وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, April 16, 2007

خبر ايسنا : دفاع دكتري زلزله شناسي در پژوهشگاه

اين خبر را سايت علمي ايسنا از جلسه دفاع آقاي دكتر آريامنش مخابره كرده است.
در تحقيقات يك رساله دكتري 18 پهنه چشمه لرزه‌زا در طبس شناسايي شد
سرويس: پايان نامه 1386/01/27 04-16-2007 14:09:59 8601-09304: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: پايان نامه
ششمين دانش آموخته دكتري زمين شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله و از بازماندگان زلزله غم‌بار طبس در تحقيقات رساله خود موفق به شناسايي 18 پهنه لرزه‌زا، 12 جبهه فعال و 57 گسل جديد و قديم در منطقه طبس شد.
دكتر محمد آريامنش، دانش آموخته دوره دكتري ژئوفيزيك گرايش زلزله شناسي پژوهشگاه بين المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله كه در تحقيقات اين رساله از راهنمايي دكتر مهدي زارع و دكتر محمدرضا ذوالفقاري و مشاوره دكتر بابك منصوري بهره گرفته است در گفت‌وگو با خبرنگار «پايان‌نامه» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: طبس در شرق ايران و روي رسوبات كواترنر قرار گرفته و به لحاظ زمين ساختي از جنوب غرب با پليت عربي و از جنوب شرق با پليت هند محصور شده است كه فعاليت‌هاي تكتونيكي اين منطقه را به صورت فشاري و امتداد لغز نشان مي‌دهد.
وي افزود: شهر طبس تا قبل از زلزله سال 57 از نظر لرزه خيزي، منطقه‌اي با خطر كم تا متوسط تلقي مي‌شد اما با رخداد زمين لرزه‌اي با بزرگاي 4/7 در مقياس امواج دروني در 25 شهريور ماه 57، اين شهر به همراه 90 روستاي آن به طور كلي ويران شد كه حاكي از اشتباه ناشي از كمبود داده‌ها و اطلاعات بود.
دكتر آريامنش خاطر نشان كرد: روند غالب زمين ساختي طبس در امتداد شمال غرب - جنوب شرق بوده كه روندهاي شرقي ــ غربي نيز مشاهده شده است و بر اساس بررسي‌هاي انجام شده، منطقه فعال لرزه خيز دشت طبس محدود به زون گسليده اين زلزله نبوده و بطور كلي دشت طبس منطقه‌اي فعال است ولي بخش شرقي آن نسبت به بخش غربي فعالتر است.
اين پژوهشگر با اشاره به رقومي كردن نقشه‌ها و داده‌هاي اطلاعاتي موجود گفت: با استفاده از دااده‌هاي ماهواره لندست TM و داده‌هاي مغناطيس هوايي، ارزيابي شناسه‌هاي ريخت زمين ساخت، داده‌هاي لرزه‌اي، كنترل‌هاي صحرايي و تلفيق آنها در سامانه‌هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS) نتايج حاصل شد.
وي ادامه داد: روش توسعه داده شده در اين پژوهش كه به عنوان دستاوردي جديد معرفي شد، به كارگيري توام شش لايه مهم رقومي شامل نقشه‌هاي رقومي خطواره‌هاي ساختاري، خطواره‌هاي مغناطيسي، جبهه‌هاي فعال، گسل‌هاي فعال، چين‌هاي فعال و موقعيت كانون‌هاي زلزله بود.
آريا منش در پايان خاطر نشان كرد: عمده خطواره‌هاي ساختاري در امتداد شمال غرب - جنوب شرق بوده و عمده خطواره‌هاي مغناطيسي همين روند غالب را در پيش گرفته و روند شرقي-غربي نيز مشاهده شد. همچنين تعداد 12 جبهه فعال، 57 گسل جديد و قديم، 18 پهنه چشمه لرزه‌زا شناسايي شده و فعالترين چين‌ها مربوط به مركز طبس بود.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home