وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, March 31, 2008

نوروز و لزوم حفظ طبيعت-3


در ايام نوروز حجم وسيع زباله به دليل نظافت و خانه تكاني مردم توليد مي شود. اين زباله ها گاهي منظره بخشهايي از شهر را نازيبا و غير قابل تحمل مي كنند. آنچه كه مردم مربوط است، قراردادن زباله راس زماني خاص در درب منازل و يا در مكان هاي مخصوص گردآوري زباله است. ولي شهرداري ها در اين مورد وظيفه اي ويژه دارند. از سوي ديگر ميدانهاي دفن زباله اگر با روشهاي نوين ساماندهي نشوند، عملا در گستره اي وسيع از محيط زيست در حاشيه شهرها غير قابل استفاده خواهد شد. آموزش مردم حتي در مناسبتهايي مانند نوروز و ساير جشن ها لازم است. بايد مردم بدانند كه اگر در مورد زباله ها مسائل را رعايت نكنند، چگونه زندگي خود و فرزندان و نسلهاي بعدي در معرض تهديد قرار مي گيرد. از مهمترين مسائل در اين مورد آلودگي خاك و آبهاي زير زميني در اثر گسترده شده و پراكندگي زباله در طبيعت و رودخانه ها است. اين مسائل را به وضوح و به عنوان مثال مي توان در حاشيه رودخانه كن از منطقه شمال غرب تهران و در ادامه مسير تا ناحيه جنوب و جنوب شرق تهران ديد. مساله رودخانه كن در جنوب تهران، در جنوب كهريزك ديد- كه عملا به روان-زباله تبديل مي شود!- به فاجعه زيست محيطي انجاميده است كه لازم است تدابير ويژه با روشهاي نوين دفن زباله در مورد آن سنجيده شود. امروزه اين روشهاي نوين در شهرهاي بزرگ دنيا با بهره گيري از تكنيكهاي ژئوتكنيك و زمين شناسي مهندسي و مهندسي محيط زيست مورد استفاده است و چه خوب است كه دانشجويان دكتري و فوق ليسانس در رشته هاي فوق الذكر به اين مشكلات فوري زيست محيطي ما به عنوان تز هاي خود بپردازند.

Sunday, March 30, 2008

نوروز و لزوم حفظ طبيعت-2


در ادامه بحث حفظ نوروز و لزوم حفظ طبيعت ، امروز مي خواهم به فضاهاي سبز شهري اشاره كنم. در ايام نوروز مردم با فراغت بيشتر از فضاهاي سبز شهري نظير بوستانها و پاركهاي جنگلي موجود در داخل و حاشيه شهرها مي كنند. طبيعتا اكثر اين نوع فضاي سبز ساخته دست انسانهاي يك يا دو نسل قبل هستندف و يا توسط انسان در انها تغييراتي ايجاد شده و يا براي استفاده بيشتر ساماندهي شده اند. اين كار با صرف هزينه انجام شده است. اگر اين نوع پاركها از گزند بي دقتي و بي مبالاتي گروهي از مردم آسيب ببينند - كه متاسفانه د ايام نوروز به عينه شاهد چنين آسيب هايي هستيم - هم محدوده فضاي سبز كمتر شده و هم سرمايه گذاري هاي انجما شده قبلي تلف خواهد شد. مردم ما بايد توجه به و دقت در حفظ فضاي سبز را با آموزش همگاني از طريق تلويزيون و ديگر رسانه ها كسب كنند.درآموزه هاي ديني و مذهبي ما هم سفارشهاي بسياري براي حفظ محيط زيست وجود دارد. در ايام آخر تعطيلات حفط فضاي سبز شهري لازم است.

