وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, September 16, 2007

بيست و پنج شهريور سالروز زلزله طبس


امروز سالروز زلزله بيست و پنج شهريور ۵۷ طبس است. مصاحبه اي با ايرنا در همين زمينه داشتم كه به ياد جان باختگان آن فاجعه در اينجا مي آورم.
زلزله طبس ، همچنان سكاندار زلزله‌هاي ويرانگر
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۶/۰۶/۲۵‬
ساعت هفت شب ‪ ۲۵‬شهريورماه سال ‪ ۱۳۵۷‬زلزله‌اي به بزرگي ‪ ۷/۴‬در مقياس ريشتر شهر تاريخي طبس را لرزاند كه در پي آن حدود ‪ ۲۰‬هزار نفرازهموطنان ما جان باختند.
اكنون بعداز گذشت ‪ ۲۵‬سال از وقوع اين زلزله دلخراش ، همچنان به عنوان بزرگترين زلزله در تاريخ اخير ايران ثبت شده است.
طبس كه زماني نگين كوير ايران بود در زماني كوتاه به شهري خاموش و تاريك تبديل شد.
رييس پژوهشكده زلزله‌شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله روز يكشنبه به مناسبت سالگرد اين واقعه به خبرنگار گروه علمي ايرنا گفت: چون زلزله طبس در زمان انقلاب اسلامي، يعني يك هفته بعد از ‪ ۱۷‬شهريور ‪ ۱۳۵۷‬رخ داد ، باعث شد تا حكومت وقت در آن زمان نتواند عملا رسيدگي و خدمات رساني كاملي را به زلزله زدگان ارايه دهد.
مهدي زارع افزود: به دليل عدم آمادگي و آگاهي از نحوه برخورد با چنين حادثه‌اي ، حتي بازماندگاني كه از اطراف براي كمك به منطقه زلزله زده آمده بودند تا ساعتي قادر به شناخت موقعيت خود در شهر ويران شده طبس نبودند.
وي اظهار داشت: شهر طبس در پهنه گسل‌هاي فعال قرار دارد كه بسياري از شهرهاي ما از جمله تهران، تبريز، مشهد و كرمان دراين موقعيت هستند كه مي توانند شرايط مشابهي را داشته باشند.
وي با تاكيد بر اهميت آموزش و تدابير ايمني در كلان شهري مانند تهران گفت: تهران با توجه به جمعيت و اهميت آن از لحاظ پايتخت بودن نيازمند توجه خاص مسوولان ذيربط مملكتي است.
زارع تاكيد كرد: ما بايد با يك ارزيابي چند جانبه به اين مسئله واقف شويم كه اكنون شرايط ما در مقابل وقوع يك زلزله چگونه است ، آيا آمادگي لازم در مقابل زلزله را داريم يا خير! وي ادامه داد: با توجه به برخي اقدامات اخير صورت گرفته در راستاي آموزش نحوه برخورد با زلزله، مشخص كردن شهرهاي معين ، ايجاد ايستگاه‌هاي بحران، تهيه نقشه‌هاي زمين شناسي و غيره، آيا داراي آمادگي كامل هستيم؟ وي افزود: متاسفانه تاكنون ارزيابي در خصوص ميزان درصد آمادگي در برابر زلزله در كشور صورت نگرفته است.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا اقدامات صورت گرفته براي رويارويي با زلزله كافي است ؟ گفت: لازم است چنين ارزيابي صورت گيرد تا بتوان گفت كه آيا اقدامات كافي هست يا خير.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home