وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, August 26, 2007

پژوهشگاههاي كار آفرين

ساماندهي مراكز متمركز پيشرو در زمينه پژوهش در كشوري مانند ما، به عنوان مركز ساماندهي فكري توسعه در جامعه و محل رشد و حمايت از خلاقيت از الزامات توسعه علمي و فناوري كشور است. اگر پژوهشگاهها به صورت آكادمي هاي پيشرو علمي عمل كنند و با تلاش در جهت تقويت بنيه علمي و رشد متناسب نيروي انساني تخصصي و تجهيزاتي خود، نسبت به جذب سرمايه هاي انساني و منابع موجود از بيرون پژوهشگاهها با اختصاص بودجه ويژه و سرمايه گذاري، با وسعت نظر و ديد مثبت تلاش نمايند، اين مدل هم متضمن رشد تخصصي با محوريت پژوهشي است و هم با گسترش پژوهشگاه در عرصه ارتباط با صنعت مي توان آن را در عرصه هاي كارآفريني فعال نمود. از سوي ديگر پژوهشگاه مطابق با مدل هاي دانشگاهي مدرن و امروزي (براساس پژوهش محوري و كارآفريني) حركت مؤثرتري خواهد نمود. در اين مدل پژوهشگران پژوهشگاه با هسته هاي علمي و تخصصي در تمام مراكز پژوهشي ديگر ارتباط برقرار مي كند. چنين مدلي براي تمام پژهشگاههاي ما قابل اجراست.


وضعيت لرزه خيزي استان تهران

استان تهران با دو كلان شهر بزرگ كشور، شامل تهران و كرج و با جمعيت ۱۳ ميليوني از مهمترين مناطق تمركز جمعيت در ايران است. اين ناحيه از كشور از ديدگاه خطر زلزله همواره به عنوان منطقه اي خطرناك شناخته شده است . تاريخچه رخداد زلزله هاي تاريخي در پهنه تهران ( ري)، شميرانات و همچنين اهميت زلزله هاي اخير رخداده در پيرامون تهران همگي نمايانگر ويژگي اين ناحيه از نظر لرزه خيزي است. وجود گسل هاي بنيادي و قرارگيري روندهاي پنهان لرزه زا در گسترده تهران و كرج و احتمال رخداد زلزله مخرب در هر يك از اين روندهاي گسله نمايانگر اهميت توجه ويژه به پهنه تهران به عنوان پهنه با خطر بالاي زمينلرزه است.
از سوي ديگر تمركز جمعيت و زير ساختهاي حياتي در شهرهاي تهران و كرج و در حد فاصل تهران و كرج نشان مي دهد كه وضعيت ايمني لرزه اي تهران اهميت ويژه در سطح ملي داشته و بايد با حمايت مؤسسات پژوهشي ذيربط و به صورت شبكه اي و هدايت كار در يك شوراي راهبردي مساله لرزه خيزي پهنه استان تهران، بررسي جدي شود.
تاكنون بررسي هايي توسط مؤسسات وسازمانهاي مختلف صورت گرفته­است ولي همواره اين تلاش ها به صورت پراكنده بوده و به صورت ادامه دار و با تلاش شبكه اي همه سازمانهاي پژوهشي ذيربط انجام نشده است.

Thursday, August 23, 2007

: از جوار امام رضا -ع- بر همگان سلام


از ديروز به همراه خانواده در جوار امام هشتم شيعيان - امام رضا ع - هستيم. به جاي همه ملتمسان دعا و علاقه مندان ائمه معصومين نايب الزياره هستيم. هواي مشهد خوب و صاف و آفتابي است. شلوغي مشهد مانند همه شهريورههاي ديگر است كه به مشهد امده ايم. البته بعضي مي گويند به دليل سهميه بندي بنزين كمي خيابانها خلوت تر شده كه من البته چنين احساسي پيدا نكرده ام.

