وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, May 31, 2007

پيش بيني يا پيش يابي زلزله

ديروز بعد از ظهر انجمن نانو فناوري دانشكده فني دانشگاه تهران ميزبان يك كارگاه تخصصي در مورد پيش بيني و پيش يابي زمينلرزه بود. در آغاز تلاش من بيشتر معرفي موضوع و شناساندن اهميت موضوع مد نظر بود و آقاي علامه زاده دانشجوي دكتري پژوهشگاه و خانم صادقيان دانشجوي كارشناسي ارشد - كه با خودم در حال كار بر روي پيش يابي خطر زلزله است - در مورد كارهاي پژوهشي شان كه تا كنون انجام داده اند صحبت كردند. در اين جا بايد يك تشكر ويژه از مهندس علامه زاده كنم كه حاصل حدود پانزده سال تلاش خود در زمينه پيش بيني زلزله را در حدود يك ساعت زمان ارائه كرد. من هم در ابتدا مقدمه اي گفتم و به اصطلاح بحث را به جريان انداختم.
در اين كارگاه مشخص شد كه اولا كارهاي جالبي بر اساس همين داده هاي كاتالوگ هاي زمينلرزه هاي موجود ايران مي توانيم انجام دهيم. ضمنا نتايج هر روشي - از استفاده از شبكه هاي عصبي گرفته تا روشهاي فازي و شبيه سازي كاتالوگ براي مناطق بدون داده مثلا از روش مونت كارلو - بدون هدايت و نظر قوي كارشناسي ممكن است به نتايج بدون مفهوم مشخص بيانجامد. البته اين بحث را انشالله در كارگاه هاي تخصصي بعدي دنبال خواهيم كرد . در برگزاري اين كارگاه دانشجويانم در دانشكده فني خانم فاطمه سادات رسولي بيشترين زحمت را در برگزاري و هدايت و هماهنگي كارگاه كشيد و آقاي عباس مرادي -دبير انجمن-هم متن خلاصه از صحبت ها و بحثهاي انجام شده در كارگاه را تايپ مي كرد و به اصطلاح به طور همزمان گزارش كار را را تهيه مي كرد. اين شيوه اي است هم اكنون در تمام كارگاههاي تخصصي در كشورهاي پيشرفته براي مستند كردن بحثهاي كارگاههاي تخصصي به كار گرفته مي شود. از هر دو آنها و دوستانشان ممنونم. كارگاه بعدي انشاالله پس از امتحانات در تيرماه برگزار خواهد شد.

Tuesday, May 29, 2007

قهرماني سايپا در ليگ برتر فوتبال

ديروز عصر سايپا قهرمان ليگ برتر فوتبال ايران شد. علي دائي با هدايت خوب خود توان بالايي نشان داد و نيز مشخص شد كه مديريت با ثبات باشگاه سايپا چگونه مي تواند در موفقيت يك تيم موثر باشد. به اين ترتيب پايان دوران بازيگري علي دائي - ستاره فوتبال ايران و آسيا- با قهرماني تيمش و زدن يك گل توسط خود وي به مس كرمان - همراه شد. مباركشان باشد.
استقلال اهواز هم با فولاد همان شهر مساوي شد تا در رده دوم بايستد. پرسپوليس زلزله - محبوب هر چي دله ! - هم فقط با سه امتياز اختلاق با تيم قهرمان، در رده سوم ايستاد و مشخص شد كه فقط اگر يكي از آن بازي ها را كه بيهوده باخت، برده بود، الان به حق خود كه همانا قهرماني است رسيده بود.
استقلال تهران هم با نهايت تلاش بازي آخر را نباخت و با پاس در دقيقه نود مساوي كرد كه روزگارش از اين خرابتر نشود. به هر حال به مقام چهارم را به هواداران استقلال تبريك مي گوئيم.
انشاالله كه ليگ بعدي بهتر از امسال و به صورت واقعا حرفه اي برگزار شود.

Monday, May 28, 2007

حذف كنكور يا اصلاح شيوه گزينش


پذيرش دانشجو در ايران هميشه يك دغدغه نزد دانش آموزان و دانشجويان بوده است. اين روزهالايحه اي در مجلس تحت عنوان حذف كنكور مورد بحث است و ظاهرا اولين مرحله تصويب را نيز پشت سر گذاشته است. در همين حال كه كنكور چه به صورت متمركز در مقاطع ورودي ليسانس و فوق ليسانس و چه به صورت غير متمركز در مقطع دكتري در حال اجراست، مشكلات عديده اي از نظر كيفيت كار وجود دارد و هميشه چه از نظر داوطلبان و چه از نظر استادان دانشگاه در اين مورد سوال مطرح بوده است. به نظرم حذف كنكور مشكل را بيشتر مي كند چرا كه تكيه صرف بر سوابق تحصيلي و نمرات با معيارهاي متفاوت موجود در اين زمينه ها به معظلات و ابهامات مي افزايد.

