وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, September 12, 2008

آخرين دانسته ها از زلزله جنوب غرب بندر عباس و لرزه خيزي هفته هاي اخير در كشور


از هفته اول شهريور - از هفتم شهريور به بعد - ميزان لرزه خيزي ، به معني رخداد تعداد زلزله ها، در كشور در قسمتهاي مختلف افزايش يافته است. در اين فاصله زلزله هاي مهمي در مناطق جنوب، جنوب غرب و شمال كشور رخ داده اند.
زلزله با بزرگاي ۶.۱ در جنوب غرب بندر عباس در محدوده تاقديسهاي با راستاي شمال شرق-جنوب غرب و سازوكار گسلها كه با همين روند بيشتر فشاري و امتداد لغز چپگرد هستند، رخ داد. اين زلزله با ژرفاي حدود ۱۵ كيلومتر، و ناحيه اي كه كاهندگي امواج لرزه اي در آن نسبتا سريع است ، و از سوي ديگر كم ژرفا بودن يز دليل ديگري بر كاهندگي سريع امواج لرزه اي است، موجب خسارت گسترده درم حدوده اي وسيع نشد ولي متاسفانه موجب هفت كشته در روستاي گوشه در جزيره قشم و خساراتي در روستاهاي اطراف آن گرديد. همين موضوع نشان مي دهد كه زير ساختها به ويژه در روستاهاي ما چقدر آسيب پذير هستند و بيشتر مردم روستايي ما در چه نوع بافتي زندگي مي كنند. البته شدت محدوده احساس زلزله و پسلرزه هاي آن به حدود ۱۹۰ كيلومتري ناحيه كانون مهلرزه اي در شهر دوبي در ساحل جنوبي خليج فارس نيز گسترده شد.
از طرف ديگر با نگاهي به روند رخداد زلزله ها در مدت ۱۵ روز گذشته و بر اساس آنچه كه در يادداشتهاي قبلي هم آورده ام، دو زلزله با بزرگاي بيش از ۵ در منطقه دهلران، يك زلزله با بزرگاي بيش از ۵ در نزديكي هادي شهر - جلفا، در استان آذربايجان شرقي- و زمينلرزه دو روز پيش در محدوده جنوب غرب بندرعباس، كه بيشتر تلفات و خسارات آن در جزيره قشم مشاهده شد، نمايانگر آن هستند كه در ۱۵ روز اخير تعداد زلزله هايي كه موجب تلفات و خرابي و هراس مردم شده اند، و حداقل در چند شهر ما احساس شده اند زياد بوده است.
از سوي ديگر پيگيري روند آزاد شدن تنش در نقاط مختلف فلات ايران از جمله منطقه جنوب غرب درياي مازندران، منطقه شرق كشور در محدوده بيرجند تا زاهدان، و منطقه طبس تا فردوس و محدوده شهركرد تا ياسوج در رشته كوههاي زاگرس و منطقه درياچه نمك در شمال كوير مركزي ايران نيز نمايانگر خوشه هاي رخداد زلزله لرزه
خيزي كوچك ولي جالب است. اين نوع رخداد زلزله ها كه در زلزله شناسي خوشه يا
cluster
ناميده مي شوند، از نظر نوسان در رخداد زلزله ها و آزاد شدن انرژي در پوسته مورد توجه هستند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home