وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, September 28, 2008

سنت ايراني - اسلامي پژوهش تجربي را پاس بداريم-1

در زمانی که خیلی از ما در به در به دنبال سنت های پژوهشی غیر خودی و بیشتر غربی می گردیم، و به هر نوع پژوهش تجربی و حرکت خودی (که اساسا کاری ایرانی- اسلامی است) بد بین هستیم، و به هرکس که کاری جدید آغاز کند با دیده تردید نگاه می کنیم، و قشری گری علمی بعضی از ما پشت پرده ظاهری تعصب و و غیرت و دفاع از حیثیت پنهان شده است، شاید بد نباشد که مروری کنم بر روی تاریخچه پژوهش تجربی در ایران و منطقه تمدن
اسلامی. این مطلب را از میان یادداشتهای قبلی خود برای یک کتاب خود که هنوز چاپ نکرده ام (!) انتخاب کرده ام:

گندی شاپور را می توان به طور واقعی جایگاه علم (دانشگاه) دانست، جائی که تعصب وقشریگری در آن راه نداشت. دانشگاه گندی شاپور ایرانی بود ولی همه ملل می توانستند از آن بهره گیرند. زبان تدریس پهلوی بود ولی زبان هندی (سانسکریت) یونانی و سریانی نیز مورد استفاده بود. علاوه بر دانشگاه، بیمارستان گندی شاپور نیز محل آموزش عملی دانشجویان بود و در آن پزشکان اکثراً مسیحی ایرانی به مداوای بیماران می پرداختند.
علاوه بر پزشکی، آموزش علوم انسانی(حکمت و فلسفه) نیز در دانشگاه گندی شاپور رواج داشت. علاوه بر اندیشه های فلسفی ایرانی (حکمت خسروانی، که بعدها به نام فلسفه اشراق توسط شیخ شهاب الدین سهروردی بسیار گسترده شد) در گندی شاپور اندیشه های ایرانی، هندی، سامی و یونانی به هم آمیخت و به صورت اندیشه ای جهانی ارائه می شد. این تحول فرهنگی در زمان ساسانی به دلیل ساختار ظالمانه و آماده برای تلاشی حکومت ساسانی و حمله اعراب فروریخت ولی جالب است که ریشه بسیاری از مبانی فرهنگی مسلمانان و علوم و فنون

دوران اسلامی را باید با در زمان ساسانی و فرهنگ دانشگاه گندی شاپور جستجو کرد.

پس از فتح شوشتر در سال 17 هجری به سرداری ابوموسی اشعری، شهر تاریخی گندی شاپور به تصرف مسلمانان درآمد. در این شهر تخریبی صورت نگرفت. در دوره آغاز خلافت عباسیان خاندانهای ایرانی (برمکیان) و رجال برجسته علمی (در طب، فلسفه ، نجوم و ریاضیات) در دستگاه خلافت در بغداد (در سی کیلومتری مداین پایتخت ساسانیان) نفوذ کردند و با کمک دانشمندان سریانی، کلدانی و یهودی علوم زمان را از زبانهای مختلف به عربی ترجمه کردند. نهاد علمی "بیت الحکمه" به این ترتیب پدید آمد. به این کوشش در تاریخ اسلام "نهضت ترجمه" گفته می شود. به آرامی "نهضت تالیف" توسط دانشمندان برجسته مسلمان (که بسیاری از آنها ایرانی یا ایرانی تبار بودند) شکل گرفت.

ما و توسعه علم و فناوري -5

رشد تعصب ملي و ايجاد نماد ها و سنتهايي كه خردمندانه بتوان به آنها افتخار نمود از الزامات رشد براي هر جامعه اي به ويژه جامعه ماست. تغيير پارادايم هاي گوناگون دردهه هاي اخير جو بي تفاوتي به داشته هاي ملي، را نزد بسياري از شهروندان كشورهاي مختلف جهان به ويژه كشورهاي در حال توسعه ، گسترش داده است. اين موضوع همزمان با رشد ارتباطات در جهان كنوني، موجب تقويت انگيزه هاي جهان وطني و يا افسردگي و بي انگيزگي – تحت هر شرايط- شده است

Friday, September 26, 2008

زلزله عصر جمعه بندر عباس و لرزه خيزي منطقه جنوب و جنوب شرق ايران


رخداد زلزله عصر جمعه 5 مهر ماه 87 – 26 سپتامبر 2008- با بزرگاي 5.0 در منطقه شمال بندر عباس در ناحيه اي رخ داده است كه اهميت وي‍ژه اي در لرزه خيزي ايران دارد. تجربه زلزله بيست شهريور 86 با بزرگاي 6.1 در ناحيه جنوب غرب بندر عباس نشان داد كه اين ناحيه ومناطق ديگري در جنوب شرق ايران مي تواند محل رخدادفوج زلزله ها در روزهاي آينده نيز باشد. محدوده رومركز مهلرزه اي زلزله هاي مهم سرخون سوم مارس 1975 - با بزرگاي 6.1 و زلزله 21 مارس 1977 ، اول فروردين 1356 خورگو با بزرگاي 6.9 كه با 156 كشته و چند صد مجروح همراه بود، هردو در همين ناحيه زلزله روز جمعه 5 مهرماه 87 با بزرگاي 5.0 رخ داده اند. اين منطقه پهنه

برخورد ساختاري بسيار مهمي است كه پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد ..

رشد بخش خصوصي


براي آينده چاره اي نيز جز آنكه به رشد بخش خصوصي كمك شود، وجود ندارد. اين موضوع بدون شك به رشد فضاي آزادتر اجتماعي براي فعاليت مطلوب مي انجامد. از سوي ديگر با وضع كنوني دولتها در دنياي امروز هر نوع رشد دولتها و اضافه كردن بار پرسنلي و هزينه اي آنها به تبعات منفي و مشكلات بزرگتر بعدي مي انجامد.