Sunday, May 27, 2007

رفتار سازمانی


این مطلب انتخاب آقای دکتر آریامنش است که من هم آن را در این صفحه - با تشکر از ایشان- می اورم
به نظرم رسید اگر صلاح بدانید بد نیست مقوله ای تحت عنوان رفتار سازمانی را در وبلاگتان بگذارید. امروزه متاسفانه گاها" بیتالمال را فقط منابع مالی نام می برند. حال آنکه منابع انسانی از مهمترین حقایق بیت امال هستند که کمتر به آن توجه می شود.
در کتاب عادت هشتم، استفان كاوي مدل جالبی ارايه كرده است كه در عين سادگي بسياری از پرسش هاي موجود در مديريت منابع انساني را پاسخ مي دهد. براين اساس انسان كامل داراي چهار بعد است: جسم، ذهن، دل و روان. انسان كامل براي تكامل اين چهار بعد تلاش مي كند. كاربرد سازماني اين مدل زيباست:
جسم هر انساني خواهان حقوق و مزاياي منصفانه است.
ذهن هر انساني در سازمان فرياد مي زند: از من بطور خلاق استفاده كن.
دل در پي رفتار مهربان و توجه به عواطف است.
و روان خدمت به نيازهاي انساني به صورت اخلاقي را مي طلبد.
اگر هركدام از اين نيازها برآورده نشود وضعيت عدم تعادل پيش مي آيد و لاجرم آدمي ناگزير از نشان دادن واكنش است:
سركشي، از زير كار در رفتن، بدخواهي، زد و بند، افسردگي، فسيل شدن و ...
در عوض، انسان كامل در سازمان، با تمام وجود متعهد به كار است و با هيجاني خلاق منافع خود، سازمان و جامعه را تحقق مي بخشد.

Thursday, May 24, 2007

ليگ برتر فوتبال و مراحل حساس

امروز با باخت مجدد استقلال (2-1 به پيكان) و مساوي سايپا و استقلال اهواز، استقلال تهران در رده سوم تثبيت شد و بنابراين پرسپوليس هم مي تواند در صورت باخت تيمهاي استقلال تهران و اهواز و سايپا و برد در هفته آخر، شانس قهرماني داشته باشد. الان مشخص مي شود كه اگر پرسپوليس امتيازهاي بيهوده از دست نداده بود، الان در صدر جدول و با فاصله زياد از ساير تيمها قرار داشت. البته پرسپوليس زلزله با بهترين خط حمله و پشتوانه هواداران ميليوني و ثبات مديريت و هدايت استاد دنيزلي در هر حالت بهترين تيم ايران است.

سالروز درگذشت پدرم


فردا چهارم خرداد هشتمين سالروز درگذشت پدر عزيزم است. امروز ما در منزل مراسمي خانوادگي به مناسب شب سالگرد او برگزار مي كنيم. درگذشت مرحوم پدرم در پنجاه و شش سالگي و درست دو ماه پس از بازگشت من از فرانسه - پس از اتمام تحصيل دكتري - و حدود چهل روز پس از ازدواج من نشان مي دهد كه سال هفتاد و هشت چه سال سخت و عجيبي برايم بوده است. پدرم را همچنان در خواب مي بينم و احساس مي كنم كه از آنچه كه بر من و ما مي گذرد با خبر است. روحش خبر از روزگار ما دارد و با من است. به دليل ويژگيهاي اخلاقي و انسانييش و آنكه هر كه ما را مي بيند ياد از نيكي هايش مي كند و غير از همه اينها به دليل اينكه پدر عزيزم بود جايش هميشه براي ما خالي است. روانش شاد.

آزمون دكتري پژوهشگاه


امروز در پژوهشگاه آزمون دوره دكتري زلزله شناسي و دوره هاي دكتري مهندسي زلزله - سازه و ژئوتكنيك- برگزار مي شود. بيش از يكصد داوطلب در رشته هاي مختلف اين آزمون شركت كرده اند. اميدوارم آنها كه استحقاق بيشتر دارند و زحمت بيشتري براي قبولي كشيده اند موفق شوند.

