وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Sunday, May 03, 2009

چگونه داده هاي غلط به هراس مردم مي انجامد


حدود دو هفته قبل از ايجاد حالت هراس در مردم صوفيه به دليل يك اعلان غلط پيش گويي زلزله - به نقل از خبرگزاري هاي داخلي - يادداشتي داشتم. در طي هفته گذشته نيز ظاهرا اين اطلاع رساني غلط به صورت رواج شايعه موجب هراس مردم كرمان شد. در گفتگويي راديويي در روز سه شنبه گذشته با راديو مركز كرمان در حدود هشت دقيقه براي مردم كرمان توضيح دادم كه چيزي كه به عنوان پيش گويي و يا پيش بيني زلزله در كرمان در پايان هفته قبل شايع شده هيچ پايه علمي ندارد. البته ظاهرا صحبتها و توضيحات من اثري نداشت! چون چند نفر از دانشجويان از كرمان در طي روزهاي گذشته خبر دادند كه مثلا در ساعتهاي مختلف بين مردم شايع شده بود كه در ساعت خاصي زلزله مي آيد. طبيعي است كه اين نوع ادعاها هيچ پايه اي نداشته و كسي كه كوچكترين دانسته اي از مباني رخداد زمينلرزه ها داشته باشد، به خوبي درمي يابد كه حتي در پيشرفته ترين لابوراتوارهاي زمينلرزه شناسي جهان چنين نوعي از پيش بيني به صورت بيان ساعت رخداد زلزله مطرح نيست.
البته انتظار آن است كه آنها كه به عنوان استاد دانشگاه نيز جهت توضيح شرايط براي مردم در چنين مواقعي در رسانه ها - به ويژه ذاديو و تلوزيون - ظاهر مي شوند، به گونه اي دو پهلو سخن نگويند كه به طور غير مستقيم به افزايش هراس در مردم بيانجامد. اينه كه استان كرمان و بسياري ديگر از نواحي ديگر ايران مناطقي لرزه خيز هستند كه قبلا در آنها زمينلرزه هاي مخرب رخ داده است، اصلا و ابدا پايه اي باشد براي هشدارهاي نا به هنگام براي مراقبت هاي ويژه در اين محدوده زماني كه مردم بي دليل تحت شايعات غلط قرارگرفته اند.
.

1 Comments:

Anonymous حسام الدینر said...

درود بر شما دکتر
من روز 1 شنبه بم بودم. به این دلیل که ما از ادم خارج از استان بودیم هرجا تو بم و بروات و کرمان می نشستیم درباره این اطلاعیه رادیو که شاید زلزله‌ای بیاید از ما هم سوال می کردند. جو روانی بدی بود به خصوص در بم که ادمها دیگر دارن کم کم بی خیال ایمنی در ساخت و ساز می شوند
به نظر من ما باید سیستم های هشدار اولیه مان را یک دست کنیم و قابل اعتماد
از دستگاه دکتر فاطمی عقدا خبری دارید شما؟؟؟؟؟؟

9:09 AM  

Post a Comment

<< Home