وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Friday, September 16, 2005

بیست و پنج شهریور - سالروز زمینلرزه طبس


امروز بیست و هفتمین سالروززمینلرزه مخرب طبس در بیست و پنج شهریور پنجاه و هفت است. زلزله در ساعت هفت و پنج دقیقه عصر به وقت محلی با بزرگای هفت و چهار رخ داد. رکورد شتابنگاری حاصله در محل ساختمان شیروخورشید طبس هنوز قوی ترین نگاشت شتابنگاری از نظر محتوی انرژی و و مشاهده شدن دامنه های بلند در فرکانسهای مختلف است. این زلزله با گسل زمینلرزه ای حدود هشتادکیلومتری و عمق حدود ده کیلومتر همراه بود. گسل زمینلرزه ای از فاصله حدود ده کیلومتری شهر طبس گلشن عبور می کرد. "گلشن" را به خاطر باغ گلشن به طبس می گفتند و هنوز میگویند. واقعا در منطقه بیابانی مرکزی ایران وجود واحه زیبائی مثل شهر طبس همچون نگینی درخشان بود. شهر طبس شهری بود با بناهای تاریخی فراوان و میراث فرهنگی مختلف که در آن زلزله کاملا ازبین رفت. عملا در اثر زلزله طبس چیزی از شهر باقی نماند. در این مورد به یادداشت سه روز پیش آقای دکتر آریامنش در همین وب لاگ مراجعه کنید. او در همان لحظه زلزله در پهنه زلزله زده بود و آن شب وحشتناک را برایم با تاثرفراوان تعریف کرده است و گوشه ای از آن را در همین یادداشت خویش نیز آورده است. آنطور که دکتر آریامنش تعریف می کرد وقتی در طبس به دنبال بازماندگان می گشته اند، چون چیزی باقی نمانده بوده اولا باید می رفتند به باغ گلشن تا از نظر جغرافیائی خودشان را توجیه کنند و بدانند که به کدام سمت بروند. توجه کنید که شب تازه آغاز شده بوده و تاریکی مطلق - چون برق هم طبیعتا قطع شده بوده - با فریادها و ناله های مجروحان چه فضائی رابرای بازماندگان ایجاد کرده بود. حدود بیست هزار نفر از مردم در این زلزله کشته شدند. کانون زلزله در نزدیکی کریت واقع بود و خرابی ها از دیهوک در جنوب شرق تا اسفهک و سپس خود طبس گسترش می یافت. شهر طبس در مدت حدود سه سال بازسازی شد ولی شهری که امروز به عنوان طبس در قلب کویر مرکزی ایران وجود دارد نسبتی با طبس زیبای تاریخی قبل از زلزله ندارد! شهری است مثل همه شهر ها و حاشیه شهرهای تازه ساز - و اغلب بی هویت!- ایران. ای کاش برای بازسازی فکری به حال هویت تاریخی علاوه بر ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله میشد.
ضمنا زلزله طبس در بهبوهه انقلاب در ایران رخ داد - حدود یک هفته پس از واقعه هفده شهریور در تهران -. همان موقع ظاهرا در طبس رخداد زلزله را به انفجار -و رخدادی غیر طبیعی - در کویر نسبت می دهندکه البته بر اساس نگاشتهای برجای مانده از آن معلوم است درست نیست و کاملا بر اساس پژوهشهای متعدد مشخص شده است که زلزله طبس یک زلزله کاملا طبیعی بوده که پس از یک نبود لرزه ای طولانی - که هنوز نمی دانیم چند هزار ساله بوده است - اتفاق افتاد. آقای دکتر آریامنش حدود سه سال پیش تز فوق لیسانس خود را با دکتر عکاشه و اینجانب در طبس کار کردو نتیجه پژوهش او بسیار جالب بود. در آن تحقیق معلوم شد که سطح های زمینریختی یاژئومورفیک متعددی در پای دامنه کوههای شتری درشرق طبس وجود دارد که با گسلهای کواترنر از هم تفکیک می شوند. یکی از این گسلهای کواترنر همان گسل زمینلرزه ای طبس بود که اگر برای طبس و هر شهر دیگر ایران مطالعاتی نظیر آنچه درتز فوق لیسانس آقای آریامنش انجام شد انجام دهیم می توانیم مکان گسلهای کواترنر و - گسلهای زمینلرزه ای بالقوه بعدی را حدس بزنیم. یعنی بفهمیم که در زلزله های احتمالی بعدی چه محلهائی ممکن است گسیخته شود. چیزیکه حتی قبل از زلزله طبس قابل تشخیص بود. به هر حال هنوز برای شناخت دقیق زلزله طبس در آغاز راهیم. هنوز مطالعه دیرینه لرزه شناسی برای تعیین سن گسیختگی های قبلی در راستای گسل زمینلرزه ای طبس انجام نشده است و هنوز نمی دانیم نبود - گپ- لرزه ای طبس چند هزار ساله است. هنوز ریز پهنه بندی لرزه ای طبس صورت نگرفته است و همچنین هیچ تلاشی نیز برای باز زنده سازی بافت تاریخی (قبل از زلزله) و اساسا دوباره سازی بناهای تاریخی براساس مستندسازی های قبلی درطبس انجام نشده است. یکی از این مستند سازی ها در کتاب جالب" طبس، شهری که بود- نوشته مهندس دانش دوست" انجام شده است. در این مسیر باید شهرداری و شورای شهر طبس و نماینده طبس در مجلس شورای اسلامی پیشگام شوندو میراث فرهنگی رانیز به کمک بطلبند. هویت تاریخی طبس یاید به این شهربازگردد و اینکار را با دقت و تلاش و درس گیری از تجربیات صورت گرفته در سایر نقاط جهان می توان انجام داد. ضمنا اکنون شهر طبس بخشی از استان یزد است که بنابر این استانداری یزد و سایر نهادهای محلی یزد نیز باید به مطالعاتی که گفتم انجام نشده و باید انجام شود ، توجه کنند. غم انگیز این است که هنوز میشنوم که در ناحیه ای مثل طبس پروژه های عمرانی و معدنی بعضا بدون توجه به ملاحظات زلزله شناسی و مهندسی زلزله انجام میشوند. به هر حال یاد جان باختگان این زلزله را گرامی می داریم و به روانشان درود می فرستیم. عکس فوق نیز از مهندس نادر خلیلی است.

