وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, April 29, 2009

انيشتن و كورت گودل و ماجراي علم، شبهه علم و غير علم! براي ما



در بعضي سايتهاي ايراني اشاره اي به داستاني مربوط به سفره هفت سين مرحوم پروفسور حسابي استاد فقيد فيزيك دانشگاه تهران در دانشگاه پرينستون و حضور انيشتن و جمع مهمي از فيزكدانان هم عصر او سر اين سفره اشاره شده و به طور گسترده اي تصويري نيز كه مربوط به انيشتن و گودل - رياضيدان بزرگ - است، به عنوان تصوير انيشتن و پروفسور حسابي معرفي شده است! البته در مورد ماجراي سفره هفت سين نيز به خاطرات مهندس ايرج حسابي پرداخته شده كه با رجوع به سايت بنياد حسابي چنين خاطره و عكسي را آنجا نديدم و اساسا نمي دانم كه انتساب اين خيالبافي ها به مهندس ايرج حسابي، چقدر به واقعيت نزديك است. ولي به هر حال بيان عمدتا اغراق آميزي كه ايشان براي توصيف فعاليتهاي مرحوم پدرشان به كار مي برند، چه بسا در اشاعه اين نوع مطالب به نام ايشان كمك كرده باشد.
به هر حال اين تصوير انيشتن و كورت گودل را در اينجا آورده ام، تا ديگر كسي رجوع اشتباه به آن در وب سايتهاي فارسي زبان ندهد. مطالب مربوط به اين عكس را هم
در اين لينك مي توانيد -عمدتا در مورد انيشتن - ببينيد.
واكنشي به اين موضوع نيز از سوي دكتر رضا منصوري، استاد فيزيك دانشگاه شريف و شخصيت برجسته علمي كشور در مجله نجوم شماره فروردين و ارديبهشت ۸۸ چاپ شده كه همگان را به خواندن آن تشويق مي كنم .
ولي نكته من در اين يادداشت آن است كه با بيان مطالب اغراق آميز و غلط، نمي توانيم به توسعه علمي كمك كنيم. اينكه يك دانشمند در مراحلي از كارش با اشخاص مهم و درجه اول ديدار داشته باشد، و ما آن را به صورت يك داستان خيالي به صورت همكاري و تبادل نظر و هم ارزي دانشمند هموطنمان و در نهايت تزريق حس بيدليل برتري استاد هموطن از شخصيت شناخته شده جهاني در آوريم، كمكي به رشد و ترويج علم در ايران نمي كند كه هيچ، به رواج غيرعلم و شبهه علم در ميان جوانان مي انجامد. علم با شبهه علم فرق دارد و با صرف احساسات بي پايه نيز نمي توان دستاوردهاي ديگران را مال خود كرد. البته هر شاخه از علم بزرگان و دانشمندان و دانشگران خاص خود را دارد و بنابراين مطالبي كه مورد تاييد تخصصي نزد اصحاب نظر در ان شاخه از علم نباشد، جايگاهي نيز در آن حوزه تخصصي ندارد. ضمنا وب سايتهاي فارسي نيز بد نيست قبل از انعكاس هر مطلب حداقل در همين اينترنت صحت و سقم آن را جستجو كنند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home