Sunday, August 19, 2007

از پژوهشهاي علمي در ايران چه انتظاري داريم؟-14

ملزومات و پيش نيازهاي پياده كردن مدل پژوهشي
جستجو در محيط هاي مشابه و تلاش براي الگو گرفتن صحيح و اجرا و انطباق آن الگوها با شرايط ما لازمه اوليه پياده كردن مدل پژوهشي مناسب ماست. از آنجا كه كشور ما در جرگه كشورهاي درحال توسعه است، نگاه به شاخص هاي توسعه اي اين كشورها (در پيرامون ما، مثلاً پاكستان و تركيه) كه اشتراكات فرهنگي و ساختاري مشابهي نيز با ما دارند، لازم است. اين اشتراكات و نحوه عملكرد كشورهاي مختلف ديگركه همچنان در حال توسعه رده بندي مي شوند (به ويژه كشورهاي هند، چين و كره جنوبي) و راههايي موفقي در انطباق روشهاي تحقيق و توسعه براي بهبوده وضع خود در ايجاد ثبات در وضع كشور خويش پيموده اند مي تواند راهگشا باشد. همچنين با نگاه به آمارهاي ارائه شده در سايت يونسكو در مورد نقش پژوهش و توسعه
R&D
در بهبود شاخص هاي توسعه اقتصادي در كشورهاي شرق اروپا، مشخص مي شود كه در ميان اين كشورها هرچه وضع بهتر باشد (مثلاً در اسلوني) مثلاً نقش سرمايه گذاري بخش خصوصي در
R&D
از بخش دولتي افزون تر شده و اين موضوع حتي در بهبود شاخص هاي توسعه اقتصادي آنها نيز مؤثر بوده است (مثلاً درمقايسه با يونان، تركيه و روماني). از اين ديدگاه حتي براي بهبود وضع اقتصادي و افزايش «فايده» به پژوهش و توسعه نياز داريم.

سالروز كودتاي بيست و هشت مرداد


امروز سالروز كودتاي ننگين و تلخ بيست و هشت مرداد است كه با دخالت مستقيم آمريكاو انگليس و سرنگوني دولت دكتر مصدق به برقراري رژيم بيست و پنج ساله ديكتاتوري شاهنشاهي منجر شد. درس آموزي از اين حادثه تلخ تاريخي بر همه واجب است. اگر كودتا نشده بود و دخالت مستقيم آمريكا رخ نمي داد، شايد در سالهاي پس از سال سي و دو، ايران در راه توسعه مسير ديگري را طي مي كرد.

Saturday, August 18, 2007

از پژوهشهاي عامي در ايران چه انتظاري داريم-؟13

ماموريتهاي پژوهشي برنامه هاي كلان معمولا در هر واحد پژوهشي مشخص است. لازم است تا براي دستيابي به اهداف و حركت در جهت ماموريت ها برپايه هدف پژوهشي قابل دسترس و اهميت حل مشكلات در سطح ملي، سياست هاي پژوهشي تدوين شود.
همواره براي دستيابي به اين اهداف برنامه هاي ارائه شده (از ديد متخصصان امر برنامه ريزي) در ايران يا آنقدر كلان بوده كه عملاً با هر نوع سياستي و هر نوع دستاوري مي توان مدعي دستيابي به آن اهداف شد و يا در هنگام اجرا آنقدر جزئي هستند كه حتي به اجبار موارد غيرقابل پيش بيني نيز به صورت ريز و غيرواقعي پيش بيني مي شوند. حاصل اين وضع، تدوين سياستهاي پژوهشي در هر زمان به صورت بخشي و جزيره اي و پيشبرد اين سياستها در غالب هاي جدا ازهم است. متأسفانه اين بخشي نگري در بخش هاي مختلف پژوهشي قابل مشاهده است.
به منظور اجتناب از چنين وضعي لازم است تا براساس سندهاي كلان و تفصيلي هر بخش، در غالب يك نقشه راه (Road map)
كلي چند هدف بنيادي را دنبال كنيم. در اين صورت از روزمرگي و نبودن برنامه تا حد زيادي
اجتناب خواهد شد.

