وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, June 19, 2007

زلزله قم هيچ تاثيري در تخليه انرژي گسل‌هاي تهران ندارد

عصر دوشنبه اظهارات رسانه اي عجيبي از سوي بعضي از مخاطبان مصاحبه هاي راديو و تلويزيون صورت گرفت كه در جهت اطمينان بخشي بر اساس استدلال هاي غلط و غيركارشناسي بود. اگر مردم را با زبان ساده علمي توجيه كنيم و ضمنا مسائل طبيعي را نيز تشريح نمائيم، مردم نيز دجار استرس بيهوده و يا اطمينان بي دليل نخواهند شد. تلاش كردم تا در مصاحبه با ايسنا چنين استدلالهاي غلطي را تكذيب كنم و همزمان اطلاع رساني صحيح علمي به مردم - براي افزايش آگاهي و تلاش در جهت كاهش ريسك انجام دهم. بخشي از آن مطالب را در زير آورده ام.
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
رييس پژوهشكده‌ زلزله‌شناسي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله از ثبت بيش از 15 پس لرزه با بزرگي بيش از 5/1 و تعداد زيادي زمين‌لرزه با بزرگي كمتر در پي زمين‌لرزه عصر دوشنبه در منطقه قم توسط شبكه لرزه‌نگاري باند پهن پژوهشگاه خبر داد.
دكتر مهدي زارع با بيان اين مطلب به خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) همچنين با غيركارشناسي خواندن و رد برخي اظهارات درباره تاثير زمين‌لرزه قم در تخليه انرژي گسل‌هاي تهران، تاكيد كرد: اين زلزله هيچ ارتباطي با گسل‌هاي تهران ندارد و لذا هيچ تاثيري بر تخليه يا تحريك گسل‌هاي تهران ندارد.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به بزرگي اين زلزله احتمالا پس‌لرزه‌هاي آن در طول ساعات آينده( بامداد سه‌شنبه) نيز ادامه خواهد داشت كه احتمالا برخي از اين پس‌لرزه‌ها توسط ساكنان منطقه احساس خواهد شد.
دكتر زارع در عين حال تصريح كرد كه بزرگترين پس‌لرزه ثبت شده در منطقه، زمين‌لرزه ساعت 18 و 21 دقيقه و 52 ثانيه با بزرگي 6 / 3 در مقياس امواج دروني زمين بوده است.
وي درباره مشخصات زلزله‌ اخير نيز به ايسنا گفت: همانطور كه در گزارش مقدماتي اعلام شد اين زلزله با ساز و كار فشاري با مولفه امتداد لغز و از نظر تكتونيكي روي روندهاي شمال غربي، جنوب شرقي به وقوع پيوست.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home