وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, September 16, 2005

سالگرد زمینلرزه طبس - لزوم توجه جامعه تخصصی و یادآوری

خوشحالم که امروز وبلاگم یک کارکرد بهینه پیدا کرد و دوستان از شهر طبس یادداشتهای من و دکتر آریامنش را دیدند و خوشبختانه در همین وبلاگ اظهار نظرهم کردند. این یعنی اینکه ما از وسیله ای به نام اینترنت در ایران داریم استفاده بهینه می کنیم و داریم همدیگر را پیدا می کنیم و با هم در مورد مسائل بنیادی - نظیربلایای طبیعی -حرف می زنیم.
دوستان چند سوال در مورداحتمال لرزه زا شدن و تحریک گسلها به دلیل ساخت سد و معادن زغال سنگ مطرح کردند که در پاسخ آوردم که زلزله های القائی معمولا زلزله های متوسط و کوچک هستند و زلزله ای به اندازه طبس را نمیتوان القائی دانست. ولی همینجا یاآوری کنم که
اولا هر جا زلزله رخ دهد ازنظر علم زلزله شناسی دارای پتانسیل زلزله های بعدی است. این تصوری اشتباه است که مردم فکر کنند اگر زلزله ای بزرگ رخ دهد تا ده ها و صدها سال انتظار زلزله بعدی را نباید داشت. نمونه زلزله های پی در پی منطقه قائنات در دهه های پنجاه و هفتاد شمسی را به عنوان شاهد می توان ذکر کرد.
دوم اینکه گسلهای کلمرد، اسفندیار، نایبند و گسل شرقی -غربی در جنوب طبس درهمان وضعی هستند - حداقل به لحاظ نظری - که گسل طبس درقبل و بعد اززلزله 1357 قرارداشت. فقط چهار گسلی که در منطقه طبس نام بردم هنوزدر زمانی که ما رکورد تاریخی داریم جنبا نشده اند. توان لرزه زائی و مشخصات لرزه زمینساختی آنها شباهت بسیاری به هم دارد. البته مشخصات ویژه هریک باید درمطالعات تفصیلی بدست آید که هنوزانجام نشده است.
سوم آنکه برای سرمایه گذاریهای بعدی درطبس حتما باید به نتایح مطالعات قبلی و ادامه آنها توجه کرد. این کاری است که معمولا نادیده گرفته میشود و لی توجه به مطالعات بنیادی هم لازم است و هم کم هزینه، و حداقل بی ضرر است! نتیجه بی توجهی را نیز همه میدانیم! در مورد زلزله های بم و طبس می توان - و باید- کتابها نوشت

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

دانشمند گرامی جناب آقای دکتر زارع
ضمن تشکر از شما از طرف جمعی از دوستان چند سئوال دارم اگر امکان پاسخ باشد سپاسگزار هستیم:
- آیا تا کنون مطالعه دقیقی بعد از زلزله طبس در مورد این شهر انجام شده است و می شود نتایج آن در اختیار مردم قرار گیرد.
- طبس شهری است که به خاطر معادن ذغال سنگ آن در حال گسترش است بدون اینکه حد اقل از طرف فرمانداری هیچگونه منعی و یا توصیه ای انجام شود کدام مرکز دولتی باید این نقشه را در اختیار مردم قرار دهد.
- همانطور که مستحضر هستید طبس کنار کویر نمک قرار گرفته در همان زمان هم که زلزله شد یک گودال بزرگی در این کویر ایجاد شد آیا خانه هایی که به سمت کویر نزدیک تر است خطر بیشتری دارد.

از شما متشکریم
مهدوی- ناصری

11:05 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

با سلام
بعد از زلزله طبس مطالعات زلزله شناسی توسط دکتر بربریان- که هم اکنون مقیم آمریکا هستند- در غالب تز دکتری ایشان انجام شد. مقالات درزمینه زلزله شناسی توسط دکتر شجاع طاهری - استاد زلزله شناسی دانشگاه مشهد- واینجانب و سایر همکاران چاپ شده است. چند تز فوق لیسانس هم نظیز تز آقای دکتر آریامنش ارائه شده است. به هر حال اینها چیزهائی است که من می دانم. ولی منظورم از مطالعات جامع این نوع بررسی های موردی نبود، چرا که چنین مطالعاتی معمولا از طرف محققان علاقه مند بر روی زلزله های بزرگ انجام می شود. منظورم از مطالعات تفصیلی بررسی های جامع با رهیافتی مدرن است که دریادداشت به آن اشاره کرده ام. در مورد معادن زغال هم بررسی برای مقاصد معدنی قطعا صورت گرفته است ولی منظورم ازبررسی های تفصیلی مطالعات از دیدگاه زلزله شناسی است که در پروژه لازم است دنبال شود.

8:17 AM  
Anonymous Anonymous said...

با سپاس فراوان
از پاسخ شما سپاسگزاریم،به امید روزی که مسئولین و سایر اساتید محترم هم در این جور مباحث با مردم باشند.
موفق باشید- مهدوی

4:21 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام به آقای دکتر زارع و جوانان خوب طبس
من یک خاطره دارم و یک پیشنهاد :
سالیان قبل یادم می آید که از طرف سازمانهای مختلف از جمله بهداشتو یا مبارزه با مالاریا می آمدند و در روستاها فیلم نشان میدادند ویا سخنرانی می کردند و مسائلی را ا به مردم یاد می دادند به نظر من حرف زدن در باره زلزله هم یک نوع بهداشت است ، بهداشت درست کردن خوب منازل مقاوم در برابر زلزله و مسائلی که باید در هنگام وقوع زلزله رعایت کرد چقدر خوب است که یک سازمانی این وظیفه را با اعزام متخصصین خوب به شهر های ایران آن را به مردم گوشزد کنند چون واقعا" لازم است ، ما که نمی توانیم از زلزله فرار کنیم،
مردم ما وقتی به یاد زلزله می افتند که زلزله آمده و کار را خراب کرده ، این کار آقای دکتر خیلی جالب بود این یاد آوریها خیلی خوب است و امیدوار هستم که ادامه پیدا کند .برای این عالم اندیشمند هم آرزوی سلامتی مینمایم.
دبیر بازنشسه- طبس گلشن

8:15 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

بسیار پیشنهاد خوبی است و من پیشنهاد دیگری نیز دارم و آن اینکه معلمانی با تجربه چون شما به عنوان هدایت کننده و جوانان علاقه مند در زمینه بلایای طبیعی در همین مورد آموزش دیده و در غالب سازمانی غیردولتی - ویا با حمایت سازمانهائی چون هلال احمر- و یا در غالب فعالیت انجمن های علمی به صورت دوره ای این دوره های آموزشی را در منطقه خود برگزار نمایند. به هر حال کار برای انجام دادن فراوان داریم. ممنون از پیشنهادتان

8:11 AM  

Post a Comment

<< Home