فرصت خيلي كم براي نوشتن


اين روزها بعد از برگزاري كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله، امكان نوشتن منظم در اين صفحه به دليل مشغله شديد امكان پذير نبود. اين است كه نتوانستم به هنگام و در طي هفته موضوعات مختلفي كه براي نوشتن در صفحه در نظر داشتم ، بنويسم. به هر حال از آنها كه احتمالا يادداشت ها را به صورت روزانه پي گيري مي كردند پوزش مي طلبم. سعي مي كنم هر روزه بنويسم.

Sunday, May 20, 2007

دفاع فوق ليسانس در تبريز - مارال حسين پور

امروز یکشنبه سی اردی بهشت به تبریز رفتم تا یکی از دانشجویان خوبم - خانم مارال حسین پور دانشجوی کارشناسی ارشد زمین شناسی، تکتونیک- از تز فوق لیسانس خود در مورد خطر زمینلرزه در پهنه شهر تبریز و بررسی مساله اثرهای ساختگاه بر اساس داده های متروی تبریز دفاع کند. وی را دوسال پیش آقای دکتر ستارزاده به من معرفی کرد و در ابتدا هم باهم راهنمائی او را شروع کردیم که البته پس از چند ماه و پس از بازنشسته شدن دکتر ستار زاده، کار با همکاری دکتر محسن موید ادامه یافت. مارال حسین پور ار دانشجویان بسیار کوشا و علاقه مند و با حساسیت فراوان به کیفیت و کامل کردن کار است و من نیز ضمن ستودن زحماتی که کشیده است آرزو کردم که او با تلاش بیشتر در مراحل آینده تحصیل و کار موفق و الگوئی برای سایر همدوره ای های خویش باشد. ضمنا موضوع تخصصی مهمی که در تز خانم حسین پور مطالعه شد، وجود یک نبود لرزه ای مهم در بخشهای میانی گسل شمال تبریز است که حتما باید در مورد ان و خطر گسیختگی مجدد آن حساس بود. آخرین بار در سال 1780 گسل شمال تبریز زلزله ای بسیار مخرب را موجب شده است و تکرار آن در زمان حاضر می تواند به نتایجی خطرناکی بیانجامد که باید در رساله های کارشناسی ارشد و دکتری و پروژه های پژوهشی بعدی از ابعاد مختلف بررسی شود.

Friday, May 18, 2007

پرسپوليس زلزله همينه


امروز پرسپوليس زلزله باز با گلهاي نيكبخت و نوري برد -و البته چند گل هم به حريف يعني راه آهن نزد - و نشان داد كه اگر مشكلات ابتداي فصل و مسائل ميانه راه از نظر مالي و در هيئت مديره آن نبود، الان بايد با چند امتياز اختلاف در صدر ليگ برتر ايران مي بود. به هرحال استاد مصطفي دنيزلي با هدايت خوب و البته محمد حسن انصاري فرد با مديريت عالي ، تيمي ساخته اند كه اميد فراوان به آن مي رود. امروز دوربين تلويزيون در يك صحنه انصاريفرد را نيز در ميان تماشاگران بازي نشان داد كه احتمالا به معني بازگشت او به پست مديرعاملي پرسپوليس زلزله است. اميدوارم او بماند و همين روند خوب در آينده نيز به بالندگي و ثمر برسد. استاد مصطفي را نيز امبدوارم در پرسپوليس بتوانند نگه دارند تا به برنامه هاي سازنده اش ادامه دهد.

Thursday, May 17, 2007

پيش بيني هاي بي اساس زلزله و ايجاد هراس

در روزهاي اخير شايعه رخداد زلزله در منطقه پيرامون رودبار و منجيل - كه به عنوان رخداد زلزله شديد در حوالي روزهاي سه شنبه و چهارشنبه گذشته همين هفته به صورت تراكت و اعلاميه در سطح شهرهاي يادشده اطلاع رساني شده بود - موجب نگراني وسيع مردم در اين شهرها و خروج از منازل مسكوني گرديد. رخداد زمينلرزه ويرانگر ۳۱ خرداد ۶۹ منجيل طبيعتا مي تواند موجبات حساس بودن مردم و ساكنان كنوني اين منطقه را - كه عمدتا باماندگان همان رويداد هستند- فراهم آورد. در اخبار راديو ديروز صبح شنيدم كه فردي كه با پخش اطلاعيه موجب نگراني مردم شده ، دستگير شده است. هر گاه چنين پيش بيني هاي بي اساسي به گوش ما مي رسد، از خداوند مي خواهم كه حتي به طور تقريبي در حوالي منطقه مورد نظر، در حدود آن روز و ساعتي كه اعلام مي كنند هيچ زلزله اي نيايد، چرا كه حتي اگر زلزله كوچكي نيز به طور اتفاقي در همان حوالي رخ دهد، ممكن است مردم فرض بر صحت چنين پيش بيني هايي بگزارند و آن وقت است كه پايه هاي فرهنگ علمي در كشور ما آسيب فراوان و بيشتر ببيند. به هر حال الان كه خوشبختانه چنين پيش بيني درست درنيامده و صد البته با ابراز خوشحالي از اينكه منطقه منجيل و رودبار آسيبي مجدد نديده و انشالله كه هيج وقت در آينده هم نبيند، يادآوري مي كنم كه چنين حوادثي مسئوليت ما را سنگين تر مي كند. لازم است با ايجاد سامانه هاي هشدار سريع در سطح ملي و در شهرها، به اين موضوع - پيش بيني و پيش يابي زلزله - بر اساس اطلاعات و دانسته هاي موجود نظم و ساماندهي خاصي داده شود و مردم در مقابل شايعه پردازان و افرادي كه با انگيزه هاي گوناگون - اكثرا منفي - به هراس مردم دامن مي زنند، رها نشوند.