Saturday, March 29, 2008

فريدون آدميت مورخ معاصر درگذشت

فريدون آدميت مورخ برجسته مشروطه و نويسنده كتابهاي مهمي چون "اميركبير و ايران" (انتشارات خوارزمي) امروز در 87 سالگي در تهران درگذشت. او مولف آثارمهمي - عمدتا مربوط به جنبش مشروطه - است.
برخي از كتابهاي او عبارتند از:
1. انديشه ترقى و حكومت قانون در عصر سپهسالار; 2. ايدئولوژى نهضت مشروطيت ايران; 3. اميركبير و ايران; 4. شورش بر امتيازنامه رژى; 5. فكر دموكراسى اجتماعى در نهضت مشروطيت ايران; 6. فكر آزادى و مقدّمه نهضت مشروطيت ايران; 7. انديشه هاى ميرزا فتحعلى آخوندزاده; 8. انديشه هاى طالبوف; 9. انديشه هاى ميرزا آقاخان كرمانى; 10. مجموعه مقالات تاريخى; 11. آشفتگى در فكر تاريخى; 12. افكار سياسى و اجتماعى اقتصادى در آثار منتشر نشده دوران قاجار; 13. عقايد و آراى شيخ فضل الله نورى; 14. انحطاط تاريخ نگارى در ايران

نوروز و لزوم حفظ طبيعت -1


در روز هاي تعطيلات نوروزي با افزايش مقطعي سفرهاي نوروزي و حضور بيشتر مردم در طبيعت، اخبار نگران كننده اي از تخريب محيط زيست - نادانسته و از روي غفلت- از سوي مردم مي رسد. آتش سوزي و حريق در حدود دويست هكتار از جنگلهاي شمال كشور حادثه اي بود كه در ايام نوروز گزارش شد. شايد موارد ديگري هم بوده كه به دليل كم وسعت بودن خسارت ها، گزارش نشده باشد. به هر حال با گسترش جاده ها، مردم به نواحي سفر مي كنند كه قبلا يا دسترسي نبوده و يا به سختي در آن تردد ميشده است. آنچه كه مي توان انتظار داشت، دقت بيشتر مردم براي حفظ محيط زيست است. كوچكترين بي مبالاتي به آلودگي طبيعت مي انجامد و اگر آتش هم بيافروزند خطر آتش سوزي هم وجود خواهد داشت- آنچه كه در نوروز امسال هم در شمال كشور رخ داد. كشور ما ما كمبود منابع طبيعي جنگلي مواجه است و اگر همين منابع را حفظ نكنيم با فاجعه نابودي كامل جنگلها موجه مي شويم.

Thursday, March 27, 2008

ذهن برتر

در رادیو جوان امسال در یک برنامه رادیوئی ویژه نوروز به نام ذهن برتر شرکت کردم که با محوریت موضوع علمی - تخیلی به آینده زمین پرداختم. اقای استیو آوائی گوینده مسلط رادیو جوان مجری بود و آقای کبیری - روزنامه گار در عرصه علمی تخیلی - نیز مطالب مربوط به ادبیات و فیلم علمی - تخیلی را بیان می کرد. تجربه جالبی برای من بود که به موضوعی کلی تر از انچه که معمولا با رسانه ها صحبت می کنم در مورد آینده زمین اشاره کنم. مطالبی در مورد گرم شدن زمین، مسائل زیست محیطی زمین و آنچه که برای آینده در موردزمین پیش بینی شده است اشاره کردم. این برنامه که از پیش ضبط شده بود، در ساعت 10 پنج شنبه هشت فروردین پخش شد.

Wednesday, March 26, 2008

تیم ملی با علی دائی با کویت مساوی کرد

بازی ایران کویت در مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی با نتیجه 2-2 مساوی تمام شد. این در حالی است که دو گل ما در دقایق 2 و 6 یه ثمر رسید ولی در همان نیمه اول یک گل خورد و دو گل نیز در نیمه دوم خورد که خوشبختانه یکی از آنها آفساید اعلام شد. البته این نتیجه را نمی توان به کار علی دائی نسبت داد، چرا که تیم ملی در زمانی کمتر از دو هفته با هدایتا علی دائی تمرین کرده است. قلبا آرزو داشتم تا با برد تیم ملی هم امتیلز لازم برای صدر نشینی در زیر گروهمربوطه برای تیم ملی فراهم شود و هم علی دائی سربلند گردد. انشاالله با نتایج بهتر در آینده و ارائه بازیهای تهاجمی در آینذه موفقیت علی دائی را به عنوان سرمربی نیز بیینیم.