15 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام آقای دکتر
واقعا" جالب بود ، به نظر شما چرا بعد از اینهمه تجربه های تلخ هنوز هم باید شاهد از دست دادن هموطنان زیادی به خاطر زلزله باشیم و چرا مسئولین خیلی زود فراموش میکنند ، بیائد و سری به بم بزنید ، چرا اینقدر در بازسازی کوتاهی و در ضمن بی دقتی می کنند من فکر کنم این بار اگر زلزله بیاید بم بدتر از قبل خراب شود ، نظارت لازم نیست چه کسی باید پیگیری کند؟
کرمان- اکبر - دانشجوی معدن

6:25 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

بخاطراینکه انسانفراموشکار است و معمولا برای اینکه با فاجعه کنار بیاید یک راه فذاموشی است. در حالی که ما می دانیم که اتفاقا در مورد بلایای طبیعی فراموشی به تکرار فاجعه می انجامد. و مثال شما در مورد بم هم کاملا درست است. ضمنا تا اینکه مطالعه درموردبلایای طبیعی به صورت سامان یافته - سیساتماتیک - در آید در کشوری مثل ما راهی طولانی در پیش است و امثال ما باید بسیار تلاش کنیم.

7:26 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام به شما
در طبس مراسم سالگرد زلزله داشتیم ، از سر قبرستان که برگشتیم دلم گرفته بود و در اینترنت جستجو می کردم که برای اولین بار با سایت شما آشنا شدم، واقعا" وقتی گزارش شما را خواندم همه چیز برایم دوباره زنده شد ، یکی هم پیدا شد از زلزله طبس اسمی ببرد در مملکت ما رسم است تا چهلم کشته ها و مردها پدر صدا و سیما در می آید بعدش دیگر فراموش میشود . از شما خیلی ممنونم من به برو بچه ها زنگ زدم که از سایت شما دیدن کنند خیلی خوب نوشته بودید و واقعا همانطور که شما فرمودید چون اول انقلاب بود همه وی گفتند که علت زلزله انفجارات اتمی بوده است ولی به نطر من یک نوع شارژ کردن مردم علیه شاه بود . همانطور که اشاره شده اگر چه از روز بعد کمکها شروع شد ولی کمک رسانی خوب و سریعتراز حالا بود بود تقریبا" همه طبسی ها علاوه بر چادر یک کمپ هم برای زندگی داشتند که در آن زمان در گرمای طبس خیلی کمک بود ولی من از آن نوع کمپها در جاهای دیگر که زلزله آمده ندیدم . تنها مشکل این بود که بعد از وقتی شهبانو فرح به طبس آمده بودند اعلام شده بود که طبس شهر باستانی است و ساخت و ساز در بیشتر جاها ممنوع بود کسی حق نداشت خانه های قدیمی را خراب کند و دوباره بسازد شاید همین موضوع باعث شد که بیشتر خانه ها گلی بماند و بعد هم به انقلاب خورد و در بازسازی دقت آنچنانی نشد و بیشتر از جاههای دیگر امدند و در طبس ساکن شدند . آقای دکتر آیا معادن ذغال سنگ طبس در زلزله می تواند تاثیر داشته باشد یا نه ؟ چند روز پیش هم در طبس شایعه شده بود افتتاح سد نهرین ممکن است دوباره در طبس زلزله ایجاد کند آیا این درست است؟
ممنونم برهانی- طبس

7:50 PM  
Anonymous Anonymous said...

