وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, December 26, 2006

سالروز زلزله 5 ديماه 1383 بم و سامانه هاي هشدار سريع


امروز سومين سالروز زلزله 5 ديماه 1382 بم است. اين زلزله با تلفات بيش از 33000 از هموطنان بمي ما و از بين رفتن بخش وسيعي از اين شهر تاريخي همراه بود. در اين زلزله با جنبا شدن گسل كواترنزي بم و پديد آمدن گسيختگي جديد در بخشهاي جنوبي بم - مرتبط با گسل بم- با بزرگاي 6.5 پس از وقوع چند زلزله كوچك - كه در شبكه هاي لرزه نگاري كشور قابل ثبت نبود و هنوز هم اگر چنين حالتي رخ بدهد قابل ثبت نيستند- در ساعت 5:26 بامداد لتفاق افتاد. اين زلزله هاي كوچك (پيشلرزه ها) فقط توسط مردم بم احساس مي شد و تنها در دستگاه شتابنگاري بم قابل ثبت بود كه در محل فرمانداري بم واقع بود. اين شتابنگار هم بصورت خط-خاموش فعال بود و صرفا پس از رخداد زلزله و با مراجعه به محل اطلاعات موجود در آن قابل برداشت و تحليل بود - و هست-.
بر اساس اين تجربه اميد مي رود كه بالاخره از ايده هايي نظير احداث سامانه هشدار سريع زلزله براي بم و شهرهاي نظير آن حمايت شود. معمولا پس از طرح موضوع حمايت شفاهي مي شود ولي عزمي جدي تر لازم است تا چنين ايده هاي علمي بتواند با اجرا به كمك به مردم در هنگام حداقل بخشي از زلزله ها بيانجامد.
اين زلزله درس تلخي به ما داد كه همانا بي توجهي به موقعيت شهرهاي واقع بر رو يا در نزديكي گسلهاي فعال مثل بم - و شهرهاي نظير آن كه در ايران فراوان هستند - و گسترش شهر به سوي گسلهاي فعال مي تواند به پديد آمدن فجايعي نظير بم شود. به روان همه
جان باختگان زلزله بم درود مي فرستم .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home