وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Wednesday, January 19, 2011

زلزله 18 ژانویه 2011- با بزرگای 7.2 در بلوچستان پاکستان- گفتگو با ایسنا

جزئيات تازه از زلزله بزرگ پاكستان/
معاون پژوهشگاه زلزله‌شناسي خبر داد:
گسل‌هاي زلزله تاثيري بر گسل‌هاي منطقه‌ سيستان و بلوچستان ايران ندارد

سرويس: علمي - فناوري
1389/10/29
01-19-2011
13:21:32
8910-19930: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي - فناوري

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با تاكيد بر اين كه زلزله بزرگ شامگاه سه شنبه پاكستان با توجه به فاصله حدود 200 كيلومتري از مرزهاي ايران تاثيري بر گسل‌هاي استان‌ سيستان و بلوچستان ندارد، خاطرنشان كرد: زلزله 7.2 ريشتري پاكستان كه در عمق 70 تا 85 كيلومتري زمين رخ داده در تمام شهرهاي شرق استان سيستان و بلوچستان و تقريبا در تمام پاكستان و جنوب افغانستان احساس شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ساعت 23 و 53 دقيقه و 28 دقيقه شامگاه سه شنبه 28 دي ماه ( 1 و 23 دقيقه و 26 ثانيه بامداد چهارشنبه به وقت پاكستان) زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 7.2 در مقياس امواج دروني زمين در 43 كيلومتري شهر دالبندين در جنوب غربي پاکستان، 310 كيلومتري زاهدان 185 كيلومتري ده سو و 195 كيلومتري رودبار افغانستان به وقوع پيوست.

مختصات كانون اين زلزله كه در مناطقي از ايران، افغانستان و هند نيز احساس شده 28.9 درجه عرض شمالي و 64 درجه طول شرقي و عمق آن براساس اعلام مركز لرزه‌نگاري كشوري موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران، 101 و بنابر اعلام سازمان زمين‌شناسي آمريكا 84 كيلومتر گزارش شده است.

اين زلزله خوشبختانه به دليل عمق زياد و فاصله رومركز زلزله با مناطق پرجمعيت تلفات چنداني نداشته است.

دكتر مهدي زارع، معاون پژوهشي پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله درخصوص زلزله شامگاه سه شنبه پاكستان به خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: اين زلزله در ايالت بلوچستان و در فاصله حدود 200 كيلومتر از شهرهاي مرزي ايران در استان سيستان و بلوچستان به وقوع پيوسته است.

زارع خاطرنشان كرد: سازوكار اين زلزله امتداد لغز شمال شرق- جنوب غربي بوده است كه به نظر مي آيد حالت كششي داشته باشد، ‌كما اينكه از شب گذشته تاكنون پس لرزه هايي با بزرگاي 3 و 4 در مقياس ريشتر به ثبت رسيده است.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله‌شناسي و مهندسي زلزله با بيان اين كه رخداد اين زمين لرزه توسط ايستگاه‌هاي لرزه‌نگاري متعدد در كشورمان به ثبت رسيده است، اظهار كرد: در حال حاضر زلزله‌هايي با بزرگاي بيش از 7 در مقياس ريشتر در بيش از 300 ايستگاه لرزه‌نگاري دنيا به ثبت مي‌رسد.

زارع خاطرنشان كرد: شبكه ملي لرزه‌نگاري باند پهن پژوهشگاه نيز اطلاعات مربوط به زلزله را ثبت كرده كه اين اطلاعات به مراكز بين‌المللي كه براي تعيين دقيق محل زلزله‌ها از اطلاعات ايستگاه‌هاي ما كمك مي‌گيرند گزارش مي‌شود.

وي تاكيد كرد: كانون زلزله تا مرزهاي ايران 200 كيلومتر فاصله دارد لذا گسل‌هاي مربوط به اين زلزله تاثيري بر گسل‌هاي منطقه‌ سيستان و بلوچستان ايران ندارد و به هر حال رخداد اين زلزله بار ديگر نشان داد كه منطقه‌ بلوچستان در پاكستان تا چه اندازه فعال است.

معاون پژوهشي پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله در گفت‌و‌گو با ايسنا درباره امكانات و وضعيت لرزه‌نگاري پاكستان گفت: پاكستان در حال حاضر داراي 15 ايستگاه لرزه‌نگاري مي‌باشد كه پس از زلزله‌ي 2005 اطلاعات و امكانات‌شان را كه قديمي بود به روز كردند و در حال حاضر از سيستم‌هاي مدرني براي تشخيص زلزله‌ها استفاده مي‌كنند.

زارع درباره‌ي ارتباط علمي ايران با دانشگاه‌هاي پاكستان در زمينه‌ي زلزله گفت: در حال حاضر با دانشگاه قائد اسلام‌آباد و دانشگاه پيشاور تبادلات علمي در زمينه‌ زلزله‌ها داريم البته ولي از ديشب تا حالا كار خاصي در اين رابطه انجام نشده است.

بنابر اعلام دپارتمان حوادث غيرمترقبه پاكستان، اين زمين لرزه 30 ثانيه به طول انجاميد و در ايالات شمال هندوستان همچون «دهلي»، «راجستان » و «هاريانا» هم احساس شده است.

براساس آخرين گزارش‌ها در اين زلزله كه مركز آن در 320 كيلومتري جنوب‌غرب شهر «كويته» مركز ايالت «بلوچستان» بوده است، يك تن به دليل فرو ريختن ديوار جان خود را از دست داده است.همچنين مردم در نواحي مختلف پاكستان و هندوستان در پي لرزش‌ها از منازل و ساختمان‌ها به بيرون شتافتند تا جان خود را نجات دهند.

«عارف محمود»، رييس دپارتمان لرزه‌نگاري پاكستان در مصاحبه‌اي با شبكه خبري بي‌بي‌سي اعلام كرد: گزارش‌هايي از مناطق اطراف مركز زمين‌لرزه در دست است كه نشان از تخريب صد درصدي منازل دارد. با اين حال، تاكنون اطلاعاتي دقيق از شمار تلفات و خسارات در دست نيست.

به گزارش ايسنا، براساس گزارش دپارتمان حوادث غيرمترقبه پاكستان، تنها زمين لرزه مخرب اين كشور مربوط به هشتم اكتبر سال 2005 ميلادي، با بزرگي 7.6 ريشتر است كه در آن دست كم 80 هزار تن جان خود را از دست دادند. اين زمين لرزه در شمال‌غرب اين كشور به وقوع پيوست و بيش از سه ميليون بي‌خانمان بر جاي گذاشت.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home