وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, September 16, 2007

آيا اطلاع از وقوع زلزله قبل از وقوع آن امكان پذير است؟


هميشه بشر به دنبال پيش آگاهي از وقوع زلزله و ساير بلاياي طبيعي بوده است. چقدر زودتر؟ هر چه زودتر بهتر. انسانها هميشه دوست داشته اند تا حتي الامكان چند روز زودتر از وقوع يك زلزله مخرب در آينده خبر شوند- تا حتي الامكان از مكان خطر ناك دور شوند- ولي اين موضوع تا كنون تحقيق نيافته است.
بعضي اوقات با سنجشگرهاي ژئوفيزيكي آنومالي هايي در زمين ديده و ثبت مي شود كه بيشتر آنها را با دانش كنوني بشر نمي توان تفسير كرد يا دليل آنها را يافت. چنين ناهنجاري هائي پيش از رخداد زلزله را به احتمال وقوع آنها از پيش نمي توان منتسب نمود. ديده شدن بعضي از اين ناهنجاري ها به هيچ عنوان نشانگر توانائي كنوني بشر در پيش بيني زلزله نيست. هرگز چنين نگاه خوشبينانه - بعضا ساده انگارانه - از تغييرات در پارامترهاي فيزيكي قابل اندازه گيري را نمي توان بعد از اتفاق زلزله با وارسي مجدد در ركوردها، به عنوان توانمندي در پيشگوئي يا پيش يابي زلزله ها تفسير نمود.
بگذاريم دانشمندان با سرعت منطقي مسير دشوار پژوهش بر اساس روش علمي را بپيمايند، كما اينكه هم اكنون چنين حركتي در كشور ما در مراكز پژوهشي در حال انجام است. نگذاريم تا با هياهوي رسانه اي - در مورد پيشرفتهاي خارق العاده ولي هرگز رخ نداده!- همين تعداد علاقه مند به پژوهش و دانش نيز دلسرد شوند. اين نوع هيجان را مي توان به عنوان شادي زودگذر و غرور كاذب تلقي كرد ولي قطعا درمان دردهاي جامعه بشري با چنين روش هاي غير علمي يافته نمي شود.
هم اکنون تلاشهای مهمی در کشور برای ساماندهی سامانه های هشدار سریع زلزله در حال انجام است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home