وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, February 02, 2009

رده بندي دانشگاههاي ايران از ديد سايت وبومتريكس

در سایت وبومتریکس رده بندی بیست و هشت دانشگاه اول ایران آمده است. طبق آخرین رده بندی در سال ۲۰۰۸ به ترتیب دانشگاههای تهران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تهران، شریف و پژوهشگاه دانشهای بنیادی، به ترتیب پنج مرکز آکادمیک برتر ایران رده بندی شده اند. حضور پژوهشگاه دانشهای بنیادی در رده پنجم به دلیل اهمیت آن در تولید دانش، و جایگاه بالاتر آن نسبت به دانشگاههای فردوسی، امیرکبیر (پلی تکنیک)، علم و صنعت، اصفهان و علوم پزشکی شیراز، موجب مباهات است. ضمنا دانشگاه تهران در رده ۹۹۰ دنیا واقع شده است.
از سوی دیگر
در رده بندی چهار هزار دانشگاه برتر دنیا، برترین دانشگاه دنیا، دانشگاه صنعتی ماساچوست آمریکاست و اولین دانشگاه آسیائی در رده بندی، دانشگاه توکیو ژاپن در رده ۵۲، سپس دانشگاه ملی تایوان در رده ۵۵ و دانشگاه پکن در رده ۱۱۷ دنیاست.
البته این رده بندی ها بر اساس یک سری شاخص انجام می شود. قطعا تولیدات علمی غیر انگلیسی زبان و عدم توجه به وب سایت به روز و قابلیت دسترسی به قسمتهای مختلف سایت اینترنتی دانشگاههای ما، از عواملی است که رده مراکز آکادمیک ما را در رده بندی های جهانی پائین می برد. ولی به هر حال توجه ما به وضع مان در رده بندی جهانی، تلاشی را برای استاندارد سازی توسعه علم است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home