وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, July 02, 2010

در آستانه مرحله يك چهارم نهايي جام جهاني 2010

امروز بعد از ظهر دور يك چهام نهايي جام جهاني فوتبال ۲۰۱۰ آفريقاي جنوبي آغاز مي شود. در طي سه هفته گذشته اين مسابقات مورد توجه گروه زيادي از مردم به ويژه جوانان ايران و ديگر نقاط جهان بوده است. نكته هايي كه تاكنون مي توان از برگزاري مسابقات در سه هفته گذشته در آفريقاي جنوي از ديدگاه من خلاصه كرد - البته بر اساس آنچه ما در تلوزيون ديده ايم و در اخبار و اينترنت دنبال كرده ايم - عبارتند از:

- اين مسابقات در حالي از تلوزيون پخش شد كه از تجربه پخش مسابقات فوتبال اروپايي و جهاني در تلوزيون در سالهاي گذشته به باور من كمتر بهره اي گرفته شد. بسياري از گزارشگران - به جز عادل فردوسي پور و تا حدي مزدك ميرزايي - با كمترين مطالعه و آشنايي نسبت به تيمها، شرايط مسابقه و سابقه تاريخي دو تيم و.. پشت ميكروفون نشستند. بگذريم از آنكه هنوز تلفظ بسياري از نامهاي خارجي غلط است - اكثر نامهاي بازكنان فرانسه و ايتاليا و كلا كشورهاي لاتين كه تعداد زيادي از تيمهاي مهم حاضر در جام جهاني را شكل مي دهند با تلفظ هاي اشتباه در تلوزيون ادا مي شوند. در مورد نامهاي كره اي و ژاپني چون اطلاعي ندارم ، اظهار نظر نمي كنم ولي با وضعي كه در مورد تلفظ نامهاي لاتين مي بينم، ترديد دارم كه آن نامها هم به درستي ادا شوند! در تفسيرهاي بعد از بازي هم كارشناسان - به غير از دكتر صدر - اكثرا بر تاكتيك تيمي اشاره مي كنند كه به طور موجز و مختصر از سوي تلوزيون پحش كننده جام جهاني ارائه مي شود - مثلا سيستم بازي ۴-۲-۳-۱ يا ۴-۴-۲ و ... - ولي مشكلات تيمها بررسي نمي شود و اساسا بحث كيفي جانداري صورت نمي گيرد. بر عكس همه كارشناسان و اكثر گزارشگران نگران نتايج تيمهاي آسيايي هستند! مثل اينكه كار مهمتري براي ما ايراني ها جز اين نگراني -موفقيت تيمهايي مثل دو كره و ژاپن و استراليا و نيوزيلند- باقي نمانده! . ضمنا توجه كنيد كه امروز كارشناسي كه به برنامه دورخيز شبكه دو آمده بود و بازيكن سابق تيم ملي ما در جام جهاني ۷۸ آرژانتين بود دليل ضعف و حذف ايتاليا را كمبود بازيكن ايتاليايي مطرح در ليگ حرفه اي اين كشور -و فراواني بازكن خارجي-ناميد و گفت مثلا در باشگاه اينتر ميلان در حال حاضر فقط سه بازكن ايتاليايي وجود دارد كه هر سه ذخيره هستند! ولي با رجوع به سايت اين باشگاه مي توان فهميد كه در حال حاضر اين باشگاه شش بازيكن ايتاليايي دارد! . به اين مي گويند اوج به روز بودن و استدلال!. كم كم گوشه اي از دلايل عدم حضور موفقيت آميز فوتبال ما در سطح جهاني با اين كارشناسان - كه بيشتر از مربيان و مدرسان كنوني فوتبال ما هستند - مشخص مي شود.

