وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, March 29, 2009

اين تيم ملي مناسب براي بازيهاي بين المللي نيست

ديشب تيم ملي فوتبال ايران با مربي گري علي دائي ۲-۱ به عربستان در استاديوم آزادي باخت تا اميدهايش براي صعود به جام جهاني ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي كم رنگ شود. چرا كه از سه بازي باقي مانده، دو تا در زمين كره شمالي و كره جنوبي خواهد بود. تيم ما در چند بازي گذشته معمولا اولا گل زده و سپس گل مساوي - يا مثل ديشب دو گل براي باخت - خورده است. به نظرم اين چند نكته قابل ذكر است:
استقلال و سليقه سر مربي قابل احترام است ولي آنطور كه در رسانه ها منعكس مي شود و بر اساس داده هاي موجود از تمام توان موجود استفاده نشده است. در همين بازي ديشب بازيكناني مثل كريم باقري و علي كريمي از تيم ملي بيرون ماندند. به نظرم نوع رفتار علي دائي از عواملي بود كه چنين بازكنان ارزشمندي در جمع بازكنان ملي - حتي براي چند دقيقه يا چند ده دقيقه بحراني كه مثلا تيم عقب است و لازم است بازيكني كليدي نتيجه را به نفع ما عوض كند- حاضر نبودند. بعضي ها اين موضوع را به لجبازي سرمربي مربوط مي دانند.
مديريت تيم ملي فوتبال شامل مجموعه برنامه هاي اين تيم است. اگر چنين برنامه هايي به طور جدي و واقع بينانه تنظيم نشود، نمي توان انتظار زيادي داشت. برنامه ها شامل حريف تداركاتي تا زمان تمرين و برنامه و نقشه بازي و ... مسائل ديگري است كه من اطلاع تخصصي از آنها ندارم. با توجه به برگزاري ليگ قهرمانان آسيا احتمال دارد كه اين برنامه ها در مجموعه برنامه هاي تيم هاي باشگاهي ما به خوبي و درستي تنظيم نشده باشد. نقش مديريت در تربيت بدني و فدراسيون فوتبال در چنين موضوعي بسيار با اهميت است.
البته فوتبال با احتمال و شانس بسيار مرتبط است، ولي وقتي مثلا روند بازي دفاعي تيم اشكال دارد نمي توان همه مسائل عمده و اصلي را با احتمال و شانس رفع و رجوع نمود.
تيم هاي ديگر هم در حدود تيم ملي ايران امتياز-ولي بيشتر- دارند. ولي واقعيت آن است كه در همين و ضع موجود نيز امتياز هاي ما كمتر است، و طبيعتا شانس ما هم كمتر.
يك نكته را به خاط بسپاريم كه انصافا ديشب صداو سيما حمايت خوبي كرد و بخشي از جمع شدن صد هزار تماشاچي در استاديوم آزادي به همت راديو و تلوزيون ما رخ داد. در سوي ديگر نيز مردم بسيار همت كردند و استاديوم آزادي كاملا پر شد. البته بخشي از همين جمعيت در پي باخت تيم ملي به دادن شعار مختلف - عمدتا بر عليه مربي تيم ملي - پرداختند.
در هر حالت، اين نوع بازي كه ما ديشب از تيم ملي ديدم مناسب بازيهاي بين المللي نيست. اگر حركت تيمي بخواهد اينطوري باشد، اصلا در سطح همين تيم هاي آسيايي هم جايگاه مناسبي در ميان تيم هاي قدر نخواهيم داشت، چه برسد به جام جهاني.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home