وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, July 18, 2005

برای چی ادامه تحصیل می دهید

این سوال مهمی است که معمولا ما از داوطلبان ادامه تحصیل می پرسیم. به چه دلیلی می خواهید فوق لیسانس یا دکترا بگیرید؟ البته جوابهای آماده ای مثل : علاقه دارم، دوست دارم در این زمینه تخصصی بیشتر بدانم، با ادامه تحصیل میخواهم کار بهتری پیدا کنم و ... همیشه وجود دارد. همه این جوابها درست است و هیچ عیبی هم ندارد فقط مسائلی همیشه به عنوان گرفتاری دست و پای ما که درگیر آموزش در تحصیلات تکمیلی هستیم میبندد و آن اینکه انگیزه افراد مختلف با توجه به دلیل مورد نظر خودشان چیست و چقدراست؟ از سوی دیگر اصلا عنصر "سواد" در هریک از این انگیزه ها و دلایل چقدر اهمیت دارد؟ شنیده اید که می گویند فلانی مهندس خیلی با سوادی است، یا فلان استاد خیلی با سواد است. حال چی کار کنیم که "با سواد بودن" اهمیت پیدا کند!؟ چگونه انگیزه این کار را بدهیم؟ اصلا چقدرمسائل اجتماعی و اقتصادی در این مورد واقعا مطرحند و چقدر بهانه ؟ بعضی وقتها واقعا نمی دانم چی کارکنم که دانشجویان واقعا علاقه مند به تمرکز و وقت گذاشتن در مطالعه و مرارت کشیدن و بعد صبر حوصله داشتن ودر نهایت زحمت کشیدن برای کسب موفقیت متقاعد کنم. از اینکه می بینم که بعضی از دانشجویان خوب و قوی ما اصلا وقت نمی گذارند، خوب و با دقت کتابنگاری نمی کنند، تمرکز ندارند و سریعا درپی کسب سریع موفقیت هستند، دچار ناامیدی می شوم. البته همه قرار نیست دانشمند شوند ولی بلاخره باید فارغ التحصیل تحصیلات تکمیلی با سواد پرورش داد یا نه؟ بعضی از دانشجویان خوب ما هم سرشان از خود ما شلوغتر است! باید از آنها وقت بگیریم تا با بتوانیم با آنها حرف بزنیم. یادم نرود که بگویم دانشجوی زحمتکش و با سواد هم البته داریم – خوبش را هم داریم!!! – ولی چه کنیم که اگر نقاد و روح انتقادی نداشته باشیم، کم ،کم دچار پسرفت می شویم.

7 Comments:

Anonymous Anonymous said...

اصلا حال چی کار کنیم که "با سواد بودن" اهمیت پیدا کند!؟چگونه انگیزه این کار را بدهیم؟
چقدرمسائل اجتماعی و اقتصادی در این مورد واقعا مطرحند و چقدر بهانه ؟
...
با سلام،بعضي وقتها آقاي دكتر زارع تا خودتون تحت شرايط سخت قرار نگيريد،نمي توانيد كسي را كه تحت انواع فشارها كه يكي از اونها رو خود شما به آن نيز اشاره كرده ايد ،فشار ما لي را ميگم،چطور مي توانيد آن فرد را درك كنيد ؟در حاليكه اين فرد علاقمند به ادامه تحصيل نيز ميباشد،تكليف چيست؟ بعنوان مثال خود من بيشتر مواقع ودر حال حاضر تحت فشار شديد مالي هستم،سومين اخطاريه را نسبت به عدم پرداخت دو ميليون تومان بدهي ام بتازگي دريافت كرده ام و اگر تا آخر تير ماه نتوانم اين بدهي را پرداخت كنم،عواقب نا خوشايندي در انتظارم مي باشد،من عاشق ياد گرفتن بيشتر در زمينه رشته تحصيليم ميباشم و...... شب يكي از امتحانات همين ترم به جاي درس خواندن دربدر دنبال قرض گرفتن پول پودم براي اينكه چكم برگشت نخوره،و يا اجاره خانه ماه قبل را تازه ديشب پرداخت كردم و......
واقعا گاهي اوقات مشكلات مختلفم مانع از داشتن تمركزي خوب جهت درس خواندنم ميشود من هم دوست دارم با سواد باشم و خوب درس بخوانم و بدنبال توجيه و بهانه هم نيستم،ولي گاهي اوقات به شدت كلافه و بي حوصله ميشوم ،اما با تمام مشكلاتي كه نه تنها اينجانب بلكه هر يك از ما ممكنه به نوعي با آنها درگير باشيم،قبول كنيد كه مقدار زيادي از انرژي تلف ميشه
.....
وخيلي طبيعيه كه دانشجوئي كه مشكلات و درگيريهاي زندگيش كمتره،مسلما آرامش بيشتري داره و بهتر ميتونه تمركز كنه و شايد با سواد تر هم بشه ....
اينها را نوشتم كه بدونيد خيلي عوامل در خوب درس خواندن دخيل هستند ،به هر حال شايد نتوانم دانشجوي خيلي باسوادي باشم ولي مهم اينه كه تا آنجا كه بتوانم سعي و تلا ش خودم را ميكنم و همه اينها به خاطر اينه كه به آرزوهائي كه دارم برسم و اميدم را سعي ميكنم از دست ندهم،به نظر شما اگر نتوانستم متخصص با سوادي بشوم، گرفتاريهاي من عذر و بهانه است؟

