وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, September 30, 2009

سونامی در جزایر ساموا در اقیانوس ارام جنوبی


امروز زلزله ای با بزرگای 8.0 در اقیانوس آرام - پاسفیک - جنوبی رخ داد که موجب بروز سونامی در کشورهای جنوب شرق آسیا به ویژه فیلیپین شد. تلفات در خود جزیره ساموا حدود 60 نفر و در فیلیپین حدود 100 نفر گزارش شده است.


Tuesday, September 29, 2009

چند روز اول ماه مهر که کمتر می رسم بنویسم

این چند روزه اول ماه مهر را خیلی کم می رسم که بنویسم - منظورم یادداشت روزانه است!- و البته مواردی بود که دوست داشتم یادداشتی در موردشان داشته باشم. مثل یافته شدن آب در کره ماه و همچنین وضع تحصیلات تحمیلی در دانشگاههای امروز و البته خبرهای ورزشی مثل نایب قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی، وضع نا بسامان باشگاه پرسپولیس - که هر دو موردهای ورزشی بودند. به هر حال نشد که در مورد تک تکشان بنویسم ولی گفتم که حداقل امروز چند کلمه بنویسم که اشاره وار حداقل عنوان این مسائل را آورده باشم.

Thursday, September 24, 2009

مصاحبه با ایسنا - در مورد شبکه لرزه نکاری باند پهن پژوهشگاه

تکمیل پوشش لرزه‌نگاری باند پهن فلات ایران با راه‌اندازی ایستگاه چابهار
معاون پژوهشی و فن‌آوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی با اشاره به فعالیت 24 ایستگاه لرزه‌یی شبکه لرزه‌نگاری باند پهن پژوهشگاه کشور اعلام کرد: با راه‌اندازی ایستگاه چابهار، امکان رصد و پوشش کامل زلزله‌شناسی باند پهن در کل فلات ایران به صورت برخط فراهم می‌شود.
دکتر مهدی زارع در گفت‌وگو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی ایستگاه‌های فعال باند پهن در کشور، اگر ایستگاه چابهار راه اندازی شود، در چهار گوشه فلات ایران پوشش کامل برقرار خواهد شد.وی افزود: البته هم اکنون نیز این پوشش وجود دارد اما اینکه در تمام گوشه‌های کشور، دستگاه‌های لرزه نگاری باند پهن مستقر باشد،‌ این دستگاه در جنوب شرق کشور تنها در بندر عباس و زاهدان وجود دارد.
معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله،‌ خاطرنشان کرد: از نظر بین المللی نیز برای کشور مفید است که یک ایستگاه لرزه نگاری در کنار دریای آزاد وجود داشته باشد و چون نزدیک اقیانوس هند و دریای عمان است از نظر رصد سونامی نیز مهم است.زارع با تاکید بر اینکه ایستگاه چابهار از ایستگاه‌هایی است که می‌تواند در سطح بین المللی مورد توجه قرار گیرد‌، تصریح کرد: این ایستگاه از نظر پوششی که برای فلات ایران دارد، می تواند امکان رصد کاملی را برقرار ‌کند؛ اما در عین حال مشکلاتی نیز وجود دارد.وی توضیح داد: این مشکلات شامل تهیه و خرید دستگاه‌هاست که خود یک فرآیند طولانی است که خرید و نصب آن ایجاب می‌کند،‌ چرا که دستگاه‌های استانداردی هستند که با کیفیتی خاص از نظر تکنولوژی پیشرفته تهیه می‌شوند، ‌اما طولانی شدن فرایند نصب این دستگاه‌ها به این دلیل است که انتخاب محل و نصب دستگاه‌ها فرایندی زمان بر است.زارع افزود: در بسیاری از شهرها به راحتی همکاری‌ لازم برای نصب و راه اندازی انجام می‌شود، اما در بعضی از مکان‌ها برای تملک زمین به مشکلاتی بر می‌خوریم که نیاز به هماهنگی های بسیاری وجود دارد.

Wednesday, September 23, 2009

مشکلی که در سایتم از سوی سرویس دهنده پیش آمده

چند روز است که سایت شخصی من
mehdizare.net
به دلیل اشکالی که از سوی سرویس دهنده پیش آمده است در دسترس نیست. داریم تلاش میکنیم که بزودی مشخص فنی برطرف شود. انشاالله به زودی در دسترس خواهد بود.