Tuesday, March 25, 2008

عيد ميلاد رسول خاتم و امام ششم گرامي باد


امروز عيد ميلاد حضرت رسول خاتم-ص- و امام ششم، امام جعفر صادق -ع- است. امسال به لحاظ تقويمي ميلاد رسول اكرم در ايام نوروز واقع شده و به همين مناسبت عيد ملي و عيد مذهبي به هم آميخته است. 17 ربيع الاول را به تمام خونندگان وب سايتم تبريك مي گويم.

Sunday, March 23, 2008

پخش تلويزيوني اخراجي ها


روز اول فروردين شبكه سوم سيما فيلم اخراجي ها - پرفروشترين فيلم ايراني سال گذشته - را نمايش داد. اين فيلم از ژانر طنز و فيلمهاي دفاع مقدس بينندگان مختلفي را به خود جلب نمود و مجب بحثهاي گوناگون در سطح جامعه هم شد. براي من البته فيلم جالب و داراي سكانسهاي به ياد ماندني بود. دفعه قبل اين فيلم را روي سي دي ديده بودم، واين بار در تجديد ديدار، فرصت مجددي براي مرور آن سكانسهاي جالب بود. به نظرم جالب ترين سكانس فيلم - كه البته جزو قسمتهاي طنز آن هم نيست - قسمتي است كه يكي ازبازيگران فيلم به نام سيد مرتضي - كه مسوليت گروه اخراجي ها در جبهه را به عهده گرفته- به تنبيه خود مي پردازد ، با گفتن : (بشينن،... برپا...)، كه فرماني تنبيهي براي نشست و برخواست نظامي از سوي فرمانده به سريازان است. ولي سيد مرتضي اين فرمان را به خود مي دهد، و همزمان به اجراي فرمان مي پردازد... و به تدريج افراد ديگري كه او را احاطه كرده اند با آمدن به گرد او، به اجراي همين فرمان مي پردازند، ... و در نماي از بالا افراد را مي بينيم كه به تدريج به دور سيد حلقه مي زنند و به فرمان او به نشست و برخواست مي پردازند، ... كات!. به نظرم اين سكانس زيباترين سكانس فيلم اخراجي ها - ساخته مسعود ده نمكي - است.

Saturday, March 22, 2008

عکسهای جدید از تهران و نوروز


يك سري جديد از عكسهايي كه اخيراگرفته ام دراين لينك قرارداده ام. يادداشت و كامنت هاي شما- اگر داشتيد وبگذاريد - مغتنم خواهد بود.

Friday, March 21, 2008

زلزله بزرگ در غرب چين


در ساعت ۲:۰۳ بامداد دوم فروردين به وقت تهران - ۱۰:۳۳ به وقت بين المللي - زلزله اي با بزرگاي ۷.۲ غرب چين را به لرزه در آورد. نزديكترين شهر مهم چينبه كانون زلزله - هوتان- بيش از ۲۰۰ كيلومتر با كانون زلزله فاصله داشته است و تا كنون خبري از تلفات از اين زلزله مخابره نشده است. زلزله دز نزديكي مرز كشمير هند و پاكستان رخ داده است. جالب است كه كشور چين به قدري وسيع است است كانون زلزله بيش از ۳۰۰۰ كيلومتر با پايتخت آن - پكن- فاصله دارد! ضمن اينكه بايد ياد آوري كرد كه منطقه فلات تبت - كه زلزله در شمال آن رخ داده - در بخش شمالي هيمالايا، يكي از لرزه خيز ترين نواحي چين است. زلزله مذبور با براورد هاي اوليه زلزله اي كم عمق - با عمق كمتر از ۳۰ كيلومتر براورد شده است.

Thursday, March 20, 2008

عكسهاي نوروزي از تهران

با تبريك مجدد نوروز، چند عكس نوروزي را از

تهران - بيشتر از نارمك- گرفته ام و روي اين لينك گذاشته ام.

