وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Tuesday, October 11, 2005

درسهائی اولیه که باید بیاموزیم

شاید در زمانی که هنوز عملیات جستجو، نجات و امداددر منطقه زلزله زده مظفرآباد پاکستان ادامه دارد، صحبت از درسهائی که بای بیاموزیم کمی زود به نظر آید ولی به هر حال فکر می کنم چند نکته است باید به عنوان درس زلزله درمورد آن فکر کنیم.
اولین نکته آخرین خبر در این مورد است که راههای ارتباطی به شهرهای اصلی آسیب دیده در کشمیر پاکستان تقریبا در آخرین ساعات روز سوم زلزله باز شد. این به معنی مسدود بودن راهها تا حدود 60 ساعت پس از لرزه اصلی است. طبیعی است که قبل ازاین ساعت فقط بعضی کمکهای - عمدتا غذائی- از طریق هوا برای مردم پرتاب شده است. برای ما که بسیاری از مناطق لرزه خیزمان در نواحی کوهستانی با مشخصات در مشابه از نظر قابلیت وقوع زمین لغزش واقع است، این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن فکر کنیم . هر حادثه مشابه در ایران می تواند به فاجعه مشابه منجر شود. وقوع لغزشهای متعدد پس از زلزله منجیل درسال 1369 را باید مجددابه خاطر بیاوریم
دومین نکته این است که در فاصله حدود یکصد کیلومتری از رومرکز زلزله یک ساختمان بلند در اسلام آباد فروریخت. آیا این موضوع نباید ما را در مورد ساخت و سازهای بلندمرتبه در تهران و شهرهای بزرگ دیگرمان به فکر فروبرد؟ در تهران و تبریز ما همیشه به محل گسلهای اصلی توجه می کنیم - که البته کار مهمی است که باید انجام دهیم- ولی هیچوقت فکر نمی کنیم که اگر در فاصله یکصد تا یکصد و پنجاه کیلومتری شهر تهران یا تبریز یک زلزله بزرگ رخ دهد آنوقت چه تعداد از ساختمانهای بزرگ و بلند مرتبه در این شهرها ممکن است فرو ریزد؟ توجه کنیم که بسیاری از ساختمانهای بلند ما دراین شهرها تقریبا همان شرایطی را دارند که آن ساختمان فروریخته در اسلام آباد قرارداشت. یعنی قرار گرفتن برروی یک بلندی، واحتمالا کیفیت بد ساخت و ساز، که این نکته البته باید از سوی همکاران متخصص سازه بررسی گردد.
سومین نکته همچنان ناآماده بودن از نظر نفرات متخصص و تجهیزات جستجو و امدادرسانی در کشورهائی مثل ما و پاکستان است. معمولا پس از رویدادی مثل زلزله اخیر در کشورهائی مثل کشور ما و پاکستان حالت سردگمی و بی نظمی عجیبی در مساله مدیریت بحران حاکم می شود و پس از آن مشکلی که بلافاصله بروز میکند استفاده از نیروهای غیرمتخصص در امر جستجو و نبود تجهیزات کافی، از سگ های تعلیم دیده امداد گرفته تا هلیکوپتر، است.
فکر می کنم در روزهای اخیر گزارشهای زلزله مظفرآباد در ابعادی دیگر صحنه های زلزله 1369 منجیل و 1382 بم رابا هم جلوی چشم ما آورد. پس تلاش برای درس آموزی از آن لازم است

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

!!!!درس های اولیه که باید بیاموزیم
و زمانی شده است که به غیر از انسان هیچ چیز ارزان نیست

11:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

سازمان ملل متحد تقاضای کمکی معادل 570 ميليون دلار کرده است تا برای امدارسانی به زلزله زدگان تهران هزينه کند. نيازهای فوری زلزله ردگان غذا، پتو، چادرهای زمستانه، دارو و آب و وسايل نصفيه آب است.
يک مقام سازمان ملل در ژنو با اعلام اين مطلب گفت که بيش از 6 ميليون نفر در منطقه تهران بيخانمان شده اند.

حدود 4ميليون نفر از اين افراد نيازمند کمک فوری اند و روند بازسازی بلندمدت به تامين مالی بيشتری نياز دارد.

عمليات امدادرسانی به آسيب ديدگان زمين لرزه درتهران بسیار به کندی پیش می رود
یکی از مقامات بلند پایه که خود از مصدومین زلزله تهران است گفت: که از کاستی ها باخبر است ولی دولت هر چه در توان دارد برای امدادرسانی انجام می دهد ولی واقعا" هیچ وزارتخانه ای باقی نمانده است او گفت ، آنتن های سدا و سیما از کار افتاده ، ارتباط ایران با خارج قطع شده و بزرگترین فاجعه تاریخ اتفاق افتاده است ما بشدت نیازمند کمکهای جهانی هستیم .

