2007

سوژه هاي جديد براي رساله هاي كارشناسي ارشد و دكتري


بر اساس روال قبلي كه در سايت سوژه هاي جديد - ايده هاي جديد - را ذكر مي كردم، چند مورد جديد را نيز در ذيل اضافه مي كنم كه براي دانشجويان علاقه مند در دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري مي تواند مورد توجه باشد. البته بر اساس كارشناسي ارشد و دكتري تفكيك نكرده ام و بر اساس رشته هم موضوعات را رده بندي نمي كنم چرا كه معتقدم بر اساس رشته ما - زلزله شناسي مهندسي- موضوعات تخصصي مورد نظر تماما بين رشته اي است. بنابر اين صرفا به صورت موضوع كلي عنوان ها را دسته بندي مي كنم.
الف: لرزه خيزي القائي - در ميدان هاي نفت و گاز ، و مخازن سدها
- مطالعه لرزه خيزي القائي در ميدان هاي نفت و گاز ، و مخازن سد ها در ايران و سامانه براورد رويداد لرزه اي القائي احتمالي در ميدان هاي نفتي و گازي و مخازن سدها
- مطالعه ريختي - آماري، مكاني- حوزه هاي نفت و گاز و مخازن سد ها در ايران و بررسي الگوي لرزه خيزي القائي
- مطالعه ميدان هاي تنش در حوزه لرزه خيزي القائي مدل كردن الگوي رخداد زلزله هاي القائي بر اساس سازو كار و راستاي تنش
ب: بررسي خطر زلزله در مسير هاي خطوط انتقال انرژي و شريانهاي حياتي در ايران
ج: بررسي هاي جامع خطرهاي هاي طبيعي - زلزله، سيل، زمين لغزش، فرونشست زمين، بهمن و آتش سوزي - و تهيه نقشه هاي خطر هاي طبيعي
د: ايجاد سامانه هاي شناسائي چشمه هاي لرزه زا بر اساس داده هاي گوناگون زمين شناختي - ژئوفيزيكي
ه: کاهندگی شدت جنبش شدید زمین بر اساس داده های شدت خرابی و اثرهای زمین شناختی - ژئوتکنیکی زلزله های ایران