مي توانيد ببينيد و همانجا يا همينجا كامنت هم بگذاريد.



آب زنید راه را ...

آب زنيد راه را اين كه نگار مي رسد، مژده دهيد باغ هين كه بهار ميرسد . نوروز تان پيروز

شادباش نوروزی



آمدن نوروز باستاني و سال نو ۱۳۸۷ را خدمت شما تبريك و تهنيت مي گويم


Wednesday, March 19, 2008

یادی از یک دوست: دکتر جعفر غیومیان

درست دو سال پیش در چنین روزی و درست در ساعاتی قبل از تحویل سال نو، دوست ما دکتر جعفر غیومان که به همراه خانواده در تعطیلات نوروزی به سر می برد، در یک سانحه جان به جان آفرین تسلیم کرد. وی که از فارغ التحصیلان رشته زمین شناسی مهندسی در ژاپن بود، در راه اندازی و فعالیت های انجمن زمین شناسی مهندسی ایران نقشی فعال داشت و دست آخر رئیس این انجمن بود. دکتر غیومان به ناگهان این دنیا را ترک گفت و جای او در میان خانواده و دوستان و همکارانش به شدت خالی است. روحش شاد و یادش گرامی باد.

سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران مبارک باد

امروز پنجاه و هفتمین سالروز ملی شدن صنعت نفت ایران است. در چنین روزی در سال 1329 قانون ملی شدن صنعت نفت ایران بالاخره از تصویب مجلس سنای آنروز گذشت و صنعت نفت ایران رسما ملی شد. تا پیش از آن به لحاظ حقوقی این منبع طبیعی از سوی شرکت نفت انگلیس و ایران - توجه کنید: "انگلیس و ایران " و نه حتی شرکت نفت مثلا "ایران و انگلیس" - مورد اکتشاف، استخراج و بهره برداری از نفت ایران قرار می گرفت. پس از ملی شدن نفت ایران بود که شرکت مذبور - که بزرگترین پالایشگاه آنروز دنیا را در آبادان ساخته بود- به شرکت بریتیش پترولیوم تبدیل شد. نفت مهمترین منبع درامدی اصلی برای توسعه ایران در بیش از نیم قرن اخیر بوده است. در سالروز ملی شدن صنعت نفت به رهبران ملی و مذهبی نهضت ملی شدن نفت، روانشادان دکتر محمد مصدق و آیه الله ابولقاسم کاشانی درود می فرستم. تااین دو با هم بودند، دولت ملی در مقابل استعمار و نیروهای استبدادگرای داخلی مقامتی تحسین بر انگیز داشت. ولی هنگامی که این دو بزرگوار از هم دور شدند - و بسیاری در این میانه آتش اختلاف افکندند- دیکتاتوری محمد رضا توانست با کودتا ی آمریکائی -انگلیسی 28 مرداد 32 دوباره بر کشور مسلط شود. این سلطه تا هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در بیست و پنج سال بعد ادامه یافت. به هر حال سالروز ملی شدن صنعت نفت را به همه کوشندگان صنعت نفت در ایران و همه ملت ایران که حتی امروز هم از مواهب این نهضت بهره مند هستند تبریک و تهنیت می گویم.

Tuesday, March 18, 2008

شب چهارشنبه سوری

شب چهارشنبه سوری با توقف سریعتر فعالیتهای اداری - که اتفاقا با آخرین روز کاری سال هم همزمان شده بود- زودتر به خانه رسیدم. به نظرم کمی آرامتر از سالهای قبل بود ولی به هر حال همچنان صدای ترقه و انفجار می آید! و این تنها نشانه از سور! در شب چهارشنبه سوری است. تا آنجا که ما می بینیم خبری از پریدن از روی آتش و قاشق زنی و فال گوش و سایر رسوم شب چهارشنبه سوری - که ما در کودکی آنها را دیده ام- نیست. از سوی دیگر کار خوب فرهنگی و رسانه ای که صدا و سیما دنبال کرد و آماده باش آتش نشانی و نیروی انتظامی امیدوارم که امشب با تلفات همراه نباشد. گرچه که از همین حالا اخبار پراکنده از وقوع آتش سوزی در جاهای مختلف تهران در سایتهای خبری داخل منتشر شده است. از سوی دیگر از همین امشب تعطیلات نوروزی آغاز می شود که امیدوارم برای همه تعطیلات خوبی باشد. پیشاپیش حلول سال نو وآمدن نوروز باستانی را به همه خوانندگان سایتم تبریک و تهنیت می گویم.

