وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, September 10, 2008

هرمزگان 9 بار لرزيد


هرمزگان 9 بار لرزيد
معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسي درگفت‌و‌گوباايسنا:
رخدادزلزله‌هاي متعدددرمنطقه طي روزهاي آينده محتمل است
سرويس: علمي 1387/06/20 09-10-2008 22:05:24 8706-12224:
كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
شمار زمين‌لرزه‌هاي عصر چهارشنبه هرمزگان به 9 مورد رسيد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)،
براساس اطلاعات شبكه لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران از ساعت 15 و 30 دقيقه عصر چهارشنبه تا لحظه مخابره اين خبر
(ساعت 22)، 9 زمين‌لرزه پياپي مناطق درگهان و بندرخمير در استان هرمزگان را لرزاند.
نخستين زمين‌لرزه در ساعت 15 و 30 دقيقه و 39 ثانيه با بزرگي 6 در مقياس امواج دروني زمين به وقوع پيوسته و پس از آن دو پس‌لرزه به بزرگي 7/4 و 4/4 به ترتيب در ساعت 15 و 38 دقيقه و 47 ثانيه و 16 و 3 دقيقه و 15 ثانيه در درگهان هرمزگان ثبت شده است.
صاحب محمدي، استاندار هرمزگان در گفت‌و‌گو با ايسنا آخرين آمار كشته شدگان اين زلزله‌ شديد را پنج تن و تعداد مجروحان را 45 تن اعلام كرد.
پس از آن زمين‌لرزه‌هاي ديگري به ترتيب با بزرگي 6/3، 2/3، 8/2، 3، 3/3 و 6/3 در مقياس امواج دروني زمين در ساعات 16 و 17 دقيقه و 59 ثانيه، 16 و 30 دقيقه و 25 ثانيه، 17 و 11 دقيقه و 18 ثانيه، 17 و 40 دقيقه و 11 ثانيه، 17 و 59 دقيقه و 21 ثانيه و 19 و 2 دقيقه و 50 ثانيه در منطقه ثبت شده‌اند.
در همين ارتباط، معاون پژوهشي و فن‌آوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به اين كه زلزله عصر چهارشنبه محدوده گچين در غرب بندرعباس به دليل عمق كم و كاهندگي سريع آن و دور بودن كانون زمين‌لرزه از مناطق پرجمعيت، خوشبختانه تلفات و خسارات چنداني نداشته است، با توجه به ويژگي‌هاي زلزله‌شناختي هرمزگان، تداوم پس‌لرزه‌ها را در منطقه محتمل دانست.
دكتر مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا خاطرنشان كرد: از دو هفته پيش در مناطق دهلران، بندرعباس، هادي‌شهر(آذربايجان) و نهبندان شاهد رخداد زمين‌لرزه‌هاي متعدد بوديم كه اغلب مثل زلزله دهلران فوج‌گونه بود و با توجه به تحليل‌هاي آماري، وقوع زمين‌لرزه‌هاي متوسط به بالا در اين مناطق محتمل بود و در حال حاضر نيز احتمال تداوم زمين‌لرزه‌ها در منطقه هرمزگان و دهلران وجود دارد.
رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله با اشاره به زمين‌لرزه آذرماه 84 قشم اظهار كرد: اين منطقه پهنه برخورد ساختاري بسيار مهمي است كه پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد. سازوكار اين زلزله كه روند شمال شرقي - جنوب غربي دارد، هنوز مشخص نشده ولي پيش‌بيني مي‌شود از نوع فشاري امتداد لغز چپ گرد باشد.
وي با اشاره به اين كه كانون زلزله شديد عصر چهارشنبه در نزديكي گنبد نمكي گچين بوده است، تصريح كرد: با توجه به وجود گنبدهاي نمكي و عمق نسبتا كم كانون (حدود 14 كيلومتر)، اين زلزله با وجود بزرگي نسبتا زياد و لرزاندن منطقه‌اي وسيع، سريعا كاهيده شده و از آنجا كه كانون آن در منطقه‌اي پرجمعيت نبوده خسارات چنداني به بار نياورده است ولي متاسفانه حتي چنين زمين‌لرزه‌اي نيز به جان باختن حدود چهار نفر از هموطنان و مجروح شدن حدود 26 نفر منجر شده است.
رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله در پايان گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اين كه اين مركز به طور شبانه‌روزي، رخدادهاي لرزه‌يي كشور را پايش كرده و هشدارهاي لازم را به مسوولان امر مي‌دهد و خصوصا در هفته‌هاي اخير به دليل رخداد زمين‌لرزه‌هاي متعدد با روش‌هاي مختلف، تحليل داده‌ها و برآوردهاي احتمالي تجمع‌ها و پهنه‌هاي پرخطر بعدي در مركز پيگيري مي‌شود، تصريح كرد: همچنان كه بارها تاكيد شده با توجه به پيچيدگي و غيرقابل پيش‌بيني بودن زمان دقيق زمين‌لرزه‌ها به هيچ وجه نمي‌توان با قطعيت درباره احتمال وقوع زمين‌لرزه‌ اظهارنظر كرد، ولي با توجه به مشخصات زمين‌لرزه‌ها در منطقه زاگرس، احتمال رخداد زمين‌لرزه‌هاي ديگر در منطقه هرمزگان طي روزها و هفته‌هاي آينده وجود دارد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home