وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, July 28, 2007

توسعه در بلده نور

يادداشتي را به سفارش دوست عزيزم آقاي عباس عماد عضو شوراي شهر بلده براي خبرنامه شوراي شهر بلده نور نوشتم كه در زير بخشي از آن را از پايان يادداشت اصلي ارائه مي كنم. ضمنا الان - شنبه شب- در بلده نور هوا به شدت باراني است!- اين يادداشت را با ارائه سه راهكار براي برنامه ريزي به منظور توسعه - آنچه به نظرم مي رسيده - به پايان برده ام كه عبارتند از:
الف: شناخت پتانسيلهاي واقعي منطقه در غالب يك طرح هادي، كه هدفش تهيه نقشه هاي پتانسيل يابي منطقه اي، پهنه بندي خطرهاي زيست محيطي و نقشه هاي دقيق حريم رودخانه ها و حريم ساخت و ساز در دامنه كوهها -قابل استفاده در تمام شهرداري ها- باشد . با چنين طرحي مديران اجرائي خواهند دانست تا از چه برنامه اي براي آينده منطقه بايد حمايت كنند و با چه نوع برنامه اي بايد مقابله كنند. چه نوع رشد و سرمايه گذاري در چه مكاني مفيد است و بايد حمايت شود و از چه نوع رشدي بايد اجتناب نمود.
ب: داشتن برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت بر اساس طرح هادي – تشريح شده در بند الف- براي آنكه بتوان تصويري كلي از مراحل مختلف آنچه بايد در بلده به وقوع بپيوندد و سيماي آينده منطقه باشد به دست آيد. اين برنامه ها را مي توان به مرور اصلاح كرد و به روز نمود.

همچنين لازم است براي شرايط اضطراري برنامه ويژه شرايط عادي، خاص، بحراني تهيه شود. اين برنامه ها بايد بر اساس قابليت هاي منطقه و شناخت توانائي هاي مردم و بر اساس حالت هاي مفروض و تجربه شده – مثلا وضعيت عادي منطقه در فصل بهار، وضعيت خاص يا شرايط حضور كوتاه مدت ولي پرتعداد مسافران و گردشگران در بلده ، و وضعيت بحراني هنگام رخداد يك سيل، بارش برف سنگين يا ... تنظيم شود. اين شرايط را مي توان به طور ساده به وضعيت هاي سفيد، نارنجي و قرمز تقسيم كرد و بندهاي مختلف آن برنامه را با زبان ساده با صنفهاي مختلف مردم – نمايندگان اصناف مختلف- و نهادهاي اجرائي و دولتي مسئول در منطقه هماهنگ نمود. البته بديهي است كه بر اساس تجربه كه در مراحل مختلف در آينده كسب مي شود، اين برنامه بهتر شده و اجراي آن با شرايط واقعي انطباق خواهد يافت.
ج: تلاش براي مشاركت دادن مردم در امور مختلف از طريق برگزاري مراسم مختلف، مسابقات نمايشگاهها و گردهمائي هاي مردمي كه در آن بتوان به تمام اقشار مردم و ساكنان –و با حضور گردشگران – از طبقات و صنفهاي مختلف جامعه را به كار جمعي و همياري و همكاري دعوت نمود. در اين راستا، از مسابقات ورزشي و هنري، كشاورزي ( با سوژه ورزش محصولات كشاورزي، آشپزي، گل و گياه، بازيهاي محلي، آوازهاي محلي و ...) مي توان بهره گرفت. داوران و مجريان اين مسابقات و گردهمائي ها را بايد از نمايندگان طبقات و اصناف و گروههاي صنفي و نهادهاي مردمي و مذهبي مختلف انتخاب نمود. بدون مشاركت مردم، هيج برنامه توسعه اي پايدار نيست و به نتيجه مطلوب نخواهد انجاميد.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

salam khedmate jenab aghaye doctor:
matalebe ziadi az site haye mokhtalef az shoma khondam. ba tavajoh be etelaatii ke darin mikhastam chand ta soal az shoma beporsam.
kasi k mayel dar mosharekat va hamkari fardi dar rostaha ya shahrhaye shomal bashe mitone be rahati in kar ro anjam bede? aya sharayete khasi dare? ( masalan baraye moalemi)

2:29 PM  

Post a Comment

<< Home