وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, October 29, 2008

بسياري از زلزله‌ها قابل پيش يابي است

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۰۸/۰۸/۸۷‬
علمي آموزشي. همايش . پيش يابي . زلزله معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله گفت: با استفاده از پيش نشانگرها مي‌توان بسياري از زلزله‌ها را پيش يابي كرد.
دكتر مهدي زارع روز چهارشنبه در حاشيه نخستين همايش پيش يابي زلزله در پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در جمع خبرنگاران افزود: برخي از زلزله‌ها داراي پيش نشانگرهايي هستند كه اگر به آنها توجه شود وقوع زلزله قابل پيش يابي خواهد بود.
وي اظهار داشت: از سده بيستم تاكنون ‪ ۱۲‬زلزله در ايران به ثبت رسيده كه داراي پيش نشانگرهايي مانند لرزه خیزی پیش رخداد، تغييرات در هوا ، زمين و ناهنجاري در رفتار حيوانات بوده است كه در گزارشها آن آمده است.
اين كارشناس گفت: گزارشها نشان مي‌دهد بعضي از زلزله‌ها كه داراي پيش نشانگرهاي واضحي هستند قابل پيش يابي هستند.
وي ادامه داد: به عنوان مثال زلزله بم پيش نشانگر لرزه ای داشته است که مردم نیز از رخداد آن مطلع شده اند، بنابراين آگاهی از وجود پیشنشانگر لرزه ای نيازمند مطالعه خاصي نبوده است. اما برخي از زلزله‌ها بر اساس دانسته های موجود پيش نشانگر نداشته اند كه در مورد آنها تعیین رخداد پیشنشانگرها نيازمند تشخيص الگو است. .
زارع اظهار داشت: من معتقدم بسياري از زمين لرزه‌هايي كه الگوهاي پيش نشانگر دارند قابل پيش يابي خواهند بود.
دانشيار زلزله شناسي و مهندسي زلزله از ارايه پيشنهادي مبني بر استفاده از فناوري نانو بر روي نانو لرزه ها، به وزارت علوم و معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري خبر داد.
وي با اشاره به اينكه زمين لرزه‌هاي حاوی ارتعاشاتی در اندازه نانو هستند که به آنها نانو زمینلرزه می گویند ،گفت: اين سيستم نيازمند سنسورهاي بسيار حساسي است تا ارتعاشات زمين را ولو بسيار كوچك ثبت كند.
معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله، پيشنهاد براورد اوليه هزینه از سوی پژوهشگاه براي ساماندهی طراحی و ساخت سنسورهی نانو زمینلرزه ها در داخل کشور را حدود يك ميليارد تومان بيان كرد.
وي تاكيد كرد: با سنسورهاي نانو زمين لرزه‌اي مي‌توان يك نوآوري جديد در ثبت و تحليل داده‌هاي لرزه‌اي به دست آورد.
معاون پژوهشي و فناوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در خصوص سامانه‌هاي هوشمند گفت: استفاده از سامانه‌هاي هوشمند نيازمند دسترسي به داده‌هاي سامان يافته است كه با استفاده از روش داده ورزي داده هاي زمين امكان پذير است.
وي افزود: در اين روش ابتدا داده‌ها را بطور دقيق ساماندهي مي‌كنند تا بتوان از آن، الگوهاي رخداد زلزله‌هاي بعدي را بيرون كشيد و سپس تحليل كرد.
زارع از راه اندازي شبكه محلي در منطقه بندرعباس و گسل زاگرس خبر داد و افزود: با نصب اين شبكه‌ها و ثبت زلزله‌هاي كوچك مي‌توان ثبت داده‌ها و تهیه کاتاگوهای دقیق از زلزله های محلی را دنبال نمود..
اين كارشناس با بيان اينكه در صورت فعال شدن گسل‌هاي نزديك تهران زمان كوتاهي -در حد چند ثانیه- برای ارائه هشدار برای فعال کردن سامانه های ایمنی شهری دراختيار خواهيم داشت، راه اندازي سامانه‌هاي هشدار پيش هنگام و واكنش سريع در تهران را مطرح كرد.
وي گفت: اين سامانه‌ها براي هشدار پيش هنگام در برخي كشورها مانند تركيه در شهر استانبول و ژاپن در توكيو راه اندازي شده است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home