آقای دکتر زارع استاد محترم زلزله شناسی
آیا درست است که میگویند سد نهرین دوباره زلزه ایجاد خواهد کرد ؟
ازابراز محبت شما ممنونیم
طبس- امیری- برقی - هراتی

7:59 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام علیکم
آقای دکتر زارع واقعا" از شما ممنونیم که به یاد شهر ما بودید، با وجود اینکه طبس زلزله خیز است چرا در این شهر یک مرکز زلزله شناسی ایجاد نمی شود ، تقریبا: همه شهرهای اطرف طبس هم زلزله خیز است وطبس در مرکز آنها قرار دارد مگر موضوع از طرف شما پسگیری شود.
تشکر
عباس قدیری – طبس گلشن

8:08 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

از اینکه این یادداشتهای امروزتوجه دوستان در شهر طبس را نیز جلب کرد بسیار خوشحالم. مثل این است که امروز همه ما در ان مراسم که در طبس به مناسبت سالگرد زلزله برگزار شده شرکت داشتیم. اصلا تمام آنها که امروز در سراسر دنیا به یاد زلزله طبس بوده اند نیز به نظرم در این یادبود سهیم هستند.
فقط پاسخ سوالات مطح شده:
چیزی که مطرح کرده اید- احداث سد نهرین یا معادن زغال سنگ ممکن است به زلزله های کوچک و متوسط بیانجامد ولی امکان آنکه چنین عوامل سطحی بتوانند زلزه ای در حد زلزله طبس با بزرگای هفت و چهار را تحریک کندو مسبب آن باشدو جود ندارد.
در مورد همه این موارد البته باید مطالعه ویژه انجام شود. تا آنجا که من می دانم کاری که تاکنون شده انجام مطالعات اولیه و اکتفا کردن به چنین بررسی های سردستی است. مطالعات ویژه، نصب شبکه، مدلسازی جنبش و حفر ترانشه برای تعیین سن هایدقیق روی گسل است که البته انجام نشده.
در مورد مرکز لرزه نگاری نیز مسئولان محلی باید پیگیری - و سرمایه گذاری - کنند. به هر حال اگر کمکی از مابراید در خدمتیم. طبسی های عزیز نیز من را همشهری خود بدانند. از طریق این وبلاگ هر سوال و نظری داشته باشند خوشحال می شوم مطالعه کنم و بر حسب مورد اظهار نظر کنم.
ممنون
مهدی زارع

8:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام آقای دکتر زارع و آقای دکترآریامنش،
واقعا" جالب بود ، از اینکه به یاد ما مردم فراموش شده کویر بودید ممنون هستیم مگر دوباره طبس زلزله کند که از طبس گزارش تهیه شود طبس با این همه امکاناتش هنوز گمنام است ، دوستان یزدی هم تمایل زیادی به مطرح کردن طبس ندارند- مهرداد- طبس

9:06 PM  
Anonymous Anonymous said...

آقای دکتر خیلی به ما لطف کردید حتما" سری از طبس بزنید ،
نوشین- طبس

9:11 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

من نیز یادداشتهای شما را با صدای بلند در منزل خواندم و همگی متاثر شدیم

9:34 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام به آقای دکتر زارع وآقای دکتر آریامنش
در این شب غمگین مطلبی از استاد شجریان را تقدیم میکنم:
آنها که فرصت يگانه زندگی را باختند، قربانی غفلت همه ما شدند، هم از اين روست که بايد يادشان را زنده نگه داريم تا ديگر بار جامعه ما شاهد قربانيانی چنين بی شمار و گسترده نباشد.
افسانه – طبس

11:36 PM  
Anonymous Anonymous said...

سلام به آقای دکتر زارع
خسته نباسید ، اگه بگن فردا صبح ساعت 5.5 به وقت بم قراره تهران زلزله بیاد چه اتفاقی خواهد افتاد...من که قبلش سکته میکنم
از سایت خوبتون ممنونم
مهوش

11:48 PM  
Blogger Mehdi ZARE said...

نیست ز ویرانیم بیم چو لرزه زمین

پاد زمینلرزه است رند بیابان نشین

بس که خرد لرزه خیز گشت بم و بوم ما

خانه دانش فرو ریخته زین بومهین

- شعر از مهندس رده -تقدیم به همه شما خوانندگان سایت

8:26 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام

به یاد غروب زلزله طبس

دم غروب ميان حضور خسته اشيا

نگاه منتظري حجم وقت را مي ديد
و روي ميز هياهوي چند ميوه نوبر
به سمت مبهم ادراك مرگ جاري بود
و بوي باغچه را ‚ باد روي فرش فراغت
نثار حاشيه صاف زندگي مي كرد

سوسن- طبس

4:53 PM  
Anonymous Anonymous said...

باسلام

10:45 AM  
Anonymous Anonymous said...

سلام
مدتيه به فكرساخت مستندي دررابطه باطبس هستم .ازآنجايي كه وقوع زلزله نقطه عطفي درتاريخ طبس به شمارمي آيدبهترديدم مشاهدات حال طبس راباتكيه بروقوع زلزله وتاثيرات اجتماعي -سياسي و...رابرسي نمايم .عنوان طرح مستندتلويزيوني موردنظرهست (( طبس شهري كه ماند)) ازشمااستادگرانقدرونيزتمامي طبسي هادرخواست مي نمايم تادرصورت تمايل به پيشنهادبه آدرس زيرايميل فرمايند.متشكرم .arad_1345@yahoo.com

10:51 AM  

Post a Comment

<< Home