وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, August 01, 2008

پژوهشگاهها و ماهيت آنها به عنوان مخزنهاي فكري- 3

اهميت تحصيلات تكميلي براي پ‍ژوهشگاهها به عنوان پايگاههاي توسعه دانش يك ضرورت فراموش ناشدني است. اگر در نوك پيكان توسعه علم از پژوهشگاهها انتظار پژوهش ماموريت داشته باشيم، تا ضمن پرداختن به مشكلات و معضلات كشور، به تدريج به ساختن آينده و آينده ناري نيز بپردازند، و حداقل بدانند كه در پنج سال آينده چه بايد بكنند و در نهايت در ۵۰ سال آينده چه روندي را بايد طي كنند، لازم است محور توسعه تحصيلات تكميلي و مكان طراحي مباني آن در پژوهشگاهها قرارگيرد.
در كشور هاي پيشرفته و در حال توسعه دانشجويان تحصيلات تكميلي به عنوان همكاران و دستياران پژوهشي كارهاي عملي پژوهش را جلو مي برند و در واقع عملياتي شدن پژوهش بر دوش آنها است. حضور جدي و موثر پژوهشگران در اين فرايند بسيار مهم است و پژوهشگران در پژوهشكده ها و مراكز پژوهشي بايد طراحي مسير پژوهش را به عهده بگيرند. و ضمنا با طرح ايده هاي جديد به يافتن مسيرهاي جديد در راه توسعه دانش در كشور كمك كنند.
مايلم تاكيد كند كه حتي در طراحي درسهاي جديد نيز پژوهشگاهها مي توانند پيشتاز باشند و بايد از آنها انتظار داشت كه محتوي برنامه هاي درسي را به صورت نوين بازنگري كنند. اين مساله در تحصيلات تكميلي اهميت فوق العاده دارد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home