پايان پنجمين كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله


پنجمين كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله ديروز عصر به پايان رسيد. زماني خوب براي آشنائي محققان مختلف با هم بود. در اين كنفرانس همفكري محققان در زمينه زلزله شناسي و مهندسي زلزله در يك مكان رخ داد كه فرصت مقتنمي بود. در اين راه افراد و همكاران زيادي زحمت فراوان كشيدند و وقت بسيار در هماهنگي و اجراي كنفرانس داشتند. از ميان آنها كه تلاشهايشان شايد كمتر به نظر امد يكي هم دوست و همكار ما اقاي دكتر اريامنش و تيم همراه ايشان بود - به ويژه آقاي مهندس تاجيك - كه ساماندهي و نظم جالب و به هنگامي براي حضور و پذيرائي از مهمانان خارجي كنفرانس داشتند. از ايشان و همه همكارانشان به نوبه خود سپاسگزارم.

Sunday, May 13, 2007

آغاز به كار كنفرانس بين المللي زلزله

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله به ‌٤٠٠ ميليارد ريال بودجه براي آموزش ، پژوهش و تهيه تجهيزات نيازمند است.
به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر عباسعلي تسنيمي، رييس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله اظهار كرد: پژوهش‌هاي علمي كشور بايد در راستاي گسترش معرفت بنيادين در علم و تكنولوژي (با توليد مقاله هاي علمي )، تربيت پژوهشگر، گسترش علم و مهارت فني لازم براي سياست هاي عمومي، كمك به برنامه هاي اساسي و استراتژيك كشور و مشاركت در نوآوريهاي صنعتي باشد.
وي با بيان سطح امكانات و پتانسيل بالاي علمي كشور در خصوص راهكارهاي بهره مندي از اين ظرفيتها به مواردي چون شنات و برآورد ظرفيت وقوع خطرات طبيعي در سطح كشور، تحليل خطرپذيري، ارزيابي بازتاب‌هاي خسارت بار انساني و اقتصادي، تدوين معيارها و ضوابط از طريق پژوهشهاي كاربردي، توسعه فرهنگ ايمني، توسعه آموزش و افزايش آگاهيهاي مردم ــ مسوولان، توسعه سامانه مديريت واكنش اضطراري، توسعه فن‌آوري‌هاي نوين مبتني بر دانش بومي اشاره كرد.
دكتر تسنيمي در بيان تاريخچه پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت: پژوهشگاه بر اساس پيشنهاد سازمان يونسكو و تصويب هيات وزيران و با مجوز شوراي گسترش آموزش عالي در آذر ماه ‌٦٨ به عنوان موسسه تحقيقاتي جامع در امور زلزله تاسيس و در پاييز ‌٧٨ بر اساس مصوبه چهارصد و هشتمين جلسه اين شورا به پژوهشگاه ارتقاء يافت و در مرداد ‌٨٠ اساسنامه جديد آن تصويب شد.
دكتر تسنيمي تاكيد كرد: اهداف پژوهشگاه شامل پژوهش، فن‌آوري، آموزش، ارائه خدمات مهندسي و مشاوره‌يي در تمام زمينه‌هاي مرتبط با زلزله شناسي و مهندسي زلزله و نيز ارائه پيشنهادها و راهكارهاي عملي و كمك به اجراي آنها براي كاهش خطرپذيري و گسترش فرهنگ ايمني در برابر زلزله در كشور و منطقه است.
وي در پايان خاطر نشان كرد: كل بودجه ضروري براي تحقق اهداف پيش بيني شده پژوهشگاه در قالب برنامه اجرايي پنج‌ساله ‌٨٨ــ‌٨٤ با توجه به نرخ كنوني برابري ارز حدود ‌٤٠٠ ميليارد ريال است كه ‌٢/٤٣ درصد آن هزينه‌هاي پژوهشي، ‌٨/٤٩ درصد آن خريد تجهيزات و ساخت آزمايشگاهها و ‌٧ درصد براي آموزش است كه بودجه دريافتي از محل درآمد اختصاصي پژوهشگاه، نيازمند سياستهاي حمايتي ويژه دولت از بخش تحقيقات است.

