وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, November 24, 2009

سمینار زلزله پادانگ در پژوهشگاه

امروز بعد از ظهر سمینار زلزله پادانگ – 30 سپامبر 2009- سوماترا، اندونزی – با بزرگای 7.6- در سالن همایش پژوهشگاه با حضور علاقه مندان برگزار شد. در این سمینار نتلیج بازدید شناسایی از منطقه زلزله زده پادانگ که در طی روزهای بیست تا بیست و هفت آبانماه گذشته از سوی پژوهشگاه انجام دادیم، ارائه شد. ابتدا من در مورد معرفی رویداد زلزله پادانگ و ویژگیهای زلزله شناختی آن صحبت کردم . این زلزله در اثر جنبایی یک روند فرعی در پهنه فرورانش سوماترا در ژرفای حدود 80 کیلومتری و در فاصله سطحی حدود 70 کیلومتری غرب ساحل پادانگ، در غرب جزیره سوماترای اندونزی ، رخ داد. به نظر می رسد که علارغم بزرگای آن که در محدوده زلزله های اصلی قرار می گیرد، ولی ژرفای زیاد و فاصله کانونی حدود یکصد کیلومتری از نزدیکترین محدوده های مسکونی موجب محدود ماندن خسارتها گردید. به هر حال به دلیل اثرهای ساختگاه، به نظر می رسد که خسارتهای شدیدی در پادانگ به دلیل تشدید در اثر قرارگیری شهر بر روی نهشته های ساحلی و خاکهای نرم ایجاد شده باشد.

در این زلزله سونامی رخ نداد ولی سامانه هشدار سونامی اندونری بلافاصله هشدار لازم را در مورد یک سونامی احتمالی ارسال داشت .

پس از من دکتر حق شناس در مورد ویژگیهای ژئوتکنیکی و به ویژه مشخصات زمینلغزشهای این زمینلرزه در منطقه تاندیکت در شمال پادانگ پرداخت ، رویدادی که حدود یک سوم از تلفات 1100 نفری آن به مدفون شدن اهالی سه روستا زیر نهشته های جابه جا شده در اثر زمینلغزش مرتبط بود. در نهایت نیز دکتر کلانتری در مورد انواع خرابی های حاصله ، و آسیبهای سازه ها و ساختمانها مطالب خود را ارائه نمود. قرار است تا خلاصه این مطالب را به سرعت برای قرار گرفتن روی وب سایت پژوهشگاه آماده کنیم، و در نهایت مطالب مربوط به این بازدید شناسایی به صورت یک گزارش کامل توسط پژوهشگاه منتشر شود.


از ویژگیهای این زلزله که در حدود 5 بعداز ظهر به وقت محلی رخ داد ، تلفات در میان کودکان مدارس منطقه به دلیل خرابی مدارس، تخریب بعضی از بیمارستانها به ویژه در پادانگ و در نهایت، امداد و حمایت بین المللی بویژه از سوی کشورهای چین، ایتالیا، ترکیه ، آمریکا و ژاپن بود. کمکهای بین المللی فنی به اندونزی به ویژه در توسعه سامانه های هشدار پیش هنگام سونامی در این کشور و در سطح منطقه پیرامون اقیانوس هند بسیار موثر بوده است. هم اکنون در اندونزی 180 ایستگاه لرزه نگاری باند پهن وجود دارد. این مساله به ویژه با توجه به لرزه خیزی بالا در محدوده این کشور و رخداد حدود بیست درصد از زلزله های سالانه جهان در این کشور حائز اهمیت فراوان است.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home