Monday, April 16, 2007

خبر ايسنا : دفاع دكتري زلزله شناسي در پژوهشگاه

اين خبر را سايت علمي ايسنا از جلسه دفاع آقاي دكتر آريامنش مخابره كرده است.
در تحقيقات يك رساله دكتري 18 پهنه چشمه لرزه‌زا در طبس شناسايي شد
سرويس: پايان نامه 1386/01/27 04-16-2007 14:09:59 8601-09304: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: پايان نامه
ششمين دانش آموخته دكتري زمين شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله و از بازماندگان زلزله غم‌بار طبس در تحقيقات رساله خود موفق به شناسايي 18 پهنه لرزه‌زا، 12 جبهه فعال و 57 گسل جديد و قديم در منطقه طبس شد.
دكتر محمد آريامنش، دانش آموخته دوره دكتري ژئوفيزيك گرايش زلزله شناسي پژوهشگاه بين المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله كه در تحقيقات اين رساله از راهنمايي دكتر مهدي زارع و دكتر محمدرضا ذوالفقاري و مشاوره دكتر بابك منصوري بهره گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: طبس در شرق ايران و روي رسوبات كواترنر قرار گرفته و به لحاظ زمين ساختي از جنوب غرب با پليت عربي و از جنوب شرق با پليت هند محصور شده است كه فعاليت‌هاي تكتونيكي اين منطقه را به صورت فشاري و امتداد لغز نشان مي‌دهد.
وي افزود: شهر طبس تا قبل از زلزله سال 57 از نظر لرزه خيزي، منطقه‌اي با خطر كم تا متوسط تلقي مي‌شد اما با رخداد زمين لرزه‌اي با بزرگاي 4/7 در مقياس امواج دروني در 25 شهريور ماه 57، اين شهر به همراه 90 روستاي آن به طور كلي ويران شد كه حاكي از اشتباه ناشي از كمبود داده‌ها و اطلاعات بود.
دكتر آريامنش خاطر نشان كرد: روند غالب زمين ساختي طبس در امتداد شمال غرب - جنوب شرق بوده كه روندهاي شرقي ــ غربي نيز مشاهده شده است و بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، منطقه فعال لرزه خيز دشت طبس محدود به زون گسليده اين زلزله نبوده و بطور كلي دشت طبس منطقه‌اي فعال است ولي بخش شرقي آن نسبت به بخش غربي فعالتر است.
اين پژوهشگر با اشاره به رقومي كردن نقشه‌ها و داده‌هاي اطلاعاتي موجود گفت: با استفاده از دااده‌هاي ماهواره لندست TM و داده‌هاي مغناطيس هوايي، ارزيابي شناسه‌هاي ريخت زمين ساخت، داده‌هاي لرزه‌اي، كنترل‌هاي صحرايي و تلفيق آنها در سامانه‌هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS) نتايج حاصل شد.
وي ادامه داد: روش توسعه داده شده در اين پژوهش كه به عنوان دستاوردي جديد معرفي شد، به كارگيري توام شش لايه مهم رقومي شامل نقشه‌هاي رقومي خطواره‌هاي ساختاري، خطواره‌هاي مغناطيسي، جبهه‌هاي فعال، گسل‌هاي فعال، چين‌هاي فعال و موقعيت كانون‌هاي زلزله بود.
آريا منش در پايان خاطر نشان كرد: عمده خطواره‌هاي ساختاري در امتداد شمال غرب - جنوب شرق بوده و عمده خطواره‌هاي مغناطيسي همين روند غالب را در پيش گرفته و روند شرقي-غربي نيز مشاهده شد. همچنين تعداد 12 جبهه فعال، 57 گسل جديد و قديم، 18 پهنه چشمه لرزه‌زا شناسايي شده و فعالترين چين‌ها مربوط به مركز طبس بود.
انتهاي پيام

عكسهاي دفاع دكتر آريامنش

چند عكس از مراسم دفاع آقاي دكتر آريامنش را كه دكتر سينائيان زحمت كشيده و گرفته اند بر روي سايت وب شات خود گذاشتم كه ميتوانيد در اين لينك ملاحظه فرمائيد.

با هندبال از پيروزي پرسپوليس ممانعت شد!


ديروز در ورزشگاه حافظيه شيراز تيم فجر با بازي هندبال - حداقل سه پنالتي كه داور لطف كرد يكي را گرفت تا حداقل پرسپوليس نبازد- جلوي پيروزي پرسپوليس را گرفت! به اين خبر ايسنا توجه كنيد:
انتقاد شديد انصاري‌فرد از داوري‌ها؛ نمي‌دانم چراهمه قضاوت‌ها به نفع‌استقلال و به ضرر پرسپوليس است؟ تا كي بايد از ناقضاوت‌ها لطمه بخوريم 12 پنالتي نگرفته‌اند!