- هواداري ايزاني ها از تيمهاي موجود در جام جهاني فوتبال به نظرم پديده جالب و پيچيده اي - همزمان!- است. تا آنجا كه به سبك بازي تيماي مختلف برمي گردد، درك مي كنم كه مثل يكي از سبك برزيل خوشش مي آيدد و ديگري (از جمله خودم!) از هلند. ولي اينكه يك ايراني مثلا طرفدار متعصب برزيل يا آلمان و ... باشد ، من معنيش را درك نمي كنم! به غير از هواداري از تيم ملي فوتبال ايران، كه به دلايل ملي منطقي است، هموطن من كه اصلا از مشخصات - فرهنگي و ورزشي - كشور ديگر اطلاع چنداني ندارد - و حتي ممكن است اطلاعات فني زيادي از تيم مورد نظر نداشته باشد (و اصلا در اين وادي ها هم نباشد!) چطور ممكن است كه -مثلا-يك ايتاليايي دو آتشه باشد؟! به هر حال در حد سرگرمي و تفريح اين موضوع را مي پذيريم و خيلي مته به خشخاش نمي گذاريم.

- در هيچيك از تحليل هاي پخش شده از شبكه سه و يا راديو ورزش - كه آن را كمتر شنيدم و فقط موقعي كه منزل نبودم ، به راديو ورزش گوش دادم - نديدم و نشنيدم كه كسي در اين مورد صحبت كرده باشد كه هر يك از تيمهاي حاضر در اين مسابقات - تا اين مرحله - چند بازيكن در سطح جهاني دارد؟ چند نفر از انها در سطح درجه يك دنيا بازي مي كنند؟ به بازكنان مهم همه تيمها اشاره شده ولي هيچ نگاه موشكافانه اي از سطح تيمها - اينكه در كلاس جهاني هستند يا نه؟ - نديديم. همه ما مي دانيم كه صرف انتخاب تيمي براي شركت در دور نهايي جام جهاني - به عنوان يكي از ۳۲ تيم - الزاما به معني سطح جهاني آن تيم نيست. اين را اضافه كنيد به اينكه به مراحل آماده سازي تيمها اشاره درستي نشد. در مورد اردوي گران قيمت تيم فرانسه در آفريقاي جنوبي بسيار صحبت شد ولي بحث نشد كه صرف اردوي گران قيمت نشان از مراحل درست آماده سازي و مديدريت تيم فرانسه -يا مثلا ايتاليا، كه هر دو در همان دور مقدماتي حذف شدند- هست يا نه؟ اصلا اين تيم ها صلاحيت برد داشتند كه نتوانستند حتي به يك برد برسند؟

- پنج شنبه شب- ۱۰ تيرماه- بحث جالبي در مورد دخالت فيفا در نتايج و ساماندهي شرايط قهرماني براي بعضي تيمها بين آقايان فردوسي پور و صدر - به عنوان مخالف اين بحث - و نصير زاده به عنوان طرح كننده موضوع، در گرفت . آقاي دكتر صدر معتقد بود كه تصور توطعه آميز از جام جهاني لذت فوتبال را از بين مي برد، ضمن اينكه بيان كرد كه به هر حال موضوعي كه گردش اقتصادي به اين بزرگي ايجاد كند، نمي تواند در تعيين ميزبان و جا به جا كردن سهميه ها بدون مساله و دخالت فيفا و اعمال نفوذ برگزار شود. من با نظر دكتر صدر موافقم.

- دست آخر آنكه فوتبال براي آينده بهتر كه شعار فيفا بود به خوبي از سوي دكتر صدر در برنامه هاي مختلف (از ديد اجتماعي) مورد تاكيد قرار گرفت ولي البته نقد كافي در اين مورد نشد كه به هر حال اين مسابقات شرايط اسف بار كشور ميزبان از نظر بسياري از استانداردهاي اوليه را نمي تواند بهبود چنداني ببخشد. از ورزشگاههاي مدرن ايجاد شده نمي توان در آينده استفاده درست و به صرفه اي در كشوري چون آفريقاي جنوبي نمود. به هر حال خوشحالم كه حداقل دكتر صدر و عادل فردوسي پور در برنامه يك جهان - بك جام حضور داشتند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home