وبلاگ دکتر مهدی زارع

مکانی برای تبادل نظر و اتاق فکر دکتر مهدی زارع و دوستان...

My Photo
Name:
Location: Tehran, Tehran, Iran

Saturday, October 08, 2005

گزارش تکمیلی از زلزله مظفرآباد- پاکستان



گزارش تکمیلی - اولیه - از زلزله صبح امروز پاکستان به قرار زیر است. برای گزارش کامل به سایت پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله مراجعه شود. عکسهای فوق از آسوشیتد پرس است و گزارشهای دیگر
به زبان انگلیسی ازوقوع خرابی ها از سایت سی.ان.ان. و روزنامه واشنگتن پست در دسترس است
زلزله در هر پانزده ایستگاه شبکه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه ثبت شده است
گزارشهای اولیه از تلفات و خسارت به ویژه در پاکستان و افغانستان و کشمیر هند حکایت دارد. مردم در کابل، اسلام آباد و سرینگر کشمیر سراسیمه از خانه ها بیرون ریخته اند. کانون زلزله در 110 کیلومتری شمال اسلام آباد و 175 کیلومتری شمالغرب سرینگر مرکز کشمیرواقع بوده است. زلزله در حدود دو دقیقه طول کشیده و سازو کار آن فشاری و ژرفای آن کم - حدود 10 کیلومتر-برآورد شده است. دهها تن تلفات و مجروح و در شمال پاکستان گزارش شده است. ضمنا گزارشهای اولیه حکایت از فروریختن یک ساختمان بلند 19 طبقه و برج مالاگارا در اسلام آباد دارد. همچنین 75 ساختمان در اسلام آباد ویران شده اند.
ارتباط تلفنی با منطقه مظفر آباد قطع شده است. بنابراین هنوز اطلاع دقیقی از میزان خسارت واقعی در پهنه رومرکزی در دسترس نیست.
منطقه زلزله زده ناحیه ای کوهستانی با پتانسیلی بالا برای وقوع زمین لغزش است . گزارشهای اولیه حاکی از وقوع زمین لغزشهای پی در پی در منطقه شمال پاکستان و فروریختن ساختمانهای روستای در محدوده ای وسیع در همین ناحیه است. در اساس اطلاعات دریافتی تا این ساعت انتظار میرود که این زلزله موجب تلفات زیادی شده باشد. از سوی دیگر ناپایدار بودن نوع ساخت و ساز سنتی و روستائی در منطقه زلزله زده می تواند موجب گسترش آسیب گسترده در منطقه رومرکزی شده باشد.
زلزله در لاهور نیز با خسارت(فروریختن چندین مغازه) و تلفات همراه بود. همچنین گزارشهای دیگر از خسارت در راولپندی و کویته خبر می دهد. همچنین در منطقه سرینگر در کشمیر پاکستان نیز خسارتها و تلفات گزارش شده است.
روند گسل شمالغرب- جنوبشرقی بوده گسلش از نوع فشاری و مربوط به ناحیه حدفاصل پلاتفرم هند و آرک کوهستان در شمال پاکستان است.
تا ساعت 10 صبح امروز به وقت تهران گزارشها از ویرانی کامل چهار روستا در کشمیر پاکستان خبر می دهد. همچنین همین گزارشها حکایت می کند که نیروهای امدادی در مقابل این بحران فاقد آمادگی بوده و در دقایق و ساعات اولیه سردگمی وسیعی نزد مردم و نیروهای ارتش و پلیس مشاهده شده است و همچنین اولین نیروهای امداد رسان از اهالی و مردم عادی بوده اند
.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home