اول مهر و بازگشایی مدارس: کلاس اول پسرم : محمد ایمان

امروز اول ماه مهر و روز اول مدرسه پسرم محمد ایمان بود که به کلاس اول ابتدایی رفت. این اتفاق خجستجه را به پسرم و تمام کلاس اولی ها - ظاهرا یک میلیون و هشتصد هزار کلاس اولی داریم- تبریک و تهنیت می گویم. امیدوارم که همه کلاس اولی ها و دانش آموزان عزیز در این سال و سالهای بعد با تلاش و کوشش آماده ایفای نقش در آینده کشورمان ایران شوند. در زندگی فردی هم آرزوی بهترینها را برای محمد ایمان و همه کلاس اولی ها دارم و آرزو دارم تا فرزندان ایران عزیز آینده سعادتمند کشورمان را با تلاش خویش بسازند.
ضمنا ایران، دخترم، هم امسال به کلاس سوم رفت که برای او نیز آرزوی تنی سالم و سالی موفق در درس و مدرسه دارم.

Monday, September 21, 2009

پرویز مشکاتیان در گذشت

امروز خبر رسید که استاد پرویز مشکاتیان، آهنگساز و استاد بزرگ سنتور موسیقی ایران در اثر ایست قلبی درگذشت. او از بزرگان موسیقی ما بود که خیلی زود این جهان فانی را ترک گفت. روحش شاد

Tuesday, September 15, 2009

هیجان فوتبال شهرستان

یکشنبه شب در تبریز و در ورزشگاه یادگار امام مسابقه ای بسیار پرشور بین استقلال تهران و تراکتور سازی برگزار شد که تماشاگران تبریزی آنطور که درتصاویر تلوزیونی قابل مشاهده بود در طول ۹۰ دقیقه سنگ تمام گذاشتند تا علارغم دریافت یک گل از استقلال در نیمه اول، تراکتور سازی با همین تشویقها و البته بازی بسیار پر هیجان و سریع تیم جوانش در اواخر بازی گل مساوی را بزند.
دیشب هم پرسپولیس در استادیوم آزادی به یک تازه وارداز لیگ یک به نام شاهین بوشهر برخورد کرد که اتفاقا گل اول را هم همین تیم جنوبی به پرسپولیسزد. البته دو دقیقه بعد تلافی کرد و تا اواخر بازی نتیجه ۱-۱ مساوی باقی ماند. در یک دقیقه مانده به پایان، پرسپولیس یک پنالتی بدست آورد که کریم باقزی آن را به گل تبدیل کرد ولی شاهین بوشهر در دقیقه دوم وقت اضافه در یک ضربه ایستگاهی با زدن گل دوم بازی را به تساوی ۲-۲ کشاند.
خلاصه هر دو تیم تراکتورسازی و شاهین یوشهر که از لیگ یک آمده اند، بسیار خوب ظاهر شدند و استقلال و پرسپولیس را در این هفته متوقف کردند. فوتبال شهرستان در این چند هفته بسیار قوی خودنمایی کرده است.

Friday, September 11, 2009

سالروز 11 سپتامبر

امروز بيست شهريور يا همان يازده سپتامبر معروف و هشتمين سالروز حملات تروريستي با هواپيما به برجهاي دوقلو در نيويورك است. اين حمله سر آغاز تحولات مهمي در منطقه خاورميانه به ويژه موجب و دليل بنيادي براي حمله نيروهاي چند مليتي به افغانستان و سپس عراق شد. گرچه از بين رفتن دو دشمن ايران: طالبان و رژيم صدام - حداقل به عنوان قدرت مستقر در افغانستان و عراق- موجب خوشنودي ما بود، ولي ماندگار شدن و طولاني شدن اشغال نظامي اين كشورها هم براي خودشان و هم در منطقه تبعات گوناگوني را موجب شده است كه متاسفانه همچنان ادامه دارد.

شب قدر و شهادت مولا علي -ع


امشب شب شدر وشب شهادت مولا علي ابن ابي طالب -ع- است و بسياري از مومنان در جاي جاي اين كره خاكي به عبادت و مناجات و نماز مي گذرانند و براي شهادت مولا علي -ع- عزاداري مي كنند. ضمن عرض تسليت از كليه مومنان التماس دعا دارم.

تيم ملي عربستان در ثانيه هاي آخر به دست بحرين حذف شد!

