وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, June 28, 2008

فوتبال ملتهاي اروپا : درس برخواستن و احترام


در بازيهاي ملتهاي اروپا با باخت روسيه به اسپانيا در نيمه نهايي فويبال يورو ۲۰۰۸ در صحنه آخر پخش تلويزيوني صحنه اي بود كه مورد توجه مجري تلوزيون شبكه۳ آقاي جاوداني هم قرار گرفت و به نيكي از آن ياد كرد. آن صحنه ايستادن گاس هيدينگ در كنار تونل هدايت بازكنان به رختكن و كفتن تبريك به بازكنان پيروز اسپانيا - تيم رقيب تيم خودش، روسيه- بود. گاس هيديگ مربي حرفه اي است و چندين دوره جام ملتهاي اروپا و جام جهاني مربي گري تيمهاي ملي مختلف از هلند تا كره و روسيه را به عهده داشته است. او رسم حرفه اي گري را به خوبي مي داند و با احترام گذاشتن به رقيب پيروز رفتاري نشان مي دهد كه در فرهنگ سنتي و باستاني ما به منش پهلواني تعبير مي شود.
از سوي ديگر قرائت بيانيه هاي ضد نژادپرستي در ابتداي بازيهاي نيمه نهايي از سوي كاپيتانهاي تيمهاي حاضر در اين مرحله - هر كدام به زبان ملي خودشان - حركتي فرهنگي با احترام به شاخصهاي بالاي انساني و با ابراز مخالفت با پديده زشت و ضد انساني نژاد پرستي است. ضمنا تا آنجا كه من ديدم هرگز بازيكنان به رقيب و داور و تماشاگران بي احترامي و رفتار خشن نكردند. تا انجا كه تصاوير تلويزيوني نشان داد مربيان تيمها نيز رفتاري انساني و شايسته از خود نشان دادند.
از سوي ديگر تيم هايي كه تا مرحله نيمه نهايي خوب بالا آمدند ولي به بازي را واگذار كرده و حذف شدند- به ويژه تركيه - قابليت بالاي برخواستن و نااميد نشدن و حركت از نو و حفظ اميد و جنگندگي را نشان دادند. درسهاي يورو ۲۰۰۸ فقط درسهاي فني و ورزشي فوتبال نبود. مرور درسهاي يورو۲۰۰۸ از بعد فرهنگي-اجتماعي لازم است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home