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: ورزشي - فوتبال
مديرعامل باشگاه پرسپوليس تهران پس از تساوي اين تيم برابر فجر شهيد سپاسي، با انتقاد شديد از عملكرد داوران در بازي‌هاي اين تيم تاكيد كرد: نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده است كه كليه‌ي داوري‌ها به ضرر پرسپوليس و به نفع استقلال سوت زده مي‌شود.
محمدحسن انصاري‌فرد در گفت و گو با خبرنگار ورزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: متاسفانه داوري همانند ساير ديدارهاي پرسپوليس اين بار در برابر فجر نيز باعث شد تا نتوانيم سه امتياز را كسب كنيم. يك پتالتي صد در صد گرفته نشد و در تمام طول بازي نيز داور با سوت‌هاي بي‌هدف خود شرايط بازي را به ضرر پرسپوليس رقم زد.
وي افزود: نمي‌دانم تا كي بايد پرسپوليس از ناقضاوتي‌ها لطمه بخورد. سال گذشته صرفا به دليل قضاوت بد داوران، قهرماني جام حذفي را از دست داديم. با اذعان تمام كارشناسان، يك پتالتي مسلم در ديدار فينال جام حذفي براي پرسپوليس گرفته نشد. باور كنيد نمي‌دانم تا چه زماني اين شرايط ادامه خواهد يافت و پرسپوليس در سريال بي‌پايان ناقضاوتي‌ها گرفتار خواهد بود.
انصاري‌فرد اظهار كرد: متاسفانه تمام اشتباهات داوري در فصل جاري به ضرر پرسپوليس و به نفع استقلال بوده است. نمي‌دانيم چرا بايد اين‌گونه باشد. مظلوم‌تر از پرسپوليس تيم ديگري گير نياورده‌اند!
مديرعامل باشگاه پرسپوليس تهران با بيان اين‌كه با احتساب فينال جام حذفي تا كنون 12 پنالتي براي پرسپوليس گرفته نشده است، خاطرنشان كرد: اين همه ناداوري چگونه ممكن است براي يك تيم اتفاق بيافتد؟ اين آمار تنها ناداوري‌هايي است كه در تمام كارشناسان آنها را تاييد كرده‌اند.
وي افزود: استقلال در فصل جاري بهترين استفاده را از قضاوت‌هاي داوري كرده است؛ به گونه‌اي سه پنالتي مسلم راه‌ آ‌هن در ديدار با استقلال گرفته نشد. استقلال در ديدار با پرسپوليس نيز بايد سه بازيكنش اخراج مي‌شد اما، اين اتفاق نيافتاد. اگر اين ناداوري‌ها براي پرسپوليس نبود قطعا امروز صدرنشين بلامنازع ليگ برتر بوديم.
انصاري‌فرد تاكيد كرد: نمي‌دانم چرا بايد بازي‌هاي پرسپوليس در طول هفته برگزار شود اما، استقلال در روزهاي پاياني هفته به مصاف حريفانش برود. تا كنون بارها نسبت به اين موارد به فدراسيون فوتبال شكايت كرده‌ايم اما، هيچ پاسخي نشنيده‌ايم. امروز پرسپوليس در شرايط حساسي قرار دارد و با دو بازي مي‌تواند قهرمان جام حذفي شود اما با اين روند مطمئن نيستم كه اين اجازه را به ما بدهند.
انصاري‌فرد كه امروز در ورزشگاه حافظيه شيراز به شدت از سوي تماشاگران تشويق مي‌شد، در مورد سرنوشت تغييرات آينده مديريتي در اين باشگاه نيز گفت: منتظر تشكيل جلسه‌ي هيات مديره هستيم تا تصميمات و برنامه‌ريزي‌هاي آينده‌ي باشگاه در آن تصويب شود.

Sunday, April 15, 2007

دفاع آقاي دكتر آريامنش در پژوهشگاه برگزار شد


ديروز عصر راس ساعت چهار بعد از ظهر جلسه دفاع نهائي آقاي دكتر محمد آريامنش برگزار شد و ايشان با موفقيت از رساله دكتري خويش با عنوان شناسائي چشمه هاي لرزه زا در منطقه طبس دفاع كردند. اعضاي ژوري تز ايشان شامل آقايان دكتر معماريان و دكتر حافظي به عنوان داور خارج از پژوهشگاه و آقايان دكتر حمزه لو و دكتر عباسي از داخل پژوهشگاه و همچنين اينجانب و دكتر ذوالفقاري به عنوان راهنما و دكتر منصوري به عنوان مشاور بودند. به آقاي دكتر آريامنش به اين مناسبت تبريك مي گويم و اميدوارم در ادامه مسير زندگي شخصي و حرفه اي موفق و مويد باشند. ضمنا دفاع ايشان با حضور تعداد نسبتا زيادي از علاقه مندان - از استادان و متخصصان و دانشجويان - همراه بود. انشاالله دانشجويان ديگر هم از اين پشتكار و همت و تلاش هدفمند آقاي دكتر آريامنش درس و انگيزه بگيرند و آنها هم همانند دكتر آريامنش در انجام تحقيق - با انگيزه شناخت بخشي از سرزمين مادري و خدمت به مردم - و در تحصيل كوشا و فداكار باشند. وقتي هدف معلوم باشد و انگيزه فراوان و سرشار، آنوقت مشكلات و موانع مختلف نمي تواند به هيچ روي جلو پيشرفت را بگيرد. با انگيزه ملي و هدف خدمت به خلق وانشاالله با لطف خداوند مي توان به موفقيت دست يافت . اينها را نوشتم تا دانشجو يان ديگر هم انگيزه بگيرند.