Friday, August 17, 2007

قطبي عالي با پرسپوليس استارت زد

ديروز در آبادان افشين قطبي با پرسپوليس استارت خوبي زد. برد ۲-۳ در مقابل صنعت نفت در آبادان نتيجه خوبي است و اساسا برد در اولين بازي ليگ برتر ۸۶ را بايد براي پرسپوليس زلزله شروع خوبي دانست. اميدوارم در همين مسير پرسپوليس زلزله به سمت قهرماني پيش رود.


Wednesday, August 15, 2007

توسعه بر مبناي دانش و فناوري


در كشور ما نياز بنيادي توسعه علمي جذب متخصصان و شايستگان هر عرصه تخصصي است. وقتي نيروهاي تخصصي در هر زمينه جذب شوند، امكان تدوين برنامه اي مستدل براي دستيابي به اهداف توسعه ملي فراهم مي شود. سهم توسعه علمي در دنياي در حال توسعه و شاخصهاي توسعه اقتصادي دانائي - محور، نشان دهنده اهميت پژوهش و توسعه -R&D-
در كشورهاي شرق -كمتر توسعه يافته -اروپا بوده است. در اين ميان در كشورهاي بيشتر توسعه يافته نقش بخش خصوصي در پژوهش و توسعه فراتر از بخش دولتي فزوني گرفته است. اين موضوع نشان از اهميت موضوع پژوهش در افزايش ارزش افزوده است. در كشور ما نيز در برنامه هاي سند چشم انداز توسعه و برنامه هاي توسعه كشور چنين اهميتي هم براي پژوهش و توسعه و هم براي اصل پژوهش ديده شده و بايد تلاش كرد تا موانع اجراي سياستهاي بنيادي توسعه اي برطرف شود.

قطبي، سر مربي پرسپوليس


ديروز افشين قطبي سرمربي گري پرسپوليس را با حاضر شدن در تمرينات اين تيم آغاز كرد. اميد است كه اين مربي با دانش كه با مربيان بزرگ جهان نيز كار كرده است بتواند منشا تحولات مثبتي در پرسپوليس زلزله باشد و انشاالله با جام قهرماني در اين فصل مزد تلاشهاي خود و بازكنانش را بگيرد.

Saturday, August 11, 2007

خطر وقوع سيل در جنوب، شمالغرب و شمال شرق ايران


بر اساس براوردهاي آب و هواشناختي در سه روز اول هفته خطر وقوع سيل را بايد در مناطق جنوب شرقي، شمال غرب و شمال شرق ايران بايد جدي گرفت. سامانه هاي پيشيابي براي سوانح طبيعي در كشور لازم است علاوه بر سيل براي زلزله، زمين لغزش، طوفان، خشكسالي و فرونشست زمين نيز ايجاد گردد.

حامد حدادي و حسين كعبي قهرمانان ملي ايران


يكي از بهترين بازيكنان تيم ملي بسكتبال ايران - حامد حدادي - كه به قهرماني آسيا رسيدند و به المپيك ۲۰۰۸ پكن هم صعود كردند، ازقوم عرب خوزستاني است. او اهل شهر اهواز است. از همين قوم عرب زبان خوزستاني، حسين كعبي، فوتباليست ارزنده تيم ملي ما - كه در جام جهاني ۲۰۰۶ درخشيد- نيز ازطايفه كعبي آبادان است. برايم جالب بود كه كعبي كه كادر فني تيم ملي از او استفاده چنداني در جام ملتهاي آسيا۲۰۰۷ نكرد، بيشتر از حذف ايران ناراحت بود تا از بازي نكردن خودش. ايران با تمام اقوامش، و تنوع زباني، مذهبي و اقليمي، فرزنداني متعصب به مليت ايراني دارد. از هر دو قهرمان ملي كه براي ايران افتخار آفرين بوده اند، سپاسگزارم.

مبعث رسول خاتم مبارك باد


عيد مبعث رسول خاتم -ص- رابه همه خوانندگان اين سايت تبريك و تهنيت مي گويم. اميد كه اخلاق محمدي سر مشق اخلاق ما باشد.

