وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, February 24, 2006

افزایش تعداد مقلات منتشر شده علمی از ایران در مجلات استاندارد شده جهانی

امروزخبری را می دیدم که در سال گذشته میلادی از ایران بیش از 5800 مقاله علمی در مجلات با استاندارد جهانی آی.اس.آی منتشر شده که نسبت به سال قبل از آن که تعداد این مقالات بیش از 3800 بوده حدود چهل و پنج درصد رشد نشان می دهد. آهنگ رشد متوسط جهانی در این مورد حدود بیست و دو درصد است. الان هم رتبه ایران در رده سی و نه دنیاست - یعنی جزو چهل کشور تولید کننده و توسعه دهنده دانش در دنیا قرار گرفته ایم. اگر دوستان مقیم در خارج ازایران ناراحت نشوند باید عرض کنم که این مسیر ادامه خواهد یافت و بر این باورم که انشاالله در پانزده سال آینده ایران در جایگاه شایسته خود در دنیا از نظر استاندارد قرار می گیریم. الیته نمی گویم در پانزده سال آینده می شویم کانادا! ولی حداقل جایگاه شایسته خودمان را پیدا می کنیم. جای کسی را هم نمی خواهیم به ناحق بگیریم. همه در همه جای دنیا می دانند که چاپ کردن یک مقاله علمی به ویژه برای ما که از ایران و خاورمیانه برای مجلات معتبر جهانی مقاله می فرستیم، چقدر سخت است. نمی گویم که بی عدالتی می کنند و لی حقیقت آن است که به اصطلاح پوست یک پژوهشگر که از کشوری در حال توسعه مثل ما مقاله به مجلات جهانی می فرستد کنده می شود، تا مقاله اش چاپ شود. به هر حال می بینید که در همین شرایط نیز تولیدات علمی خوبی در ایران ما برقرار است و داریم خودمان را در جهان نشان می دهیم. با گسترش دوره های دکتری تخصصی در ایران و اینکه اکثر دانشگاهها برای فارغ التحصیل کردن دانشجوی دکتری شرط پذیرش حداقل یک مقاله آی.اس.آی. را قرارداده اند، منتظر باشید تا در آینده از ایران ما خبر های بهتری نیز به گوش برسد. ما نیز برای دکتری زلزله شناسی پژوهشگاه خودمان این استاندارد رارعایت می کنیم و خلاصه الان اگر کسی در خارج از ایران دکتری بگیرد - در بسیاری از جاهای دنیا- شاید راحت تر از ایران به او دکتری بدهند. البته این سخت گیری الان لازم است تا سطح کار تز های دکتری درسطح استاندارد درجه یک دنیا قرار گیرد. ضمنا خدا کند ازاین خبر های خوب و امید بخش در ایران بیشتر شود.

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

تبریک به تمام پژوهشگران ایرانی بخاطر این پیشرفت مهم. امیدوارام جناب وزیر محترم علوم که چندی پیش گفته بودند نباید زیاد به مجلات آی-اس-آی تکیه کنیم پژوهشگران ایرانی را از راه درستی که در آن قرار گرفته اند خارج نکند.

11:41 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

ممنون آرش جان
البته این راه ادامه می یابد. در متن یادم رفت بنویسم که در دانشگاههای علوم پزشکی نیز با جدید درهمین مسیر تلاش می کنند و حداقل از دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز خبر دارم که بدون مقاله آی.اس.آی. دکتری تخصصی در پزشکی نمی دهند

1:02 PM  
Anonymous Anonymous said...

پیشنهاد بسیار خوبی است ای کاش سایر دانشگاهها هم این موضوع را سر لوحه کار خود قرار دهند

9:54 PM  

Post a Comment

<< Home