Friday, April 13, 2007

بازگشائي محور كرج - چالوس فقط براي خودروهاي شخصي


بر اساس خبر خبرگزاري مهر محور كرج - چالوس چهارشنبه پس از ۱۲ روز بازگشائي شد. تردد البته فقط براي خودروهاي شخصي امكان پذير است. صدمه در اثر رخداد زمينلغزش رخ داده ۱۰ فروردين به جاده چالوس سنگين بوده است. مساله زمين لغزش در اين محور با توجه به شرايط فصل بهار و بارندگي هاي فراوان امسال از سوئي و از نظر تكتونيكي فعال بودن منطقه به باور من همچنان مساله اصلي اين محور در ماه هاي آينده خواهد بود. انجام مطالعه جامعي كه در يادداشهاي قبلي اشاره كردم بر روي اين محور و تمام جاده هاي رشته كوه هاي البرز به منظور شناخت پهنه هاي با خطر بالاتر الزامي است.

Thursday, April 12, 2007

شنبه - دفاع دكتري در مورد خطر زلزله در منطقه طبس

شنبه 25/1/86 جلسه دفاع از پايان نامه دكتري آقاي محمد آريامنش با عنوان
شناسائي چشمه هاي لرزه زا در منطقه طبس و كاربرد ان در تحليل خطر زلزله
كه با راهنمائي اينجانب و آقاي دكتر محمد رضا ذوالفقاري به مرحله دفاع نهائي رسيده است، در ساعت ۱۶ در سالن همايش پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله برگزار مي شود. اين دومين دانشجوي دكتري است - پس از آقاي دكتر سينائيان كه در ۲۳ آبان ۸۵ از پايان نامه دكتري خود دفاع نمود - كه من به مرحله دفاع رساندم و از اين بابت بسيار از درگاه خداوند سپاسگزارم.
براي دوستاني كه علاقه به شركت در اين جلسه دارند ، نشاني پژوهشگاه چنين است:
تهران- فرمانيه - ديباجي شمالي - ارغوان غربي - شماره ۲۶.
براي آقاي آريامنش نيز در ادامه كار آرزوي سلامتي و آغاز يك مرحله آكادميك و حرفه اي جديد پس از فارغ التحصيلي دارم.
در واقع اگر مدت زمان كارهاي آقاي آريامنش از زمان تز فوق ليسانس ايشان را نيز كه بر روي لرزه خيزي همين منطقه طبس انجام شد در نظر بگيريم، ايشان با اين دفاع به مرحله پاياني هفت سال مطالعه بر روي لرزه خيزي، لرزه زمينساخت و خطر زلزله در منطقه طبس مي رسند.

انفجارهاي تروريستي القاعده در مراكش و الجزائر


در دو روز گذشته انفجارهاي تروريستي در مراكش و الجزاير در شمال افريقا مجددا سايه شوم ترور و كشتن انسانهاي بيگناه را پس از حدود ده سال بر اين منطقه گسترد. در بازديد چهارسال پيش پس از زلزله زيموري - به همراه دكتر عشقي و دكتر آشتياني از سوي پژوهشگاه - در اين كشور ديديم كه سالها پس از پايان حملات تروريستي و ناآرامي هاي داخلي، هنوز الجزائري ها از تهديد هاي تروريستي و ناآرامي هاي داخلي بيمناك بودند. اميدوارم اين بار القاعده با چنين تروري نتواند موج جديدي از خشونت ايجاد كند. انفجار ديروز در الجزيره بيست و چهار كشته و بيش از دويست مجروح داده است.