Thursday, September 25, 2008

جابه جا شدن و يا مهاجرت نخبه گان


جابه جا شدن و يا مهاجرت نخبه گان و جدا شدن انها از سرزمين مادري و رفتن به سرزمين هاي ديگر براي استفاده از فرصت هاي گوناگون كار، تحصيل و زندگي بهتر و شركت مستقيم در فرايند توسعه كشورهاي صنعتي، حقيقتي است كه بخشي از ان را به عنوان يك فرايند طبيعي بايد پذيرفت. واقعيت آن است كه اين بخش از جابه جا شدن نخبه گان را مي توان محدود كرد و اجازه نداد كه به فرايند عمده نزد تحصيلكردگان دانشگاهي كشور تبديل شود. بخشي از اين فرايند را البته بايد با آزاد گذاشتن نخبگان در زندگي فردي و امكان دادن به آنها براي بهره مندي از يك زندگي به نسبه استاندارد، مشابه آنچه كه در كشور هاي شمال قابل دسترس است، كنترل نمود. بخش ديگر را البته بايد با آفريدن فرصت محدود كرد. مثلا در كشور مالزي در بيست سال اخير موفق شدند با ايجاد پارك هاي فناوري، و توسعه و توليد فناوري هاي نوين در اين كشور ، روندي معكوس در مهاجرت نخبه گان مالزيايي ايجاد نمايند (هزاران متخصص مالزيايي از كشورهاي صنعتي به مالزي بازگشتند تا در روند توسعه فناوري هاي نوين شركت كنند). اين مساله با ايجاد ارزش افزوده اقتصادي بيش از 60 ميليارد دلار در سال براي كشور مالزي منجر شده است. درهمين فرايند زير ساختهاي بسيار خوبي نيز در كشور مالزي ايجاد شده به نحوي كه در سالهاي اخير بخشي از دانشجوياني كه از ايران و بسياري از كشورهاي آسيايي كشورشان را ترك مي كنند، به دليل فضاي خوب، به نسبه سالم و اسلامي اين كشور، به مالزي رفته و بخشي از اين نخبگان جذب صنايع و بخشهاي خدماتي اين كشور شده و در همانجا ماندگار شده اند.

Wednesday, September 24, 2008

آغاز سال نو تحصيلي


امسال سال نو تحصيلي با ايام شهادت امام علي - ع- همراه شد و طبيعتا به صورت جشن آغاز سال نو قابل طرح نبود، ولي به هر حال امسال دانش اموزان و دانشجويان از ديروز به سر كلاسها رفته اند. براي همه دانشجويان و دانش آموزان عزير آروزي موفقيت دارم و براي دختر خودم - ايران - هم كه امسال به سال دوم دبستان وارد مي شود آرزوي توفيق و سربلندي مي كنم.

Monday, September 22, 2008

سالروز شهادت امام علي ابن ابي طالب (ع) تسليت باد

امروز بيست و يك رمضان و سالروز شهادت اولين مسلمان حضرت امام علي -ع- است. اين مناسبت بر تمام شيعيان آن حضرت و همه روزه داران اين ماه تسليت باد.

Sunday, September 21, 2008

ما و توسعه علم و فناوري-4


آنچه كه جامعه اطلاعاتي
Information Society
به بشر امروز عرضه مي كند، دانستن برخط
– Online-
وضع زندگي در كشورها و سرزمين هاي ديگر است. گرچه كه پيش داوري هاي ما نسبت به چنين مساله اي با بدبيني يا عدم اطمينان همراه است، ولي به نظر نگارنده اين يك فرصت است و از چنين فرصتي بايد بهره برد تا بر اساس يافتن مدلهاي مناسب براي رشد، مطابق با شرايط فرهنگي مطلوب خود به طراحي زندگي و جامعه مطلوب خود بپردازيم. مثلا با استفاده از نسل جديد اينترنت
- WEB2.0 -
امكان خوبي وجود دارد براي آنكه در فضاي مجازي (سايبر) آنچه را كه حتي در زندگي كنوني مان تخيلي و دست نيافتني است، براي توسعه طراحي كنيم و براي دستيابي به آن بكوشيم.

Saturday, September 20, 2008

گزارش ايسنا از زمين‌لرزه‌هاي چهارشنبه شب گذشته هرمزگان


مردم قشم شب را در پارک‌ها بسر بردند رييس مركزملي پيش‌بيني زلزله: احتمال زمين‌لرزه‌هاي ديگري وجوددارد
سرويس: شهرستان‌ها 1387/06/29 09-19-2008 11:15:21 8706-16558: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - بندرعباس سرويس: شهرستان‌ها
هنوز زلزله 1/6 ريشتري چهارشنبه گذشته(21 شهريور) از يادها نرفته بود که چهار‌شنبه شب گذشته(28 شهريور) ساعت 22 و 13 دقيقه، زمين لرزه‌اي به بزرگي 5 ريشتر حوالي بندرعباس و جزيره قشم را لرزاند، تا مردم در يک شب گرم تابستاني به خيابان‌ها و پارک‌هاي سطح شهر پناه ببرند و شب دلهره‌آميزي را سپري كنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، چهار‌شنبه شب گذشته پس از زلزله 5 ريشتري در بندرعباس 15 پس‌لرزه شهرهاي بندرعباس، بندر خمير و روستاهاي درگهان، سوزا و شهر قشم را لرزاند تا مردم شهرهاي بندرعباس و شهرستان قشم شبي پر از دلهره را سپري کنند.
بيشتر مردم با آوردن وسايل و چادرهاي مسافرتي در ميان ميدان‌هاي شهر قشم، پياده‌روها و پارک‌ها شب را به صبح رساندند؛ بعضي از خانواده‌ها در پارک‌ها و چادرهاي مسافرتي خود سحري خوردند و حاضر به رفتن به خانه‌هاي خود نبودند.
براساس اطلاعات شبكه لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران از ساعت 22 و 13 دقيقه چهارشنبه تا ظهر پنج‌شنبه، 15 زمين لرزه پياپي مناطق بندرعباس، بندر خمير، سوزا و قشم در استان هرمزگان را لرزانده است.
نخستين زمين‌لرزه در ساعت 22 و 13 دقيقه و 52 ثانيه چهارشنبه، به بزرگي 5 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين به وقوع پيوسته و پس از آن دو پس‌لرزه به بزرگي 1/4 و 3/4 به ترتيب در ساعت 22 و 19 دقيقه و 22 و 31 دقيقه به ترتيب در درگهان و بندرعباس ثبت شده است.
پس از آن زمين‌لرزه‌هاي ديگري به ترتيب با بزرگي 3/4، 9/3، 4، 3 و 2/3، در مقياس امواج دروني زمين در ساعات 23 و 11 دقيقه، 23 و 29 دقيقه، 23 و 31 دقيقه، 23 و 42 دقيقه، 23 و 47 دقيقه و زمين‌لرزه‌هاي ديگري به ترتيب با بزرگي 7/3، 3، 4/4، 9/2، 3 و 8/2 در مقياس امواج دروني زمين در ساعات 45 دقيقه بامداد، 1 و 36 دقيقه بامداد، 6 و 40 دقيقه، 7 و 32 دقيقه، 8 و 24 دقيقه و 9 صبح روز پنج‌شنبه در منطقه ثبت شده‌اند.
به گزارش ايسنا، اين در حالي بود که پس از وقوع زلزله، برق جزيره قشم از مدار خارج شد که بعد از مدت 4 ساعت برق وارد مدار شد.
"مهدي ايران‌نژاد"، فرماندار قشم به ايسنا گفت: بخشداران و اكيپ‌هاي امداد و نجات به محل حادثه جهت كمك‌هاي اوليه اعزام شده‌اند كه هنوز خبري از خسارت‌هاي مالي و جاني اعلام نشده است.
به گفته وي، ستاد بحران شهرستان قشم بلافاصله پس از وقوع زلزله تشكيل جلسه داد و در برابر وقوع پس لرزه‌هاي احتمالي پيش‌بيني‌هاي لازم را تعيين كرد.
ايران‌نژاد تصريح كرد: ‌محوطه‌ سينما دريا و ورزشگاه شهر در شهر قشم جهت اسكان موقت مردم در نظر گرفته شد.
دکتر مهدي حسني‌آزاد، رييس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي هرمزگان نيز گفت: در زلزله‌هاي پنج‌شنبه شب گذشته که در حوالي بندرعباس رخ داد 5 نفر در شهر بندرعباس و 3 نفر در قشم مجروح شدند که بصورت سرپايي مداوا و مرخص شدند.
وي افزود: مجروحان به خاطر افتادن از پله يا در اثر ازدحام جمعيت مصدوم شدند و گزارشي در خصوص مجروح شدن بر اثر آوار اعلام نشده است.
اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد که دكتر مهدي زارع، رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله با اشاره به زمين‌لرزه آذرماه 84 قشم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا اظهار کرده بود که اين منطقه پهنه برخورد ساختاري بسيار مهمي است كه پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد. ساز و كار اين زلزله كه روند شمال شرقي - جنوب غربي دارد، هنوز مشخص نشده ولي پيش‌بيني مي‌شود از نوع فشاري امتداد لغز چپ‌گرد باشد.
وي با بيان اين كه مركز ملي پيش‌بيني زلزله به طور شبانه‌روزي، رخدادهاي لرزه‌يي كشور را پايش كرده، هشدارهاي لازم را به مسوولان امر مي‌دهد، گفت: خصوصا در هفته‌هاي اخير به دليل رخداد زمين‌لرزه‌هاي متعدد با روش‌هاي مختلف، تحليل داده‌ها و برآوردهاي احتمالي تجمع‌ها و پهنه‌هاي پرخطر بعدي در مركز پيگيري مي‌شود.
وي تصريح كرد: همچنان كه بارها تاكيد شده با توجه به پيچيدگي و غيرقابل پيش‌بيني بودن زمان دقيق زمين‌لرزه‌ها به هيچ وجه نمي‌توان با قطعيت درباره احتمال وقوع زمين‌لرزه‌ اظهارنظر كرد، ولي با توجه به مشخصات زمين‌لرزه‌ها در منطقه زاگرس، احتمال رخداد زمين‌لرزه‌هاي ديگري در منطقه هرمزگان طي روزها و هفته‌هاي آينده وجود دارد.
انتهاي پيام

