وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, April 21, 2009

ابرها و نقش آنها در پيش بيني زلزله - نيوساينتيست

امروز خبري را در سايتها ديدم كه از نشريه نيوساينتيت نقل قول و ترجمه شده بود مبني بر پيش بيني زلزله اي متوسط با استفاده از ابرها در جنوب ايران براي نيمه اردي بهشت. صحبتي با ايسنا در اين مورد داشتم و توضيحاتي دادم كه در زير مي آورم. ولي نكته اي كه مي خواهم اضافه كنم كه چندان در گزارش ايسنا نيامده، اين است كه اساسا پيش بيني زلزله اي متوسط پيش بيني مهم به ويژه براي يك ناحيه بسيار لرزه خيز نظير جنوب ايران
- زاگرس با اشاره به منطقه اي به اين گستردگي -نيست
درپي ادعاي پيش‌بيني زلزله درايران ازسوي چيني‌ها
دكترزارع: پيش‌بيني زلزله متوسط درجنوب كشورارزش علمي ندارد هرسال حدود10زمين‌لرزه متوسط دراين منطقه رخ مي‌دهد
سرويس: علمي 1388/02/01 04-21-2009 16:01:50 8802-00552: كد خبر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران سرويس: علمي
در پي ادعاي پيش‌بيني وقوع يك زلزله با بزرگي متوسط (حدود 5تا 6 ريشتر) در جنوب ايران در نيمه ارديبهشت ماه جاري از سوي يك پژوهشگر چيني كه در مجله نيوساينتيست منتشر شده، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي با اشاره به اين كه سالانه به طور متوسط حدود 10 زلزله با چنين بزرگي در جنوب كشور رخ مي‌دهد، چنين پيش‌بيني‌اي را فاقد ارزش علمي خواند.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مجله نيوساينتيست در شماره اخير خود گزارشي را به نقل از يك محقق چيني به نام «گوانمنگ گو» منتشر كرده كه در آن ادعا شده وي و گروهش در دانشگاه نانجينگ در استان جينگساو (يكي از استان‌هاي شرقي چين) به تازگي ابرهايي غيرعادي را در بالاي ايران ديده‌اند. آنها پيش‌بيني كرده‌اند كه زلزله‌اي 5 تا 6 ريشتر در اواسط ماه ارديبهشت در جنوب ايران اتفاق مي‌افتد.
طبق گفته‌هاي گو، پيش از زلزله، ابتدا فشار به سنگ‌ها و صخره‌ها افزايش مي‌يابد كه نشانه‌هايي از آن را مي‌توان در عكس‌هاي ماهواره‌اي مشاهده كرد.
به ادعاي وي، در اين روش پيش‌بيني زلزله، تنها محل و شدت زلزله مشخص مي‌شود، ولي تشخيص اينكه در چه تاريخي انجام مي‌شود، بسيار سخت است.
اين اولين بار نيست كه چيني‌ها مدعي پيش‌بيني زلزله در ايران لرزه‌خيز مي‌شوند. خرداد ماه 1383 هم يك زلزله‌شناس ديگري چيني به نام دكتر
Zhonghao Shou
مدعي پيش‌بيني زلزله‌اي شديد در تهران با استفاده از تصاوير ماهواره‌يي ابرهاي لرزه‌يي شده بود كه علي رغم جنجال‌هاي خبري و البته بي اعتنايي جامعه علمي كشور، خيلي زود بي‌اساس بودن آن اثبات شد.
در پي طرح ادعاي اخير، دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ايسنا با بيان اين كه با توجه به لرزه‌خيزي منطقه جنوب ايران و ارتفاعات زاگرس كه هر ساله به طور متوسط حدود 10 زلزله با بزرگي حدود 5 تا 6 در مقياس امواج دروني زمين در اين منطقه به وقوع مي‌پيوندد، اين پيش‌بيني ارزش تاييد يا تكذيب ندارد، گفت: از طرف ديگر روش بررسي ابرهاي لرزه‌يي كه مبناي اين پيش‌بيني است، مورد تاييد مجامع علمي بين‌المللي نيست.
وي گفت: اساس نظريه ابرهاي لرزه‌يي مبتني بر نوسانات الكترومغناطيسي و خروج گاز دي اكسيد كربن از زمين در آستانه وقوع زمين‌لرزه و شكل‌گيري ابرهايي خاص است.
دكتر زارع در عين حال از تغييرات آبهاي زير زميني و گاز رادون به عنوان دو پيش‌نشانگر مورد تاييد مجامع علمي ياد كرد و پيش‌بيني زلزله اخير در آكويلا ايتاليا با بزرگاي3/6 در مقياس امواج دروني از سوي يك دانشمند ايتاليايي را نشانگر قابليت استفاده از تغييرات طبيعي - در اين مورد، تغييرات گاز رادن - به عنوان راهي براي پيش‌بيني علمي زلزله خواند.
انتهاي پيام

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

خبر در وبلاگ نیوساینتیست منتشر شده بود نه در پایگاه اصلی

2:42 PM  

Post a Comment

<< Home