تسليت به آقاي مهندس ميبديان


ديشب مطلع شدم كه آقاي مهندس مجيد ميبديان كه فارغ التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي معدن در دانشكده فني دانشگاه تهران هستند، به سوگ درگذشت ناگهاني پدر عزيزشان نشسته اند. بسيار متاسف شدم و از همين طريق به ايشان و خانواده عزيزشان تسليت عرض مي كنم . چون خودم هم پدرم را از دست داده ام مي توانم احساس كنم كه دوست عزيزم آقاي مهندس ميبديان الان چه حالي دارد. انشاالله خداوند به ايشان صبر دهد. چون خانواده آقاي مهندس ميبديان يزدي و مقيم شهر يزد هستند من از مكان مراسم ختم پدرشان مطلع نشدم كه در اينجا بنويسم. خداوند مرحوم پدرشان را كه عضو هيئت علمي بودند و زحمت آموزش دانشجويان اين كشور را نيز - در رشته آمار- كشيده اند در جوار رحمت واسعه خويش قرار دهد.

تسليت به آقاي دكتر ناطقي


آقاي دكتر ناطقي، استاد پژوهشكده سازه پژوهشگاه در سوگ درگذشت برادرشان داغدار هستند. صميمانه خدمت دكتر ناطقي و خانواده محترمشان تسليت مي گويم. مراسم ختم مرحوم اخوي دكتر ناطقي نيز جمعه 24/1/86 ساعت يك تا دو و نيم بعد ازظهر در مسجد نور ميدان فاطمي برقرار است.

Wednesday, April 11, 2007

تعيين حريم قلعه پولاد بلده نور


خبر گزاري ميراث گزارش داده است كه قلعه پولاد كه در شمال بلده نور و بر روي تپه اي قرار دارد - ظاهرا از آثار تاريخي بناهاي دوره اسلامي و مربوط به سلسله شاهان بادوسپانان كه در حدود 700 سال پيش بر منطقه حكم مي راندند - تعيين حريم شده است. اين هم يك خبر خوب براي ولايت ما
.

Sunday, April 08, 2007

روز عيد پاك


امروز در بسياري از كشورهاي مسيحي دنيا روز عيد پاك - سالروز عروج حضرت عيسي مسيح (ع)- است. با تبريك اين روز به هموطنان مسيحي، آرزوي صلح و دوستي در جهان پرآشوب كنوني دارم. اديان مي توانند در جهان مدرن نقش پيوند دهنده معنوي در جوامع مختلف و بين جوامع مختلف بازي كنند.

Saturday, April 07, 2007

پرسپوليس واقعا پرسپوليس زلزله شده است


ديروز پرسپوليس در ليگ برتر چهار گل به مس كرمان زد و البته يك گل هم خورد ولي نشان داد كه واقعا همان پرسپوليس زلزله قديم شده است. با آمدن حسين كعبي پرسپوليس مقتدرتر بازي مي كند. اميد وارم در ادامه هم همينطور به پيش برود. استاد مصطفي هم به خوبي تيم را ارنج كرد و حتي بازيكن تعویضي - زياد شعبو- بلافاصله پس از ورود به زمين يك گل هم زد. پرسپوليس الان بهترين خط حمله ليگ برتر ايران را دارد.