ما و توسعه علم و فناوری -3

نیروهای کیفی و قابل دسترس در تمام بخشها کم و امکان برای راضی نگاه داشتن آنها محدود است. به باور نگارنده باید از پراکنده کردن آنها اجتناب کرد. چون در این صورت هر کدام به حاشیه ها سرگرم می شوند – یا به حل مسایل حاشیه ای گمارده خواهند شد!- در عوض اگر فرصت بهره مندی از نخبه گان در هر بخش به صورت موثر در بخش دولتی هست باید از همین فرصتها بهره برد، و اگر چنین فرصتی وجود ندارد، بلافاصله در بخش خصوصی و سازمانهای مردم نهاد
(NGO’s)
باید از این نخبه گان بهره گرفت. البته در هر حالت بهره مندی این نخبه گان از زندگی سعادتمند در هر کدام از شرایط ذکر شده فوق مهم است. در چنین شرایطی است که می توان از بهره وری بالاتر ضمن بهرمندی از توان فکری این نیروها بهره بیشتری برد.

Friday, September 19, 2008

ما وتوسعه علم و فناوری -2

شرایط جدید محصول ایجاد تغییرات در محیط پیرامونی ما ست. این تغییرات حامل محدودیت های جدید – بیشتر در استفاده بی حد و مستقیم از منابع خام و تماس مستقیم با طبیعت و عدم توجه به تغییراتی که در محیط زیست رخ می دهد – و امکانات جدید – با ایجاد امکان بهره برداری بهینه از همان منابع خام قبلی و منابع جدید کشف شده با استفاده از فناوری های نوین، و بهره بروری بالاتر – است. با چنین امکانات و محدودیت های جدید، مهمترین مساله گردش اقتصادی سودمند و زندگی سعادتمند است. بر اساس آنچه که از خرد و علم بر می آید، باید خوشبین بود که هنوز در کشورهای پیرامونی نظیر کشور ما بسیاری از فرصتهای استفاده نشده وجود دارد که باید مورد بهره برداری قرار گیرد.

Wednesday, September 17, 2008

زلزله با بزرگاي 5.2 در ناحيه ساحلي جنوب غرب بندر عباس




mb=5.2

در ناحيه ساحلي جنوب غرب بندر عباس رخ داد. زلزله كه ظاهرا پسلرزه زلزله هفته قبل با بزرگاي

6.1

در همين منطقه است بلافاصله با زلزله اي - پسلرزه اي ديگر - با بزرگاي 4 در همين ناحيه در ساعت ۲۲:۱۹

دنبال شد. زلزله هاي فوج گونه بر اساس همان براوردي كه هفته گذشته داشتيم در اين منطقه ادامه يافته است

.

افتتاح ايستگاه لرزه نگاري و همايش سالروز زلزله طبس


در دو روز گذشته به مناسبت سي امين سالروز زلزلزله طبس در سفري به استان يزد و شهر طبس رفته بودم. ايستگاه لرزه نگاري باند پهن طبس كه حاوي دستگاه شتابنگار هم هست، درست سي سال پس از زلزله بيست و پنج شهريور ۵۷ طبس افتتاح شد. سپس در محل دانگشاه پيام نور طبس - كه رئيس آن آقاي اميني و همكارانش زحمات بسياري در راه اندازي ايستگاه و برگزاري اين همايش متقبل شدند- حاضر شديم و در آنجا همايشي بر گذار شد كه آقاي دكتر سام آرام استاد و رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبائي از تجربيات خود در مديريت بحران هاي اجتماعي پس از حوادث پيش بيني نشده - به ويژه زلزله هاي چهل سال اخير و زلزله طبس - سخن گفت . من نيز به لرزه خيزي شرف ايران و منطقه طبس پرداختم و دكتر آريامنش هم به مسائل خاص طبس از ديدگاه لرزه خيزي پرداخت. به هر حال لرزه خيزي طبس از نظر سابقه رخداد زلزله در اين منطقه فوق العاده حائز توجه است. مناطق ديگري در شرق طبس نيز از نظر تجمع كانون زمينلرزه هاي احتمالي شديد مورد توجه زلزله شناسان هستند. از جمله گسل اسفنديار در منطقه شرق طبس با توجه به شواهد ريخت زمين ساختي فعاليت نشان مي دهد ولي از نظر سابقه لرزه خيزي زلزله اي در حدود يكهزار و پانصد سال اخير از آن گزارش نشده است. اين مساله مي تواند نمايانگر يك نبود لرزه اي در منطقه ياد شده است.