آخرين روز كاري سال

امروز آخرين روز كاري سال 1386 است. سال 86 به آخرين ساعات خود نزديك مي شود و صداي پاي نوروز باستاني مي آيد. مقدم نوروز را گرامي مي دارم و بر همگان حلول سال نو را خدمت همه خوانندگان سايت خود تبريك مي گويم.

Monday, March 17, 2008

روزهايي كه در سايتم ننوشتم

در طي هفت روز گذشته علاوه بر شلوغي روزهاي پايان سال ، مشكلي در سرويس دهنده سايتم بوجود آمده بود كه امكان دسترسي را غير ممكن نمود. بنابراين بهانه خوبي براي به روز نكردن سايت، علاوه بر حجم زياد كار!، پيدا شد. ولي خوشبختانه مشكل برطرف شده و امكان نوشتن از ماراتن پايان سال مجددا برقرار شد. فقط من امسال نفهميدم كه چرا تعطيلات دو هفته اي ، در تقويم آموزشي به صورت غير رسمي تقريبا به تعطيلات سه هفته اي تبديل شد! به هر حال ورود به تعطيلات نوروزي به صورت كاملا كش دار! و در طي حدود ده روز قبل از عيد رخ مي دهد كه ظاهرا از خود نوروز هيجان انگيز تر است.

Monday, March 10, 2008

روزهاي آخر سال


روزهاي آخر سال است و خيابانها شولوغ و معمولا ديرتر به سر هر قرار و جلسه اي مي رسيم. در خيابان هاي تهران و گاه در ورودي هاي بزرگراههاي شهر به قدري آمد و شد با تاخير صورت مي گيرد كه اصلا از انتخاب آن مسير پشيمان مي شويم. از سوي ديگر آنقدر جلسه پي در پي در اين روزها دارم كه فقط گاهي يگ يا دو بار در روز مي زسم كه اي ميلهاي رسيده را ببينم. اين است اوضاع اين روزها. چار اي هم نيست . شب عيد است و در هر مسيري اگر تا حدي به مسير هاي موجود مترو نزديك باشد، بلافاصله وسيله نقليه مورد استفاده - تاكسي، اتوبوس، ... - را ترك مي كنم تا خودم را به يكي از ايستگاههاي متزو برسانم. هرچه باشد. نظم آمد و شد قطارهاي مترو با افزايش يا كاهش ترافيك در سطح شهر تغيير نمي كند.

Saturday, March 08, 2008

ادامه بزرگراه همت مهمتر است يا درختهاي خرگوش دره؟

در هفته گذشته با پخش خبر عمليات شهرداري تهران در ادامه بزرگراه همت و اتصال اين بزرگراه به بزرگراه آزادگان در غرب تهران، بحث هاي گوناگوني در رسانه ها مطرح شد. گروه هاي مختلف مدافع محيط زيست صحبت از قطع چند هزار - بيش از دو هزار - اصله درخت درمنطقه خرگوش دره مي كردند، در حالي كه گزارشهاي شهرداري حاكي از قطع بيش از دويست اصله درخت و آن هم فقط از انواع سوزني برگ بود. ضمنا شهرداري قول داد كه به جاي درختان قطع شده چندين برابر درخت بكارد. همزمان هم بيان شد كه صدماتي كه به محيط زيست از عدم ساخت ادامه بزرگراه همت مي خورد - به دليل اخلال در ترافيك - از قطع درختان مذبور بيشتر بوده است. من شخصا از محل مذبور در طي روزهاي گذشته بازديدي نداشته ام ولي آنچه كه به نظرم مهم است اين است كه: 1) هنوز و تا آينده اي نامعلوم به گستره بزرگراههاي تهران افزوده خواهد شد و چه بسا در اين عمليات با كاهش بيشتر فضاي سبز اطراف تهران مواجه باشيم. 2) مساله تهران همچنان در وضعي است كه در صورت مستمر با افزايش گستره شهري و همزمان افزايش ترافيك و كاهش امكان تنفس در تهران مواجه خواهيم بود. 3) حتي در صورت كاشت درختهاي جديد نمي توان تا چند دهه آينده نسبت به بازسازي آن فضاي سبز اميدوار بود. 4) هنوز فرايند بررسي هاي سود و زيان/هزينه، فايده

