وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, August 31, 2009

زلزله دشت بیاض- 41 سال پیش

امروز چهل و یکمین سالروز زلزله دشت بیاض با بزرگای 7.1 بود. زمینلرزه دشت بیاض با گسلش راستا لغر چپگرد و در راستای شرقی-غربی منطقه وسیعی در شمال قائن با خساراتهای جانی و مالی در دشت بیاض، خضری، گناباد، کاخک و تمام روستاهای منطقه همراه شد. در این زلزله بر اساس موقعیت گسل مسبب، تقریبا تمام روستاهای واقع بر روی فرادیواره گسل و در راستای آن ویران شدند. در روستاهای کاخک ، دشت بیاض و خضری هیچ بنایی سالم نماند و در کاخک امامزاده واقع در این روستا به صورت نیمه ویران درآمد. دشت بیاض و خضری جدید تقریبا بر روی ویرانه های زلزله سال 47 ساخته شدند. هنوز جای ویرانه ها و باقیمانده های انها و همچنین اثرسطحی گسل همچنان در نزدیکی دشت بیاض و خضری قابل مشاهده است. این زلزله 9 روز قبل از تولد نکارنده رخ داد!

Saturday, August 29, 2009

پرسپولیس و پرسپولیس بخش خصوصی

در این فصل فوتبال لیگ برتر ظاهرا با دو پرسپولیس مواجه هستیم : یکی همان پرسپولیس اصلی و دیگری استیل آذین - تیمی جدید از بخش خصوصی- که با توجه به ترکیب و نفرات شاید بتوان آن را پرسپولیس بخش خصوصی نام نهاد. علی کریمی، ستارهفوتبال پرسپولیس، ایران و آسیا امسال در استیل آذین بازی می کندو تاکنون بانی گلهای منجر به برد استیل آذین شده است. پرسپولیس دیروز با برد ۱-۰ در مقابل صبا به اولین برد در استادیوم آزادی در این فصل رسید. ما پرسپولیسی ها دو پرسپولیس را هم کم می دانیم و چه بهتر که تعداد آنها -!- زیاد شود. ضمنا هم اکنون موقعیت استیل آذین در بالای جدول و از پرسپولیس، فعلا، بالاتر است.

Thursday, August 27, 2009

این مردم نازنین

در روزهای اول ماه رمضان و همچنان در تابستان، کتابی از رضا کیانیان هنرمند و بازیگر توانمند به نام این مردم نازنین، خواندم. کیانیان دست به قلم است ، عکاسی هم می کند و نمایشگاه عکس هم داشته. این کتاب که بر اساس خاطرات رضاکیانیان و برخوردش با مردم در محلهای مختلف پس از معروف و مشهور شدنش تنظیم شده، بر مبنای یادداشتهای کوتاه - حداکثر ۲ تا ۳ صفحه برای هر رئیداد - نوشته شده است. رضا کیانیان که قلمی روان دارد، هر اتفاق را با نگاهی طنز آمیز و البته واقعگرایانه نوشته است. کتابی جالب است که خواندنش را به کتابخوان ها توصیه می کنم.

Saturday, August 22, 2009

ماه مبارك رمضان

از امروز در ايران و بسياري از كشورهاي اسلامي ماه مبارك رمضان آغاز شد. براي همه مومنان آرزوي قبولي طاعات و عبادات دارم.

Sunday, August 16, 2009

قهرماني تيم ملي بسكتبال ايران در جام ملتهاي آسيا


امروز بعد از ظهر تيم ملي بسكتبال ايران با شكست چين ميزبان جام ملت، با ۹ برد پي در پي به قهرماني جام ملتهاي آسيا دست يافت . با قهرماني اين مسابقات جواز شركت در چام جهاني تركيه ۲۰۱۰ نيز نسيب تيم ملي ايران شد، كه اين نيز حضوري براي اولين بار خواهد بود.. اين قهرماني البته با نسل طلايي بسكتبال ايران - حامد حدادي، صمد نيكخواه بهرامي ، حامد آفاق و ... - رخ داده است كه اميدوارم با برنامه ريزي خوب هيئت رئيسه فدراسيون بسكتبال اين نسل طلايي مستدام باشد.

