وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, January 05, 2010

ترويج علم و توسعه فناوري اطلاعات -بخش 1

امروزه فناوری اطلاعات در جلوه های مختلف خود – به ویژه از طریق اینترنت - به ترویج علم کمک می کند. از آنجایی که وظیفه اصلی هر رسانه طرح مساله – ونه حل آن – است، اینترنت به عنوان رسانه می تواند نقش موثری در توسعه علمی کشور از طریق ترویج و همگانی کردن علم و فناوری در کشوری در حال توسعه همچون کشور ما با طرح مسائل علمی بازی کند.

- آیا همگانی کردن علم و فناوری امکان پذیر و لازم است؟

سوال مهم آن است که آیا همگانی علم امکان پذیر و اساسا لازم است. واقعیت آن است که در جامعه مدرن علم مربوط و متعلق به همه مردم است. علمی که صرفا مربوط به طبقه نخبگان -در دو سده گذشته- و طبقه اشراف – در دنیای کهن – بوده الزاما به درد عموم مردم نمی خورد. آن نوع علم، محرمانه، محدود، خاص و مربوط به طبقه و قشر خاصی از مردم است. از سوی دیگر برای ترویج علم، لازم است تا با راهبرد مناسب و وجود یک برنامه عملیاتی
- Action plan -
عمل شود. چنین برنامه عملیاتی در سال 2002 از سوی اتحادیه اروپا برای کشورهای عضو این اتحادیه با عنوان "علم و جامعه
science and society "
ارائه شده است. یک نظر سنجی در کشورهای اتحادیه اروپا نشان می دهد که موضوعات عمومی مورد توجه مردم در کشورهای این اتحادیه به ترتیب 45% علم و فناوری، 41% سیاست و 37% اقتصاد بوده است. این موضوع، موفقیت برنامه های همگانی کردن علم و فناوری را در بخشی – عمدتا توسعه یافته - از دنیا را نشان می دهد. در کشورهای در حال توسعه – نظیر کشور ما – این همگانی کردن امروزه لازم و در آینده بیشتر مورد نیاز خواهد بود. این مساله به ویژه از دیدگاه توسعه پایدار برای این کشورها اهمیت دارد.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home