Sunday, September 14, 2008

زلزله با بزرگای 4.2 جنوب شرق رودبار را لرزاند


سومين زمين لرزه منطقه در سال 2008 ميلادي
زلزله 2/4 ريشتري ‌رودبار را لرزاند
خبرگزاري فارس: معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي گفت: زمين‌لرزه‌اي با بزرگي 2/4 ريشتر نيمه شب گذشته 39 كيلومتر جنوب شرقي رودبار و شمال قزوين را لرزاند و اين سومين زمين‌لرزه در اين منطقه با قدرت بيش از 4 ريشتر در سال‌ 2008 ميلادي است.

مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: زمين‌لرزه‌اي با قدرت 2/4 ريشتر و در عمق 14 كيلومتر در ساعت 23:54 شب گذشته منطقه 39 كيلومتري جنوب شرقي رودبار و شمال قزوين در منطقه‌اي به نام پاكده و جيرنده اتفاق افتاد. وي افزود: از ابتداي سال ميلادي (از دي 86) تاكنون در اين منطقه دو زلزله ديگر با بزرگي بيش از 5/4 ريشتر ثبت شده و اين سومين زلزله با قدرت بالاي 4 ريشتر در اين منطقه است. معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي ادامه داد: اين زمين‌لرزه‌اي خفيف بوده و احتمال وجود خسارت در آن بسيار كم است. وي با تأكيد بر اين‌كه اين منطقه از نظر زلزله‌خيزي اهميت زيادي دارد، گفت:‌ با توجه به زلزله سال 69 در اين منطقه و وجود گسل در اين منطقه،‌ بايد به اين زمين‌لرزه‌هاي متوالي توجه ويژه شود. انتهاي پيام/

درآستانه سي امين سالروز زمينلرزه 1357 طبس

فردا سي امين سالروز زلزله ۲۵ شهريور ۱۳۵۷ طبس با بزرگاي
Mw=7.4
است. زلزله طبس با بيش از ۲۰۰۰۰ نفر تلفات يكي از پر تلفات ترين زلزله هاي سده اخير ايران بود. اين زلزله با جنبا شدن گسل طبس كه در منطقه مرز بيش كوهپايه هاي شتري و دشت طبس را در حدفاصل پادگانه هاي آبرفتي - گسلي كواترنزي مشخص مي كند، در طول حدود ۸۰ كيلومتر، شتاب بيشينه برابر با شتاب جاذبه زمين ايجاد نمود. اين زلزله نگاشتي را در ايستگاه شتابنگاري طبس - نصب شده دو سال قبل از رخداد زلزله در محل شيروخورشيد طبس- به جا گذاشت كه هنوز و پس از سي و سه سال از نصب اول دستگاه شتابنگارزلزله در ايران، بيشترين محتوي انرژي ثبت شده در ايران را نشان مي دهد. زلزله طبس با اثر جهت پذيري كه با حمله جبهه گسيختگي از سمت جنوب شرق به سوي شهر طبس در صفحه گسل ايجاد شد، از مخرب ترين رخدادهاي زمينلرزه هاي ايران بوده است. فردا در طبس در مراسمي به همين مناسبت شركت خواهم نمود و ايستگاه لرزه نگاري باند پهن طبس - كه به ايستگاههاي شبكه باند پهن پژوهشگاه ما خواهد پيوست- نيز به همين مناسبت افتتاح مي شود. تلاشهاي دوست و همكار عزير آقاي دكتر آريامنش - كه خود بازمانده زلزله طبس است- براي مطالعه زلزله طبس در سالهاي اخير و راه اندازي ايستگاه لرزه نگاري باند پهن طبس - و همچنين مسئولان محلي كه همت ويژه در اين مورد به خرج دادند، قابل تقدير است.
به روان جان باختگان زمينلرزه ۲۵ شهريور ۱۳۵۷ طبس درود باد.

هندبال در محوطه جريمه پرسپوليس!

بنا ندارم تا گل نزدن پرسپوليس در مقابل مس و در نهايت باخت را توجيه كنم. ولي واقعا اين صحنه پنالتي هم از آن اتفاقات عجيب بود كه آقاي مرادي نگرفت. نمي دانم چزا مرادي كه ظاهرا داور خوبي است كه در المپيك هم داوري كرد، وقتي به پرسپوليس مي رسد اينطوري مي شود! همه را برق مي گيرد، ما را جراغ نفتي (بخوانيد ناشي گري آقاي مرادي! و بعد اصرار بر اينكه درست قضاوت كرده!). فيلم اين صحنه را در اين لينك مي گذارم.

Saturday, September 13, 2008

ماو توسعه علم و فناوري-1

جامعه كنوني ، تحت تاثير رشد فناوري اطلاعات و ايجاد جامعه اطلاعاتي
Information Society
– خود را رها از مناسبات قبلي و در مواجهه با مناسبات جديد مي بيند. در چنين شرايطي مي توان گفت كه سرنوشت و حال تمام كشور ها – چه در متن و چه در حاشيه (چه در جهان اول، چه در حال توسعه و چه عقب افتاده يا جهان سوم) به هم پيوسته شده است. فقط ميزان بهره مندي از فرصت ها است كه اكنون متفاوت است. همين ميزان متفاوت بهره مندي است كه همچنان به مهاجرت نخبه گان
– Brain Drain –
از سوي كشور هاي دنياي دوم و سوم به كشورهاي دنياي اول مي انجامد. بر اساس مقاله اي كه در مجله Nature
در سال 2000 منتشر شده است، فناوري هاي جديد و مطرح در سده بيست و يكم، عبارتند از فناوري
های
IT
(فناوري اطلاعات)،
NT
فناوري نانو
و
BT
فناوري زيستي. بعضي از متخصصان بازه زماني تا سال 2012 را همچنان دنياي رشد و استيلاي فناوري اطلاعات مي دانند و شكوفايي فناوري هاي بعدي را در فاز هاي زماني بعدي – اولين فاز از 2012 تا 2025 – براورد مي كنند. اين مساله نويد خوبي به كشورهاي حاشيه اي نظير ميهن ما ايران است. چرا كه حتي با توسعه يافتگي نسبي و عدم رشد تمام زير ساختها مطابق آنچه كه در كشورهاي صنعتي رخ داده است، مي توان به رشد موردي و در عين حال حضور در رده اول توسعه در بخشهايي كه امكان حضور ما در تمدن جهاني سازي شده كنوني وجود دارد، اميد بست.

