وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Thursday, September 29, 2005

ایسنا: دانشگاهها نیمی از سال تحصیلی را تعطیل هستند

امروز خبری در سایت خبرگزاری ایسنا خواندم که نشان از همان بحثهائی داردکه من نیز چند باز از زوایای مختلف به آن پرداخته ام. خلاصه اینکه تقویم دانشگاهی ما باید اصلاح شود. من هم روی نحوه تعطیلات بین ترم ها بحث دارم. این متن را بخوانید
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، مساله زياد بودن ايام تعطيل سال اگرچه همواره از منظر اقتصادي، اجتماعي و سياسي و ... به آن پرداخته شده است، اما در عرصه آموزش عالي که منشاء تحول جامعه است، اين امر خسارات و تبعات بيشتري دارد که کمتر مورد توجه قرار مي گيرد.
يك محاسبه ساده ثابت مي‌كند دانشگاه‌هاي كشور از مجموع 290 روز كه مطابق تقويم آموزشي دانشگاه‌ها جزو سال تحصيلي محسوب مي‌شود، 130 روز در تعطيلي به سر مي برند.
اگر چه فلسفه تعطيلي پنجشنبه‌ها در اکثر دانشگاه هنوز مشخص نيست، اما همين اتفاق حدود 34 روز تعطيلي را در هر سال تحصيلي به دانشگاهيان تحميل مي‌كند.
دانشگاه‌ها به طور معمول حداقل يك هفته پيش از فرا رسيدن تعطيلات نوروز و 15 روز بعد از تحويل سال نو فعاليتي ندارند.
به گزارش ايسنا، تعطيلات قبل از شروع اولين امتحان آخر ترم در بعضي دانشگاه‌ها به دو هفته مي‌رسد كه باعث ناتمام ماندن دروس هم مي‌شود.
معمولا زمان انتخاب واحد دانشجويان با تاريخ شروع كلاسها يك هفته فاصله دارد و چون در اين زمان هيچ امكانات رفاهي مانند غذا يا خوابگاه براي دانشجويان وجود ندارد، دانشجويان غيربومي محيط دانشگاه را ترك مي‌كنند و معضل تعطيلي هفته اول پس از اعلام رسمي شروع كلاسها بوجود مي‌آيد.
اما شايد هيچ كدام از اينها به اندازه تعطيلات بين دو ترم كه گاه به يك ماه هم مي‌رسد خودنمايي نكند.
اگر به تمام اين تعطيلات،‌ تعطيلات رسمي و تعطيلات پيش بيني نشده را هم اضافه كنيم، مي‌توانيم متوجه شويم كه حدود 130 روز از 290 روز سال تحصيلي دانشگاه‌ها در تعطيل به سر مي‌برند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home