از اخبار ورزشي شنيدم كه تيم ملي عربستان در راه جام جهاني 2010 در ثانيه هاي آخر بازي با بحرين با دريافت گل دوم مساوي از دور رقابتهاي انتخابي - آن هم به دست تيم بحرين- حذف شد. البته خوشحالي براي حذف رقيب خوب نيست ولي اين هم از بازي روزگار آن هم در عالم ورزش است كه عربستان كه در نوروز امسال اوقات ما را با برد 2-1 در مقابل تيم ملي كا تلخ كرد و عملا باعث حذف تيم ما در راه جام جهاني شد، به دست تيمي حذف شد كه در را جام جهاني 2002 ما را برد و به همراه ما حذف شد تا عربستان صعود كند و البته در استاديوم با پرچم عربستان در مقابل چشم بچه هاي مغموم ايران دور پيروزي زدند! حال كار خدا و گردش روزگار را ببينيد كه چطور اين بار اين تيم ملي مربوط به جزيره كوچك جنوب خليج فارس، گربه سياه عربستان شده وآنها را نيز به گريستن وا داشته است!؟ جاي پرچم ايران خالي بود! البته اگر هم بود، با آن دور افتخار نمي زدند.

Wednesday, September 09, 2009

امروز 09/09/09 !


امروز غير از سالروز تولد ما، به تاريخ ميلادي روز 09/09/2009 يا به طور خلاصه 09/09/09 است! اين هم يك بازي با اعداد تاريخ روز و ماه و سال كه امروز رديف و يكسان شده اند! در عصر يك روز ماه مبارك رمضان.

چهل و يك سالگي

امروز چهل و يك سالگي را پشت سر گذاشته و به چهل و دو سالگي پا گذاشتم. اندك اندك ايام پيري فرا مي رسد!

نوزده رمضان و شبهاي قدر


امروز سالروز ضربت خوردن مولاي متقيان امام علي -ع- و ديشب اولين شب از شبهاي قدر ماه رمضان امسال بود. ضمن تسليت شهادت مولا علي -ع-، از همه روضه داران و مومنان التماس دعا دارم.

Tuesday, September 08, 2009

بخش دوم مقاله در مورد شبه علم


حدود يك ماه و نيم قبل قسمت اول مطلبي از من در مورد شبه علم در صفحه علم روزنامه اعتماد آمده بود.
امروز قسمت دوم آن مطلب در صفحه علم همين روزنامه منتشر شده كه
در اين لينك قابل مشاهده است.

Monday, September 07, 2009

پرسپوليس در اصفهان ومساوی استيل آذين

امشب پرسپوليس در اصفهان در مقابل ذوب آهن خوب بازي كرد و با نتيجه ۱-۱ در مقابل اين تيم متوقف شد. جالب آنكه گل پرسپوليس را كريم باقري كاپيتان با سابقه و نامي پرسپوليس و با يك ضربه زيبا به ثمر رساند. كريم باقري نشان داد كه دود همچنان از كنده بلند مي شود.
استيل آذين هم با يك گل علي كريمي با راه آهن مساوی کرد تا در صدر جدول با ذوب آهن شریک بماند. پرسپوليس بخش خصوصي همچنان به پيش مي تازد.

Tuesday, September 01, 2009

زمينلرزه بوئين زهرا: 47 سال پيش و زمينلرزه فردوس: 41 سال پيش

امروز سالروز دو زلزله مهم ایران است. زمینلرزه بوئین زهرا که ۴۷ سال قبل منطقه در غرب تهران در فاصله حذوذ ۱۵۰ کیلومتری پایتخت آنروز را با بزرگای ۷.۱ به لرزه در آورد و هنوز آنها که در آن روز در تهران می زیسته اند، شدت آن را به خوبی به یاد می آورند. بیش از ۲۰۰۰۰ کشته حاصل چنین زلزله بود که منطقه بوئین زهرا و تاکستان و دشت قزوین را به شدت تخریب کرد. کانون زلزله در نزدیکی رودک در جنوب بوئین زهرا و در راستای گسل ایپک واقع بود. در این زلزله گوینده رادیو ایران با اشاره به ویرانی تاکستان و روستاهای آن در رادیو گفت : نه از تاک نشان ماند و نه از تاکنشان.
همچنین در پی زلزله دشت بیاض که ۴۱ سال قبل و در چنین دیروزی منطقه دشت خضری و کاخک را ویران کرد، در بامداد فردای آن رخداد سهمگین، زلزله فردوس با بزرگای ۶.۷ موجب ویرانی شهر قدیمی فردوس به طور کامل و کشته شدن مردم آن و همچنین گروهی از مجروحان زلزله دشت بیاض بود که برای درمان به فردوس منتقل شده بودند. زلزله فردوس به احتمال زیاد بر اساس جنبایی گسل فردوس و تحریک حرکت در این گسل در اثر گسیختگی در گسل مجاور ، دست بیاض، رخ داد. این دو زلزله -دشت بیاض و فردوس - که پی در پی رخ دادند، نمونه بارزی از رخداد زنجیره ای و پی در پی زلزله ها به ویژه در گسلهایی است که به هم می رسند و جنبایی در یکی می تواند موجب حرکت و چکانش حرکت در گسل بعدی باشد.