وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, December 17, 2009

مصاحبه در حاشيه مراسم بيستمين سال تاسيس پژوهشگاه

چهارشنبه صبح با ايسنا در حاشيه مراسم بيستمين سال تاسيس پژوهشگاه گفتگويي داشتم كه در زير متن آن را - با كمي ويراش - مي آورم:


معاون پژوهشي پژوهشگاه زلزله‌شناسي خبر داد:
پوشش كامل لرزه‌يي فلات ايران با شبكه لرزه‌نگاري پژوهشگاه
استفاده ازاطلاعات ماهواره‌ دررصدفعاليت‌هاي لرزه‌يي ايران سرويس: علمي
1388/09/25
12-16-2009
18:53:03
8809-06440: كد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي


معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله گفت: دستگاه لرزه‌نگاري در ايران ساخته شده اما استاندارد و كيفيت شبكه‌هاي لرزه‌نگاري هم از اهميت بالايي برخوردار است كه حسگر هاي دستگاههاي ساخته شده در ايران هنوز به استاندارد مطلوب در سطح بين المللي نرسيده‌اند.


به گزارش خبرنگار « پژوهشي » خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مهدي زارع كه در حاشيه مراسم بيستمين سالگرد تاسيس پژوهشگاه با خبرنگاران سخن مي‌گفت در عين حال تصريح كرد: پژوهشگاه با بهره‌گيري از 24 ايستگاه لرزه‌نگاري كل سطح فلات ايران را به صورت online و زنده رصد مي‌كند و اين خود نيز نشان مي‌دهد كه ايران در سطح خوبي نسبت به ديگر كشورهاي منطقه قرار دارد.


وي درخصوص فن‌آوري‌هاي نوين مورد استفاده در مهندسي زلزله خاطرنشان كرد: كشور ما در وضعيت نسبتا مناسبي قرار دارد اما در استفاده از برخي فناوري هاي پيشرفته كه ايجاد كننده آنها نيستيم، با توجه به تحريم ها محدوديت داريم. البته با استفاده و رصد تمام اطلاعات و داده‌هاي ماهواره‌يي براي برنامه هاي پژوهشي كاهش ريسك هستيم.


معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله در رابطه با فعاليت‌هاي پژوهشي انجام شده در رابطه با زلزله اظهار كرد: مساله مهمي كه در توسعه شهري وجود دارد كه در حال حاضر بيشتر به افزايش خطرپذيري و ريسك در شهرها مي انجامد. در توسعه شهري عوامل مختلف اقتصادي، سياسي و اجتماعي وجود دارد كه ريسك و خطرپذيري هم يكي از اين عوامل است كه بايد در راس اين معيارها براي توسعه شهرها قرار گيرد.


وي در پايان گفت: نتايج فعاليت‌هاي پژوهشي ما در آيين‌نامه‌هايي چون آيين‌نامه 2800 ايران كه هر پنج ساله اصلاح مي‌شود به كار گرفته مي‌شود. عملياتي و اجرايي كردن چنين دستورالعملهايي در سطح ملي در دراز مدت امكان پذير است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home