دانشجوي عاشق تحصيل

9:11 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam nazanin doctor
yeki az elathaye mohem farhangi hastesh ke alan too iran ja oftade,agar yeki daneshjooye fogh ya doctora bashe vali kar nakone dar iran be onvane yek farde gheire addi khahad bood.leza daneshjooyan be samte kar keshide khahand shod .

11:10 PM  
Anonymous Anonymous said...

rasti doctor in bahse tahsilat takmili hala ke baz shode ,omidvaram dar janbehaye digar ham edame peida koneh.
eradatmande shoma
mshahvar

11:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

salam baradr! zare'
mibinam k chan vaghtie az siasat o tolide melli be samte danesh o elm rooy ovordin
ghablan ham dar morede matlabe seminar o tarjome mikhastam comenet bezaram ye kam ta'mool kardam shayd ba'dan bearam.
vali in matlab dar morede daneshjooha vaghe'n man ro asabani mikone makhsoosan vaghti az rooye sandali riasat neveshte beshe.
alan vaght nadaram bayad beram sare kar! vali felan in ro dashte bashin k yeki az asasitarin moshkelat ma bisavadie ostadahye! in dore zamoonas.

9:34 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام دکتر زارع بزرگوار
بنظرم بخشی صحبتهای شما درست است ولی کامل نیست! چون انتقاد از دیگران و نصحیت دیگری سهلترین روش در زندگی اینروزها است.
شاید شما هم بدانید در اکثر مواقع روش اساتید ما بیشتر مشکل آفرین هستند نه دانشجویان، وقتی استادان زیادی را می بینیم که برای همه مقولات از جمله ورزش ،هنر ، اقتصاد و.... وقت صحبت و قلمفرسایی دارند ولی کارهای تخصصی و علمی خود را در کثری از دقیقه انجام داده یا قضاوت می کنند و همواره توجیه می کنند که "ما وقت نداریم" عملاً دیگر صحبت از تنبلی یا زرنگی دانشجو معنایی ندارد!!
همه ما دیده ایم کسانی را که بی زحمت بالاترین امتیاز ها را کسب کرده اند در مقابل انانی که با رنج و تلاش فراوان همیشه در ابتدای راهند.
دانشجو اگر احساس کند استادش وقت کافی را می گذارد قطعاً خود را مکلف می کند که راه صحیحتری را بپیماید.در غیر اینصورت بهترین را در مقیاس حاضر رفع تکلیف و زرنگ بازی برای رسیدن به هدف است.
تا در عمل خود را پایبند به تولید علم و پژوهش و تحقیق نکرده ایم بهتر آن است که همدیگر را متهم نکنیم!

11:41 AM  
Anonymous Anonymous said...

salam nazanin doctor
to ye daneshgah oonam maghtae' fogh na doctora vaghti migan nemitooni ba felan ostad theses begiri yani chi??????????
m.sh

9:13 PM  
Anonymous Anonymous said...

اقای دکتر شما به ما بگویید که ما چه کار کنیم که اساتید ما را دنبال نخود سیاه نفرستند
به سوالهایمان جواب دهند
سرمان داد نکشند
از سرشان بازمان نکنند
سالی دو یا سه بار ببینمیشان
در مورد پایان نامه هم فقط بپرسند پیش چشمشان دانشجوی چند میلیونی باشیم مقاله در آوردی یا بگویند جمش کن دیگه تایپ کن بیا غلطهاشو بگیرم (غلطهای املایی) اینجوری که ما
می شویم بی سواد تازه کلی وقت باید پیشت درهای بسته بنشینیم

5:08 PM  

Post a Comment

<< Home