Friday, August 10, 2007

جلسه انجمن نوريها در بلده نور


روز پنج شنبه هجدهم مرداد جلسه انجمن نوريها به ميزباني شوراي شهر بلده نور و حضور اعضاي شوراي شهرهاي بلده نور، چمستان، ايزدشهر، نور و رويان در محل آمفي تاتر يكي از دبيرستانهاي بلده برگزارشد. در اين جلسه فضاي خوبي براي بحث بر روي مسائل مختلف توسعه منطقه اي شهرستان نور - با محوريت بحث گردشگري - ايجاد شد. گفتگو و آشنائي بيشتر بين اعضاي نهادهاي مدني - منتخبين مردم در شوراهاي شهر- و حضور آقاي احمد ناطق نوري نماينده نور در مجلس و آقاي روحاني - بخشدار بلده - دامنه بحثها را از بحث گردشگري به مسائل مختلف منطقه گسترد. آقاي مهندس نواب ، از اعضاي هيئت مديره انجمن نوريها و آقاي مهندس ايزدي معاون سازمان ميراث فرهنگي استان مازندران، خود من و آقاي ناطق در اين مراسم سخنراني كرديم و در پايان نيز با حضور آقاي بخشدار و سخنرانان يك ميز گرد و بحث برگزار شد. من به مساله اهميت توجه يك يك نگاه كلان و طرح جامع در منطقه و اهميت نگاه به افزايش ايمني منطقه در مقابل بلاياي طبيعي، اهميت توسعه پايدار و حفظ محيط زيست و منابع طبيعي و همچنين لزوم توسعه زير ساختهاي منطقه اشاره كردم.
به طور كلي جلسه خوبي بود و اميدوارم اين نوع فعاليتهاي اجتماعي هر چه بيشتر گسترش يابد. بحث جاده نور- بلده - گرمابدر - تهران (كه نوريها اكثرا به ساختش اشتياق دارند ولي طرفداران محيط زيست با ساخت آن مخالفند و سازمان حفاظت از محيط زيست به آن ايراد زيست محيطي گرفته است) هم مطرح شد كه به دليل جذابيت بحث، تشريح موضوع را به بعد - در همين صفحه - موكول مي كنم! .
خبر جالب آن بود كه انجمن حدود بيش از چهارصد نفر از استادان، متخصصان و مديران- نخبگان - كشور را يافته اند كه يا زاده منطقه نور هستند و يا ريشه و اصل و نسب نوري دارند.
ضمنا خبرنامه شوراي شهر بلده نور هفته آينده آماده خواهد شد. لازم ديدم كه چون دوستم آقاي عباس عماد -كه به دليل مشغله عضويت در شوراي شهر مدتي است نمي رسد
صفحه وب لاگ خود را به روز كند -و احتمالا نه از جلسه امروز فرصت مي كند گزارشي بدهد و نه خبر آماده كردن خبرنامه را!، خودم جور ايشان را بكشم و مختصرا به همه نوريها در هر جا كه هستند اطلاع رساني كنم. انشاالله اين عباس اقاي ما يك دستيار براي كمك به كارهاي خود بيابد تا مساله گزارش نويسي وب لاگي را كه به خوبي در طي يك سال انجام مي داد دوباره از سر بگيرد.

Thursday, August 09, 2007

نياز به مدل كاري آزموده شده

در هر كار تخصصي نياز به مدل كاري آزموده شده وجود دارد. استفاده از تجربيات در هر نقطه اي دنيا به هدايت درست به نتيجه كمك فراوان مي كند. سعي و خطا كردن الزاما راه صحيحي نيست، و آزموده را آزمودن خطاست. روش ابتدا راه اندازي و سپس جا انداختن (راه بندازو جا بنداز!) نيز ضرر هاي خاص خود را نشان داده است. اينترنت و ژورنالهاي تخصصي امكان بررسي آخرين دستاوردها را مي دهد. بايد فقط كمي تلاش كرد و حوصله داشت