Friday, April 06, 2007

نام آوران


امروز در برنامه محبوب نام آوران در راديو فرهنگ - كه جمعه ها ساعت هشت ونيم تا نه و نيم صيح پخش مي شود و مختص صحبت با استادان برجسته دانشگاههاي كشور است - با پروفسور رفيع پور استاد جامعه شناسي دانشگاه تهران مصاحبه مي كرد. دو نكته را اين استاد فرمودند كه برايم بسيار جالب بود، يكي اين بود كه فرمودند - به دانش آموزان و دانشجويان - كه براي عادت كردن به درس خواندن تلاش كنيد كه پنج روز پي در پي و به طور پيوسته درس بخوانيد، خواهيد ديد كه درس خواندن در شما نهادينه خواهد شد و عادت خواهيد كرد. نكته ديگر آنكه فرمودند كه هيچوفت در زندگي به تجملات اهميت نداده ام و نمي دهم. هر دو موضوع درسهاي خوبي است براي همه ما. انشاالله اين برنامه بسيار مفيد همچنان ادامه داشته باشد و از اين دست درنامه ها در رسانه هاي ما فراوان شود.

میلاد پیامبر رحمت محمد مصطفی -ص- و امام صادق -ع- خجسته باد

امروز سالروز میلاد پیامبر خاتم و برترین مخلوق خدا محمد مصطفی - ص- و امام ششم شیعیان ، امام صادق -ع- است. این سالروز خجسته را به همه خوانندگان سایت خود تبریک و تهنیت عرض می کنم. انشاالله عنایت پیامبر رحمت شامل حال ملت ایران در این سال جدید باشد.

ملوانان انگليسي و وظايفي كه داشتند

شبكه اسكاي نيوز انگليس پس از رسيدن ملوانان متجاوز به آبهاي سرزميني ايران در دهانه اروند رود در خيلج فارس به لندن - ظهر ديروز- در وب سايت خود از مصاحبه با كاپيتان اير يكي از همين ملوانان قبل از دستگيري شان پرده برمي دارد كه وي حتي قبل از دستگيري توسط مرزبانان هشيار ما در اين مصاحبه اظهار داشته كه علاوه بر كنترل قاچاق و ماهيگيران عبوري از فعاليت هاي ايران هم در منطقه ساحلي ما اطلاعات گردآوري مي كردند. البته شبكه اسكاي مي گويد كه اين مصاحبه را تا امروز مخفي نگه داشته تا نكند كار ملوانان پس از بازداشت توسط گشتي هاي مرزي ايران به محاكمه كشيده شود! بالاخره هواي اتباع خودشان را دارند.
جالب است كه حتي خودشال اعتراف دارند كه علاوه بر كارهائي كه به ادعاي خودشان طبق قطعنامه هاي سازمان ملل و در خواست دولت كنوني عراق انجام مي دهند زحمت ديگري هم در مورد مرز هاي ما متحمل ميشوند! مرحوم رئيس علي دلواري يادش به خير كه دليرانه در مقابلشان در حدود ۹۰ سال پيش در سواحل بوشهر ايستاد و البته خودش نيز در اين راه به شهادت رسيد. ياد آن صحنه از سريال دليران تنگستان افتادم كه رئيسعلي گروهي از سربازان انگليسي را پس از شكست دادن در نبرد به لب ساحل بوشهر برد و گفت برويد تا خود لندن شنا كنيد! ياد بازيگر نقش رئيسعلي در اين سريال - شادروان محمود جوهري - هم به خير كه خود وي نيز در سال پس از پخش آن سريال در ميانه دهه پنجاه شمسي ظاهرا در يك تصادف رانندگي به ديار باقي شتافت.