دو خبر جالب ايسنا


امروز دو خبر جالب در سايت علمي ايسنا ديدم كه يكي به يك رساله دكتري دفاع شده در دانشگاه علوم پزشكي ايران در مورد بلاياي طبيعي و ديگري به مساله بودجه پژوهشي مربوط است. توجه كنيد:
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: پايان نامه
يك دانشجوي دكتري پرستاري دانشگاه علوم پزشكي ايران در تحقيقات رساله خود موفق به مدل ارائه خدمات سلامت در بلاياي طبيعي شد.
دكتر حميد خانكه، دانش‌آموخته دانشكده پرستاري و مامائي دانشگاه علوم پزشكي ايران كه اين تحقيق را در پايان نامه خود ارائه كرده است در اين زمينه به خبرنگار پايان‌نامه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) واحد علوم پزشكي ايران گفت: اين تحقيق كيفي از سال 83 در مناطق زلزله زده بم و زرند كرمان با هدف طراحي مدل كاربردي براي مقابله صحيح و اصولي با زلزله و ارائه خدمات استاندارد در حوزه سلامت اجرا شد.
ادامه مطلب...

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
در جلسه روز پنج‌شنبه معاون علمي و فن‌آوري رئيس جمهور با حضور معاونان پژوهشي وزارتخانه‌ها و دستگاههاي اجرايي، آيين نامه پيشنهادي بند (و) تبصره 9 قانون بودجه سال جاري بحث و بررسي شد.
ادامه مطلب ...

Saturday, May 12, 2007

پنجمين كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله

فردا يكشنبه پنجمين كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در تهران - در مركز همايشهاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب - آغاز مي شود. اين كنفرانس به نوعي براي خود من ياد آور اولين حضور در فضاي علمي و پژوهشي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در اردي بهشت 86 در سال 1370 در اولين كنفرانس بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله است. يادش به خير. در آن كنفرانس كه تنها كنفرانسي از اين نوع بود كه در هتل استقلال تهران برگزار شد و بقيه به همين نشاني كه در فوق اوردم منتقل شد، من در ترم اول تحصيلي فوق ليسانس در دانشگاه تربيت مدرس درس مي خواندم و سه مقاله به زبان انگليسي در همان اولين كنفرانس ارائه كردم. آن موقع در شركت مهاب قدس در بخش ژئوتكنيك كار مي كردم و كارهائي كه در ان كنفرانس ارائه كردم همگي نتايج حاصل از بررسي هاي لرزه زمينساخت در پروژه هاي مختلفي بود كه من در انها درگير بودم. از آن جمله نتايج كارهايي كه روي ساختگاه سد در حال بازسازي سفيد رود و لرزه زمينساخت زلزله ۱۳۶۹ منجيل كرده بودم. پس از آن كنفرانس بود كه به تدريج به پژوهشگاه پيوستم و از همان سال 1370 با پژوهشگاه همكاري كرده ام.
اميدوارم كه از اين كنفرانس به طور منظم ادامه يابد و از همه آنها كه در شكل گيري اين كنفرانس زحمت كشيده اند سپاسگزارم.