حاج تقي موحدي ، همسايه خوب ما در بلده نور درگذشت


جمعه شب گذشته ، حاج تقي موحودي، از اقوام و همچنين همسايه خوب و عزيز ما در شهر بلده نور در ۲۸ سال گذشته، پس از يك دوره بيماري در منزلش جان به جان آفرين تسليم كرد. در تمام اين سه دهه هنگامي كه با ايشان و خانواده محترمش روبرو مي شديم، جز احترام، محبت و نيكي و تعامل خوب در اجتماع از ايشان و اين خانواده نديديم. با درگذشت ايشان كه همسايه روبروي ما بودند، به ياد درگذشت پدر مرحومم در سال ۷۸ افتادم، و از درگذشتش واقعا متاسف و متاثر شدم. اين ضايعه را به خانواده موحدي و به ويژه همسر و فرزندان آن مرحوم از سوي خود و تمام اعضاي خانواده ام تسليت مي گويم. مراسم ختم آن مرحوم فردا دوشنبه ۲۶/۵/۸۸ در مسجد جامع بلده نور برگزار مي شود.

Friday, August 14, 2009

سئ و هشتمين نشست معاونين پژوهشي در دانشگا محقق اردبيلي

در چهار روز گذشته به اردبيل براي شركت در سي و هشتمين گردهمايي معاونين پژوهشي دانشگاهها ، پژوهشگاه ها و پاركهاي علم و فناوري سفر كردم. اين نشست در دانشگاه محقق اردبيلي برگزار شد. دانشگاه محقق اردبيلي به صورت يك آموزشكده وابسته به دانشگاه تبريز در سال ۱۳۵۷ ايجاد شده است و پس از ايجاد استان اردبيل در سال ۱۳۷۱، همزمان با پانصدمين سال تولد محقق اردبيلي در سال ۱۳۷۵، با عنوان دانشگاه محقق اردبيلي به كار خود ادامه داده است.

هم اكنون اين دانشگاه در حال توسعه بوده و در كنار درياچه زيباي شورابيل در جنوب شهر اردبيل در فضایی بسار خوب برای گسترش قرار گرفته است. در نشست معاونين فرصتي دست داد تا با ملاقات با همكاران از روند پژوهشي و توسعه فناوري و پيشرفتها و مشكلات آن در دانشگاهها و پژوهشگاه هاي مختلف آشنا شوم. با پايان اين نشست در عصر ديروز ، امروز به تهران بازگشتم.


Wednesday, August 12, 2009

سالروز بمباران هسته اي هيروشيما و ناگازاكي


در روزهاي گذشته دو سالروز مهم مربوط به بمباران هسته اي هيروشيما و ناگازاكي به ترتيب در ۶و ۹ اوت ۱۹۴۵ بود. اتفاقهايي كه جهان را به اهميت توجه به سلاحهاي غير متعارف واقف كرد. در اين روزها در ژاپن در شهرهاي مزبور كه اكنون از آبادترين شهرهاي ژاپن و دنيا هستند ، مراسم مختلفي برگزار شد.

Sunday, August 09, 2009

روزهايي كه كمتر مي نويسم


اين روزهاي مرداد ، به دليل ماموريت ها و مسافرت هايي كه دارم كمتر مي رسم بنويسم و عملا نوشته هاي مردادم به چند يادداشت محدود شده است. در اولين فرصت سعي مي كنم اين روند نوشتن روزانه را مجددا از سر بگيرم.

Tuesday, August 04, 2009

آخرين كتابي كه خواندم : گفتگو بانجف دريا بندري

از انتشارات مرواريد در اين تعطيلات تابستان كتابي كه اخيرا خواندم ، گفتگو با نجف دريا بندري ، مترجم نامدارايراني است كه توسط آقاي مهدي مظفري ساوجي انجام شده و درنهايت به صورت كتاب تدوين شده است. كتاب جالبي است كه ضمن ارائه تصويري از زندگي اين مترجم مطرح كشور - از انگليسي به فارسي - به مسائل مختلف ترجمه در حدود ۶۰ سال گذشته مي پردازد. نجف دريابندري مترجم با سبك و قلم خاص، و مسلط به زبان انگليسي و فارسي است. از او آثار همينگوي به فارسي - شايد معروفترين اثر ، پيرمرد و دريا را بتوان نام برد، كه به عنوان ترجمه معروف شناخته مي شود. ضمنا در سنين جواني آثار فاكنر، و همچنين آثار مختلف فلسفي به ويژه از برتران راسل را ترجمه كرده است. دريا بندري در هشتاد سالگي هنوز با پيوستن ايران به قانون كپي رايت موافق نيست و دليل آن را نيز نداشتن زير ساخت مناسب مي داند. خلاصه كتاب بسيار جالبي است كه در آن به خاطرات دريا بندري از يسياري از نويسندگان، شاعران و مترجمان معاصر ايران نيز پرداخته شده است. ساختار كتاب نيز هم از نظر ويرايشي و هم از نظر گرافيكي بسيار جالب است و در ميان آن نيز عكسهاي دريابندري با كيفيت خوب گنجانده شده است.