SWOT

در انجام كارهاي گوناگون جا نيفتاده است. و به همین دليل طرفين از فايده هاي ايده خود و ضررهاي ايده طف مقابل صحبت مي كنند ولي هيچ كس نيست نيست كه جمع بندي متعادلي ارائه دهد . 5) تهران مشكلات گوناگوني دارد كه از مهمترينش مي توان به مساله تنفس و امكان آن -عدم امكان آن!- اشاره كرد. با افزايش امكانات همچنان رشد تهران ادامه مي يابد و بر مشكلات افزوده مي شود. راه كنترل مشكلات تهران تلاش براي حل مشكلات همزمان با كوشش براي توقف رشد تهران است. يافتن مكان جايگزين براي پايتختي كشور از مهمترين راههاي كنترل مشكل همين كلان شهر كنوني تهران است.

روزهاي عزاداري پايان ماه صفر

ديروز روز رحلت پيامبر خاتم -ص- و امام حسن مجتبي -ع- و امروز سالروز شهادت امام رضا -ع- روزهاي تعطيل عمومي است. به مناسبت اين روزها مراسم گوناگوني در مساجد مختلف برگزار مي شود. در محله ما نيز گر چه مراسم مذهبي همچون دهه اول محرم با حضور تكايا و حسينيه هاي موقت و مناسبتي نيست ولي در مسجد امام برنامه هاي مذهبي برقرار است. يك موضوع ديگر كه نمود بسيار زيادي دارد نذري دادن است كه از رسم هايي است كه كه در ايام عذاداري پايان ماه صفر مردم به آن اقدام مي كنند. طبخ شل زرد، عدس پلو و خورشت قيمه از معروفترين نذري هاي مردم تهران در اين روزها است. انشاالله عذاداري هاي همه قبول درگاه حق باشد.

Friday, March 07, 2008

وب سايت بلده نور مجددا به روز مي شود

ديشب متوجه شدم كه وب لاگ بلده نور توسط دوست ارجمند ما آقاي عباس عماد از حدود يك ماه پيش مجددا به روز مي شود.
www.nimabaladeh.blogfa.com
اگر از ديار بلده نور - شهر آبا اجدادي ما- اخباري خواستيد در اين آدرس مي توانيد يبابيد. اليته آقاي عماد سرش شلوغ است و هر روز نمي رسد بنويسد ولي همين كه مجددا پس از حدود هشت ماه دوباره به جرگه وب لاگ نويسان بازگشته است، بسيار خوب است.
ضمنا روستاهاي اطراف بلده -نج، يالرود و كمربن - نيز اخيرا به همت كساني كه در اين روستاها زاده شده يا زندگي مي كنند به راه افتاده است كه آدرس آنها را مي توانيد در همان آدرس سايت بلده بيابيد. حركت فرهنگي و اجتماعي بسيار خوبي است كه اميدوارم هر چه بيشتر توسعه يابد.

