وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, May 17, 2010

پایان نمایشگاه کتاب تهران

شنبه گذشته نمایشگاه کتاب بیست و سوم تهران در مصلای تهران پایان یافت. در مدت ده روز نمایشگاه در مصلای بزرگ تهران که در حال ساخت است برگزار شد و البته همه، از برگزار کنندگان تا شرکت کنندگان اظهار می کردند که این مکان با وضع در حال ساختی که این روز ها دارد مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب با این تعداد بازدید کننده نیست، چرا که اسال فضا حتی از پارسال هم کمتر بود.

به هر حال هر گاه - روز های وسط هفته یا پنج شنبه و جمعه - که به نمایشگاه سر زدم، آن را پر از جمعیت دیدم. از نظر علاقه مردم به آمدن به نمایشگاه به باور من می توان نظر های مختلفی داشت. همانطور که بعضی از منتقدین گفتند، بعضی دلیل را برای بعضی از مردم رفتن به تفریگاه و گشت و گذار دانستند، یا بعضی دیگر بسیاری از بازدید کنندگان را در جستجوی کتاب کنکور دیدند و... ولی من فکر می کنم که همین حضور و شلوغی نمایشگاه از دید اقتصادی برای ناشران و توزیع کنندگان و از همه مهمتر برای تولید کنندگان محصولات فرهنگی - نویسندگان، مترجمان و ... - بسیار مهم است. به هر حال یکی از راههای فروش کتابها و محصولات فرهنگی همین نمایشگاه و به ویژه شلوغی آن است. از طرف دیگر حتی اگر عده ای محل نمایشگاه برای گشت و گذار هم انتخاب کنند خیلی هم بد نیست چرا که از دل همین گشتن و سر زدن به غرفه ها می توان امید داشت تا درصدی از همین گردشگران نیز به کتاب علاقه مند شوند. اگر بعضی برای تهیه کتاب کنکور هم به نمایشگاه بیایند، البته مناسب نیست که کتاب کنکور را نیز در همین فضا عرضه شود ولی تا روزی که کتاب کنکور نمایشگاه اختصاصی و یا دائمی نداشته باشد، این علاقه مندان به کتاب کنکور -و موفقیت در کنکور- را نیز به عنوان جمعیت بازدید کننده اضافه بر سازمان باید در نظر گرفت.

یک کار مهم ، البته، آن است که مثل تمام سالنها -نمایشگاههای - کتاب دردنیا، غرفه های موضوعی داشته باشیم که در زمینه های گوناگون - مثلا تاریخ، فلسفه و ...- ناشران مختلف محصولات خود را عرضه کنند. به این ترتیب امکان مقایسه و سنجش درست تر کارهای گوناگون در یک موضوع فراهم خواهد شد. به هر حال فرصت خوبی بود، حیف که تمام شد! اگر به من باشد، دوست دارم این نمایشگاه در تمام ماههای سال برگزار شود!

از کارهای جالب در کنار نمایشگاه ، که بیشتر خاص مخاطب جدی تر کتاب و کتاب خوانی بود، برگزار جلسات میزگرد و کارگاه تخصصی بود که در سرای اهل قلم برگزار می شد. در یکی از این میزگزد ها در تاریخ جمعه 17-2-89 من نیزدعوت داشتم تا در پنل مربوط به مساله ترویج علم در ایران شرکت کنم. متخصصان دیگر حاضر در این بحث دکتر نوروزی چاکلی، دکتر حسن زاده و دکتر رضائی - هر سه دکترای کتابداری - بودند. به نظرم خانه کتاب ایران می تواند این میزگرد ها را در طی سال نیز دنبال کند چرا که استقبال به نسبت خوبی از آنها شده بود.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home