وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, January 26, 2009

نقشه راه علم و فناوري و نكته هايي در راه عملياتي شد آن

براي داشتن نقشه راه براي توسعه علم و فناوري در ايران و عملياتي كردن آن لازم است، لازم است تا با عنايت به نكاتي در تكمبل نقشه علمي مي توانيم همفكري كنيم. اين موضوعي است كه مي خواهم دنباله دار به آن بپردازم:
۱-
در تهيه نقشه راه علمي، لازم است هدفهاي خود را شفاف كنيم. معمولا در چنين موضوعي لازم است هدفهايي شفاف، بلند پردازانه ولي معقول و با درنظر گرفتن پويايي و پيشرفت در طي زمان داشته باشيم.
۲-
در كشور ما ملاكهاي توسعه همه جانبه بايد براي برنامه پيشرفت كشور مد نظر باشد. توسعه پايدار و حفظ محيط زيست از الزامات حفظ و سلامت جامعه آينده ايران است.
۳-
برنامه توسعه به صورت اثبات گرايانه - پوزيتيويستي- به حاكم شدن معيار هايي صرفا كاربردي و ديدگاهي صرفا مهندسي در تهيه نقشه راه مي انجامد. اين در حالي است كه در دانشهاي گوناگون - از علوم انساني گرفته تا علوم پايه و مهندسي - بايد بر اساس ملاكهاي همان حوزه دانشي پيشرفت و مسير آن را طراحي كنيم.
۴-
تمدن آينده ما كه بايد بر اساس چنين نقشه راهي شكل بگيرد، هويتي ايراني - اسلامي (بر اساس معيارهايي فرهنگي و هويتي و وحدت ملي در ايران) بر اساس شناخت صحيح گذشته تاريخي كشور ما مبناي چنين تمدني خواهدبود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home