Thursday, March 06, 2008

يادي از مرحوم آيه الله العظمي علامه نوري

آیه الله العظمی علامه نوری که از بزرگان منطقه نور مازندران و از مبلغین بزرگ به شریعت پیامبر خاتم -ص- بود در روز عاشورای امسال به دیار باقی شتافت و در هفته گذشته نیز مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت ایشان در تهران و بلده نور برگزار گردید. آیه الله علامه نوری در سال ۱۳۱۱ در بلده نور - شهر آبا و اجدادی ما - متولد شد و پس از طی بالاترین مراتب تحصیلی در حوزه علمیه قم به دانشگاه تهران رفت و درجه دکتری در رشته الهیات از این دانشگاه دریافت کرد. علامه نوری علاوه بر موثر بودن در تبلیغ شریعت محمودی -ص- و تلاش در گسترش معارف مذهب شیعه، انسانی نیکوکار و تلاشگری خستگی ناپذیر در ایجاد مراکز خیریه، درمانی و عام المنفعه بود. علامه نوری در تبلیغ اسلام چنان فعال بود که علاوه بر تعلیف بیش از سی جلد کتاب - به زبانهای فارسی و انگلیسی - با تبلیغ شریعت ایلام بیش از سی هزار نفر را به آئین محمدی هدایت نمود، و افرادی از چهار گوشه جهان در محضر ایشان اسلام آوردند.
از مهمترین یادگاران ایشان ایجاد بیمارستان عمومی ولی عصر بلده نور در حدود سی و پنج سال پیش بود . این بیمارستان در هر مساله غیر مترقبه تنها مرکز درمانی در کل منطقه وسیع البرز مرکزی ایران است، و برای ایمنی مردم منطقه بسیار حائز اهمیت است. لازم دیدم تا شب رحلت پیامبر خاتم -ص- و سبت اکبرش، حضرت امام حسم مجتبی -ع- یاد این فقید سعید را که حقا از اقوام و همشهری بسیار خوشنام و نیکوکار ما بودند، و اخیرا دیار فانی را وداع گفتند، گرامی بدارم. روحش شاد.

اولین همایش پیش نشانگرهای لرزه ای در دانشگاه تهران

دیروز به همت مرکز مطالعات پیش نشانگری زلزله موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نخستین همایش در مورد پیش نشانگرهای لرزه ای برگزار شد. به عنوان اولین حرکت کار بسیار خوبی بود و استقبال نسبتا خوبی نیز از آن شده بود. دبیر این همایش آقای دکتر بیت اللهی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن بود که زحمت بسیاری برای برگزاری مناسب این همایش کشید. صبح من دو جلسه در پژوهشگاه داشتم و به همین دلیل صحبت من را دکتر بیت اللهی از جلسه صبح به بعد از ظهر منتقل نمود تا من هم بتوانم مقاله ای که در مورد زلزله بم آماده کرده بودم، ارائه کنم. زلزله ۱۳۸۲ بم از زلزله های شدید ایران بوده که پیش نشانگر لرزه ای داشته است. تا حدی که من توانستم به صورت شفاهی به بعضی سخنرانی ها گوش دهم و تا آن اندازه که در مجموعه مقالات همایش دیدیم امیدواری خوبی می توان به آینده پیش بینی زلزله در ایران داشت چرا که در زمینه های متنوعی کار های علمی خوب آغاز شده و همین موضوع امیدواری را به آینده را زیاد می کند. امیدوارم که چنین برنامه هایی مستدام باشد.