نمايشگاه كتاب


بالاخره ديروز عصر خانوادگي به نمايشگاه كتاب رفتيم. ظاهرا فضاي اختصاص يافته به غرفه ها در مصلي بزرگ تهران امسال بيش از سالهاي گذشته بود كه نمايشگاه در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي در بزرگراه چوان برگزار مي شد. از سوي ديگر دسترسي به نمايشگاه هم آسانتر شده بود (حداقل براي ما!). ولي ظاهرا به دليل كمي زمان براي آماده سازي نمايشگاه ، دسترسي به بخشهاي مختلف - به تفكيك موضوع مورد علاقه- به راحتي سالهاي قبل نبود و به نظر مي آمد كه همه ناشران در شاخه هاي مختلف فعاليتشان در يك سالن بزرگ - شبستان اصلي - و بدون تفكيك و تقريبا بدون راهنما قرار كرفته اند. از سوي ديگر برگزار نشدن نمايشگاه - جشنواره -مطبوعات هم به نظرم به نمايشگاه امسال لطمه زد. ولي در كل استقبال مردم - حتي در ساعات پاياني روز جمعه - بسيار خوب بود و مشخص بود كه مردم از شهرستانهاي دور و از مناطق مختلف تهران و در رده هاي سني گوناگون از نمايشگاه استقبال خوبي كرده اند. ايده نمايشگاه - يا نمايشگاههاي - دائمي كتاب هم بسيار جالب است. به نظرم با گسترش شهر كتابها در تهران و شهرستانها و حتي ايجاد نمايشگاههاي دائمي و سيار در روستاها و شهرستانهاي دورافتاده، مردم را مي توان به ميزانهاي مختلف سواد و علاقه مندي هاي گوناگون به كتاب و كتابخواني علاقه مند كرد.

Tuesday, May 08, 2007

نمايشگاه كتاب و ترافيك

امسال نمايشگاه كتاب به مصلي منتقل شده است و من هنوز فرصت نكرده ام كه بروم و كتابهاي جديد و نقشه هاي مورد علاقه را ببينم و بخرم. معمولا كتابهاي خارجي تخصصي را از طريق سفارش به كتابخانه پژوهشگاه خريداري ميكنيم و من در در نمايشگاه كتاب معمولا به قسمت كتابهاي ايراني آن سر مي زنم. به هر حال تا امروز هر گاه از بزرگراه رسالت در محدوده مصلا عبور كرده ام - به وِيژه در مسير غرب به شرق آن- تحمل ترافيك از داخل تونلهاي رسالت تا محدوده سيدخندان نصيب ما از نمايشگاه بوده است! اي كاش مكان مناسبي كه قرار است در شهر آفتاب در جنوب تهران براي محدوده نمايشگاههاي بين المللي ساخته شود، زودتر آماده شود تا چنين ترافيكي نصيب مردم نشود.

Monday, May 07, 2007

ساركوزي برنده انتخابات رياست جمهوري فرانسه


ديشب نيكلا ساركوزي با پنجاه و سه درصد از آرا مردم فرانسه انتخابات رياست جمهوري را از خانم سگونل رويال - كانديداري سوسياليست- در دور دوم انتخابات برد. به اين ترتيب دوازده سال اقامت ژاك شيراك رئيس جمهوري كنوني در كاخ اليزه نه روز ديگر با جايگزين شدن يك شخصيت سياسي از حزب خودش پايان مي يابد. دوره رياست جمهوري در فرانسه پنج ساله است. اين دوره هاي پنج ساله در دور دوم رياست جمهوري ژاك شيراك در يك رفراندوم به تصويب مردم فرانسه رسيد. چرا كه قبلا دوره ها هفت ساله بود.
ساركوزي از نظر مواضعي كه تا كنون اختيار كرده از ديد اقتصادي شخصيتي ليبرال و نزديك به سياست هاي اقتصادي آمريكا محسوب مي شود. از سوي ديگر وي در چند سفر به آمريكا تلاش كرد كه به حاكميت كنوني در ايالات متحده نزديك شود. اين موضوع با سياست نسبتا مستقل شيراك متفاوت است. ضمنا وي با برخورد هاي تند و قاطع از موضع وزير كشور- آخرين پستي كه در دولت فرانسه داشت - معروف است و يك سال و نيم پيش برخورد او با گروهي از جوانان حاشيه نشين موجب آشوبهاي گسترده اي در تمام فرانسه شد كه به مدت حدود يك ماه ادامه يافت. به هر حال بايد منتظر ماند و ديد حال كه او به عنوان رئيس جمهور از مردم فرانسه راي گرفته است، آيا مواضع او به عنوان شخصيت اول سياسي فرانسه تغيير خواهد كرد يا نه. به نظر مي رسد كه چنين باشد و وي موضع گيري سياسي خود را بيشتر به نوع موضع گيري شيراك نزديك كند.
از نظر نوع موضع نسبت به خاورميانه و ايران تاكنون موضع متفاوتي بين شيراك و ساركوزي ديده نشده ولي سگونل رويال - رقيت سوسياليت ساركوزي- در يك اظهار نظر عجيب گفته بود كه ايران حتي به انرژي هسته اي نيز نبايد دست يابد! كه البته در مقابل ساركوزي اعلام كرد كه اين موضع از اظهارات جرج بوش هم تند تر است! ضمنا ياد آوري مي كنم كه معمولا و سوسياليست هاي فرانسه حامي سنتي اسرائيل و نزديكتر به صهيونيست ها محسوب مي شوند. از اين جهت هم شايد نتيجه انتخابات فرانسه به طور نسبي به نفع خاورميانه اسلامي باشد و فرانسه مواضعي بيشتر متمايل به اسرائيل انخاذ نكند.