Friday, September 12, 2008

فيلم سينمائئ آوار - در مورد زلزله قير و كارزين21 فروردين 1351

امروز بعد از ظهر شبكه يك تلويزيون، فيلم سينمائئ آوار را نمايش داد كه در سال ۱۳۶۴ سيروس الوند ساخته بود اين فيلم از معدود فيلمهاي سينماي ايران است كه در آن به يك زلزله پرداخته شده است. زلزله اي كه دست مايه ساخت اين فيلم و عنوان آن بود، زلزله ۲۱ فروردين ۱۳۵۱ - ۱۰ آوريل ۱۹۷۲- در قير و كارزين با بزرگاي Mw=6.7 , Ms=6.9
بود. زلزله بخش قير در لارستان فارس را كاملا ويران كرد و بيش از دو هزار كشته به جاي گذاشت. در گزارشهاي شناسائئ مربوط به بعد از رخداد اين زلزله، كشته و خرابي هاي گسترده گزارش شده است.
فيلم آوار با اين مشخصات در تاريخ سينماي ايران ثبت شده است:
كارگردان:
سيروس الوند
نويسنده:
سيروس الوند ، صادق هاتفي ( بر اساس داستاني از صادق هاتفي)
تهيه كننده:
محمد هاشم سبوكي
فيلمبردار:
فرج حيدري
تدوين:
ايرج گل افشان
چهره پردازى:
عبدالله اسكندري، امير اسكندري، اصغر همت
صدابردارى:
احمد احمدپور
موسيقى:
فريدون شهبازيان
جلوه هاى ويژه:
محمود پيراسته
محصول:
شيراز فيلم
بازيگران:
هادي اسلامي، جمشيد مشايخي، فرامرز قريبيان، مجيد مظفري، محبوبه بيات، تانيا جوهري، جهانگير الماسي، مصطفي طاري، محمد مطيع، شيده، مختار سايقي
مدير فيلمبرداري: فرج حيدري
سال ساخت:
1364
امروز در خواب بعد از ظهري ماه رمضان فرصت ديدن كامل فيلم را از دست دادم! ولي چند دقيقه پاياني آن را كه اتفاقا در همين سكانسها به رخداد زلزله مربوط است ديدم. انصافا با امكانات آن سالهاي سينماي ايران به خوبي به نمايش يك پهنه زلزله زده پرداخته است.

شرايط حداقلي براي مديريت پژوهشي چيست؟-1

در اين صفحه هر از چند گاهي به مديريت پژوهشي در كشور، به ويژه مديريت پژوهشي در دانشگاهها و پژوهشگاهها پرداخته ام. در اين راستا از دانسته هاي كم خود در دوراني كه مسئوليتهاي مختلف داشته ام بهره گرفته ام. در اينجا مي خواهم بخشي از اين بحث را در چند يادداشت پي بگيرم. البته اميدوارم زمينلرزه هاي فوج گونه كه در اين ماه در مكانهاي مختلف در فلات ايران رخ داده اند، مجال چنين يادداشتهايي را بدهند!.
۱
نيروهاي موجد در عرصه مديريت پژوهش در هر هر سازمان خيلي متنوع و متكثر نيستند. حقيقت آن است كه بايد با همين نيروهاي موجود بتوان سازماندهي كرد و از آنها كه ايده جديد دارند و تحول خواه هستند حمايت كرد و به روشهاي مختلف همين اندك نيروهاي موجود را دچار تفرقه و اختلاف و حاشيه ننمود. اگر چنين نباشد، عملا همين نيروي موجود را پراكنده مي كنيم و بهره وري به حداقل مي رسد.
۲-
البته شرايط ايده آل براي كار احتمالا به قدري غير قابل دسترس خواهد بود كه كسي اصلا كاري نكند! ولي تاكيدم بر آن است كه يك شرايط حداقلي براي كار لازم است. دست كم بايد به پيگيري شدن تحولهاي پيشنهادي بتوان اميد وار بود. خلاصه آنكه شرايط چنان نشود كه عملا به بي اعتمادي بيانجامد.
۳-
اگر كسي شانه زير بار داد، بايد بتواند حداقل كاري كه از دستش برمي آيد انجام دهد. فوري چنان مسائل و
مشكلات كاري و اداري سرش ريخته نشود كه يا به ماشين امضا بودن رضايت دهد - كه اين يعني پايان! - و يا بگذارد برود!. بايد بتواند حداقل اثرگذاري را مهيا ببيند.
۴-
از سوي ديگر اگر آنقدر دست باز نباشدكه به پيش بردن كار پژوهشگران را نتواند عملي كند، امكان و انگيزه همكاري از سوي مجموعه اي كه با او كار مي كنند سلب مي شود.
۵-
بايد همان حداقل هايي كه از يك مدير پژوهشي بر مي آيد، بتواند عملياتي كند. اگر همان حداقل اثر را نتواند بگذارد، كار براي خودش هم بي معي ميشود.
۶-
همه مي دانند كه فرق نخبگان با عوام آن است كه يك نخبه اول مي انديشد و بعد كاري مي كند يا حرفي مي زند. فضا نبايد چنان عام زده شود كه اول حرفي بزنيم و بعد ببينيم كه چگونه بتوانيم آن را عملياتي كنيم، يا از انجام آن منصرف شويم و به طور كلي ترديد دائمي حاكم شود.
۷-
فضا اگر در حالت مطالبه دائمي باشد، و طلب خواست بيشتر شعار دائمي باشد، در آن صورت تحقق حداقل ها هم شايد ممكن نباشد.