هوای بد و یخبندان زمستان و سرما عمليات امداد را بسيار دشوار کرده است.

همزمان با ادامه تلاش برای يافتن زير آوار ماندگان، مقامات از افزايش آمار قربانيان اين زلزله خبر داده اند.

ظاهرا"بيشتر بچه ها کشته شده اند زيرا در زمان زلزله مدارس بر سر دانش آموزان آوار شده است.

هزاران جسد هنوز در زير آوار باقی مانده است.

آری باید منتظر شنیدن این خبر بود تا مسئولین ما از خواب بیذار شوند آن وقت هم دیر خواهد بود
م.آ

8:55 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام،اينجانب بارها و بارها در مصاحبات شما با روزنامه هاي مختلف هشدارهاي شما در مورد لرزه خيزي و خطر زلرله در تهران و يا در مورد ساخت و ساز در حريم گسل تهران را خوانده ام. حتي شما در سال 1379 در كنفرانس زلزله در كرمان هشدارهائي داده بوديد كه :" تا دو سه سال آينده به احتمال زياد در بم و حوالي آن زلزله اي مخرب روي خواهد داد كه از حال بايد به آن فكر بكنيم." اما متاسفانه هشدارهاي شما را جدي نگرفتند و در 5 دي 82 زمين لرزه اي
با بزرگاي
در شهرستان بم رخ داد Mw=6.5
و موجب كشته شدن بيش از 41 هزار نفر و مجروح گرديدن بيش از 30 هزار نفر گرديد...... ويا در مصاحبه اي ديگر و هشداري ديگر: متاسفانه وضعيتي كه اكنون در شمال تهران در حال انجام است بسيار خطرناك است و در بسياري از مكانها نه تنها ساخت وساز انجام شده بلكه انبوه سازي شده است اين ساخت وسازها در مناطق كن (شمال غربي تهران منطقه 22)،سعادت آباد ،جنت آباد،دركه،اوين،دربند،امامزاده قاسم و سوهانك انجام گرديده است.همجنين ساخت وساز و انبوه سازي بسيار وسيع و خطرناكي در گلاب دره و باغ شاطر انجام گرفته است ....ويا اينكه در هنگام زلزله چه بايد كرد؟؟
به قول خود شما : كمبود آموزش وجود دارد. در ايران به صورت سيستماتيك به آموزش اهميت داده نمي شودو
...
ناآماده بودن از نظر نفرات متخصص و تجهیزات جستجو و امدادرسانی معمولا پس از رویداد زلزله در کشورهائی مثل کشور ما حالت سردگمی و بی نظمی عجیبی در مساله مدیریت بحران حاکم می شود و پس از آن مشکلی که بلافاصله بروز میکند استفاده از نیروهای غیرمتخصص در امر جستجو و نبود تجهیزات کافی، از سگ های تعلیم دیده امداد گرفته تا هلیکوپتر، است
...
چه بايد كرد؟؟ بالاخره اين درسهاي اوليه را كي بايد بياموزيم؟؟
چند زلزله ديگر ؟؟...و ما همچنان در يادگيري درسهاي اوليه در جا بزنيم؟؟
كاش اين مصاحبه ها و هشدارها جدي گرفته شوند
انشاء الله
با احترام
ج.ف

10:38 PM  
Anonymous Anonymous said...

با سلام

جناب دکتر زارع بسیار علاقمندم تا نظر حضرتعالی را نسبت به نوع پیش بینی استاد چینی تبار آمریکایی بدانم. نظرات ایشان در سایت زیر قابل دسترسی است.
quake.exit.com
کریم فتحی

9:28 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

جناب فتحی عزیز
ما کارهای خودمان را بتوانیم جمع کنیم هنر کرده ایم. این آقای شو هم برای خودش پدیده ای است که البته من و امسال من برای پرداختن به امثال او باید کارو زندگی خودمان را ول کنیم . نظیر ایشان در دنیا به حمدالله فراوان است اجتازه بفرمائید ما مشغول کارهای خودمان باشیم.
با احترام

10:01 AM  
Blogger Mehdi ZARE said...

والا خود شما که لطف کرده و این نشانی ها را در سایت خودتان قرارداده اید

راهنمای عملی زنده ماندن در زلزله


جمعيت کاهش خطرات زلزله ايران

11:04 AM  

Post a Comment

<< Home