وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Monday, May 23, 2005

مصاحبه با ایرنا در مورد پیشیابی زلزله در کالیفرنیا

امروز ایرنا مصاحبه ای با من داشت در مورد پیشیابی زلزله در آمریکا. چون متن آن بدون اصلاح مجدد من روی وب سایب ایرنا رفت، بنابراین آن را از ایت سایت کپی کرده و در زیر اصلاح شده آن را می آورم
رييس پژوهشكده‌زلزله،صحت علمي پيش يابي زلزله از
‪ بیست و چهار ساعت قبل را تاييد كرد
تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۳/۰۲
داخلي. علمي. زلزله.
"رييس پژوهشكده بين‌المللي زلزله شناسي" پيش بيني زلزله
‪ بیست و چهار ساعت قبل از وقوع در كاليفرنيا را "پيش يابي زمين
لرزه" دانست و گفت: آنچه در كاليفرنيا انجام شده برآورد شدت زمين لرزه به روش احتمالي و براساس داده هاي پايگاههاي لرزه خيزي منطقه كاليفرنيا بوده و از نظر علمي محاسبه خطر زلزله، به اين روش، صحت علمي دارد.
سازمان زمين شناسي آمريكا درروز هجدهم ماه مه، خبراز انتشار وب سايتي داد كه احتمال زمين لرزه در ايالت لرزه خيز "كاليفرنيا" آمريكا را طي‪ بیست و چهار ساعت آينده بر روي نقشه در اختيار عموم قرار مي‌دهد.
اين نقشه هر ساعت و بر اساس اطلاعات دريافتي از شبكه‌هاي لرزه‌نگاري به روز مي‌شود.
"دكتر مهدي زارع" روز دوشنبه با بيان اين مطلب به خبرنگار علمي ايرنا با تاييد اين شيوه محاسبه خطر زلزله از نظر علمي، گفت: در روش پيش يابي، دانشمندان روي يك منطقه خاص كار كرده و داده‌ها و اطلاعات – به طور مداوم به روز شونده - را‌ از پايگاههاي لرزه نگاری بسته محلی و ملی می گیرند كه فعالیت لرزه خیزی منطقه را بصورت آن لاین (برخط) ثبت می کنند. سپس براساس مدل‌هاي آماری، به تحليل خطر به روش احتمالی مي‌پردازند.
به گفته وي ، شيوه بكار رفته در محاسبه احتمالی زمين لرزه همان روش مطالعه پهنه بندي خطر زلزله است كه به شكل كلاسيك در ايران و جهان، سالها براي تعيين احتمالي رخداد زلزله‌ ها از آن استفاده مي‌شود كه حاصل آن به صورت نقشه های پهنه بندی در ، در ايران هم منتشر مي‌شود.
در این روش با در نظر گرفتن تمام زلزله‌هاي بزرگ و كوچكي كه دستگاههاي لرزه نگار پايگاههاي موجود ثبت مي‌كنند و برآورد آماري از زلزله‌هاي گذشته ، پيش يابي زمين‌لرزه انجام شده و نتیجه براورد احتمالی برای یک بازه بیست و چهار ساعته بر اساس شدت زلزله محاسبه مي‌كنند.
وي افزود:بنابراین در این روش پهنه‌بندي احتمالی خطر در كاليفرنيا در یک زمان ‪
بیست و چهار ساعته انجام مي‌شود و تحليل‌هاي آماري با استفاده از داده های به روز شونده شبكه‌هاي لرزه نگاری از ايستگاه‌هاي لرزه نگاري متعدد، دريافت مي‌شود و كار برآورد خطر را براي يك فاصله زماني كوتاه انجام مي‌دهند .
