وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, September 16, 2007

سالگرد ويرانگرترين زلزله سده اخير ايران


اين متن گفتگوي سايت شبكه اطلاع رساني ساختمان ايران با من در مورد سالروز زلزله طبس در ۱۳۵۷ است. متن را كمي خودم ويرايش كرده ام.
دكتر مهدي زارع رييس پژوهشكده زلزله شناسي كشورمان با بيان اين مطلب از تلاش پزوهشگران ايراني جهت دستيابي به روشهاي نوين دسترسي به پيش يابي احتمالي زلزله هاي بزرگ خبر داد.

شاسا. گروه زلزله و مقاوم سازي. به گزارش شبكه اطلاع رساني ساختمان ايران شاسا، دكتر مهدي زارع رييس پژوهشكده بين المللي زلزله شناسي كشورمان كه در بيست و نهمين سالگرد زلزله ويرانگر طبس در سال 1357 سخن مي گفت با ذكر اينكه بزرگاي گشتاوري اين زلزله هفت و چهار دهم بود آن را بزرگترين زلزله ثبت شده اخير ايران از لحاظ شدت ناميد كه بالغ بر بيست هزار نفر تلفات برجاي گذاشت و شهر تاريخي طبس را به كلي ويران كرد.وي در ادامه افزود طرح بررسي گسلهاي لرزه زاي منطقه طبس در حال حاضر توسط پژوهشگران كشورمان و زير نظر پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در قالب يك طرح پژوهشي بزرگ در حال انجام است و مي تواند به شناخت بيشتر كارشناسان اين رشته، از فعاليتهاي پوسته زمين در منطقه طبس كمك فراواني نمايد.وي پيش بيني زلزله را آنچنانكه در افكار عمومي تصور مي شود غير ممكن دانست و افزود تنها مي توان با ايجاد شبكه گسترده لرزه نگاري، سامانه هشدار سريع زلزله را راه اندازي نمود كه آنهم فقط در حد ثانيه ها مي تواند با هشدار به نيروگاهها و قطع خطوط برق و گاز و يا آب از ايجاد خسارتهاي بيشتر ناشي از زلزله جلوگيري نمايد و در حال حاضر در كشور تايوان اين كار به صورت جدي در حال انجام شدن مي باشد.دكتر زارع تغيير رويكرد مديران تصميم ساز و تصميم گير كشور از روشهاي فعلي به سمت ديدگاههاي ريسك پذيري و نيز ايمني در ساخت و سازها را بسيار مهم دانست و افزود: اين تغيير نگرش در افق برنامه بيست ساله توسعه علوم و فناوري كشور مي تواند به توسعه روشهاي پيش يابي احتمالي زلزله هاي بزرگ در كشور كمك شاياني كند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home