Monday, August 06, 2007

بسكتبال ايران : قهرمان آسيا

ديروز بسكتبال ما براي اولين بار به مقام قهرماني بازيهاي جام ملتهاي آسيا رسيد. اين قهرماني تضمين كننده صعود بسكتبال ما به بايهاي المپيك 2008 پكن هم بود. اين موفقيت را بايد به برنامه ريزان و كساني كه با طراحي هدفي بلند و فراهم كردن نيازهاي دستيابي به اين هدف، و بازيكنان و كادر فني تيم به ويژه آقاي مهندس مهران حاتمي - كاپيتان سابق تيم ملي و دانشجوي سابق دكتري مهندسي زلزله پژوهشگاه كه دستيار سر مربي اهل صربستان تيم ملي در اين بازيها بود - تبريك و تهنيت مي گويم. اميدوارم فوتبال، ساير ورزشها و ساير امور علمي و فني ما نيز دنباله رو مديران بسكتبال باشند.


Sunday, August 05, 2007

گراميداشت سالروز انقلاب مشروطه


امروز يكصد و يكمين سالروز صدور فرمان مشروطه است كه معمولا در ايران به عنوان سالروز پيروزي انقلاب مشروطه گرامي داشته مي شود. گراميداشت روزي كه ياد آور مجاهدت و رشادت عزيزترين فرزندان ملت براي نيل به اهداف بلندي چون عدالت و آزادي و تاسيس مجلس شورا و برقراري قانون اساسي در كشور است. اين روز را با ياد ملك المتكلمين و ميرزا جهانگيرخان صور اسرافيل - شهداي مشروطه كه به دست رژيم استبدادي محمد علي شاه مظلومانه به شهدات رسيدند - گرامي مي دارم.

Saturday, August 04, 2007

فيلمهاي ترسناك در تلويزيون


چندي است كه در تلويزيون فيلمهاي خشن و ترسناك به تعداد -ظاهرا- زياد پخش مي شود (چون من مشتري برنامه هاي تلويزيون نيستم ولي گاهي گذارا وقتي تلويزيون روشن است مي بينيم كه چه چيزي نشان مي دهد). البته دست فروشان فرهنگي -اصطلاحي كه براي عرضه كنندگان بي ضابطه محصولات فرهنگي در كناره هاي خيابانها انتخاب كرده ام!- همه نوع فيلم، از جمله ترسناك، به تعداد فراوان به مردم بفروشند، و البته بعضي هم به هر دليل مشتري اين نوع فيلم ها باشند، مساله من نيست. ولي اينكه چرا تلويزيون - ظاهرا براي جلب مخاطب- به نمايش اين فيلمها مي پردازد، اگر به دليل دنباله روي از فرهنگ كوچه و خيابان و روش دستفروشان باشد، واقعا بايد افسوس خورد. چرا بايد چنين فيلمهايي در ساعات پاياني شب - كه قاعدتا زمان استراحت مردم است- پخش شود؟ خشونت به اندازه كافي بر رفتار ما حاكم نشده كه مي خواهيم با نمايش آن از تلويزيون آن را اشاعه هم بدهيم؟ واقعا مسئولان تلويزيون براي اين موضوع چه پاسخي دارند؟ حداقلش آن است كه علامت يا نوشته اي در ابتدا و هنگام نمايش فيلم روي صفحه ظاهر شود و از نوع فيلم و ممنوعيت آن براي كودكان و نوجوانان خبر دهد.

چند روز بدون لپ تپ!


نمي دانم ضرر است يا حسن ولي من در 4 روز گذشته دسترسي به لپ تاپم نداشتم تا بتوانم طبق عادت هميشگي يادداشتهاي روزانه بنويسم. ذليلش هم ساده بود و آن هم نبردن لپ تاپ به خانه تابستاني در بلده نور و به ناچار عدم امكان نگارش روزانه. به هر حال امروز دارم دوباره مي نويسم و از پايان اين دوران فترت اينترنتي بسيار خوشحالم!.