Thursday, April 05, 2007

اهميت تجربه مستقيم در آموختن علم

امسال به دانشجویانم پیش از آغاز تعطیلات نوروز پیشنهاد کردم که نکاتی را که در مورد مناطق گسله و خطرهای زمین شناختی در کلاس دیده اند و آموخته اند، در سفرهای نوروزی در صورت دسترسی به یک دوربین - دیجیتال یا آنالوگ و یا حتی موبایل دوربین دار- از پدیده های طبیعی که در پیرامون خود - در اطراف شهر ها و در جاده ها -می بینند عکس بگیرند و پس از تعطیلات در کلاس نشان دهند تا روی ان صحبت کنیم. دیروز دو نفر از دانشجویانم در دانشکده فنی دانشگاه تهران که در دوره لیسانس هم هستند تجربیات خود را به صورت فایل پاور پوینت آماده کرده و به نمایش گذاشتند. برایم بسیار جالب بود که حتی با چند جلسه ابتدای ترم آموزش مطلب، بچه ها اولا دید خوبی پیدا کرده اند و در ثانی جرئت تجربه کردن و مورد نقد قرار گرفتن دارند. اتفاقا از عوارض طبیعی مختلفی به عنوان گسل، یا لغزش یا ... عکس گرفته بودند که آن قدر که در عکس ها معلوم بود و یا تجربه های قبلی من در همان مناطق به کمکم آمد، به نظرم بعضی از موارد را درست دیده بودند و بعضی را اشتباه. ولی مگر دانشمندان بزرگ همگی از تجربه کردن و جرئت اشتباه کردن و سپس تلاش برای رفع اشتباهات بر اساس یافته های علمی بزرگان آن رشته رشد نکرده اند؟ اگر فرصت تجربه کردن را به جوانان بدهیم، چه بسا استعدادهای ملی که از همین تجربیات شکوفا شود. آغاز نگاه علمی به محیط اطراف از همین مراحل آغاز می شود. به نظرم روش جالبی آمده که آن را انشاالله ادامه خواهم داد.

Wednesday, April 04, 2007

هفته سوم فروردين


اگر اول فروردين - در دو هفته پيش- كه روز چهار شنبه بود تا جمعه سوم فروردين به عنوان هفته اول فروردين در نظر بگيريم، الان در هفته سوم فروردين هستيم. از ديروز كلاسها را شروع كرده ايم ولي بعضي از دانشجويان نيامده اند - البته دلائل يا بهانه ها را همه مي دانند و لزومي به تكرار نيست - ولي بايد پرسيد كه چرا در هفته سوم فروردين هنوز ما احساس تمام نشدن تعطيلا ت داريم!؟ مگر قرار نيست كه كار درسال جديد آغاز شود؟ ترم تحصيلي در مدت زماني حدود دو ماه ديگر مي خواهد به پايان برسد. با از دست دادن اين زمان با ارزش ابتداي سال فقط به خود لطمه مي زنيم.

Tuesday, April 03, 2007

روزاول كاري سال جديد


امروز روز اول كاري سال جديد است. البته ما كه از پنجم فروردين در حال كار بوديم ولي به اصطلاح تق و لق بودن و رفتن بسياري از مردم به مسافرت باعث شد تا تا امروز را نتوان روز كاري جدي براي همگان تلقي كرد. بنابراين اميدوارم كه امروز با آغاز كار دانشگاهها و پژوهشگاهها سال هشتاد و شش سالي موفق براي همكاران هيئت علمي و دانشجويان عزيز نيز باشد.

Monday, April 02, 2007

زلزله با بزرگاي 8 در شمال استراليا


امروز دوم آوريل زلزله اي با بزرگاي ۸.۰ در اقيانوس آرام تا كنون با گزارش هشت نفر كشته و رخداد تسونامي در جزاير سليمان همراه بوده است. هشدار تسونامي از سوي اداره آب و هوا شناسي ژاپن براي بيست و سه كشور حاشيه اقيانوس آرام ارسال شد.

روز طبيعت و باران كه مي بارد


امروز سيزده بدر يا به با اصطلاح مناسبي كه اخيرا باب شده است - روز طبيعت - است. البته در تهران الان كه صبح دوشنبه سيزده فروردين است، باران مي بارد. گاهي شديد مي شود و گاهي به آرامي. به هر حال مي بارد. امروز با چنين وضع هوائي احتمال بيرون رفتن بسياري از مردم كمتر مي شود - حداقل در تهران و جاهائي كه باران مي بارد - به هر حال آنها كه به دامان طبيعت مي روند اميد است كه رعايت حريم طبيعت را بكنند و آن را تخريب نكنند.