آخرين دانسته ها از زلزله جنوب غرب بندر عباس و لرزه خيزي هفته هاي اخير در كشور


از هفته اول شهريور - از هفتم شهريور به بعد - ميزان لرزه خيزي ، به معني رخداد تعداد زلزله ها، در كشور در قسمتهاي مختلف افزايش يافته است. در اين فاصله زلزله هاي مهمي در مناطق جنوب، جنوب غرب و شمال كشور رخ داده اند.
زلزله با بزرگاي ۶.۱ در جنوب غرب بندر عباس در محدوده تاقديسهاي با راستاي شمال شرق-جنوب غرب و سازوكار گسلها كه با همين روند بيشتر فشاري و امتداد لغز چپگرد هستند، رخ داد. اين زلزله با ژرفاي حدود ۱۵ كيلومتر، و ناحيه اي كه كاهندگي امواج لرزه اي در آن نسبتا سريع است ، و از سوي ديگر كم ژرفا بودن يز دليل ديگري بر كاهندگي سريع امواج لرزه اي است، موجب خسارت گسترده درم حدوده اي وسيع نشد ولي متاسفانه موجب هفت كشته در روستاي گوشه در جزيره قشم و خساراتي در روستاهاي اطراف آن گرديد. همين موضوع نشان مي دهد كه زير ساختها به ويژه در روستاهاي ما چقدر آسيب پذير هستند و بيشتر مردم روستايي ما در چه نوع بافتي زندگي مي كنند. البته شدت محدوده احساس زلزله و پسلرزه هاي آن به حدود ۱۹۰ كيلومتري ناحيه كانون مهلرزه اي در شهر دوبي در ساحل جنوبي خليج فارس نيز گسترده شد.
از طرف ديگر با نگاهي به روند رخداد زلزله ها در مدت ۱۵ روز گذشته و بر اساس آنچه كه در يادداشتهاي قبلي هم آورده ام، دو زلزله با بزرگاي بيش از ۵ در منطقه دهلران، يك زلزله با بزرگاي بيش از ۵ در نزديكي هادي شهر - جلفا، در استان آذربايجان شرقي- و زمينلرزه دو روز پيش در محدوده جنوب غرب بندرعباس، كه بيشتر تلفات و خسارات آن در جزيره قشم مشاهده شد، نمايانگر آن هستند كه در ۱۵ روز اخير تعداد زلزله هايي كه موجب تلفات و خرابي و هراس مردم شده اند، و حداقل در چند شهر ما احساس شده اند زياد بوده است.
از سوي ديگر پيگيري روند آزاد شدن تنش در نقاط مختلف فلات ايران از جمله منطقه جنوب غرب درياي مازندران، منطقه شرق كشور در محدوده بيرجند تا زاهدان، و منطقه طبس تا فردوس و محدوده شهركرد تا ياسوج در رشته كوههاي زاگرس و منطقه درياچه نمك در شمال كوير مركزي ايران نيز نمايانگر خوشه هاي رخداد زلزله لرزه
خيزي كوچك ولي جالب است. اين نوع رخداد زلزله ها كه در زلزله شناسي خوشه يا
cluster
ناميده مي شوند، از نظر نوسان در رخداد زلزله ها و آزاد شدن انرژي در پوسته مورد توجه هستند.

Wednesday, September 10, 2008

هرمزگان 9 بار لرزيد


هرمزگان 9 بار لرزيد
معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسي درگفت‌و‌گوباايسنا:
رخدادزلزله‌هاي متعدددرمنطقه طي روزهاي آينده محتمل است
سرويس: علمي 1387/06/20 09-10-2008 22:05:24 8706-12224:
كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
شمار زمين‌لرزه‌هاي عصر چهارشنبه هرمزگان به 9 مورد رسيد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،
براساس اطلاعات شبكه لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران از ساعت 15 و 30 دقيقه عصر چهارشنبه تا لحظه مخابره اين خبر
(ساعت 22)، 9 زمين‌لرزه پياپي مناطق درگهان و بندرخمير در استان هرمزگان را لرزاند.
نخستين زمين‌لرزه در ساعت 15 و 30 دقيقه و 39 ثانيه با بزرگي 6 در مقياس امواج دروني زمين به وقوع پيوسته و پس از آن دو پس‌لرزه به بزرگي 7/4 و 4/4 به ترتيب در ساعت 15 و 38 دقيقه و 47 ثانيه و 16 و 3 دقيقه و 15 ثانيه در درگهان هرمزگان ثبت شده است.
صاحب محمدي، استاندار هرمزگان در گفت‌و‌گو با ايسنا آخرين آمار كشته شدگان اين زلزله‌ شديد را پنج تن و تعداد مجروحان را 45 تن اعلام كرد.
پس از آن زمين‌لرزه‌هاي ديگري به ترتيب با بزرگي 6/3، 2/3، 8/2، 3، 3/3 و 6/3 در مقياس امواج دروني زمين در ساعات 16 و 17 دقيقه و 59 ثانيه، 16 و 30 دقيقه و 25 ثانيه، 17 و 11 دقيقه و 18 ثانيه، 17 و 40 دقيقه و 11 ثانيه، 17 و 59 دقيقه و 21 ثانيه و 19 و 2 دقيقه و 50 ثانيه در منطقه ثبت شده‌اند.
در همين ارتباط، معاون پژوهشي و فن‌آوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به اين كه زلزله عصر چهارشنبه محدوده گچين در غرب بندرعباس به دليل عمق كم و كاهندگي سريع آن و دور بودن كانون زمين‌لرزه از مناطق پرجمعيت، خوشبختانه تلفات و خسارات چنداني نداشته است، با توجه به ويژگي‌هاي زلزله‌شناختي هرمزگان، تداوم پس‌لرزه‌ها را در منطقه محتمل دانست.
دكتر مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: از دو هفته پيش در مناطق دهلران، بندرعباس، هادي‌شهر(آذربايجان) و نهبندان شاهد رخداد زمين‌لرزه‌هاي متعدد بوديم كه اغلب مثل زلزله دهلران فوج‌گونه بود و با توجه به تحليل‌هاي آماري، وقوع زمين‌لرزه‌هاي متوسط به بالا در اين مناطق محتمل بود و در حال حاضر نيز احتمال تداوم زمين‌لرزه‌ها در منطقه هرمزگان و دهلران وجود دارد.
رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله با اشاره به زمين‌لرزه آذرماه 84 قشم اظهار كرد: اين منطقه پهنه برخورد ساختاري بسيار مهمي است كه پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد. سازوكار اين زلزله كه روند شمال شرقي - جنوب غربي دارد، هنوز مشخص نشده ولي پيش‌بيني مي‌شود از نوع فشاري امتداد لغز چپ گرد باشد.
وي با اشاره به اين كه كانون زلزله شديد عصر چهارشنبه در نزديكي گنبد نمكي گچين بوده است، تصريح كرد: با توجه به وجود گنبدهاي نمكي و عمق نسبتا كم كانون (حدود 14 كيلومتر)، اين زلزله با وجود بزرگي نسبتا زياد و لرزاندن منطقه‌اي وسيع، سريعا كاهيده شده و از آنجا كه كانون آن در منطقه‌اي پرجمعيت نبوده خسارات چنداني به بار نياورده است ولي متاسفانه حتي چنين زمين‌لرزه‌اي نيز به جان باختن حدود چهار نفر از هموطنان و مجروح شدن حدود 26 نفر منجر شده است.
رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله در پايان گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اين كه اين مركز به طور شبانه‌روزي، رخدادهاي لرزه‌يي كشور را پايش كرده و هشدارهاي لازم را به مسوولان امر مي‌دهد و خصوصا در هفته‌هاي اخير به دليل رخداد زمين‌لرزه‌هاي متعدد با روش‌هاي مختلف، تحليل داده‌ها و برآوردهاي احتمالي تجمع‌ها و پهنه‌هاي پرخطر بعدي در مركز پيگيري مي‌شود، تصريح كرد: همچنان كه بارها تاكيد شده با توجه به پيچيدگي و غيرقابل پيش‌بيني بودن زمان دقيق زمين‌لرزه‌ها به هيچ وجه نمي‌توان با قطعيت درباره احتمال وقوع زمين‌لرزه‌ اظهارنظر كرد، ولي با توجه به مشخصات زمين‌لرزه‌ها در منطقه زاگرس، احتمال رخداد زمين‌لرزه‌هاي ديگر در منطقه هرمزگان طي روزها و هفته‌هاي آينده وجود دارد.

