وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, February 28, 2010

زلزله شيلي پنجمين زلزله بزرگ دنيا در 110 سال اخير بود

مصاحبه با ایسنا - سرویس علمی - ۹-۱۲-۸۸

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه زلزله روز شنبه شيلي پنجمين زلزله بزرگ دنيا در 110 سال اخير و هزار برابر قوي تر از زلزله هائيتي بود از احتمال وقوع سونامي مجدد در اقيانوس آرام در صورت رخداد پس‌لرزه‌هاي بزرگ در شيلي خبر داد.

دكتر مهدي زارع در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي » خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: زمين‌لرزه شيلي با بزرگاي گشتاوري 8/8، در ساعت 6:34 به وقت بين المللي – 3:34 بامداد شنبه به وقت محلي - در نزديکي شهر کونسپسيون در 65 کيلومتري غرب ساحل اين شهر رخ داد. اين زلزله از نظر مقياس و اندازه رخداد از بزرگترين زمين‌لرزه ها بوده و با توجه به نزديکي کانون اين زلزله به ساحل شيلي و وقوع آن در دريا هشدار براي احتمال وقوع سونامي در تمامي کشورهاي ساحل اقيانوس آرام – پاسيفيک – داده شد.

وي خاطرنشان كرد: اين زمين‌لرزه در محل فرورانش ورقه نازکا در غرب آمريکاي جنوبي به زير ورقه آمريکاي جنوبي رخ داده است. اين زلزله هزار بار قوي تر از زلزله 12 ژانويه 2010 هاييتي – پورتوپرنس – و انرژي آن 33 بار بيش از زلزله هائيتي بود.

زارع با اشاره به زلزله سال 1960 شيلي به بزرگاي حدود 2/9 ريشتر كه بزرگترين زلزله ثبت شده كره زمين بود، وقوع مجدد چنين زلزله بزرگي در آن كشور پس از 50 سال را هشداري بر جدي بودن احتمال وقوع زلزله‌هاي بزرگ عنوان كرد و گفت: خوشبختانه عمق 60 كيلومتري كانون زلزله و دور بودن آن از شهرهاي پرجمعيت باعث كاهش تلفات و خسارات اين زلزله بزرگ شد.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله تصريح كرد: سازوكار زلزله هنوز اعلام نشده، اما عمدتا زلزله‌هاي اين منطقه به دليل فرو رانش ورقه نازكا در غرب آمريكاي جنوبي به زير ورقه آمريكاي جنوبي و احتمالا با ساز و كار فشاري امتداد لغز رخ داده است.

زارع خاطرنشان كرد: اين زلزله موجب بروز سونامي بزرگي نشد و آب تنها دو متر بالا آمد كه علت آن نوع ساز و كار زمين لرزه بود كه به اختلاف ارتفاع گسلي در كف اقيانوس منجر نشد.

وي در رابطه با ارتباط زلزله اخير شيلي با گسل‌هاي زلزله‌ «هائيتي» خاطر نشان كرد: فعال بودن و سابقه لرزه‌خيزي بالاي منطقه و فاصله چند هزار كيلومتري اين دو زلزله شاهدي بر عدم ارتباط اين دو زلزله با يكديگر است.

زارع در خصوص احتمال وقوع سونامي بزرگ در سواحل شيلي نيز به ايسنا گفت: هر زمان كه تغيير مكاني مشخصي در كف اقيانوس اتفاق بيافتد، احتمال وقوع سونامي وجود دارد. بزرگترين پس لرزه زلزله شنبه شيلي با بزرگای 9/6 بوده ولي اگر زلزله بعدي و يا پس لرزه‌ها به گونه‌اي باشد كه صفحه گسل آن به كف اقيانوس برسد و باعث اختلاف ارتفاع مشخصي شود احتمال وقوع مجدد سونامي وجود دارد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home