وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, December 21, 2006

اطلاع رساني ناقص و مخدوش در مورد زلزله


ديروز كه زلزله اي در نزديكي رودهن و در شرق لواسان اتفاق افتاد، خبرنگار روزنامه تهران امروز تماس گرفت و در مورد زلزله پرسش كرد. من پاسخ دادم كه اطلاعات مربوط به اين زلزله روي وب سايت پژوهشگاه آمده و مي آيد و ضمنا من هم يادداشتي در صفحه خودم گذاشته ام. سپس گفتم كه خاطره بدي از مصاحبه هاي مخدوش دارم و كمي هم توضيح دادم. به هر حال امروز در صفحه اول اين روز نامه اين مطلب آمده :
اين بار به خير گذشت
باد زلزله در شرق تهران
به رغم اينكه صبح ديروز اهالي شرق تهران لرزش‌هاي خفيفي را در اين منطقه احساس كردند، اما در تهران زلزله نيامد. رئيس مركز زلزله‌شناسي تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: اين زلزله ساعت 8 و 9 دقيقه صبح ديروز در غرب شهرستان دماوند رخ داده و تنها بعضي از شهروندان ساكن شرق تهران لرزه‌هاي خفيفي را احساس كرده‌اند. دكتر مهدي زارع افزود: قدرت اين زلزله 1/4 ريشتر بوده و به 2 روستا در شمال رودهن آسيب‌هايي وارد آورده است.او خاطرنشان كرد: اين زلزله هيچگونه تلفات جاني نداشت و تنها در روستاهاي «مشاء» و «مشپه اعلا» خسارات مالي به بار آورده است. دكتر زارع شايعه وقوع زلزله در تهران را تكذيب كرد و گفت: مركز زلزله با تهران 450 كيلومتر فاصله داشته است.
اين نحوه گزارش دادن چندين غلط دارد از جمله اينكه:
اولا جائي به نام <مركز زلزله شناسي تهران> وجود خارجي ندارد! <پژوهشكده زلزله شناسي، پژوهشگاه بين المللي زلزله> صحيح است.
در ثاني اسم روستاهاي آسيب ديده را خبرنگار از خودش درآورده! روستاي مشا در شمال دماوند جائي است كه گسل مشا عبور مي كند. من گفته بودم گسل مشا احتمالا گسل مسبب است، و اين در حالي است كه روستاي مشا به عنوان محل خسارت معرفي شده است (كه اين قسمت كاملا غلط است و ربطي به من ندارد!) نام روستاي دوم اينقدر عجيب است كه هرچه تلاش كردم نتوانستم آن را بخوانم! هركس توانست ان را پيدا كند به من خبر دهد.
و دست آخر اينكه مكان كانون زلزله حدود ۴۵ كيلومتري تهران بوده است كه اليته يك صفر ناقابل آمده جلوي ۴۵ قرار گرفته و فاصله ۴۵۰ كيلومتر شده است! اليته تمام مردم شريف ايران مي دانند كه دماوند و رودهن ۴۵۰ كيلومتر از تهران فاصله ندارد.
در پايان از حجم غلطها و اشتباهات املائي و معنائي در همين ۳ خطي كه از من نقل قول شده كمال قدرداني را دارم(!) شب يلداي خوبي داشته باشيد و به رسم امروزي ها اين مناسبت راهم تبريك مي گويم

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سه خط مطلب و این همه غلط!؟ شرم آور است. متاسفانه خبرنگار علمی در نشریات ما تنها یک نام است .

1:10 PM  

Post a Comment

<< Home