زلزله با بزرگاي 6.1 در غرب بندر عباس


ساعت ۳:۳۰ بعد از ظهر امروز زلزله اي با بزرگاي ۶.۱ در جنوب غرب بندر عباس و نزديكي بندر خمير رخ داد. زلزله در راستاي روندهاي شمال شرق-جنوب غرب در حاشيه زاگرس چين خورده و پهنه اي نزديك گنبد نمكي گچين در اين ناحيه رخ داد. شبكه خبر تلويزيون از ۱ كشته و ۱۵ مجروج در پي جستجو در ۷ روستاي منطقه خبر داد.

در مواجهه با چاله چه بايد كرد؟


در مراحل مختلف مسير، با چاله مواجه مي شويم. براي عبور از اين چاله مي توان چند كار مختلف انجام داد.
مي توان مستقيم به داخل چاله برانيم! (اگر سوار اتومبيل و در حال رانندگي هستيم ) . البته مسير مستقيم و كوتاه خواهد شد ولي خسارت به خودرو فراوان خواهد بود.
مي توان سرعت را كم كرد و ببينيم كه چگونه مي توانيم از كنار دست انداز عبور كرد. اين كار محتاطانه است و سرعت را كمي كم مي كند، ولي حداقل به درون چاله نمي افتيم و ماشين خسارت نمي بيند.
و البته مي توان كاملا ايستاد و ابتدا چاله را پر كرد، و سپس سوار شد و از مسير مستقيم ادامه داد. البته اين سومي وقت زيادي مي گيرد ولي اگر امكان ايستادن باشد، شايد بهترين كار همين باشد. حداقل آن است كه خودرو هاي بعدي با چنين چاله اي مواجه نشوند.
شما باشيد چه مي كنيد؟

Tuesday, September 09, 2008

ادامه طوفان لرزه اي در منطقه دهلران


به نظر مي رسد كه در چهاردهمين روز وقوع زلزله هاي كوچك تا متوسط در منطقه جنوب دهلران و شمال العماره - در عراق- با يك طوفان لرزه اي مهم در منطقه مرز زاگرس كوهپايه با دشت خوزستان - بين النهرين - روبرو هستيم . به گزارش شبكه ملي باند پهن پژوهشگاه، اين زلزله هاي فوج گونه در زاگرس جنوب غربي در ناحيه مرزي ايران عراق با ثبت ۳۰ زمينلرزه با بزرگاي بيش از ۲.۶ در اين ناحيه در طي ۱۳ روز گذشته همراه بوده است. آخرين رخداد زلزله در ساعت ۶:۰۲ صبح امروز ۱۹/۶/۸۷ در منطقه مذبور در ۴۶ كيلومتري جنوب دهلران رخ داد. شهر مرزي موسيان در استان ايلام در همين منطقه قرار دارد. البته در ابن ناحيه شهر پر جمعيت وجود ندارد ولي اصل پديده از ديدگاه زلزله شناختي حائز اهميت فراواني است.

Monday, September 08, 2008

اول چل چلی !


امروز من چهل سالگي را پشت سر مي گذارم. چهل سال پيش در ۱۸ شهريور ۴۷ در تهران زاده شدم. اگر چهل سالگي را اول ميان سالي، يا آغاز پختگي بدانيم، باعث خوشحالي آدم مي شود، و اگر ابتداي پيري، موجب ... شايد نگراني! به هر حال مسائلي از قبيل گذر زمان دست آدم نيست، ولي بهتر آن خواهد بود كه از عرض زندگي بهتر بتوان استفاده كرد و كاري كرد، گر چه طول زندگي را بايد به همين گذر زمان سپرد. شايد بهتر باشد كه نظير تهراني هاي قديم، چهل سالگي را اول چل چلي بدانيم! و خيلي نگران مساله خاصي نباشيم.

Sunday, September 07, 2008

سالروز جمعه خونين


امروز ۱۷ شهريور سي امين سالروز جمعه خونين كشتار مردم تظاهر كننده در ۱۷ شهريور ۵۷ در ميدان ژاله است، كه به همين مناسبت بعدا به نام ميدان شهدا ناميده شد. دهها تن از مردم در بامداد اين روز براي تجمع و تظاهرات ضد سلطنتي به ميدان ژاله در جنوب شرق تهران شتافتند، و اين در حالي بود كه در صبح همين روز از راديو اعلام حكوكت نظامي شد و بسياري از همين مردم اطلاعي از اين اعلام نداشتد. گروه زيادي از مردم به دست سربازان گارد شاهنشاهي به شهادت رسيدند. بسياري از مورخين انقلاب اسلامي، ۱۷ شهريور را آغاز روند سقوط رژيم شاه در سال ۵۷ مي دانند. جا دارد از فاميل و همشهري خوشنام خود، مرحوم علامه يحيي نوري ياد كنم كه دعوت كننده مردم به تجمع در ميدان ژاله در آن روز بود و در سال گذشته به ديار باقي شتافت. ياد او و همه جانباختگان ۱۷ شهريور و ساير شهداي انقلاب اسلامي گرامي باد. در يك يادداشت قبلي اشاره كرده بودم كه در اين روز من نيز به همزاه خانواده عازم ميدان ژاله بودم و به دليل آغاز تير انداري و مسدود شدن راههاي منتهي به ميدان ژاله، از رسيدن به تجمع اصلي باز مانديم. صحنه هاي آن روز و مردم زخمي و شهداي ۱۷ شهريور همچنان در ياد و خاطره من باقي است.

ادامه لرزه خيري در منطقه دهلران


بامداد امروز در ساعت ۴:۲۳ در منطقه دهلران به گزارش شبكه ملي باند پهن پژوهشگاه زلزله اي با بزرگاي ۴ - موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران اندازه آن را ۴.۱ و مركز لرزه نگاري اروپا مديترانه بزرگاي آن را ۴.۴ اعلام كرده اند- رخ داد. اين زلزله در ادامه لرزه خيزي در منطقه مذبور و رخداد زلزله با بزرگاي بيش از ۵ در دو هفته گذشته است. لرزه خيزي با بزرگاي متوسط در اين منطقه ادامه دارد.


