وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, September 29, 2005

کانون مهلرزه ای زمینلرزه ها

یکی از راههای مهمی که می توان بر اساس آن دقت و صحت گزارش زمینلرزه ها را بر اساس گزارش مراکز مختلف کنترل کرد بررسی محلهائی های که زلزله در آنها توسط مردم احساس شده است. در مورد فلات ایران از آنجا که بیشتر جاهای مملکت مسکونی و دارای آبادئی هائی است که بتوان از آنها گزارش دریافت کرد، می توان احساس شدن و نشدن زلزله ها را در نواحی مختلف و حتی شد ت و ضعف میزان احساس زلزله را کنترل کرد. بنابر این هر چه به محل کانون زلزله -یعنی رومرکز مهلرزه ای یا محل بیشترین شدت یا خرابی زمینلرزه - نزدیکتر باشیم باید گزارشهای دقیقتری از میزان خرابی ها بیشتر دریافت کنیم. طبیعی است که اگر زلزله ای در جائی گزارش شود که آدمیزاد در آن حوالی زندگی می کند ولی خیلی شدید آن را احساس نکرده است،- یا اصلا احساس نکرده است- در عوض در محل دیگری در فاصله ای دوریا نزدیک مردم زلزله را شدیدتر احساس کرده باشند ،می توان پی برد که آن گزارش دستگاهی در براورد محل کانون زلزله به خطا رفته است. این همان روشی است که با آن رومرکز مهلرزه ای زلزله های تاریخی را یافته اند. در زمان قبل از سده بیستم به دلیل نبود دستگاههای لرزه نگاری امکان محاسبه کانون و میزان بزرگای زلزله وجود نداشت و همین اطلاعات موجب می شدتا محققان برای زلزله ای تاریخی ، بر اساس گزارشهای مستندتاریخی از میزان شدت و خرابی، کانون - یا پهنه رومرکز مهلرزه ای - پیدا کنند. در این مورد می توان از شواهد زمینی - مثل گسیختگی های سطحی از گسل ها تا ترک های کششی و همچنین وقوع پدید ها ئی مثل زمین لغزش و آبگونگی - نیز برای تکمیل کار استفاده کرد. به هر حال من پیشنهاد می کنم که در صورتی که امکان یک اطلاع رسانی سریع و خبرسانی - مثلا از طریق ای- میل یا وارد کردن داده ها به یک وب لاگ و یا استفاده از طریق اس.ام.اس. با شد، در سریعترین زمان ممکن میتوان اطلاعات ارائه شده به عنوان براورد های دستگاهی از مراکز لرزه نگاری مختلف را ارزیابی نمود.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

سلام دكتر زارع

در زلزله بلده دليل اينكه زلزله در تهران بيشتر احساس شد اين بود كه مولفه عمود بر گسل به سمت جنوب بود آيا فاكتور احساس زلزله قابل اطمينان است براي تعيين حتي نسبي رومركز

12:22 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

نه اینطور نبود که زلزله هشتم خرداد هشتاد هشتاد و سه در تهران از رومرکز زلزله در منطقه کجور مازندران بیشتر احساس شود. چراکه در رومرکز زلزله در منطقه فیروز آباد (کجور) موجب خرابی کامل یک روستاو همچنین سنگ لغزش وسیع در طول حدود ده کیلومتر از جاده چالوس در جنوب مرزن آباد و شمال سیاه بیشه شد. این خسارتها موجب حدودسی نفر تلفات - عمدتا در اثر زمینلغزش- شد. اتفاقا یک نکته جالب آن است که هنوز بعضی مثل شما نام زلزله را به اشتباه " بلده" می نامند چرا که در ساعتهای اولیه مکان رومرکز به اشتباه در نزدیکی بلده حدس زده شد. بنابراین می بینید که حتی مثال جالبی که در سوال شماست نشان دهنده اهمیت پهنه رومرکزی است و اینکه با یافتن مرکز بیشترین شدت و خرابی میتوان به براورد میزان صحت رومزکز دستگاهی اعلام شده - و در نتیجه اعلام نام صحیح نام زلزله- پرداخت.

9:36 AM  

Post a Comment

<< Home