وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, September 25, 2008

جابه جا شدن و يا مهاجرت نخبه گان


جابه جا شدن و يا مهاجرت نخبه گان و جدا شدن انها از سرزمين مادري و رفتن به سرزمين هاي ديگر براي استفاده از فرصت هاي گوناگون كار، تحصيل و زندگي بهتر و شركت مستقيم در فرايند توسعه كشورهاي صنعتي، حقيقتي است كه بخشي از ان را به عنوان يك فرايند طبيعي بايد پذيرفت. واقعيت آن است كه اين بخش از جابه جا شدن نخبه گان را مي توان محدود كرد و اجازه نداد كه به فرايند عمده نزد تحصيلكردگان دانشگاهي كشور تبديل شود. بخشي از اين فرايند را البته بايد با آزاد گذاشتن نخبگان در زندگي فردي و امكان دادن به آنها براي بهره مندي از يك زندگي به نسبه استاندارد، مشابه آنچه كه در كشور هاي شمال قابل دسترس است، كنترل نمود. بخش ديگر را البته بايد با آفريدن فرصت محدود كرد. مثلا در كشور مالزي در بيست سال اخير موفق شدند با ايجاد پارك هاي فناوري، و توسعه و توليد فناوري هاي نوين در اين كشور ، روندي معكوس در مهاجرت نخبه گان مالزيايي ايجاد نمايند (هزاران متخصص مالزيايي از كشورهاي صنعتي به مالزي بازگشتند تا در روند توسعه فناوري هاي نوين شركت كنند). اين مساله با ايجاد ارزش افزوده اقتصادي بيش از 60 ميليارد دلار در سال براي كشور مالزي منجر شده است. درهمين فرايند زير ساختهاي بسيار خوبي نيز در كشور مالزي ايجاد شده به نحوي كه در سالهاي اخير بخشي از دانشجوياني كه از ايران و بسياري از كشورهاي آسيايي كشورشان را ترك مي كنند، به دليل فضاي خوب، به نسبه سالم و اسلامي اين كشور، به مالزي رفته و بخشي از اين نخبگان جذب صنايع و بخشهاي خدماتي اين كشور شده و در همانجا ماندگار شده اند.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Ba Salam,

Mikham ye nomoneh biaram ke cheghadr in masale ro dar Iran jedi gereftim. To Texas 3 ta daneshgahe melli be estelah dare, UT, A&M va Rice. chand rooze pish ye email az raeise UT omade bood ke ba namayandegane congress Texas jalase dashte. Midoonin daghdaghash in boodeh ke salane 10,000 mohasel be dalile kamboode fazaye amoozeshi ba kaifiate bala, in state ro tark mikoonan ve dar avaz faghat 4,000 nafar az state haye dige be Texas miam. Eishoon goftan ba tavajooh be inke 5 ziadi az in 10,000 nafar adamaye ba hooshian in masale be manaye" Brain Draining" hastesh va az Congress khaste ke hade aghal Ye Research center melie dige to Texas eijad beshe ke in masale farare maghza, taze faghat az ye State be state dige, va na be khareje Amrica motavaghef beshe. Bebinin ina cheghadr ahamiat midan va taasob be kharj midan va to malekat ma cheghadr kare amali mishe.

4:57 AM  
Anonymous Anonymous said...

با مثالی که زدید به شدت مخالفم. با تجربه ای که از زندگی در کشور مالزی دارم، به جرات می توان گفت مالزیایی ها بدلیل تنبلی مفرطی و راحت طلبی بیش از اندازه ای که در طبیعتشون وجود داره به هیچ وجه حاضر به زندگی در یک کشور جهان اول نیستند زیرا در اینگونه کشورها برای امرار معاش می بایست تلاش کرد، اما این مردمان زندگی را تفریحی بیش نمی انگارند. این موضوع را فقط می توانید از طریق زندگی در میان آنان درک کنید. بنده متخصصین مختلف مالزیایی را از نزدیک می شناسم که سالهای سال در کشورهای پیشرفته مشغول تحصیل بوده اند. همه آنها دلیل بازگشت خود را راحتی زندگی در مالزی دانستند و اینکه در جهان اول باید کار کرد حال آنکه در مالزی کار هم به دید یه تفریح دیده می شود. مالزی یک کشور به شدت عقب افتاده با یک رونمای غلط انداز است. در تمامی سطوح، از موسسات آموزشی و پژوهشی گرفته تا شرکتهای مختلف دولتی.

10:59 AM  

Post a Comment

<< Home