Sunday, May 06, 2007

تغييرات دما و بارش و لزوم حفظ محيط زيست


تغييرات دما در ماه اردي بهشت و بارندگي خوب در دوماهه اخير، چهره تپه هاي اطراف تهران را تغيير داده و جلوه اي زيبا و سبز رنگ به رخنمون معمولا خاكي چشم انداز دامنه كوههاي اطراف تهران داده است. شهر تهران كه از نعمت وجود باغهاي پر درخت تدريجا بي بهره تر مي شود- چرا كه عطش آپارتمان سازي به ويژه در باغها ي شمال شهر هنوز فروكش نكرده است- ريه ها خود را به تدريج از دست مي دهد. از سويي ميزان آلودگي هوا بسيار بالاست و از سوي ديگر ميزان بارندگي كمتر از 250 ميليمتر در سال شرايط زيستي و زيست محيطي را به تدريج مشكلتر ميكند. بارندگي هاي اخير لزوم توجه به فضاي سبز بيشتر را مشخص نمود. وگرنه كلان شهري خواهيم داشت كه مدام به تعداد بيماران تنفسي و رواني آن افزوده مي شود. راستي چند نفر را مي شناسيد كه در اين فصل به انواع آلرژي مبتلا هستند؟ بخشي از آن حتما به آلودگي هوا مربوط است.

هشدار در مورد حريم رودخانه ها

مشاهده رودخانه هاي درون شهري، حاشيه اي و برون شهري اطراف تهران، نمايانگر تجاوز پي در پي به حريم رودخانه ها است. بهانه اين كار هم ساخت رستوران، برج و آپارتمان و راهسازي است. رودخانه هاي كن در غرب تهران و جاجرود در شرق تهران نماد هاي واضحي از اين پديده نشان مي دهند. رودخانه هاي شمال شهر تهران نظير دركه و گلاب دره نيز به بهانه هاي ساخت ويلا و تعريض خيابانها محدود شده اند. در رودخانه ههاي ولنجك و فرحزاد، به درليل ساخت بزرگراه و خيابانهاي جديد، پلهايي احداث شده كه به شدت حريم رودخانه را تنگ در نظر گرفته، دهانه بسيار كوچكي دارند و معلوم نيست براي كدام سيل و با چه دوره بازگشتي طراحي شده اند. با اين وضع در مورد خطر سيل در اين فصل پر باران هشدار جدي براي سال پيش رو بايد داد
.

