وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, August 26, 2007

وضعيت لرزه خيزي استان تهران

استان تهران با دو كلان شهر بزرگ كشور، شامل تهران و كرج و با جمعيت ۱۳ ميليوني از مهمترين مناطق تمركز جمعيت در ايران است. اين ناحيه از كشور از ديدگاه خطر زلزله همواره به عنوان منطقه اي خطرناك شناخته شده است . تاريخچه رخداد زلزله هاي تاريخي در پهنه تهران ( ري)، شميرانات و همچنين اهميت زلزله هاي اخير رخداده در پيرامون تهران همگي نمايانگر ويژگي اين ناحيه از نظر لرزه خيزي است. وجود گسل هاي بنيادي و قرارگيري روندهاي پنهان لرزه زا در گسترده تهران و كرج و احتمال رخداد زلزله مخرب در هر يك از اين روندهاي گسله نمايانگر اهميت توجه ويژه به پهنه تهران به عنوان پهنه با خطر بالاي زمينلرزه است.
از سوي ديگر تمركز جمعيت و زير ساختهاي حياتي در شهرهاي تهران و كرج و در حد فاصل تهران و كرج نشان مي دهد كه وضعيت ايمني لرزه اي تهران اهميت ويژه در سطح ملي داشته و بايد با حمايت مؤسسات پژوهشي ذيربط و به صورت شبكه اي و هدايت كار در يك شوراي راهبردي مساله لرزه خيزي پهنه استان تهران، بررسي جدي شود.
تاكنون بررسي هايي توسط مؤسسات وسازمانهاي مختلف صورت گرفته­است ولي همواره اين تلاش ها به صورت پراكنده بوده و به صورت ادامه دار و با تلاش شبكه اي همه سازمانهاي پژوهشي ذيربط انجام نشده است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home