دكتر زارع بر عدم اطلاق "پيش بيني" به ‌اين روش تاكيد كرد و گفت: در پيش بيني، وقوع زمين لرزه گفته مي‌شود، اما اين روش، تنها احتمال رخ دادن آن را، با بيان "شدت" زلزله، برآورد می كنند، به عبارتي: شدت پارامتري كيفي است كه براساس آن مقادير خرابي‌ها سنجيده مي‌شود و پيش يابي شدت يك زمين لرزه پارامتري است كه مي‌تواند برای مردم عادی نیز بر اساس مقدار خرابی های قابل انتظار قابل فهم باشد. فهم ميزان خرابي‌ها براي مردم ميسر است اما ارائه "شتاب" يك زمين لرزه فقط برای مهندسان زلزله قابل کاربرد است . اين الگو مبتني بر روش آماري است. يعني ابتدا بااستفاده از اطلاعات مربوط فعاليت گسل های كاليفرنيا خطر زلزله را ارزيابي مي‌كند، سپس با براورد پارامترهای لرزه خیزی بر اساس زلزله هائی که در چند ساعت گذشته در منطقه رخ داده است احتمال رخداد مقدارهای مختلف شدت زلزله را محاسبه مي‌كند.
نتايج بدست آمده به صورت يك نقشه ساده رنگي به نمايش درمي‌آيد كه از رنگ آبي-احتمال صفر- به رنگ قرمز-خطر بالا- تغيير مي‌يابد.
از آنجايي كاليفرنيا مجهز به شبكه پيشرفته‌اي ازلرزه نگارهااست كه بطور شبانه روزي فعاليتهاي لرزه خیزی را كنترل مي‌كنند مكان مناسبي براي آزمايش اين روش پيش يابي زلزله محسوب مي‌شود.
وي افزود: ايران درطي ساليان، به طور كلاسيك و مانند بسياري از كشورهاي دنيا، مطالعه پهنه‌بندي خطر زلزله را انجام مي‌دهد، اما امکان اجرای روش "پيش يابي زمين لرزه" در حال حاضر در ایران به صورت آزمایشگاهی دنبال مي‌شود.
وي تاكيد كرد: ما درحال حاضر روش علمي اين پيش يابي را داريم اما زماني اين روش در ايران كارآيي خواهد داشت كه تعداد ايستگاهها افزايش يافته، شبكه لرزه نگاري در كشور توسعه بيابد و اطلاعات بهتر دريافت شود، به عبارتي، بايد در دسترسی به داده های زمين لرزه‌ها در ايران و گسترش شبکه های لرزه نگاری ساماندهي مناسبی انجام شود که چنین برنامه ای در حال حاضر دنبال می شود.
به گفته دكتر زارع، در واقع شيوه جديدي براي پيش بيني زلزله ابداع نشده است بلكه تمام اطلاعات و نتايج تحقيقات در مورد ساختار زمين و زلزله‌هاي قبلي منطقه كنارهم قرار داده شده است و ماحصل آن ارايه نقشه‌اي است كه شدت زلزله را هرچند اندك در منطقه مورد بررسي تعيين مي‌كند.
به نوشته هفته نامه "نيچر" چنانچه اين روش موفقيت آميز باشد مي‌تواند الهام بخش ساير دانشمندان در ديگر مناطق زلزله‌خيز جهان باشد.
دانشمندان "خدمات لرزه شناسي سوئيس
" Swiss Seismological Service و "سيستم لرزه‌اي پيشرفته ملي
" Advanced National Seismic System
آمريكا با مشاركت يكديگر اين نقشه را تهيه كرده‌اند.
نقشه مذكور در نشاني اينترنتي سازمان زمين شناسي آمريكا قابل دسترس است
http://pasadena.wr.usgs.gov/step

2 Comments:

Blogger Majid said...

با سلام
لطف میکنید در مورد اين پيش يابی بيشتر توضيح بدهيد
آيا اين پيش يابی مربوط است به بحث اکستراپوله؟

1:52 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

با سلام
پیش یابی همان تحلیل خطر احتمالی زلزله منتهی در یک بازه زمانی کوتاه – بیست و چهار ساعت -است. بنابر این مساله جدید این است که درآمریکا الان به جای پیش بینی اولویت را به پیش یابی – یا همان فورکاست – داده اند. نیاز اصلی برای این کار هم داشتن داده های مرتب و به روز لرزه ای از یک منطقه با در دسترس بودن شبکه ای با تعداد زیاد ایستگاه است

7:55 AM  

Post a Comment

<< Home