Saturday, September 06, 2008

زلزله هاي ديروز و امروز در افغانستان


ديروز صبح و امروز صبح دو زلزله به ترتيب با بزرگاي ۵.۴ و ۵.۶ در منطقه شمال شرق كابل، پايتخت افغانستان رخ داد. اين زلزله ها در رشته كوههاي هندوكوش به وقوع پيوست. اين زلزله ها به صورت خوشه مانند - cluster

- در ناحيه نزديك مرز تاجيكستان و شرق كابل خوشبختانه با خسارت جاني همراه نبود، ولي موجب

هراس شديد مردم و فرار از خانه ها گرديد. اين زلزله ها در منطقه شمال پاكستان و جنوب تاجيكستان نيز به شدت احساس شد. بر اساس آنچه كه از لرزه خيزي منطقه و توالي دو رخداد زلزله با بزرگاي بيش از 5 براورد مي شود، و همچنين لرزه خيزي بالاي منطقه مي توان احتمال رخداد زلزله متوسط ديگري را هم در همين منطقه داد. به هر حال هر دو زلزله حدود بيش از ۱۸۰ كيلومتر ژرفا داشته اند كه چه بسا همين موضوع از دلايل عدم مشاهده خسارت در پهنه رومركزي و در عوض حس شدن آن در گستره اي وسيع بوده باشد.


Thursday, September 04, 2008

سالروز زلزله هاي مهم در هفته اي كه گذشت: بوئين زهرا 1341، دشت بياض و فردوس 1347


هفته اي كه گذشت چهل و ششمين سالروز زلزله مهم بوئين زهرا - روز يازده شهريور -با بزرگاي ۷.۲ در غرب تهران - منطقه تاكستان و جنوب دشت قزوين - و چهلمين سالروز زلزله هاي دشت بياض با بزرگاي ۷.۱ در ۹ شهريور و فردوس با بزرگاي ۶.۸ در ۱۰ شهريور ۱۳۴۷ - بود. رخداد زلزله فردوس به احتمال زياد در اثر جنبايي گسل دشت بياض و سپس فعال شدن گسل فردوس در حدود ۹ ساعت پس از زلزله دشت بياض در بامداد روز بعد در فردوس رخ داد.
در اين رويدادها حدود چهل هزار تن از هموطنان ما جان باختند (حدود بيست هزارتن در زلزله بوئين زهرا و حدود پانزده هزار نفر در زلزله هاي دشت بياض و فردوس). به روان آنها درود مي فرستيم.

طوفانهاي لرزه اي در غرب ايران


به گزارش شبكه ملي باند پهن ايران از سوي همكاران من در پ‍ژوهشگاه، زلزله اي با بزرگاي ۴.۹ ساعت ۳:۱۳ بامداد پنج شنبه مجددا منطقه مرزي ايران و عراق در ناحيه دهلران را به لرزه در آورد. اين زلزله در دنباله زلزله پنج شنبه گذشته در همين ناحيه رخ داده است. طوفان لزره اي ظاهرا در همين ناحيه و نواحي ديگري در غرب و جنوب غربي ايران ادامه دارد.


Wednesday, September 03, 2008

اهميت شناخت آنومالي ها به عنوان پيش نشانگر هاي لرزه اي


در روزهاي اخير رخداد زلزله هاي كوچك تا متوسط توجه خاص متخصصان را به زلزله هاي مهم و احتمال زلزله خيزي در نواحي با پتانسيل بالاي رخداد لرزه ا ي- به ويژه نبود هاي لرزه اي مهم- بر انگيخته است. از سوي ديگر بعضي از فيزيكدانها به اهميت پديده هاي نجومي، كيهاني و آب و هوا شناختي- نظير دوره هاي خشكسالي و ترسالي مهم- و رابطه احتمالي آنها با رخدادهاي زمينلرزه باور دارند. حتي تغيرات مهم آب و هوا شناختي و پديده هايي نظير خورشيدگرفتگي و ماه گرفتگي را از اتفاقات مي دانند كه مي تواند در پي آن رد رخداد زلزله هاي متوسط تا شديد را در نقاط مختلف زمين دنبال نمود. از سوي ديگر در چند سال اخير اهميت ابرها و تغييرات آنها در تعيين مكان رخداد زلزله هاي شديد مورد توجه گروهي از فيزيكدانان و متخصصات آب و هوا شناسي بوده است. آنچه كه پيشيابي تعييني و قطعي را تا كنون ناممكن ساخته، در دسترس نبودن تمامي اين شواهد و رخدادها و امكان ناپذير بودن مدلسازي با عدم قطعيت كم بوده است. به هر حال، لزوم بررسيهاي بيشتر در چنين زمينه هايي حس مي شود. چراكه به هر حال بعضي رابطه ها بين پديده هاي فيزيكي در زمين ديده شده است. آنچه كه به عنوان دستاورد بشر قابل طرح است پيش يابي احتمالي رخداد زلزله بر اساس آنومالي هاي ياد شده است. هم اكنون رصد چنين آنومالي هاي ادامه دارد.

طوفان رخداد زلزله ها در نقاط مختلف ايران


بر اساس داده هاي شبكه ملي باند پهن ايران زلزله هاي مختلف با بزرگاي حدود ۳ تا ۵ در ۴۸ ساعت گذشته از منطقه قيرو كارزين در زاگرس- استان فارس - گرفته تا منطقه دهلران - پسلرزه هاي زلزله ۵.۶ پنج شنبه گذشته - و منطقه ملاير با بزرگاي ۲.۹ رخ داده است. رخداد زلزله با بزرگاي ۴.۸ ديشب در ساعت سي دقيقه بامداد در منطقه شرق جلفا - ارس - در استان آذربايجان شرقي از بقيه زلزله ها مهمتر بود. اين زلزله ها در طي ده روز گذشته تعداد فراوانتري و اندازه بزرگتري از زلزله هاي رخ داده در يك ماه اخير دارند.
ما در مركز ملي پيش بيني زلزله پژوهشگاه مشغول رصد اين رخداد هاي لرزه اي و توالي آنها و تاثير آنها در روند رخداد زلزله هاي بعدي هستيم.


Tuesday, September 02, 2008

حلول ماه مبارك رمضان مبارك باد

امروز، روز اول ماه رمضان در ايران است. حلول ماه رمضان بر تمام مومنان و روزه داران مبارك. انشاالله كه اين ماه فرصتي باشد براي عبادت خداي متعال و دقت دراعمال و بازنگري همه ما در تمام كارهاي يك سال گذشته مان، از ماه رمضان قبلي تا رمضان امسال. فرصتي بسيار خوب است تا بيشتر فكر كنيم. البته فرصت بيشتري براي كار كردن هم هست. برخلاف بسياري،من فكر مي كنم كه ماه رمضان ماه تنظيم فرصت براي كارهاي مختلف زندگي است. رمضان مبارك.

Monday, September 01, 2008

طوفان گوستاو و براورد خسارت



يك ميليون نفر بايد جا به جا شوند.