Friday, May 04, 2007

افتگاه گسل مشا با ساخت و ساز در حال پوشيده شدن است


امروز در حين بازديد از افتگاه گسل مشا در دره مشا- در منطقه شرق پيست اسكي آبعلي و غرب روستاي مشا دماوند- به همراه دانشجويانم در دانشكده فني دانشگاه تهران متوجه شديم كه محدوده روي افتگاه گسل مشا به سرعت با حصار كشي و ايجاد ويلا و آپارتمانهاي چند طبقه در حال پوشيده شدن است. اين محدود گسله يكي از مهمترين پهنه هاي گسل كواترنري در جنوب رشته كوههاي البرز است. ايجاد افتگاه با اختلاف ارتفاع بيش از هفتاد متر در جديد ترين جبهه گسله نمايانگر فعال بودن اين گسل است. اين در حالي است كه حتي ترانشه هاي طبيعي موجود بر روي گسل مشا - كه هنوز با ساخت و ساز پوشيده نشده اند- نشان دهنده بريده شدن نهشته هاي عهد حاضر- هولوسن- توسط گسل فعال مشا است.
معني اين نوشته آن است كه گسل مشا يك گسل لرزه زمينساختي است كه در عهد حاضر - با سن كمتر از دوازده هزار سال -فعاليت كرده است. اين فعاليت را مي توان به وقوع دو زمين لغزش بزرگ مبارك آباد - در جاده هراز- و تار - در محل سد زمين لغزشي و درياچه تار در شمال شرق دماوند، و جنبا شدن اين قطعه گسله احتمالا در زميلرزه تاريخي سال 1665 ميلادي دماوند نسبت داد. پس ما در فاصله حدود پنجاه كيلومتري شمال شرق تهران با يك گسل فعال مواجه هستيم. مطالعات ما در يك پروژه پژوهشي در پژوهشگاه در سال هفتاد و سه، نمايانگر آهنگ حركت قائم حدود چهار ميليمتر در سال - به طور متوسط - در اين گسل در محدود دره مشا بود.
اهميت گسل، ساخت و ساز كنوني و نابسامان بر روي لبه افتگاه آن - كه با هر آيين نامه زلزله در دنيا اين كار ممنوع است و توصيه مي شود حتما متوقف شود - و وقوع زلزله هاي تاريخي بر روي گسل و نزديكي گسل به شهرهاي دماوند ، فيروزكوه، ، رودهن، بومهن و شهر جديد پرديس و همچنين به كلانشهر تهران، نشان از اهميت موضوع دارد.
توصيه مي شود كه رفتار نگاري مستقلي در محدوده ياد شده هم از ديد ژئودزي و هم زلزله شناختي انجام شود و نيز بررسي تفصيلي از ديدگاه پهنه محتمل براي گسيختگي سطحي و خطر آن بر روي گسل انجام شود. مشاهده زمين لغزشهاي بزرگ - با ابعاد بيش از يك كيلومتر طول، عرض و عمق بيش از پانصد متر در مورد زمين لغزش مبارك آباد كه موجب حركت دائمي در جاده هراز و خرابي دائمي ان در حد فاصل آبعلي و پيست آبعلي هم هست- نشان مي دهدكه جنبائي مجدد گسل مشا مي توان مشكلات بزرگي از ديد قطع ارتباط بين تهران و شمال كشور در محور هراز ايجاد كند. موضوع زمين لغزشهاي بزرگ حاصل از گسلهاي فعال در اين محدوده و رفتارنگاري آنها نيز به عنوان موضوع مستقل تحقيق پيشنهاد مي شود.

Thursday, May 03, 2007

گردهمائي فارغ التحصيلان دهه شصت زمين شناسي دانشكده علوم

امروز به همت دوست و همكلاسي سابقمان آقاي احمدعلي ساعتچي، ده نفر از دوستان دوره دانشكده علوم، همگي دانشجوي سابق ليسانس زمين شناسي ورودي هاي 62 تا 65، در رستوراني در خيابان طالقاني تهران دور هم جمع شديم. از خاطرات گذشته گفتيم و از حال هم پرسيديم. به روان درگذشتگان - از استادان و همكلاسان سابقمان- درود فرستاديم و با هم مشخصات اي-ميل و تلفن رد و بدل كرديم. از بسياري خبر نداشتيم كه خبركنيم - يعني آقاي ساعتچي خبر كند!- كه بيايند. ولي به هر حال روز خوبي بود. اگر از دوستان قديم در داخل و خارج از كشور اين يادداشت را مي بينند مي توانند به من اي -ميل بزنند تا دفعه بعد بتوان جمع بزرگتري را دعوت كرد.

Wednesday, May 02, 2007

روز معلم گرامي باد

امروز ، روز معلم و سالروز شهادت استاد مطهري، نويسنده، متفكر، انديشمند و استاد دانشگاه تهران است. اين روز را به تمام همكاران عضو هيئت علمي و معلمان آموزش و پرورش تبريك مي گويم و همچنين زحمات معلمان عزيز خودم از كلاس اول دبستان تا استاد راهنماي دوره دكتري خويش - آقاي پروفسور بارد- را ارج مي نهم.

Tuesday, May 01, 2007

شكل گيري تصميم كارشناسي

فرايند شكل گيري تصميم كارشناسي بر اساس نظر خبگان تخصصي هر رشته تخصصي امروزه از موضوعات مهم در عرضه مديريت و ساماندهي سيستمهاي خبره است. معمولا بر اساس يك سري نظرات كه از سوي گروهي كارشناسي - فارغ التحصيلان مدارس عالي و دانشگاهها - ارائه مي شود در رده هاي بالاي مديريتي جمع بندي و تصميم گيري مي شود. هرگاه نظرات گوناگون و داده هاي گاه متضاد در جمع بندي درنظر گرفته نشود، در آن صورت تصميم گيري بهينه صورت نخواهد گرفت. از مهمترين مسائل امروزه در تحليل خطر زلزله، اعمال نظرات گوناگون و قضاوت هاي گاه متفاوت در مورد توان لرزه زائي يك منطقه است. البته ساماندهي اطلاعات و سامانه تصميم ساز در چنين فرايندي مهم است. هم اكنون از منطق فازي و شبكه هاي عصبي به اين منظور استفاده فراوان مي شود.