Tuesday, March 04, 2008

آنچه كه به پيش بيني زلزله ربط ندارد و روش علمي


ظاهرا در پيش بيني زلزله هر نوع نوع خبري كه بتواند نگراني ايجاد كند، به موضوع مربوط مي شود و در اين نقطه است كه همه بايد تلاش كنند تا مساله را توضيح دهند! در حالي كه در ايجاد جو رواني در اين موضوع شايد فقط يك يا چند نفر نقش داشته اند .
نمونه اخير برخي شايعات پراكنده است كه مجددا بحث پيش بيني زلزله را در اظهان برخي به يك خبر داغ تبديل كرده است.
در صحبتي كه با روزنامه اعتماد داشتم - شماره امروز آن را منتشر كرده است- توضويح دادم كه اين نوع توليد خبر و ايجاد جو رواني منفي در پي آن، ربطي به تلاشهاي در حال انجام با روش علمي ندارد. در بخشي از اين گفتگو ذكر كرده ام:
هيچ پيش نشانگر علمي مبني بر احتمال وقوع زمين لرزه مشاهده نشده است، {و وي}اخبار منتشر شده از سوي برخي سايت ها درباره وقوع زلزله در تهران در پايان اين هفته را در حد شايعه و پيش بيني غيرعلمي ارزيابي كرد. دكتر مهدي زارع در گفت وگو با اعتماد با اشاره به مطالعه و بررسي دقيق و دائم وضعيت گسل هاي فعال از سوي مركز پيش بيني پژوهشگاه زلزله شناسي گفت؛ «يكسري پيش نشانگرهاي علمي و استاندارد وجود دارد كه ما در صورت مشاهده به طور قطعي آنها را اعلام مي كنيم ولي تاكنون هيچ نشانه علمي مبني بر پيش بيني وقوع زلزله ظرف چند روز آينده در تهران مشاهده نشده است.» زارع درباره نحوه انتشار اين اخبار گفت؛«اين خبر از سوي يك سايت كه اعتبار علمي ندارد منتشر شده كه براساس فاكتورها و نشانه هاي غيراستاندارد و غيرعلمي اقدام به پيش بيني زلزله مي كند.»رئيس مركز پيش بيني زلزله، مطالعات هواشناسي و تغييرات آب و هوايي را از فاكتورهاي مورد استفاده اين سايت برشمرد و تاكيد كرد؛«هنوز هيچ مبناي علمي و قابل قبولي در مورد ارتباط اين نشانه ها با وقوع زلزله وجود ندارد و ممكن است به طور اتفاقي در برخي موارد اين نشانه ها با وقوع زمين لرزه همزمان شده باشند، ولي به هيچ عنوان به لحاظ علمي تا اين لحظه نمي توان به آنها استناد كرد، چرا كه اگر اينها دقيق بودند، اقلاً بايستي در مجلات معتبر زلزله شناسي درباره آنها بحث و بررسي مي شد.» دكتر زارع با تاكيد بر اينكه «حالت ويژه يي در منطقه تهران نيست و ما شرايط را عادي ارزيابي مي كنيم»، آمادگي دائمي در برابر وقوع زمين لرزه در تهران را اقدامي لازم دانست و گفت؛ «درست است كه يكسري افراد از اين قضايا سوءاستفاده مي كنند ولي بايد همواره براي زلزله احتمالي در تهران آماده بود.» او در همين حال اذعان كرد؛«نمي توان با قاطعيت گفت كه در تهران زلزله نخواهد آمد ولي در مقام پيش بيني زلزله بايد براساس يكسري روابط علي و معلولي و مشاهدات و نشانه هاي علمي اظهارنظر كرد.»شايعه وقوع زلزله يي به بزرگي هفت ريشتر در تهران طي چند روز گذشته از سوي چند سايت خارجي مطرح شده كه به گفته استاد پژوهشگاه زلزله شناسي ايران شأن و اعتبار علمي ندارد...>

Sunday, March 02, 2008

علي دائي اسطوره فوتبال ايران سر مربي تيم ملي فوتبال ايران شد


امروز عصر اعلام شد كه اسطوره فوتبال ايران و ركورد دار گل زده در بازيهاي ملي، علي دائي ، سر مربي گري تيم ملي فوتبال ايران شد. اميد وارم تا موفق و مويد باشد.

در ليگ برتر پرسپوليس به جايگاه شايسته اش بازگشت


امروز در ليگ برتر پرسپوليس با برد ۲-۰ در مقابل فجر سپاسي به جايگاه شايسته اش بازگشت ، كه همانا صدر جدول است. چراكه همزمان سپاهان در همدان ۳-۱ باخت تا در رتبه دوم بماند. اين برد پرسپوليس انشاالله شروعي مجدد براي روند رو به رشد پرسپوليس در راه قهرماني ليگ برتر امسال باشد.