وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, December 07, 2008

بيستمين سالروز زلزله اسپيتاك ارمنستان 1988

فردا هشتم سپتامبر بيستمين سالروز زلزله اسپيتاك - لنينكان- ارمنستان با بزرگاي ۷.۰ است. اين زلزله با تلفات بيست هزار كشته- طبق آمار رسمي كه در براورد هاي رسمي براورد تلفات تا بيش از ده برابر اين مقدار نيز انجام شده است - يكي از فاجعه باز ترين زمينلرزه هاي سده بيستم، در كشور شوروي سابق و در نزديكي مرزهاي ايران بود.
واحد مركزي خبري از برگزاري مراسمي به همين مناسبت كه امروز در ارمنستان برگزار شده است مخابره كرده كه در ذيل -با كمي ويرايش و اصلاح متن- مي آورم:
ايروان/واحد مركزي خبر/اجتماعي 1387/09/17
به مناسبت بيستمين سالگرد زلزله مهيب ارمنستان روز يكشنبه مراسم يادبود قربانيان اين حادثه در كليساهاي ارمنستان برگزار شد. به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر از ايروان ،همچنين روز شنبه همايشي با عنوان "درس هاي زلزله" در آكادمي ملي علوم ارمنستان با حضور دانشمندان و كارشناسان زلزله برگزار شد . شركت كننده در اين همايش دليل خسارت هاي جاني و مالي بسياري بالاي زلزله سال 1988 را نداشتن امادگي براي مقابله با حوادث غيرمترقبه عنوان كردند. گفتني است هشتم دسامبر 1988 در بخش شمالي ارمنستان زلزله به بزرگي هفت بوقوع پيوست كه بر اثر آن بيست و پنج هزار نفر كشته و پانصد هزار نفر بي خانمان شدند. اين زلزله كه مركز آن در شهرهاي "گيومري" و "اسپيتاك" بود به بيست و يك شهر، سيصد و چهل روستا و صد و هفتاد كارخانه خسارت وارد كرد. بسياري از كشورهاي جهان از جمله جمهوري اسلامي ايران كمك هاي فراواني به زلزله زدگان كردند. با وجود تلاشهاي دولت ارمنستان و گذشت بيست سال ، همچنان هفت هزار نفر در شهرهاي گيومري و اسپيتاك بي خانمان هستند. دولت ارمنستان اعلام كرده كه تا سال 2013 مشكل مسكن اين افراد حل خواهد شد. ارمنستان در قفقاز جنوبي واقع شده و سه و نيم ميليون نفر جمعيت دارد. 177 / 250

0 Comments:

Post a Comment

<< Home