وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, September 20, 2008

گزارش ايسنا از زمين‌لرزه‌هاي چهارشنبه شب گذشته هرمزگان


مردم قشم شب را در پارک‌ها بسر بردند رييس مركزملي پيش‌بيني زلزله: احتمال زمين‌لرزه‌هاي ديگري وجوددارد
سرويس: شهرستان‌ها 1387/06/29 09-19-2008 11:15:21 8706-16558: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - بندرعباس سرويس: شهرستان‌ها
هنوز زلزله 1/6 ريشتري چهارشنبه گذشته(21 شهريور) از يادها نرفته بود که چهار‌شنبه شب گذشته(28 شهريور) ساعت 22 و 13 دقيقه، زمين لرزه‌اي به بزرگي 5 ريشتر حوالي بندرعباس و جزيره قشم را لرزاند، تا مردم در يک شب گرم تابستاني به خيابان‌ها و پارک‌هاي سطح شهر پناه ببرند و شب دلهره‌آميزي را سپري كنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، چهار‌شنبه شب گذشته پس از زلزله 5 ريشتري در بندرعباس 15 پس‌لرزه شهرهاي بندرعباس، بندر خمير و روستاهاي درگهان، سوزا و شهر قشم را لرزاند تا مردم شهرهاي بندرعباس و شهرستان قشم شبي پر از دلهره را سپري کنند.
بيشتر مردم با آوردن وسايل و چادرهاي مسافرتي در ميان ميدان‌هاي شهر قشم، پياده‌روها و پارک‌ها شب را به صبح رساندند؛ بعضي از خانواده‌ها در پارک‌ها و چادرهاي مسافرتي خود سحري خوردند و حاضر به رفتن به خانه‌هاي خود نبودند.
براساس اطلاعات شبكه لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران از ساعت 22 و 13 دقيقه چهارشنبه تا ظهر پنج‌شنبه، 15 زمين لرزه پياپي مناطق بندرعباس، بندر خمير، سوزا و قشم در استان هرمزگان را لرزانده است.
نخستين زمين‌لرزه در ساعت 22 و 13 دقيقه و 52 ثانيه چهارشنبه، به بزرگي 5 ريشتر در مقياس امواج دروني زمين به وقوع پيوسته و پس از آن دو پس‌لرزه به بزرگي 1/4 و 3/4 به ترتيب در ساعت 22 و 19 دقيقه و 22 و 31 دقيقه به ترتيب در درگهان و بندرعباس ثبت شده است.
پس از آن زمين‌لرزه‌هاي ديگري به ترتيب با بزرگي 3/4، 9/3، 4، 3 و 2/3، در مقياس امواج دروني زمين در ساعات 23 و 11 دقيقه، 23 و 29 دقيقه، 23 و 31 دقيقه، 23 و 42 دقيقه، 23 و 47 دقيقه و زمين‌لرزه‌هاي ديگري به ترتيب با بزرگي 7/3، 3، 4/4، 9/2، 3 و 8/2 در مقياس امواج دروني زمين در ساعات 45 دقيقه بامداد، 1 و 36 دقيقه بامداد، 6 و 40 دقيقه، 7 و 32 دقيقه، 8 و 24 دقيقه و 9 صبح روز پنج‌شنبه در منطقه ثبت شده‌اند.
به گزارش ايسنا، اين در حالي بود که پس از وقوع زلزله، برق جزيره قشم از مدار خارج شد که بعد از مدت 4 ساعت برق وارد مدار شد.
"مهدي ايران‌نژاد"، فرماندار قشم به ايسنا گفت: بخشداران و اكيپ‌هاي امداد و نجات به محل حادثه جهت كمك‌هاي اوليه اعزام شده‌اند كه هنوز خبري از خسارت‌هاي مالي و جاني اعلام نشده است.
به گفته وي، ستاد بحران شهرستان قشم بلافاصله پس از وقوع زلزله تشكيل جلسه داد و در برابر وقوع پس لرزه‌هاي احتمالي پيش‌بيني‌هاي لازم را تعيين كرد.
ايران‌نژاد تصريح كرد: ‌محوطه‌ سينما دريا و ورزشگاه شهر در شهر قشم جهت اسكان موقت مردم در نظر گرفته شد.
دکتر مهدي حسني‌آزاد، رييس مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي هرمزگان نيز گفت: در زلزله‌هاي پنج‌شنبه شب گذشته که در حوالي بندرعباس رخ داد 5 نفر در شهر بندرعباس و 3 نفر در قشم مجروح شدند که بصورت سرپايي مداوا و مرخص شدند.
وي افزود: مجروحان به خاطر افتادن از پله يا در اثر ازدحام جمعيت مصدوم شدند و گزارشي در خصوص مجروح شدن بر اثر آوار اعلام نشده است.
اين اتفاقات در حالي رخ مي‌دهد که دكتر مهدي زارع، رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله با اشاره به زمين‌لرزه آذرماه 84 قشم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا اظهار کرده بود که اين منطقه پهنه برخورد ساختاري بسيار مهمي است كه پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد. ساز و كار اين زلزله كه روند شمال شرقي - جنوب غربي دارد، هنوز مشخص نشده ولي پيش‌بيني مي‌شود از نوع فشاري امتداد لغز چپ‌گرد باشد.
وي با بيان اين كه مركز ملي پيش‌بيني زلزله به طور شبانه‌روزي، رخدادهاي لرزه‌يي كشور را پايش كرده، هشدارهاي لازم را به مسوولان امر مي‌دهد، گفت: خصوصا در هفته‌هاي اخير به دليل رخداد زمين‌لرزه‌هاي متعدد با روش‌هاي مختلف، تحليل داده‌ها و برآوردهاي احتمالي تجمع‌ها و پهنه‌هاي پرخطر بعدي در مركز پيگيري مي‌شود.
وي تصريح كرد: همچنان كه بارها تاكيد شده با توجه به پيچيدگي و غيرقابل پيش‌بيني بودن زمان دقيق زمين‌لرزه‌ها به هيچ وجه نمي‌توان با قطعيت درباره احتمال وقوع زمين‌لرزه‌ اظهارنظر كرد، ولي با توجه به مشخصات زمين‌لرزه‌ها در منطقه زاگرس، احتمال رخداد زمين‌لرزه‌هاي ديگري در منطقه هرمزگان طي روزها و هفته‌هاي آينده وجود دارد.
انتهاي پيام

0 Comments:

Post a Comment

<< Home