وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, January 11, 2010

ترویج علم و توسعه فناوری اطلاعات - بخش3

1- اینترنت : پوشش و گستردگی استفاده :
ضریب نفوذ اینترنت در ایران در حدود بیش از 30% گزارش شده است، و البته با توجه اینکه در حال حاضر بیش از 3 میلیون ششصد هزار دانشجو در ایران وجود دارد، می تواند زمینه مناسب استفاده از آی.تی برای فرهنگ توسعه علمی و ترویج و همگانی کردن علم در ایران باشد. از سوی دیگر در همه کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما هنوز مشکلات زیر ساختی در استفاده از آی.تی. وجود دارد (مشکل و محدودیت در استفاده از اینترنت بی سیم، کمبود کامپیوتر ارزان و قابل دسترس برای همگان و همزمان کمبود کافی نت ها در شهرها و روستاهای ایران) .

2- استفاده از ایترنت در روستاها و شهرهای کوچک :
همچنان تا آینده ای غیر قابل پیش بینی در حال حاضر، ایجاد کتابخانه ها و مرکزهای فرهنگی عمومی که محصولات فرهنگی مدرن و به روز در آنها در دسترس همگان باشد در شهرها و روستاهای ایران آرزویی دستنیافنی یا دور تلقی می شود. از سوی دیگر وجود نسل جوان و بالنده که نیازهای خود را از طریق آخرین فناوری های در دسترس جستجو می کند، استفاده از اینترنت می تواند راهی برای انتقال اطلاعات و دانسته های علمی و برقراری ارتباط با ساکنان مناطق دور دست باشد.

3- اینترنت به عنوان رسانه تعاملی و امکان مخاطب برای ابراز نظر
در رسانه های مدرن تعاملی بودن و فراهم آوردن امکان اظهار نظر برای مخاطب بسیار مهم
است. در فضای مجازی، امکان ثبت نقد و نظر -
comment-
برای مخاطبان و همچنین نظرهای متوالی کاربران و مخاطبان مختلف وجود دارد و نکته جالب آن است که در بسیاری از مواقع مطالبی که مخاطبان به عنوان نقد و اظهار نظر در پای مطلب یا خبری در یک سایت خبری، یا وبلاگ می نویسند، گاهی جالب تر از اصل مطلب یا یادداشت خبری یا بلاگ است! موضوع دیگر بررسی میزان مخاطب از طریق بررسی تعداد مراجعان به یک یادداشت در اینترنت، ویا میزان نقدهای نوشته شده در پای هر مطلب یا خبر است.

4- به روز بودن و پرداختن آنی به مطالبی که در زندگی مطرح می شود
در زمانه ای که مطالب علمی در اینترنت به روز و به صورت زنده اطلاع رسانی می شود، انتشار اطلاعات علمی به صورت صرفا چاپی موجب دوری از مطالب به روز شونده و جدید و انقطاع اطلاع رسانی است. دسترسی هر روزه و در ساعات مختلف روز به اینترنت می تواند به عنوان مجرای آموزش علم و فناوری و فراهم کردن پاسخ به سوالات مردم در مورد مسائل مختلف عمل کند. یک تحقیق در اینترنت نشان می دهد که توجه مردم در مناطق سانحه دیده – در سوانحی طبیعی مانند زلزله و سیل – برای جستجو در مورد اصل، ماهیت و اهمیت موضوع در هنگام وقوع سانحه به صورت جستجوی واژه مربوطه در اینترنت – در سایت گوگل – ناگهان افزایش می یابد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home