وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, December 07, 2008

گزارش ايسنا از زلزله امروز جنوب غرب بندرعباس - مصاحبه


تازه‌ترين اطلاعات زلزله‌شناختي اززلزله متوسط هرمزگان/
معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسي درگفت‌و‌گوباايسنا: رخدادزلزله‌هاي متعدددرمنطقه طي ساعات آينده محتمل است
سرويس: علمي 1387/09/17 12-07-2008 18:46:12 8709-11041: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
معاون پژوهشي و فن‌آوري پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با اشاره به اين كه زلزله عصر يكشنبه محدوده جنوب غرب بندرعباس به دليل عمق كم و كاهندگي سريع آن و دور بودن كانون زمين‌لرزه از مناطق پرجمعيت، خوشبختانه به نظر مي‌رسد خسارت چنداني نداشته است، با توجه به ويژگي‌هاي زلزله‌شناختي هرمزگان، تداوم پس‌لرزه‌ها را در منطقه محتمل دانست.
دكتر مهدي زارع در گفت‌و‌گو با خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) خاطرنشان كرد: كانون اين زمين‌لرزه كه بزرگي گشتاوري آن 6/5 ثبت شده، در نزديكي كانون زمين‌لرزه‌اي است كه 20 شهريورماه امسال به بزرگي حدود 6 در مقياس امواج دروني زمين حوالي گچين در جنوب غرب بندرعباس را لرزاند.
وي با اشاره به زمين‌لرزه آذرماه 84 قشم اظهار كرد: اين منطقه پهنه برخورد ساختاري بسيار مهمي است كه پتانسيل لرزه‌خيزي بسيار بالايي دارد.
زارع تصريح كرد: با توجه به بزرگي متوسط زلزله، شرايط زمين‌شناختي منطقه و عمق نسبتا كم كانون (حدود 15 كيلومتر)، اين زلزله كه پيش‌بيني مي‌شود مناطق نسبتا وسيعي را لرزانده باشد، سريعا كاهيده شده و خسارات چنداني به بار نياورده است.
رييس مركز ملي پيش‌بيني زلزله با بيان اين كه اين مركز دائما رخدادهاي لرزه‌يي كشور را پايش و با روش‌هاي مختلف، تحليل داده‌ها و برآوردهاي احتمالي تجمع‌ها و پهنه‌هاي پرخطر بعدي پيگيري مي‌شود، تصريح كرد: همچنان كه بارها تاكيد شده با توجه به پيچيدگي و غيرقابل پيش‌بيني بودن زمان دقيق زمين‌لرزه‌ها به هيچ وجه نمي‌توان با قطعيت درباره احتمال وقوع زمين‌لرزه‌ در هيچ منطقه‌اي اظهارنظر كرد، ولي با توجه به مشخصات زمين‌لرزه‌ها در منطقه كه معمولا فوج‌گونه است، رخداد زمين‌لرزه‌هاي ديگر با بزرگي متوسط يا با همين بزرگي و حتي بيشتر در منطقه محتمل است، همچنان كه پس از زمين‌لرزه ساعت 17 و 6 دقيقه عصر يكشنبه با بزرگي 6/5 پس لرزه‌هايي با بزرگي كمتر در اين منطقه ثبت شده است.
گفتني است، زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 6/5 در مقياس امواج دروني زمين ساعت 17 و 6 دقيقه و 21 ثانيه عصر يكشنبه حوالي درگهان در جنوب غرب بندرعباس را لرزاند.
به دنبال وقوع اين زلزله، اكبرپور،‌ معاون هماهنگ‌كننده‌ ستاد حوادث غيرمترقبه‌ كشور در گفت‌و‌گو با ايسنا تاكيد كرد: تاكنون گزارشي از خسارت‌هاي احتمالي بر اثر وقوع اين حادثه اعلام نشده است.
وي افزود: مسوولان ستاد حوادث استان نيز در حال حاضر در حال بازبيني روستاهاي منطقه‌ي حادثه‌ديده هستند و تاكنون درباره‌ خسارت به تاسيسات زيربنايي استان نيز گزارشي داده نشده است.
ياسر حزباوي ـ مديركل ستاد حوادث غيرمترقبه استان هرمزگان ـ نيز اعلام كرد: در آمادگي كامل به سر مي‌بريم و اكيپ‌هاي امداد و نجات شهرستان قشم، بلافاصله به مناطقي كه احتمال وقوع زلزله در آنجا وجود داشت، اعزام شدند.
رييس دانشگاه علوم پزشكي هرمزگان هم با اعلام مراجعه دو مصدوم زلزله از روستاي زينبيه قشم به مراكز درماني، از آماده‌باش مراكز اورژانس در فين، بندر خمير و درگهان خبر داد.
دكتر فرشيد عابدي در گفت‌وگو با ايسنا، اظهار كرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله، گزارش مركز ژئوفيزيك دانشگاه تهران، مراكز اورژانس و مراكز درماني در شهرهاي فين، بندر خمير و درگهان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
وي افزود: تاكنون دو مصدوم از روستاي زينبيه‌ قشم به مراكز درماني مراجعه كرده كه حال عمومي آن‌ها مناسب است.
دكتر عابدي خاطر نشان كرد: پس از وقوع زلزله، ستاد بحران در مركز فوريت‌هاي پزشكي استان تشكيل شد، تا در صورت نياز، تيم‌هاي پزشكي و امداد به محل‌هاي حادثه اعزام شوند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home